Rx470 tappar bild efter krasch

Permalänk

Rx470 tappar bild efter krasch

Jag har ett störande problem, sitter med ett Rx470 kopplad till min Samsung skärm med DP kabel.

* Första saken som är mest irriterande bara är att varje gång jag slår på datorn så får jag en sekvens pip, tror det är för att kortet/bios inte hittar skärm först, för den verkar söka på HDMI i första hand, problemet förvinner om jag kör med HDMI kabel istället, kollade i BIOS och Radeon inställningarna utan att hitta nått om vilken port som skall kollas först, eller om man kan stänga av denna varning alls.

* Det andra som är ett problem, varje gång datorn krachat, så får jag ingen bild om jag inte kopplar in en HDMI kabel innan jag startar, MEN när jag är inne i Win så är det ändå DP kabeln som ger bild för kan koppla ut HDMI utan att bilden försvinner, borde vara i skärmen? Eller? Där har jag satt att den alltid ska starta med DP.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din skärm har freesync? Har i princip samma problem med min AOC G2460PF som har freesync med mitt Rx480 via DP. Får även felmeddelanden från Radeon-programvaran som klagar på att den inte kan sätta rätt refresh rate ibland. Min andra skärm som är kopplad till samma kort via HDMI och ej har freesync funkar utmärkt.

Pipen du hör går ju även att översätta till vilken typ av felkod det är. Brukar finnas en beskrivning i manualen.

Permalänk
Skrivet av Svertel:

Det är inte så att din skärm har freesync? Har i princip samma problem med min AOC G2460PF som har freesync med mitt Rx480 via DP. Får även felmeddelanden från Radeon-programvaran som klagar på att den inte kan sätta rätt refresh rate ibland. Min andra skärm som är kopplad till samma kort via HDMI och ej har freesync funkar utmärkt.

Pipen du hör går ju även att översätta till vilken typ av felkod det är. Brukar finnas en beskrivning i manualen.

Jo det är en Freesync skärm, därför jag inte vill köra med HDMI istället som egentligen skulle ta bort alla mina problem. De felmeddelandet har jag dock inte fått. Iofs så ska AMD löst så man kan köra Freesync över HDMI, men tror inte alla enheter stödjer det, men får kanske testa det i värsta fall.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS