Vart kan jag lämna in Samsung S7 Edge för reparation av strömknapp?

Permalänk

Vart kan jag lämna in Samsung S7 Edge för reparation av strömknapp?

Hej!

Tappad häromdagen min S7 Edge i golvet vilket tyvärr hade sönder strömknappen. Jag är förvisso ganska händig men känner att ge sig på att laga en så pass ny telefon själv är lite utanför min comfort-zone. Har googlat runt men har inte hittat något ställe som fixar något mer än på sin höjd spräckta skärmar.

Tänkte då om ni känner till någon verkstad som kan göra den här reparationen? Har inga problem att skicka in telefonen men skulle självklart vara snabbare och smidigare om man kunde åka dit och fixa det på plats (bor i Linköping).

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid http://www.samsungservice.se/ för service på mina mobiler. Tyvärr verkar de inte finnas i Linköping.
De är antagligen något dyrare "no name - hål i väggen"-verkstad , å andra sidan åtnujuter du fulll Samsung-garanti.

Permalänk

Du är tvungen att lämna in den på Samsung servicecenter, går även att posta den om du inte har någon på orten. Garantin lär inte gälla ifall du du lämnar den till någon annan om dom inte är certifierade av Samsung. Pga Vattentätheten lär gå förlorad. Har bytt 2st displayer på servicecentret i Göteborg och det har varit billigare och du vet dessutom att displayen är original! Fick även köpa en ny display till min S4Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan lämna in den till vilken återförsäljare av Samsung som helst så länge du har kvitto.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Samsung Serice är stället du skall vända dig till. Mycket kompetent folk där - så länge mina forna arbetskollegor där blivit lata.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@HerrC: Något dyrare? 3200 för att byta skärm på en S7 edge var inte nådigt. 2500 för skärmen på en vanlig edge.

Permalänk

Med den prisskillnaden så ska du inte vara säker på att displayen är original, kul om man behöver nyttja garantin. Annars kan man kolla ifall du har nån typ av drulleförsäkring alt om hemförsäkringen står för det. Jag har numera drulleförsäkring pga att jag av nån anledning äter displayer, kostar 500 i självrisk för mobiler. Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin : Gängse pris på Samsungskärmar S7 o S7 Edge verkar ligga på 2500:- / 3000:- , även hos de alternativa "no-name" verkstäderna som poppat upp i var och varannan gathörn.
Och som tidigare nämnt, frifräsarna har inte alltid orginaldelar och du tappar garantin.
Det kostar att ligga på topp , helt klart.

Permalänk
Avstängd

@ph0gelbice: som folk säger, Samsung. Annars ryker garantin på mobilen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack för svaren, blir att kontakta samsungservice imorgon.

Permalänk
Medlem

wow är telefonen så ömtålig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

wow är telefonen så ömtålig ?

Nej, åkt i backen ett par gånger och inte en repa på min. Är du en blue-collar arbetare är det nog inte bästa telefonen att ha i fickan dock. Men det har jag inte testat hehe.

Det man borde (läs måste) måste göra är att investera i ett bra skal (inget OEM/no-name skit). Jag kör med Spigel Tough Armor och är otroligt nöjd. Skyddar riktigt bra, utan att göra telefonen för bulkig, tjock och stor. Tycker tom att greppet med skalet är bättre, utöver att den får mer friktion. 300kr för ett bra märkesskal på en 5k+ mobil är en piss i havet.

3200 kronor har jag för mig byte av fram- och baksida kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Hej!

Tappad häromdagen min S7 Edge i golvet vilket tyvärr hade sönder strömknappen. Jag är förvisso ganska händig men känner att ge sig på att laga en så pass ny telefon själv är lite utanför min comfort-zone. Har googlat runt men har inte hittat något ställe som fixar något mer än på sin höjd spräckta skärmar.

Tänkte då om ni känner till någon verkstad som kan göra den här reparationen? Har inga problem att skicka in telefonen men skulle självklart vara snabbare och smidigare om man kunde åka dit och fixa det på plats (bor i Linköping).

Hur gick det för dig?

Jag har råkat ut för samma sak med min S7a precis, dom svarade från Samsung service "Det kostar 1050:- att laga om vi inte kan ta det på garanti". Har svårt att se att dom skulle ta det på garantin då jag har tappat den och det är en lite prick alldeles brevid knappen från stöten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@qube: Jag skulle provat kontakta någon butik som byter skärmar på mobiler, de har erfarenhet att öppna upp mobilerna. men troligtvis måste du byta moderkortet, det skulle jag göra hos Samsung. Glöm inte bort att säkerhetskopiera mobilen med Smart switch innan du lämnar in den.
Lycka till

Permalänk
Skrivet av qube:

Hur gick det för dig?

Jag har råkat ut för samma sak med min S7a precis, dom svarade från Samsung service "Det kostar 1050:- att laga om vi inte kan ta det på garanti". Har svårt att se att dom skulle ta det på garantin då jag har tappat den och det är en lite prick alldeles brevid knappen från stöten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en ny knapp och bytte själv. Lite småbökigt att få av baksidan men sen var det lätt att byta knappen

Permalänk
Medlem

Finns det inget ställe där man bara byter glas och inte hela skärmen? Struntar i vattentätheten. Gäller en s8+.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du är tvungen att lämna in den på Samsung servicecenter, går även att posta den om du inte har någon på orten. Garantin lär inte gälla ifall du du lämnar den till någon annan om dom inte är certifierade av Samsung. Pga Vattentätheten lär gå förlorad. Har bytt 2st displayer på servicecentret i Göteborg och det har varit billigare och du vet dessutom att displayen är original! Fick även köpa en ny display till min S4Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Har en kompis som jobbade på deras servicecenter, de trycktestade inte ens telefonerna de lagade. Mest pundare som jobbade där dock.

Om jag hade varit du hade jag köpt en ny knapp på ebay för 10kr och bytt själv, kan knappast vara särskilt svårt.

https://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-S7-Edge-Power-Button-...

https://www.youtube.com/watch?v=zL6lvg7X1xQ

Permalänk

Inspektera displayen extra noga runt kanterna, minsta lilla jack eller kantstötnin (även om den knappt är synbar så kommer du inte att få loss den hel tyvärr)! Och en ny display ligger på mellan 1500 och 2000kr. Kolla även upp din hemförsäkring, jag har en själv som jag betalar ca1500kr/året med drulle försäkring, har fått bytt en display varje år, så kostnaden är med råge betald, självrisken ligger på 500kr och jag har Trygg-Hansa, behövs polisanmälan på förlorad telefon och diarienummer för att kunna sattelitlåsa den via din operatör.
Det tog mig ett samtal på ca 10min så var pengarna utbetalade för displaybyte,och du får byta var som helst bara dom är rekommenderade av Samsung(antar att det är svårt att få den vatten tät? Jag rekommenderar en drulleförsäkring men har du inte garanti kvar på en så ny telefon?? Det låter som ett fel på knappen och ska gå på garantin så länge det inte är synbara märken i telefonen, tex en du står med golvet.
Alla vattentäta telefoner skall trycktestas om verkstaden är seriös,annars kan du kolla på ifixit och byta knapp själv, bara att använda en hårfön eller värmepistol.
Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Inspektera displayen extra noga runt kanterna, minsta lilla jack eller kantstötnin (även om den knappt är synbar så kommer du inte att få loss den hel tyvärr)! Och en ny display ligger på mellan 1500 och 2000kr. Kolla även upp din hemförsäkring, jag har en själv som jag betalar ca1500kr/året med drulle försäkring, har fått bytt en display varje år, så kostnaden är med råge betald, självrisken ligger på 500kr och jag har Trygg-Hansa, behövs polisanmälan på förlorad telefon och diarienummer för att kunna sattelitlåsa den via din operatör.
Det tog mig ett samtal på ca 10min så var pengarna utbetalade för displaybyte,och du får byta var som helst bara dom är rekommenderade av Samsung(antar att det är svårt att få den vatten tät? Jag rekommenderar en drulleförsäkring men har du inte garanti kvar på en så ny telefon?? Det låter som ett fel på knappen och ska gå på garantin så länge det inte är synbara märken i telefonen, tex en du står med golvet.
Alla vattentäta telefoner skall trycktestas om verkstaden är seriös,annars kan du kolla på ifixit och byta knapp själv, bara att använda en hårfön eller värmepistol.
Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var Samsungs egna ställe dit många återförsäljare skickar trasiga telefoner för reperation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Finns det inget ställe där man bara byter glas och inte hela skärmen? Struntar i vattentätheten. Gäller en s8+.

Skickades från m.sweclockers.com

edge är rätt så komplicerad att byta skärmen då den är böjd dessutom, varför riskera att dom kan ta sönder mobilen? låt samsungs service ställe fixa det istället.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Detta var Samsungs egna ställe dit många återförsäljare skickar trasiga telefoner för reperation.

Fast har du inte garanti på en så ny tel? Vilket skäl har dom angivit för att inte laga den, för jag antar att det är garanti kvar?
Kontakta både Samsung och företaget som du köpt den ifrån få dom förhoär reggede i Sverige och lyder under Svensk lag(garantin(.

Lite som Eulan du är tvungen att godkänna Folke att kunna installera 99% av all program påtex En 19 men detta gäller inte under Svensk lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

edge är rätt så komplicerad att byta skärmen då den är böjd dessutom, varför riskera att dom kan ta sönder mobilen? låt samsungs service ställe fixa det istället.

Det är ju inte jag som ska göra bytet. Ett glas kostar 10-20 kronor vs 3000 för en ny skärm.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det är ju inte jag som ska göra bytet. Ett glas kostar 10-20 kronor vs 3000 för en ny skärm.

desto större anledning att du lämnar in den till ett ställe som kan göra ett bra jobb, samsungs telefoner är väldligt svåra att fixa även med rätt verktyg osv är det lätt att skada mer än att laga, men visst lämna du in den till nån random om du ska ha sen telefonen en längre tid så är det dumt bara. Glaset är ju typ fastlimmat med hela touchdisplayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

desto större anledning att du lämnar in den till ett ställe som kan göra ett bra jobb, samsungs telefoner är väldligt svåra att fixa även med rätt verktyg osv är det lätt att skada mer än att laga, men visst lämna du in den till nån random om du ska ha sen telefonen en längre tid så är det dumt bara. Glaset är ju typ fastlimmat med hela touchdisplayen.

Det behövs en hårtork/varmluftpistol, sugprop och något att bända med. Samt uvlim och uvlampa. Har själv gjort det på en tidigare telefon, men har ingen lust att göra det själv igen då det är min telefon det rör sig om. Men för en erfaren verkstad borde det vara ett dussinjobb.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det behövs en hårtork/varmluftpistol, sugprop och något att bända med. Samt uvlim och uvlampa. Har själv gjort det på en tidigare telefon, men har ingen lust att göra det själv igen då det är min telefon det rör sig om. Men för en erfaren verkstad borde det vara ett dussinjobb.

Inte min *

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Det är ju inte jag som ska göra bytet. Ett glas kostar 10-20 kronor vs 3000 för en ny skärm.

Du kan inte få loss glaset från digitizern hel, därför måste du byta halva telefonen och det hjälper inte att den är full an lim heller.mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du kan inte få loss glaset från digitizern hel, därför måste du byta halva telefonen och det hjälper inte att den är full an lim heller.mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Jo.

https://youtu.be/Zo7wod4QPVo

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Naturligtvis så gårdetrent praktisk men det finns en anledning till att tom Samsung byter allt komplett.
Och minsta spricka eller märke i så lycka till för även om du bytt detisplayer förr, så rekommenderar jag att du sätter dig och tittar på ifixits video för demontering och tittar på hur man plockar isär och monterar ihop telefontering,montering och svårighet i:nden visar även svårighetsgrad där galaxy Note(den första och tickar som ny med linageos och ett nytt batteri!!
Förmodligen en av dom bästa telefonerna jag ägt, eller så kanske det var nyheten med phablets?
ttps://www.google.se/search?q=ifxit+galay+note+7+edge&rlz=2Y3... skruvar,dela och byt komponenten som är trasig ca 8 skruvar tillbaka ,voilaklart.
Tog mig 20min första display+digitizern jag bytte på den första Noten och då var jag överdrivet försiktig. Obs att sprickor i displayen kan se ut som något hårståliknande fast tunnare, har du detta är digitizern men glaset behöver inte vara det skärmen kan fungera som vanligt ända,det märks mest i vissa ljusvinklar nåt telefonen är avstängd.
Glöm inte att kolla Garantin, har den varit lagad innan ska dom ta emot den igen iaf om det var för samma felannars och nästan viktigare kolla hemförsäkrinen om den täcker det, har du drulle kan du kasta den i havet och få en ny så det rekommenderar jag alla som äger en dator el mobil, 2 displaybyten om året =1000kr i självrisk +allt annat som kan gå sönder, skulle det tex börja brinna hos dig och du inte har hemförsäkring så kan du få laga hyresfastigheten(bli skyldig j)Skickades från m.sweclockers.com