Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är ju en GEN8 så jag gissar att det inte händer något nytt alls såvida det inte rör sig om säkerhetsrelaterade buggar t ex.

Nä, precis. Den senaste BIOS-uppdateringen kom nångång 2015, känns som HP är färdiga med den där maskinen. Men hoppet är det sista som överger människan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej. Jag kör.med en Synology DS213J idag som är uppkopplad mot vpn. Vpn uppkopplingen är rätt tung för den så min fråga är, klarar den server av vpn galant? Eller ska man satsa på en T20 som reas ut på Dustin nu?

Använder min nas till torrent, backup, cloudsync samt som lagring av film och serier som streamas till min shield.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axan:

Hej. Jag kör.med en Synology DS213J idag som är uppkopplad mot vpn. Vpn uppkopplingen är rätt tung för den så min fråga är, klarar den server av vpn galant? Eller ska man satsa på en T20 som reas ut på Dustin nu?

Använder min nas till torrent, backup, cloudsync samt som lagring av film och serier som streamas till min shield.

Klarar VPN utan problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Klarar VPN utan problem..

Tack för ditt svar. Vad tycker du om Dell? Är den värd de pengarna mer den kostar?
Kan man köra denna servern med wifi?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Tack för ditt svar. Vad tycker du om Dell? Är den värd de pengarna mer den kostar?
Kan man köra denna servern med wifi?

Du kan säkert stoppa in ett WiFi kort, men varför skulle du vilja göra det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du kan säkert stoppa in ett WiFi kort, men varför skulle du vilja göra det?

Egentligen för att kunna gömma undan den från min dotter då jag bor i lägenhet. Men självklart förstår jag att kabel är bättre.

Vet ni om de lite dyrare Synology klarar vpn bra? Eller ska jag helt enkelt köpa denna microservern och köra xpenology? Det enda som oroar mig är att DSM inte kommer uppdateras mer.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Egentligen för att kunna gömma undan den från min dotter då jag bor i lägenhet. Men självklart förstår jag att kabel är bättre.

Vet ni om de lite dyrare Synology klarar vpn bra? Eller ska jag helt enkelt köpa denna microservern och köra xpenology? Det enda som oroar mig är att DSM inte kommer uppdateras mer.

När det kommer till trådlöst så fungerar det betydligt sämre om du gömmer enheten bakom olika typer av hinder.
Dra kabel så är det klart.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@Micke O:

Tack för hjälpen. Valde tillslut, efter att ha fortsatta problem i ahci-mode att gå över till att köra singel arrays på varje disk. Det känns som en fullösning men med 88-patchen får jag ok hastigheter och jag kan gå vidare med andra delar i mitt projekt (som att sätta upp och jobba med den faktiska mjukvaran). Efter att jag bytte har jag inte haft några problem och den rullar både stabilt och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Hej. Jag kör.med en Synology DS213J idag som är uppkopplad mot vpn. Vpn uppkopplingen är rätt tung för den så min fråga är, klarar den server av vpn galant? Eller ska man satsa på en T20 som reas ut på Dustin nu?

Använder min nas till torrent, backup, cloudsync samt som lagring av film och serier som streamas till min shield.

Har du plats för en T20 är det svårt att motivera ett inköp av en Microserver. T20 är mycket kraftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Apropå livet, universum och allting talar statistiken för att det bör vara ett nytt SPP i faggorna. De tycks släppas på ett ungefär en gång i halvåret, och senaste gången var oktober förra året; revisionshistorik.

Inte för att dra igång några spekulationsorgier, eller att jag alls tror det kommer hända, men håller tummarna för en BIOS-uppdatering som möjliggör bootning från ODD-porten i AHCI mode.

Korrekt analys! Två dagar senare kom det en SPP

Någon som har filen? Min garanti gick ut 18e april 2017

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns en lite gömd på blocket för 600kr i stockholm om någon är sugen https://www.blocket.se/stockholm/Div_elektronik_72857889.htm?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Korrekt analys! Två dagar senare kom det en SPP

Någon som har filen? Min garanti gick ut 18e april 2017

Hade jag kunnat ladda ner den så... 2017.04.0 ger mig error "Access to the kiosk product denied. Product number is wrong." Men 2016.10.0 funkar Har lagt ett case till HPE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frX:

Hade jag kunnat ladda ner den så... 2017.04.0 ger mig error "Access to the kiosk product denied. Product number is wrong." Men 2016.10.0 funkar Har lagt ett case till HPE.

Den verkar inte helt släppt än.
Varken Changelog eller Component Notes finns tillgängliga.
2017.04.0 listas heller inte på HPE Software Depot.
Ge det en dag eller två till så.

EDIT:
Däremot verkar man kunna ladda ner BASE från Custom SPP.
Frågan är om inte den innehåller allt som vanliga SPP gör?
https://spp.hpe.com/custom/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om någon får tag på den får ni gärna skrika till.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Såg att det fanns en lite gömd på blocket för 600kr i stockholm om någon är sugen https://www.blocket.se/stockholm/Div_elektronik_72857889.htm?...

Synd att personen inte skickade G8an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Korrekt analys! Två dagar senare kom det en SPP

Någon som har filen? Min garanti gick ut 18e april 2017

Hah, se på fan!

Vi kan väl se om vi kan trumma in vår tidigare frälsare. @Deejay_Alive, du kan inte få fram en länk till detta SPP också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hah, se på fan!

Vi kan väl se om vi kan trumma in vår tidigare frälsare. @Deejay_Alive, du kan inte få fram en länk till detta SPP också?

Tyvärr ikke ännu.
Länkar asap.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Tyvärr ikke ännu.
Länkar asap.

Då är du med i matchen i alla fall! Stort tack på förhand

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Efter att ha forskat lite så får ni nog glömma att denna SPP ska ge MicroServer något. Ni kan även glömma att SPP kommer ge något alls framöver: "The 2017.04.0 SPP is the last production SPP to contain components for the G7 and Gen8 server platforms. " Tyvärr.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

2017.04.0

871795_001_spp-2017.04.0-SPP2017040.2017_0420.14

Här @kaput @Schani @lasseTM @Deejay_Alive

Enda stället jag kunde ladda upp till..

Fixade upload
Permalänk
Medlem

@frX: Tack!

EDIT: Samma för mig måste betala mega för att ladda ner.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag fick ett meddelande att den stoppade nedladdningen om jag inte betalade för ett abonnemang hos dom.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ajdå, får ta och ladda upp dom någon annan stans..

EDIT: Ny länk https://1drv.ms/f/s!Ao16FRbVw4dMmjszlDUpI1oG0D1K

Permalänk
Medlem
Skrivet av frX:

Ajdå, får ta och ladda upp dom någon annan stans..

EDIT: Ny länk https://1drv.ms/f/s!Ao16FRbVw4dMmjszlDUpI1oG0D1K

Kommer det något nytt och bra med SPP2017040?

Permalänk
Medlem

@frX: Går inte att öppna då den är större än kvotat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@frX: Går inte att öppna då den är större än kvotat.

Testade du OneDrive länken? Mega var inget vidare men jag kan dessvärre inte redigera det inlägget för att ta bort den länken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@frX: One drive har en gräns för hur mycket data som får delas per dag :/ ska försöka få ordning på min FTP efter lunch.

Här finns den btw
https://www.crazycen.com/internet/2359.html

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@frX: One drive har en gräns för hur mycket data som får delas per dag :/ ska försöka få ordning på min FTP efter lunch.

Här finns den btw
https://www.crazycen.com/internet/2359.html

Doh. Ja säg till om jag ska ladda upp dom någonstans så vi kan lösa detta

Förresten, någon som lyckats uppdatera? För mig stannar den på "Analyzing..." och sen kraschar den inbyggda browsern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@frX: använd länken jag skickade istället trevlig fart på linan så slipper du krångla mer. Försvinner länken så slänger jag upp en FTP men jag har bara 10 i upload

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du plats för en T20 är det svårt att motivera ett inköp av en Microserver. T20 är mycket kraftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tittade en hel del på T20 innan jag köpte microservern och för mig var det vissa sker som gjorde att att jag vägde över ex avsaknad av LIO, bara en NIC port, formfaktorn som ändå inte ger någon fördel i form av antal diskar etc. Den stora fördelen som jag ser med T20 är ju att de kan ta mer minne, vilket såklart är en stor och viktig sak om man har det behovet - för mig klarar jag mig utan problem på 16.