Svenska operatörer utreds av EU för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

Svenska operatörer utreds av EU för konkurrensbrott

Fyra svenska mobiloperatörer utreds av EU-kommissionen för kartellbildning och missbrukande av sin ställning på marknaden, något som ska ha missgynnat deras konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får vi se på rejält med pudlande nu?
Att bli utredd av EU kommissionen är ingen liten sak.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande, och väldigt bra att det utreds. Jag gillar verkligen att EU håller på att utvecklas till en starkt reglerad marknad utan utrymme för skumraskföretag som bara vill tjäna pengar och gärna lurar kunderna för att kräma ut lite extra slantar. På dem bara!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Denna gång handlar det om kartellsamverkan och missbruk av dominerande marknadsställning"

Borde inte detta falla under KKVs ansvarsområde också?

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förvånande kartell när Telia ändå varit överlägset dyrast så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Förvånande kartell när Telia ändå varit överlägset dyrast så länge jag kan minnas.

Utan vidare mycket undersökning från min sida så tycker jag att det ser ut som att Halebop(Telia) ligger i samma prisspann som alla andra operatörer.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Förvånande kartell när Telia ändå varit överlägset dyrast så länge jag kan minnas.

Fast Telia och Telenor har haft mer eller mindre identiska priser i flera år nu. Precis efter Telenor helt plötsligt tog bort Fri Surf och hade 12gb som max, precis som Telia.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som om priserna bara har gått uppåt den senaste tiden så det är bra att det utreds.
-Priserna har kanske stått stil, men ens behov har ökat vilket har leder till ökad kostnad.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i det hela är att det säkert leder till stora bötesbelopp. Och vem får betala dessa? Slutanvändaren. Det kommer även drabba några chefer som får mindre bonus. Kostnaden kommer till slut landa på användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det tråkiga i det hela är att det säkert leder till stora bötesbelopp. Och vem får betala dessa? Slutanvändaren. Det kommer även drabba några chefer som får mindre bonus. Kostnaden kommer till slut landa på användaren.

Blir det så så blir det ju en skillnad i pris som kanske förmår folk att byta? Det är ju bra.

Att några chefer får mindre i bonus är ju bara positivt tycker jag. Rätt åt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är så dags nu när de flesta har prisvärda fastpris abonnemang/kontantkort.
Jag hade funnit detta nödvändigt på den tiden när det kostade 6,5kr/min att ringa oavsett operatör och man kunde få mardrömsräkningar.
Nu är det knappast priset som är ett bekymmer utan möjligtvis begränsningarna av surfmängd men oavsett så är mobilabonnemang väldigt billiga nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celebmir:

Det tråkiga i det hela är att det säkert leder till stora bötesbelopp. Och vem får betala dessa? Slutanvändaren. Det kommer även drabba några chefer som får mindre bonus. Kostnaden kommer till slut landa på användaren.

Problemet är att böterna är minimala jämfört med profiten från olagligt beteende. Böterna borde vara sådana att nästa 10 år går åt för att betala de + fängelse för ledningen. Då skulle du se på lagligt beteende. Kolla bara på Intel test kostade de några miljarder att i princip döda sin enda konkurrent i över tio år. Vinsten på dessa några miljarder är enorm så det är knappast förvånande om de gör samma skit igen för att det betalar sig.

I teorin borde kunder inte stödja sådana företag men det är för mycket att kräva av människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det tråkiga i det hela är att det säkert leder till stora bötesbelopp. Och vem får betala dessa? Slutanvändaren. Det kommer även drabba några chefer som får mindre bonus. Kostnaden kommer till slut landa på användaren.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Om en eller flera operatörer bestämmer sig för att höja priserna för att täcka kostnaderna av böter så kommer kunderna byta operatör. Om alla operatörer gemensamt bestämmer sig för att höja priserna är det kartellbildning igen och då blir det nya böter. Som jag ser det är kartellbildning det absolut sämsta för slutanvändarna och måste bekämpas.

Permalänk
Hedersmedlem

Telia... Klart de har en fot med även i den här soppan.
Massiva korruptionshärvor, jobbar och lobbar för att få bort nätneutraliteten och utreds nu för kartellbildning i Sverige.
Jag är väldigt trött på det bolagt i nuläget...

back to news!
Himla bre grej det där med EU alltså!
Undrar lite varför svenska konkurrensverket inte tagit i det här utan att det snappats upp utanför landets gränser. Någon som kan mer om arbetsfördelningen mellan nation och EU i dessa lägen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nånting som EU ska ha en klapp på axeln för är ju iaf deras arbete för en marknad utan korruption, speciellt inom teknikområdet också tycker jag. Det är ofta det känns som att företag skiter i att tekniken går framåt och nästan lika ofta så finns EU där och smäller dom på fingrarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Om en eller flera operatörer bestämmer sig för att höja priserna för att täcka kostnaderna av böter så kommer kunderna byta operatör. Om alla operatörer gemensamt bestämmer sig för att höja priserna är det kartellbildning igen och då blir det nya böter. Som jag ser det är kartellbildning det absolut sämsta för slutanvändarna och måste bekämpas.

Så fungerar det inte. Hur gick det med "fri roaming i EU". Jo alla operatörer rörde om i abonnemangsgrytan så vanliga Svensson som ringer 5 minuter om året i utlandet får stå för roaming notan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att böterna är minimala jämfört med profiten från olagligt beteende. Böterna borde vara sådana att nästa 10 år går åt för att betala de + fängelse för ledningen. Då skulle du se på lagligt beteende. Kolla bara på Intel test kostade de några miljarder att i princip döda sin enda konkurrent i över tio år. Vinsten på dessa några miljarder är enorm så det är knappast förvånande om de gör samma skit igen för att det betalar sig.

I teorin borde kunder inte stödja sådana företag men det är för mycket att kräva av människor.

Håller med.

Jag tar på mig foliehatten och påstår till och med att företag som Intel lägger pengar så många fickor som möjligt för att få ner straffavgiften för att sen låta sig fångas, bara så att folk ska tro att det finns någon slags rättvisa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Fast Telia och Telenor har haft mer eller mindre identiska priser i flera år nu. Precis efter Telenor helt plötsligt tog bort Fri Surf och hade 12gb som max, precis som Telia.

Sedan dess då Note 1 eller 2 kom ut var det de sista vi såg med fri surf från Telenor. Redan från denna tidpunkt misstänkte jag kartellverksamhet, efter julerbjudandet. Jätteunderligt att samtliga operatörer hade identiska abonnemang efter denna tid, både i antal, utförande, tjänstutbud och pris. Direkt efter detta så var operatörerna aggressiva i sitt arbete med att bli av med dessa "guld abonnemang".

Riktigt sjukt att PTS & KKV inte reagerade från dag 1. Tror att vi behöver EU för att hålla koll på saker där våra egna myndigheter brister på eller ignorerar. Skulle vara naivt att utesluta möjligheten där individer inom KKV antingen blev "övertalade" om att allt är skött korrekt eller helt enkelt inkompetenta.
Hursomhelst, hoppas EU kan reda ut vad som egentligen skedde.

För övrigt fick höra att VD:n för Telenor "grät sig till sömns" med den ångest p.g.a. frisurf abonnemangen =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Så fungerar det inte. Hur gick det med "fri roaming i EU". Jo alla operatörer rörde om i abonnemangsgrytan så vanliga Svensson som ringer 5 minuter om året i utlandet får stå för roaming notan.

Jo visst, men hur skulle det någonsin kunna vara på ett annat sätt? Skulle operatörerna säga "Fan gubbar, vi får nog ta den här kostnadsökningen/intäcktsminskningen från vår vinst!"? Det är alltid slutanvändarna som får betala för förändringar av den här karaktären.

Permalänk
Medlem

Inom just Norden, på mobiloperatörsmarknaden, har väl Sverige (och även Finland) utmärkt sig tidigare i oligopol/kartellsammanhang.
Så en noggrann utredning kring de fasonerna är välkommet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det tråkiga i det hela är att det säkert leder till stora bötesbelopp. Och vem får betala dessa? Slutanvändaren. Det kommer även drabba några chefer som får mindre bonus. Kostnaden kommer till slut landa på användaren.

Usch tvi, hellre ser jag att allt fler chefer skulle bli av med sin extra bonus och att företagen skulle anställa mera folk, hur skall annars folk kunna leva om det finns jobb för 1 person men det finns 20 personer som behöver jobbet?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Så fungerar det inte. Hur gick det med "fri roaming i EU". Jo alla operatörer rörde om i abonnemangsgrytan så vanliga Svensson som ringer 5 minuter om året i utlandet får stå för roaming notan.

Att "fri-roaming" = mer kostnad på annat ställe är ju något man till 100% kan garantera. Du tror väl fan inte företagen acceptera att gå med lägre vinst än förra året? Om de inte ökar sin vinst så är det ju "katastrof"... (och folk undrar var största bristen i västsamhället är... där är det).

Och att de kommer försöka göra allt de kan för att röra om är inget udda heller, men med rimlig datatrafik så kan du använda VOIP som alt, så det blir lite konkurrens ändå.

För mig så tog jag vimla nu senast, och jag kan hittills varmt rekommendera dem. Vet.. det är Telenors "mindre barn", men det är faktiskt vettigt på många sätt. Dock blir det intressant hur deras framtida utlandssamtal/data påverkas.

Men inom Sverige är jag helnöjd iaf. Har just nu 22GB/mån för 100kr/mån... som läggs i en pott. Så allt jag inte använder läggs på hög. Jag kommer ta 4 månader av detta (då det är erbjudandet jag tog), sen byter jag till en med 2-4GB/mån för 50-75-100kr/mån, då potten max kan vara 100GB, så kan jag använda ner potten. När den minskar ändrar jag abonnemang igen, helt utan problem. Allt helt utan någon bindningstid.

Du kan mao bygga ditt abonnemang själv, och ändra det så ofta du vill. Vill du ha obegränsat med samtal/SMS? ta det. Vill du ha 600 samtal/6000 SMS per månad, så får du det billigare, och du har pott på dessa också, så vad som inte används en månad, får du till nästa. Är du student eller pensionär så får du special erbjudande också (även om jag inte är något av det).

Mao, detta är sådana alternativ som måste komma fram framför Telia/Telenor och Tele2... det finns vettiga lösningar för att faktiskt få värde för vad du betalar för, och inte en massa dumt trams. Tekniskt sett kan man tipsa och vi båda får rabatt.. om nu folk vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Usch tvi, hellre ser jag att allt fler chefer skulle bli av med sin extra bonus och att företagen skulle anställa mera folk, hur skall annars folk kunna leva om det finns jobb för 1 person men det finns 20 personer som behöver jobbet?

Man anställer väl ändå folk för att det behövs arbetskraft, inte för välgörenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det tråkiga i det hela är att det säkert leder till stora bötesbelopp. Och vem får betala dessa? Slutanvändaren. Det kommer även drabba några chefer som får mindre bonus. Kostnaden kommer till slut landa på användaren.

Det bästa vore om man kunde slänga cheferna i någon fuktig kall fängelsehåla några år, men det är nog inte genomförbart. Böter drabbar i alla fall även deras vinstmarginaler då högre priser leder till lägre försäljningsvolymer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du tror väl fan inte företagen acceptera att gå med lägre vinst än förra året? Om de inte ökar sin vinst så är det ju "katastrof"... (och folk undrar var största bristen i västsamhället är... där är det).

Det kan vara jag som missförstått men är det inte till och med så att det är olagligt för ett företag att inte försöka maximera sin vinst?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CloX:

"Denna gång handlar det om kartellsamverkan och missbruk av dominerande marknadsställning"

Borde inte detta falla under KKVs ansvarsområde också?

Du har missat att politiker och kommissionen vill att EU skall ta förstapinnen. Således begränsar sig inte kommissionens arbete till gränsöverskridande problem utan även interna problem i medlemsstaterna. Den fria rörligheten handlar inte bara om rörelserna mellan medlemsländerna utan ner på detaljnivå i de enskilda länderna.

Ord som "smalare men vassare" eller subsidaritetsprincipen innebär precis vad det låter som - ingenting.

Att EU sedan skapar kartellproblem genom sin egen lagstiftning och lobbyarbetet kring lagstiftarna, det talar man långt mera tyst om. EU är bara en jättelik och god organisation som vill alla världens människor väl. Så heter det i sagans värld.

Att det sprutar korruption är en annan femma.

Scania-Volvo fusionen - nej
VW-MAN-Scania - ja

Tyskland och Frankrike bröt mot stabilitetspakten upprepade gånger - låt gå
Grekland - då blev det liv i luckan
Politiker skapade regelverk de inte ville leva efter. Men politikernas instiftade institutioner vill att alla skall leva efter reglerna politikerna satt upp. Så enskilda medlemsländers korruption och hyckleri har endast flyttat en trappa upp.

Sverige ur EU. Sverige ur Stockholm.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

Det kan vara jag som missförstått men är det inte till och med så att det är olagligt för ett företag att inte försöka maximera sin vinst?

Du har missförstått det.
Att maximera sin vinst är en teoretisk modell kring hur aktiebolag skall sköta sina affärer. En skola säger att enda syftet är att maximera värdet för aktieägarna.
En annan skola försöker pressa på alla andra värden som socialt ansvarstagande, miljörapportering etcetera. Men sådana regler är de som omgärdar alla företag och är den miljö inom vilken aktiebolagen skall maximera sitt värde för aktieägarna.

Aktiebolaget är en utväxt av handels- och kommanditbolagsformen.

När venetianarna på 12-1500-talen ville göra internationella affärer tog finansiären risken för sin insats, medan skeppsägaren och handelsmannen tog ansvar för affärerna. Finansiären ville endast riskera insatt kapital och inte hela sin förmögenhet. Detta institut gavs sedan kungliga privilegier i Europa och annorstedes vilket blev aktiebolaget.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är så dags nu när de flesta har prisvärda fastpris abonnemang/kontantkort.
Jag hade funnit detta nödvändigt på den tiden när det kostade 6,5kr/min att ringa oavsett operatör och man kunde få mardrömsräkningar.
Nu är det knappast priset som är ett bekymmer utan möjligtvis begränsningarna av surfmängd men oavsett så är mobilabonnemang väldigt billiga nu för tiden.

Billiga för dom som ringer normat/mycket. Men för som ringer/surfar lite/väldigt lite har det blivit dyrare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Sedan dess då Note 1 eller 2 kom ut var det de sista vi såg med fri surf från Telenor. Redan från denna tidpunkt misstänkte jag kartellverksamhet, efter julerbjudandet. Jätteunderligt att samtliga operatörer hade identiska abonnemang efter denna tid, både i antal, utförande, tjänstutbud och pris. Direkt efter detta så var operatörerna aggressiva i sitt arbete med att bli av med dessa "guld abonnemang".

Riktigt sjukt att PTS & KKV inte reagerade från dag 1. Tror att vi behöver EU för att hålla koll på saker där våra egna myndigheter brister på eller ignorerar. Skulle vara naivt att utesluta möjligheten där individer inom KKV antingen blev "övertalade" om att allt är skött korrekt eller helt enkelt inkompetenta.
Hursomhelst, hoppas EU kan reda ut vad som egentligen skedde.

För övrigt fick höra att VD:n för Telenor "grät sig till sömns" med den ångest p.g.a. frisurf abonnemangen =D

Hävdade faktiskt samma sak jag också. Efter erbjudandet jag hade på min galaxy s2 märkte jag att operatörens pris steg raskt (och villkoren försämrades), och kunde inte hitta något i närheten så bra. Fick ett bra (trodde jag) abonnemang av kundtjänsten, och en dag fick jag en räkning på ett standardpaket. Mitt 200kr/mån blev 479 kr/mån med mindre surf (dock 4g, vilket det tidigare inte var).

Skickades från m.sweclockers.com