Olagligt att se streamad film (piratströmmar) enligt ny EU dom

Permalänk
Medlem

Olagligt att se streamad film (piratströmmar) enligt ny EU dom

Så har det då hänt. Att se streamad film har tolkats som olagligt av PRV som tolkat en ny EU dom i ämnet.

Vad tycker ni? Är vi kriminella?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/olagligt-att-titta-p%C3%A5-s...

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, modearator
Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mer resurser på att jaga piratkopierare än resurser att jaga IS.
Good world to be a part of.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Är vi kriminella?

Hur ska vi som konsumenter veta att ett alternativt är lagligt?
Hur vet jag att SVT, Netflix, HBO och Viaplay har rätt att sända sitt material? Hur kan jag som konsument kontrollera det?

Finns garanterat en del som tänker: "Ja, men det är ju en reko site, de vet ju alla...", men hur ställer man sig då till världens största streamingtjänst Youtube, där de ligger hur många upphovsrättsskyddade klipp (där upphovsmannen ej godkänt publiceringen) som helst. Kan jag då bli straffad för att jag streamar material från Youtube?

I andra lagar där de handlar om relationer mellan privatperson och företag, så brukar lagen skydda den utsatta parten (exempelvis konsumentköplagen, konsument vs företag), men i detta fallet blir de himla klurigt.

Vill man inte ha tjänster som sänder piratiokopierad film, då känns de mer lämpligt att ge sig på de som levererar tjänsten snarare än användarna...

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt behovet av en dom, tycker det var uppenbart att det är olagligt.

Jag vägrar betala för tre video tjänster och ändå känna saker saknas i utbudet.

§7/piratkopiering /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Det är så tråkigt när människor som inte har någon information om ämnet tolkar lagar. Nu kan man inte längre hänga på nätet, Youtube t.ex. är ju numera en no-go zone. Tänk om du klickar in på en video, som visar sig bryta mot upphovsrätten, och så POFF! SURPRISE KRIMINELL!

"Vad gjorde du för att hamna här?"
"Jag råkade klicka på en video på Youtube... Fel video."

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Ett val där jag valde att stå utanför...
Ett val där jag fått nog...
Kommer bli ett aktivt val för mig nästa gång...
Även om dom bara har EN sak i fokus...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Piratpartiet:) ?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Klart det ska vara olagligt men för att bli fälld så bör det också krävas bevis på att personen i fråga var helt medveten om att det var just illegalt också. Mao ska det vara omöjligt att bli fälld på en site som youtube utan att dem själva först blivit fällda för att tillhandahålla illegalt material.
Hoppas verkligen på att straff skalan är extremt låg för detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så har det då hänt. Att se streamad film har tolkats som olagligt av PRV som tolkat en ny EU dom i ämnet.

Vad tycker ni? Är vi kriminella?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/olagligt-att-titta-p%C3%A5-s...

Hur då? Jag streamar ju Netflix och HBO Nordic varje dag?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Hur ska vi som konsumenter veta att ett alternativt är lagligt?
Hur vet jag att SVT, Netflix, HBO och Viaplay har rätt att sända sitt material? Hur kan jag som konsument kontrollera det?

Finns garanterat en del som tänker: "Ja, men det är ju en reko site, de vet ju alla...", men hur ställer man sig då till världens största streamingtjänst Youtube, där de ligger hur många upphovsrättsskyddade klipp (där upphovsmannen ej godkänt publiceringen) som helst. Kan jag då bli straffad för att jag streamar material från Youtube?

I andra lagar där de handlar om relationer mellan privatperson och företag, så brukar lagen skydda den utsatta parten (exempelvis konsumentköplagen, konsument vs företag), men i detta fallet blir de himla klurigt.

Vill man inte ha tjänster som sänder piratiokopierad film, då känns de mer lämpligt att ge sig på de som levererar tjänsten snarare än användarna...

Står inte sådant i deras license agreement? Det läser man ju nästan aldrig iaf ^^

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Hoppas verkligen på att straff skalan är extremt låg för detta också.

Snubbarna som filma en våldtäkt på facebook fick 1 och 2 år. De som hade swefilmer fick 4... så hoppas inte på för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Föredetting

Det ska bevisas uppsåt vid fyllekörning och våldtäkter, så jag förutsätter att samma gäller vid streaming. Sverige är ett tacksamt land att vara kriminell i.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Så har det då hänt. Att se streamad film har tolkats som olagligt av PRV som tolkat en ny EU dom i ämnet.

Vad tycker ni? Är vi kriminella?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/olagligt-att-titta-p%C3%A5-s...

"Om du tittar på olagligt strömmad video på nätet begår du ett brott."
Missvisande rubrik på denna tråd...

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Står inte sådant i deras license agreement? Det läser man ju nästan aldrig iaf ^^

Men hur vet du att det som står i deras license agreement är riktigt?
Att jag på min site påstår att jag har rättigheter att visa ett klipp, behöver ju inte betyda att jag faktiskt har det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snubbarna som filma en våldtäkt på facebook fick 1 och 2 år. De som hade swefilmer fick 4... så hoppas inte på för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

De som deltog i våldtäkten fick 1 och 2 år, han som filmade fick 6 månader för förtal. De yrkade väl även på att de två som inte var svenska medborgare skulle utvisas har jag för mig?
De kommer nog överklagas dock. Hovrätten och möjligen HD, som troligen kommer ta upp det när de kommer dit, kommer nog inte vara lika mjuka.
Väldigt intressant dock att man anser att tjejen gjort något fel, ärekränkning hade varit vettigare än förtal! Kan dock inte straffskalorna för varken förtal eller ärekränkning.

Men för att återgå till topic, money talks ... Sjukt men alla vet att världen fungerar så, gör det inte rätt, men finns det pengar att få in, så läggs mer resurser på det.. Tragiskt nog.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Skulle inte oroa mig så mycket, finns inte en chans att de finns resurser att genomföra någon form av straff till någon som kollar ett serieavsnitt eller film olagligt, typ som att sjukt många kör för fort i sverige men 99.99% av fallen åker ingen dit för det men men

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jink:

Det är så tråkigt när människor som inte har någon information om ämnet tolkar lagar. Nu kan man inte längre hänga på nätet, Youtube t.ex. är ju numera en no-go zone. Tänk om du klickar in på en video, som visar sig bryta mot upphovsrätten, och så POFF! SURPRISE KRIMINELL!

"Vad gjorde du för att hamna här?"
"Jag råkade klicka på en video på Youtube... Fel video."

Precis vad jag tänkte på, många filmer innehåller dessutom filmsketser som ofta finns på youtube och frågan är vad gränsen går för laglighet kring dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Mer resurser på att jaga piratkopierare än resurser att jaga IS.
Good world to be a part of.

Var hittade du siffrorna på det?
För rent tekniskt är det väl Säpo som håller i själva terrorgrejen och polisen som jobbar med piratfallen.
Är Säpos budget ens publik? Jagar vi faktiskt IS, eller försöker vi bara bevaka eventuella återvändare - så många frågor...

On topic:
Finns gott om abonnemang och möjligheter att streama film och TV helt lagligt, det är busenkelt. Men det kostar ju pengar, vilket verkar vara där skon klämmer, när allt kommer till kritan.

Permalänk
Medlem

nu har jag ju några frågor.

privatkopiering är väl fortfarande lagligt?
att låna ut en köpt film är väl också lagligt?
så om jag rippar en film, lägger in den den i Plex och delar ut mitt bibliotek till en vän så borde väl detta vara lagligt, eller?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Förstår inte riktigt behovet av en dom, tycker det var uppenbart att det är olagligt.
Jag vägrar betala för tre video tjänster och ändå känna saker saknas i utbudet.

Ett litet tips, prenumerera på en i taget. Då blir de inte så dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snubbarna som filma en våldtäkt på facebook fick 1 och 2 år. De som hade swefilmer fick 4... så hoppas inte på för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Svenska lagar är verkligen i behov av översyn. Swefilms ägare åkte dit för massor av brott, varje filmbolag och film räknas. Killarna som våldtog gjorde ett brott. Ett fildelarbrott döms som lindrigare än en våldtäckt såklart..men tusentals fildelarbrott ger fler år. Skevt eftersom ingen skadats, lidit eller förlorat på fildelningen/streamingen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Piratpartiet:) ?

Vet inte om de finns kvar efter sabotage av förra partiledaren och hennes påhejare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

nu har jag ju några frågor.

privatkopiering är väl fortfarande lagligt?
att låna ut en köpt film är väl också lagligt?
så om jag rippar en film, lägger in den den i Plex och delar ut mitt bibliotek till en vän så borde väl detta vara lagligt, eller?

Det är det inte då du inte får rippa filmer. Du betalar för privatkopieringen men då alla filmer är skyddade betalar du för något du inte kan göra. Resultatet av att våra köra politiker är förrädare som bör sitta i fängelse. Kanske vi kan göra en deal med Ryssland och skicka de till Sibirien för att skotta snö fram och tillbaka

Permalänk
Avstängd

@talonmas:

Kriminell har man väl varit enligt lag sedan man var 5år och började bruka datorer. För vad jag minns så var både heroes of might and magic 2 samt doom rippat som jag då spela. Folk som följer lagen är de ju nästan synd om.

Move on and keep clam.

Permalänk
Medlem

Den dagen video-tjänster som Netflix osv har samma utbud för varje land tjänsten är tillgänglig så skaffar jag ett abonnemang direkt.
Idag har jag ett gammalt Amazon med Prime för video streaming och så länge jag pröjsar VPN och SmartDNS så finns det ett acceptabelt utbud.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Hur ska vi som konsumenter veta att ett alternativt är lagligt?
Hur vet jag att SVT, Netflix, HBO och Viaplay har rätt att sända sitt material? Hur kan jag som konsument kontrollera det?

Finns garanterat en del som tänker: "Ja, men det är ju en reko site, de vet ju alla...", men hur ställer man sig då till världens största streamingtjänst Youtube, där de ligger hur många upphovsrättsskyddade klipp (där upphovsmannen ej godkänt publiceringen) som helst. Kan jag då bli straffad för att jag streamar material från Youtube?

I andra lagar där de handlar om relationer mellan privatperson och företag, så brukar lagen skydda den utsatta parten (exempelvis konsumentköplagen, konsument vs företag), men i detta fallet blir de himla klurigt.

Vill man inte ha tjänster som sänder piratiokopierad film, då känns de mer lämpligt att ge sig på de som levererar tjänsten snarare än användarna...

Satt också och klurade på detta. Bra inlägg! +1

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

Eu är väldigt tydlig med att det inte är olagligt att titta på en stream.

Citat:

In Europe, the Court of Justice of the European Union (CJEU) has ruled that it is legal to create temporary or cached copies of works (copyrighted or otherwise) online.[1][2] The ruling relates to the British Meltwater case settled on 5 June 2014.[3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_aspects_of_downloadin...

Även domen i Nederländerna dömde till streamingens fördel om jag inte minns helt fel, men ändå lyckas svenska myndigheter som vanligt misstolka allt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Förstår inte riktigt behovet av en dom, tycker det var uppenbart att det är olagligt. Jag vägrar betala för tre video tjänster och ändå känna saker saknas i utbudet.

Hur kommer det sig att det är så uppenbart att det är olagligt? Eu domstolen har ju sagt att det är lagligt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av solomon:

Mer resurser på att jaga piratkopierare än resurser att jaga IS.
Good world to be a part of.

Grejen e den att stora företag tjänar inget på att jaga DAES utan dem tjänar på att få folk att sluta pirata deras film Easy as that!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

men ändå lyckas svenska myndigheter som vanligt misstolka allt.

Vad har misstolkats i det här fallet av svenska myndigheter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled