Körkort - Bästa teorin på nätet?

Permalänk

Körkort - Bästa teorin på nätet?

Hej!

Tänkte att jag lägger denna fråga under simulationer då det passar rätt bra in.
Jag ska skaffa körkort nu till sommaren och undrar vad det finns för bra program/sidor för att lära sig teori?

Hör att många använder sig utav Bonniers Trafikskola Online, är det någon som har erfarenhet med detta program?

Kom gärna med förslag, det spelar ingen roll om tjänsten kostar något.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Körkortsboken + Elevcentralen.se är en bra kombo, enligt min körlärare så har inga av deras elever misslyckats teorin efter att ha gjort alla steg på elevcentralen, funkade bra för mig med

Permalänk
Medlem

Skippa teori på nätet. Man lär sig ingenting. Man lär sig bättre om du använder körkortsboken. Den används mycket i trafikskolorna i Sverige. Frågehäftet säljs separat.

http://www.adlibris.com/se/bok/korkortsboken-9789187569630
http://www.adlibris.com/se/bok/studiehaftet-korkortsboken-978...

Jag använder båda själv tillsammans med iKörkort-appen (ungefär 120:-). Lätt värda pengarna.

Permalänk

@voro12: Toppen, ska ta och kolla upp Elevcentralen. Tackar!

Permalänk

@Superlight: Redan beställda. Men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Ej on topic men undrar om någon vet av en bra simulator för för träning inför körkort, dvs ingen racing simulator utan med Svenska, el iaf Nordiska, Europeisk skyltning?

Permalänk
Medlem

Jag använde böckerna varvat med iKörkortsappen och den fungerade bra för mig. Då kunde jag plugga i böckerna när jag var hemma. Sen om jag var på bussen eller liknande kunde jag plugga i appen. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Elevcentralen använde jag mig av, skitbra imo.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av fark:

Ej on topic men undrar om någon vet av en bra simulator för för träning inför körkort, dvs ingen racing simulator utan med Svenska, el iaf Nordiska, Europeisk skyltning?

Jag svarar lite halvt off topic

Två tips som kan bygga vidare på dina kunskaper som dock inte svarar direkt på din fråga.
Om du åker med någon kompis eller dina föräldrar osv, försök häng med i trafiken från passagerarplatsen. Följ skyltning, försök förutse situationer som andra bilar ställer till med, var uppmärksam på trafikregler och om dom följs osv..

Har du en cykel? Om du bor så till att du kan ta en cykeltur på lite mindre trafikerade vägar som ändå inte är rena landsvägar kan det vara nyttigt att även göra det. Försök följ de regler som tillämpas i ditt fall - dvs trafikljus, stopplikter och hela kitet om du är på en vanlig väg och cyklar.
Tänk på att inte hamna på vägen om det finns en gångväg som du är hänvisad till dock, det kan ju bli lite tokigt.

Edit: Finns ju faktiskt Euro Truck Simulator som är lite riktig iaf. Skyltning osv. Men jag tror ju inte man blir straffad ifall man gör fel.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag svarar lite halvt off topic

Två tips som kan bygga vidare på dina kunskaper som dock inte svarar direkt på din fråga.
Om du åker med någon kompis eller dina föräldrar osv, försök häng med i trafiken från passagerarplatsen. Följ skyltning, försök förutse situationer som andra bilar ställer till med, var uppmärksam på trafikregler och om dom följs osv..

Har du en cykel? Om du bor så till att du kan ta en cykeltur på lite mindre trafikerade vägar som ändå inte är rena landsvägar kan det vara nyttigt att även göra det. Försök följ de regler som tillämpas i ditt fall - dvs trafikljus, stopplikter och hela kitet om du är på en vanlig väg och cyklar.
Tänk på att inte hamna på vägen om det finns en gångväg som du är hänvisad till dock, det kan ju bli lite tokigt.

Edit: Finns ju faktiskt Euro Truck Simulator som är lite riktig iaf. Skyltning osv. Men jag tror ju inte man blir straffad ifall man gör fel.

Tack för tipsen och tar tacksamt emot det, visst iofs har jag personligen haft körkort tidigare men det är åratal sedan innan jag flyttade till Stockholm så att starta från grunden kan vara smart och försöka hålla sig ödmjuk.

Permalänk
Medlem

Är det gratis som gäller? Eller eventuellt även sådana man köper avtal i?
Finns några som jag tyckte var riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Utöver det man lärde sig på trafikskolan, så blev jag medlem på korkortonline.se - Satt och vrål nötte alla frågorna månaden innan teoriprovet och klarade provet galant. Tyckte det mesta var sunt förnuft när det kommer till trafikregler och detta kommer från en person som inte haft bil under uppväxten utan var första i familjen med körkort.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Utöver det man lärde sig på trafikskolan, så blev jag medlem på korkortonline.se - Satt och vrål nötte alla frågorna månaden innan teoriprovet och klarade provet galant. Tyckte det mesta var sunt förnuft när det kommer till trafikregler och detta kommer från en person som inte haft bil under uppväxten utan var första i familjen med körkort.

Jag pluggade också teorin/proven på korkortonline.se. Det var bekvämare att sitta på mobilen och läsa lite sporadiskt än att hela tiden behöva ha med sig flera böcker. Köpte dock STRs böcker eftersom att jag blev rekommenderad. Inte så farligt dyrt men dem blev knappt använda.

Som andra redan nämnt, försök som passagerare ha koll på trafiken. Klaga på farsan när han inte använder blinkersen korrekt i rondeller etc.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skippa teori på nätet. Man lär sig ingenting.

Stämmer väl inte riktigt kanske. Räcker gott och väl med Elevcentralen och kanske någon annan extra-app, dock är det ju alltid bra med mer kunskap.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kör ett par frågor på nätet - så du lär dig hur frågorna kommer ställas på själva provet. Inte kul att komma dit och tro att frågorna formuleras på ett sätt, sen är det ett helt annat upplägg..
Sen gäller det såklart att läsa boken också. Kör du enbart frågorna på nätet så kommer du tillslut att komma ihåg dem och svara därefter. Gör du däremot så att du läser ett par kapitel och sedan testar lite frågor så blir det helt klart bättre. Då får du se hur du ligger till

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag använde Bonniers trafikskola för både bil och MC-kortet. Läste aldrig en sida i boken och klarade på första försöket båda gångerna. Klockrent verktyg med minispel och möjlighet att simulera slutprovet, skulle lätt använda det igen..

Permalänk
Inaktiv

Körkortsböcker är väldigt utdaterat.

Bara att skaffa elevcentralen via körskolan så har man allt man behöver, till skillnad från böckerna uppdateras informationen där dessutom. Testerna som är där i är mer eller mindre exakt som teoriprovet på uppkörningen sen.

Permalänk
Medlem

Hm när folk pratar om simulator tänker jag bara på Sheldon.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns minst 2 som gjort teoriprogram som är gratis, kolla tråden och länken i den.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1470013-ova-korkortsteo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Boken är helt värdelös, öppnade den engång och kollade om totalvikt/tjänstevikt annars va det inget mer, alltså öppnad en gång, är i totalt nyskick. Det som står där är ju sånt man redan kan om man bara kört runt lite.

För att klara teoriprovet på Trafikverket så måste man köra frågor på nätet för att komma i rätt tänk. Gjorde det i några timmar sammanlagt innan jag gjorde teorin första försöket 2 under, andra försöket 2 dagar efter blev 2 över.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag använde Elevcentralen Premium. Använde ingen bok överhuvudtaget och klarade körkortsutbildningen utan några problem. Dyrt men smidigt, kan alltid ha med i mobilen samt även bra förklaringar och, valfria, interaktiva övningar

Edit:
Elevcentralen Premium innehåller: Teori och frågor för varje fas, filmer, intervjuer, interaktiva övningar/frågor, finns dessutom forum där man kan ställa frågor så svarar personal från trafikskolor

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad som är bäst idag men körde själv bonniers trafikskola antagligen för 120 versioner sedan men tycker den funkade bra och teori böckerna var sega att sitta och plugga i och blir i.a.f för mig att man läser och stänger av hjärnan lite med dom när det är så mycket tråkig info som ska in som inte är relaterat till körningen

Annars är väll gta-V bra träning att övningsköra i

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckula:

Är det gratis som gäller? Eller eventuellt även sådana man köper avtal i?
Finns några som jag tyckte var riktigt bra.

Gratis är alltid skönt med ansträngd ekonomi hehe, men visst kan jag betala också och speciellt om det finns någon riktigt bra och verklighetstrogen simulator där min CSW fungerar utan strul? Är van att leva hypersnålt när jag väl vill ha något jag behöver spara till och får väl dessutom se det som en del av körkortskostnaden då jag inte harjust någon at att köra privat med heller, verklighetstrogen grafik och sånt är väl mindre viktigt antar jag det är ju inte ett spel jag vill åt direkt utan mer virtuell träning.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns minst 2 som gjort teoriprogram som är gratis, kolla tråden och länken i den.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1470013-ova-korkortsteo...

Ok tackar ska skumma igenom.

Jo jag tog körkort för många år sedan och pluggade redan då mest frågor, men så igen är äldre nu och minnet känns inte som det var vid 20 när jag tog sist (innan man blev av med det) och att förstå alla principer bakom frågorna tycker iaf jag hjälper att se logiken i varför det är som det är och oavsett formulär av frågor fattar man då så antar lite bok, lite frågor samt praktisk träning igen och kombinera teorin med praktiken vare sig i virtuell el riktiga världen. Behöver kortet igen som jag klarat mig så bra utan så bra i S-holm i åratal nu pga ett jobb jag absolut vill åt, det är ett krav så att säga.