Permalänk

Cpu-z Vägrar att fungera på min dator!

Hej!

Jag skall precis överklocka min dator och vill kunna göra stresstest mm via cpu-z samt hålla koll på temp.

När jag startar programmet så fastnar den på 65% "Storage".

Har ett gigabyte z270 gaming k3
intel i5 7600k
Om det är relevant!

Hjälp

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig att få cpu-z att fungera men jag tvivlar på att det stresstestet är något att hänga i granen, min cpu går alltid jättesvalt i det. Kör med prime95 eller något istället. Temps kan du inte se i cpu-z ändå utan det får du använda något annat för, typ realtemp. Spänning kan du se i hwmonitor64.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Du ska inte behöva göra det, men kan stänga av vissa inläsningar i Cpu-z ini.

Pröva nolla t ex SMBus. Du tappar mer och mer info när du du gör så men kan vara värt ett försök.

[CPU-Z]
VERSION=1.7.8.1
TextFontName=
TextFontSize=14
TextFontColor=000080
LabelFontName=
LabelFontSize=14
ACPI=1
PCI=1
MaxPCIBus=256
DMI=1
Sensor=1
SMBus=1
Display=1
UseDisplayAPI=1
BusClock=1
Chipset=1
SPD=1
XOC=0
CheckUpdates=1
ValidUsername=
ValidEmail=
ValidPublish=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan inte hjälpa dig att få cpu-z att fungera men jag tvivlar på att det stresstestet är något att hänga i granen, min cpu går alltid jättesvalt i det. Kör med prime95 eller något istället. Temps kan du inte se i cpu-z ändå utan det får du använda något annat för, typ realtemp. Spänning kan du se i hwmonitor64.

prime95 rekommenderar jag också

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Hej!

Jag skall precis överklocka min dator och vill kunna göra stresstest mm via cpu-z samt hålla koll på temp.

När jag startar programmet så fastnar den på 65% "Storage".

Har ett gigabyte z270 gaming k3
intel i5 7600k
Om det är relevant!

Hjälp

Har du senaste chipset drivers för prollen? Gammal revision av bios på modermodemet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k:

Hej!

Tack för ditt svar,

Nja har näst senast uppdateringen av bios då jag inte vill ha den senaste pga att det är Beta version än sålänge!

Kan det vara värt ett försök?

Vad finns det för risker när det är en beta version av bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

@trickeh2k:

Hej!

Tack för ditt svar,

Nja har näst senast uppdateringen av bios då jag inte vill ha den senaste pga att det är Beta version än sålänge!

Kan det vara värt ett försök?

Vad finns det för risker när det är en beta version av bios?

Du kan ju börja med att läsa på vad de olika biosrevisionerna gör. Om det enda som skiljer sig mellan nuvarande och senaste är tillagt stöd för någon hårdvara du inte har eller dylikt känns det ju rätt meningslöst Om den stannar på storage, känns som om det är något problem med att läsa av någon av dina lagringsenheter? Kanske värt att köra crystaldisk eller liknande program för att dubbelkolla så att alla diskarna mår bra

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k:

diskarna mår kanon bra!..
Så det var inte problemet, inte heller bios då jag precis testade haha!

Any clue?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

@trickeh2k:

diskarna mår kanon bra!..
Så det var inte problemet, inte heller bios då jag precis testade haha!

Any clue?

Njae... urkukad windows? Något som bråkar med drivrutiner iaf. Exakt vad det kan vara är svårt att veta. Testa andra versioner av CPU-Z alternativt AIDA64. Vad ska du använda CPU-Z till? https://www.hwinfo.com/ kör jag annars, fungerar kanon och är klart mer matnyttig med info är cpu-z

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan:
Testa denna i stället.
Intel® Extreme Tuning Utility
https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

@trickeh2k:

diskarna mår kanon bra!..
Så det var inte problemet, inte heller bios då jag precis testade haha!

Any clue?

Antar att du har senaste versionen av CPU-Z.
Dom la väl in stöd för Kaby Lake i version 1.78, om det nu kan ha nått med saken att göra.
Vilket jag däremot är tveksam till skulle vara problemet i ditt fall, låter som nått annat som spökar.

Själv använder jag Aida64 vid stresstester, tycker det fungerar bra.