Datorbehov för SketchUp, CAD, 3d skrivare. Erfarenhet av INTEL HD.

Permalänk
Medlem

Datorbehov för SketchUp, CAD, 3d skrivare. Erfarenhet av INTEL HD.

Alright, efter att ha läst tester, recensioner, trådar och googlat tills 1or och 0or rinner ut ur alla mina öppningar känner jag att jag inte kan komma längre utan experthjälp. Jag är på jobb utomlands och har inte möjlighet att gå till någon butik och fråga personalen om hjälp, och i det här fallet så tror jag inte att dom är till någon nytta heller. Problemet är att jag inte vet hur mycket viss hårdvara begränsar tänkt mjukvara, då jag inte har erfarenhet av programmen sen tidigare, och utan den informationen kan jag inte göra ett val, oavsett hur många kandidater jag radar upp. Så förhoppningsvis har några av er erfarenhet som kan ge mig korrekta ingångsvärden och förenkla mitt val.
Men jag börjar från början:

Tänkt användning
Inledningsvis kommer detta vara min enda dator, då jag ska flytta, och eftersom jag ska köpa lägenhet vill jag ha mitt bankkonto så stort som möjligt.
Till våren kommer jag eventuellt börja studera, antingen till it-säkerhetstekniker eller verktygstekniker, och i det senare kommer det förekomma CAD i oklar omfattning. Jag är inte främmande för att skaffa en stationär dator också, men det är isåfall senare. Så jag velar lite mellan att snåla på bärbar nu och komplettera med stationär senare, eller casha ut för en bärbar nu och strunta i en stationär. Jag har också planer för kommande lägenhetens mediamöjligheter, och vill också köpa en 3d skrivare så småningom.
Jag delar upp mitt datorbehov de kommande 3-4 åren i tre skeden:

Skede 1:
* Se på film (1080), på datorn och kopplat till tv.
* Lära mig programmera (arduino)
* Göra mindre 3d projekt i SketchUp (typ inreda lägenheten, göra walk in closet, säng och projekt i den storleken)
* Göra mycket enkla videoredigeringar i 720p/1080p.
* Ha datorn hemma, och ta med på tåg/flyg 1 gång i månaden.

Skede 2:
* Allt i skede 1.
* Agera mediacenter i lägenheten. (T.ex streama 4K till tv'n. Dock så har jag också tänkt införskaffa en NAS i det här skedet, och då kanske NAS'en sköter den streamingen?
* Göra projekt till en 3d skrivare. (program oklart, men gärna SketchUp om jag nu redan laborerat med det)
* Släpa med datorn till skolan.

Skede 3:
* Allt i skede 2.
* Mer CAD, och eventuellt koppla till extern skärm för bättre arbetsmiljö.
* Släpa med dator till jobb.

Än så länge är det ganska vida kriterier, eller hur? Det är nu det blir svårare:

Vad jag vill ha av en bärbar dator:
* Max 14" (Jag vet att 15"-segmentet skjuter mer mot ovan mål, men jag vill ha mobiliteten. Rätt argument kan dock svänga även mig)
* Bra skärm i 1080. (Många av alternativen jag kollat in på Notebookcheck har PWM. Jag vet inte hur mycket det påverkar mig, men jag vill helst ha en skärm utan.)
* Skönt tangentbord (mycket knapprande vid programmering)
* Minst 1 USB 3.0 (USB C är nice to have)
* Minst 3 USB totalt
* HDMI (TV'n kommer dock köpas efter datorn, så där kan en annan anslutning också fungera)
* Wifi 2,4Ghz och 5Ghz, AC (Jag är inte främmande för begagnade datorer, typ äldre ThinkPad's, förutsatt att denna punkt uppfylls)
* SSD (Kommer komplettera med NAS senare som sagt, så storleken är inte jätteviktig)

Nu börjar det bli lite svårare kanske? Härnäst kommer en viktig punkt.

Budget:
Jag vill verkligen inte lägga mer än 12 000:- på en dator i nuläget. Helst lägger jag inte mer än 7000:-, men jag är lite realistisk.

"Du har ju behovet ganska klart, du kollat alternativ, så vad är problemet?"
Problemet är att jag aldrig jobbat i CAD/SketchUp och jag vet inte om jag kommer komma in på den linjen, så skede 3 hänger löst.
Min tanke är att köpa en billigare bärbar och komplettera med en stationär i skede 2 eller 3.
MEN, kan man ens göra 3d projekten i skede 1 med bara INTEL HD korten?
Alla trådar jag hittar om CAD och dylikt säger "separat grafikkort, 2GB, helst Quadro", men jag uppfattar det som mer för exempelvis skede 2 eller 3.

Jag kollat in mängder av alternativ, men jag kommer inte lista några här, för det är inga speciella som jag står och väger mellan. Jag gillar Lenovos ThinkPads, men jag är öppen för alla märken.
Jag är medveten om Ryzen är på G, men jag kommer behöva köpa datorn när jag är hemma en sväng i början på Maj.

Så all input jag kan få är uppskattad, men jag blir glad om någon kan svara på frågan om INTEL HD korten.

Permalänk
Medlem

Din budget sållar ut de flesta alterantiv med Quadro om du inte köper beggat, en Dell XPS FHD på någon av Dells många reor är väl ett bra alternativ. Dock hänger det väl på att du kan tajma det så du kan ta emot leveransen, annars kan du köpa med snabbare leverans från Dell. Annars är så klart Thinkpads också ett alternativ som du själv säger, dock svårare att hitta en Thinkpad med Quad Core inom din budget vilket kan vara trevligt om du kör tyngre grejer vilket du verkar vilja göra.

Permalänk
Medlem

Mindre 3D-projekt i SketchUp är inte särskilt krävande. Det jobbigaste tror jag kommer vara den lilla skärmen.

Folk här känns i allmänhet väldigt bra på att överskatta sin prestanda-"behov". Visst, mer flis och vissa moment kommer gå lite rappare, men hur mycket det faktiskt är värt går inte att vara särskilt objektiv kring. Relativt få verkar ärliga mot sig själva i den meningen att dyra datorer är i mångt och mycket ren lyx. Sen projiceras detta på andra när de ger tips, för den standarden de satt för sig själva är så klart helt rationell.. En parentes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Mindre 3D-projekt i SketchUp är inte särskilt krävande. Det jobbigaste tror jag kommer vara den lilla skärmen.

Folk här känns i allmänhet väldigt bra på att överskatta sin prestanda-"behov". Visst, mer flis och vissa moment kommer gå lite rappare, men hur mycket det faktiskt är värt går inte att vara särskilt objektiv kring. Relativt få verkar ärliga mot sig själva i den meningen att dyra datorer är i mångt och mycket ren lyx. Sen projiceras detta på andra när de ger tips, för den standarden de satt för sig själva är så klart helt rationell.. En parentes.

Skulle snarare säga att folk är lite väl pigga på att tala om för andra vad det är och inte är dom behöver snarare än att bistå med fakta. Vissa anser sig behöva mesta möjliga prestanda och är beredda att betala för det, andra fokuserar mer på priset och köper det som ger mest valuta för pengarna. Inget av de alternativen behöver vara fel. Att man får mindre per krona desto dyrare man köper tror jag de flesta som letat sig hit redan vet om.

Du har dock helt rätt i att skillnaderna i faktiskt prestanda idag är rätt liten mellan high end och mellan, ja, kanske tom mellan budget och high end. Fast samtidigt gäller "okunskapens välsignelse", t.ex. om man inte kört en dator med SSD är de flesta nog nöjda med sin hårddisk trots att prestandaskillnaden är enorm.

Kan tillägga att jag många gånger för egen del önskade att okunskapenvar lite mer påtaglig, det skulle spara in mycket pengar och prestandaångest

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Jag instämmer med att överskatta sitt prestanda behov, det är en klassisk fälla som jag brukar trampa i ofta. Som den gången jag brände ett arv på 100 000:- på dator, videokamera och redigeringsprogram för "jag ska ju läsa rörlig bild på gymnasiet och bla bla".

I slutändan läste jag ljud, och använde datorn mest till att spela Unreal Tournament. Det gick ganska kasst eftersom det var en Mac...

Så, något decennium äldre och förhoppningsvis visare försöker jag nu hålla i bromsen.
Dock så kan man bli trött på att forska, och beställa saker i rage-mode...
La en beställning på en Thinkpad E470 för 9500:-:

-Intel Core i7-7500U-processor (4 MB cache, upp till 3,5 Ghz)
- 14.0 FHD(1920x1080) IPS
- 16GB DDR4-2133MHz SODIMM
- NVIDIA GeForce 940MX 2 GB
- 256 GB Solid State Drive, SATA3 OPAL2.0 - Capable

Jag stressbeställde från Lenovo då leveransen är minst 7 arbetsdagar, och av någon anledning så var den 1200:- billigare hos Lenovo än hos Dustin, trots att jag tryckte in 16GB. Min erfarenhet brukar vara att det är tvärtom.

Erfarenheter och tankar om denna dator för tidigare angivet syfte är välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödhake:

Tack för era svar.
Jag instämmer med att överskatta sitt prestanda behov, det är en klassisk fälla som jag brukar trampa i ofta. Som den gången jag brände ett arv på 100 000:- på dator, videokamera och redigeringsprogram för "jag ska ju läsa rörlig bild på gymnasiet och bla bla".

I slutändan läste jag ljud, och använde datorn mest till att spela Unreal Tournament. Det gick ganska kasst eftersom det var en Mac...

Så, något decennium äldre och förhoppningsvis visare försöker jag nu hålla i bromsen.
Dock så kan man bli trött på att forska, och beställa saker i rage-mode...
La en beställning på en Thinkpad E470 för 9500:-:

-Intel Core i7-7500U-processor (4 MB cache, upp till 3,5 Ghz)
- 14.0 FHD(1920x1080) IPS
- 16GB DDR4-2133MHz SODIMM
- NVIDIA GeForce 940MX 2 GB
- 256 GB Solid State Drive, SATA3 OPAL2.0 - Capable

Jag stressbeställde från Lenovo då leveransen är minst 7 arbetsdagar, och av någon anledning så var den 1200:- billigare hos Lenovo än hos Dustin, trots att jag tryckte in 16GB. Min erfarenhet brukar vara att det är tvärtom.

Erfarenheter och tankar om denna dator för tidigare angivet syfte är välkommet.

Lenovo brukar vara billigare på deras hemsida än hos Dell, i synnerhet om man vill konfigurera något som t.ex. lagring. Hoppas du noterade 10% rabattkoden som jag postade i X1 tråden (finns väl på andra ställen också). Har för mig att den gällde generellt men kan minnas fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lenovo brukar vara billigare på deras hemsida än hos Dell, i synnerhet om man vill konfigurera något som t.ex. lagring. Hoppas du noterade 10% rabattkoden som jag postade i X1 tråden (finns väl på andra ställen också). Har för mig att den gällde generellt men kan minnas fel där.

Tack för tipset, men tyvärr gällde den inte E-serien.

Permalänk
Medlem

@improwise

Jag hör vad du säger. Men att bistå med fakta är svårt, man ska riktigt usel hårdvara för att göra programvara helt obrukbar (det finns säkert undantag, det gör det alltid). Desto sämre hårdvara, ju fler begränsningar, men ner till en ganska lågt satt gräns så kommer det bara gå lite långsammare.

Om man som hobbyist ska köpa en dator tycker nog jag att det är bättre att börja med en budget eller kanske att man vill ha vissa delar, snarare än att säga att man ska köpa A för att man behöver A. Det är knappast normen, men det är ganska utbrett och lätt hänt att man blir oärlig mot sig själv om man angriper inköpet på det viset.

@Rödhake

Jag tror det är ett utmärkt val. Kikade faktiskt på just den modellen på Dustinhome häromdagen, tyckte den verkade rätt schysst även till ett högre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag hör vad du säger. Men att bistå med fakta är svårt, man ska riktigt usel hårdvara för att göra programvara helt obrukbar (det finns säkert undantag, det gör det alltid). Desto sämre hårdvara, ju fler begränsningar, men ner till en ganska lågt satt gräns så kommer det bara gå lite långsammare.

Om man som hobbyist ska köpa en dator tycker nog jag att det är bättre att börja med en budget eller kanske att man vill ha vissa delar, snarare än att säga att man ska köpa A för att man behöver A. Det är knappast normen, men det är ganska utbrett och lätt hänt att man blir oärlig mot sig själv om man angriper inköpet på det viset.

Just därför jag tycker man ska vara försiktig med att tala om för folk att du ska köpa si och inte köpa så utan istället försöka påvisa skillnderna mellan produkter så folk får bilda sig en egen uppfattning. Sen är det så klart inte alltid så lätt, för det är svårt att veta vad en viss person prioriterar och inte prioriterar, speciellt som många dessutom tycks tro att folk här är tankeläsare. Men upplever att vi i stort sett är rätt eniga i sak.

Själv har jag prestanda-OCD och har Task Managern på autostart och trots att jag nog har dyrare datorer och komponenter är de flesta är jag förmodligen ändå mer missnöjd