Köpråd: AOC Agon AG352UCG vs. Acer Predator x34a

Permalänk
Medlem

Så trots att bakgrunden är ljusare på övre bilden är dom nedre överexponerade? Börjar tro att du trollar för såhär enkelspårig kan ingen vara.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lothbrok har ett attityd som går ut på att linda allt han säger i malört och sedan gnugga det ansiktet på folk.

Trots brist på normal ödmjukhet har han ändå en poäng. Skulle han bara ta tag i missnöjet med sitt liv kanske folk lyssnar utan att gå på defensiven.

Poängen är som följer att bilderna som @ronz visar är kraftigt överexponerade (trots korrekt kameraerbete) och inte alls talar om skillnaden mellan VA och IPS.

Låt mig förklara:

En VA-panel har ett kontrastförhållande på 2000:1 till 5000:1 (typiskt). Det är vanligare med den nedre delen av skalan, så låt oss säga att en typisk VA-panel har 3000:1 i kontrastförhållande. Vi struntar i att detta ofta mer än halveras vid 30 graders vinkel. Grundsvärtan är tveklöst den bättre bland LCD-tekniker.

En IPS-panel har typiskt 1000:1 i kontrastförhållande. Något sämre och ibland något bättre med ungefär ±20 procent på datorskärmar.

Med andra ord, ställer vi båda skärmar till 100 nits ljusstyrka i vitt kommer:

  • VA-panelen ha 100/3000=0,033 nits i svart

  • IPS-panelen ha 100/1000=0,1 nits i svart

VA-panelen ger tre gånger högre kontrastförhållande och vid samma ljusstyrka kommer svartan vara tre gånger lägre. Eller bättre uttryckt: IPS-panelen ger tre gånger så hög ljusstyrka där den ska visa svart. Alla är med på den matematiken, eller hur?

Då borde också en rättvis jämförelse som är beskrivande för situationen visa en bild där svart är tre gånger ljusare på IPS-panelen, eller hur?

Därför kör jag upp -ronz bild på min skärm som för stunden är ställd till 100 nits. Den följer en de-facto normal 2,2-gamma (vilket har betydelse) och riktar helt enkelt min mätare mot skärmen för att se hur mycket ljus som registreras på exemplet.

För mina ögon och mätare visar alltså bilden en skillnad där det rent fysiskt, på en normal 2,2-gammaskärm, slungas ut 22 gånger mer ljus från IPS-skärmarnas "svärta". Fast hade vi mätt på plats hade det troligtvis varit just en cirka 3x-skillnad.

-ronz har inte gjort något fel eller haft något uppsåt med detta. Just detta är en förklaring till varför jag aldrig tar den här typen av bilder och använder som någon absolut jämförelse i mina tester. Man kan inte plåta av skärm och jämföra. Så enkelt är det.

Däremot är det väldigt, väldigt många som gör sådana här jämförelser. Och det bidrar till att stärka det intrycket av IPS-paneler skulle ha enorma problem. Särskilt för den som är ovan och ser forumbilder där de möts av tiofaldigt mer ljus än de borde se.

Hur stor är då skillnaden? Ja, detta är inte exakt. Det är mätt på min 100 nits 2,2-gammaskärm och jag har inte räknat fram det. Men denna ger ett hum om hur stor skillnaden egentligen är. Det är 3x skillnad på min skärm. Exakt hur din skärm beter sig? Beats me. Men ICC-profiler, webbläsare och mycket annat påverkar redan innan bilden når skärmen som i sin tur har sitt godtyckliga beteende.

Plitade dit vilka digitalvärden det är. Ifall någon är pigg på att räkna på matematiken, gör gärna det.

Jämför också intrycket av skillnaderna baserat på vilket rum du är i och vilken ljusstyrka din skärm är ställd på. Ögon är dynamiska.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Satsa på VA-panelen. Betydligt trevligare än IPS. Man får rejält mycket bättre svärta, slipper IPS-glow och får nästan lika bra färger. Inte mycket att snacka om.

Håller med dig! Stör mig på IPS-glow och tycker färgerna på VA är bra. För mig är det VA>IPS>TN. Det är dock en smaksak mellan VA och IPS. Bäst är att kolla själv (och pilla med inställningar så att man inte bara jämför fabriksinställningar).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding Självklart är flera av exemplen överexponerade (om inte alla). Men det var aldrig min poäng. Jag ser ju personligen det glow och bleed kameran fångar upp i de överexponerade bilderna. En genomsnittlig IPS i denna prisklass ser bra ut när man har ett starkt belyst rum och kollar på ljusare material.
Personligen så har jag ganska dämpad belysning i mitt datorrum och visar ofta mörkt material på min skärm vilket gör att bristerna framträder extremt tydligt. Återigen för min del så förstör de "vanliga" IPSernas glow/bleed mer än vad VA'ns black crush eller off-center kontrast någonsin kan göra när jag redigerar bilder etc.

AMVA teknikens "resistans" mot bleed är en stor anledning till varför jag gillar den tekniken. Att man kan man kan kolla på dem från sidan och i stort sett få samma bild som rakt framifrån är också väldigt trevligt. En IPS förlorar all svärta helt och hållet och börjar istället lysa så fort man är off-center.
Mitt största problem med VA är inte dess stillbildsegenskaper för de är fantastiska. Utan det är ghostingen jag lider mest av. Den är ganska påtaglig i de flesta spel och egentligen enda anledningen till att jag kan överväga en IPS.

Men som jag sa tidigare, man ska inte dra alla VA eller IPS paneler över en kam. Det är stor skillnad på hur tillverkarna väljer att implementera tekniken.

Permalänk
Avstängd

Kanske man ska undvika IPS när det gäller ultrawidescreen eftersom man troligen hamnar i många situationer där det är svarta kanter på sidorna? T.ex på youtube. Jag antar att det är mer jobbigt när dom lyser än när dom är svart. Tänker jag rätt?

Här är en video om "AOC AG352UCG Weaknesses in Pixel Responsiveness": https://www.youtube.com/watch?v=_TCF_ferYWs Han pratar om trailing, overshoot och smearing bland annat.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

@Laxpudding Självklart är flera av exemplen överexponerade (om inte alla). Men det var aldrig min poäng. Jag ser ju personligen det glow och bleed kameran fångar upp i de överexponerade bilderna.

Så din skärm med dina egna fysiska ögon ser inte svart utan en blågrå bild med två stora rödgulaktiga hörn?
Ser din VA ljusgrå ut på både vänster och höger sida?

Skrivet av anon12433:

Att man kan man kan kolla på dem från sidan och i stort sett få samma bild som rakt framifrån är också väldigt trevligt.

Nej det kan du inte.

Skrivet av anon12433:

En IPS förlorar all svärta helt och hållet och börjar istället lysa så fort man är off-center.

En VA har endast svärta i som en kon på bilden som blir större ju längre bort du är och flyttar sig beroende på ditt huvuds position.
Måste sitta över 3m från min KS7005 för att få samma svärta över hela bilden. Sidorna blir annars grådassiga med tydlig banding.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Så din skärm med dina egna fysiska ögon ser inte svart utan en blågrå bild med två stora rödgulaktiga hörn?
Ser din VA ljusgrå ut på både vänster och höger sida?

Nej det kan du inte.

En VA har endast svärta i som en kon på bilden som blir större ju längre bort du är och flyttar sig beroende på ditt huvuds position.
Måste sitta över 3m från min KS7005 för att få samma svärta över hela bilden. Sidorna blir annars grådassiga med tydlig banding.

Jag kan ju direkt säga att min VA skärm inte alls är så. Trots att jag sitter rätt så nära och att den är 32"
Det är jämn svärta över hela bilden.
Visst finns det spår av bleeding längst ut i kanterna, men jag har aldrig varit med om en så jämn svärta som på denna skärm.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lothbrok:

Så din skärm med dina egna fysiska ögon ser inte svart utan en blågrå bild med två stora rödgulaktiga hörn?
Ser din VA ljusgrå ut på både vänster och höger sida?

Nej det kan du inte.

En VA har endast svärta i som en kon på bilden som blir större ju längre bort du är och flyttar sig beroende på ditt huvuds position.
Måste sitta över 3m från min KS7005 för att få samma svärta över hela bilden. Sidorna blir annars grådassiga med tydlig banding.

Nej, bilden är jämn och fin över hela bildytan. Har ingen bleed och hörnen ser lika bra ut som resten av skärmen. Förlorar en aning kontrast vid stora betraktningsvinklar.

Ja det kan jag, jag vet nog bäst själv vad jag ser.

Den "kon" som du pratar om har jag aldrig upplevt. Färgerna är relativt klara och fina även från sidan.

Permalänk

@Laxpudding

Jag accepterar ditt argument men i praxis blir det fortfarande käpprätt åt helvete.

Det finns en anledning varför det är en storm på internet av människor som har problem med de IPS skärmarna. Trots överexponerade bilder på nätet osv så upplever folk faktiskt att deras skärmar ser ut som total skit. Det är på grund av problem med AU optronics och kvalitetskontrollen på dessa skitpaneler.

Sen om det är orättvist att ställa en 60hz Eizo för 12 lakan och en VA panel för 2 bredvid varandra med samma inställningar och ta bild är en helt annan fråga.

Summan av kardemumman: Du har rätt i sak men det förändrar inte att 144hz IPS panelerna ser ut som sju svåra år, överexponerade bilder eller inte.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Musketör:

Summan av kardemumman: Du har rätt i sak men det förändrar inte att 144hz IPS panelerna ser ut som sju svåra år, överexponerade bilder eller inte.

Summan, eller termerna som skapar den summan för just dig, handlar om att skärmen å ena sidan är felinställd och den andra sidan om vilka för- och nackdelar med en viss panelteknik som matchar de krav och förväntningar man ställer. Förväntar man sig en VA-panels egenskaper och samtidigt accepterar dess nackdelar kommer givetvis en skärm som beter sig tvärtom att klassas som "sju svåra år"

Det omvända, eller tja – samma sak, råder för IPS-144 Hz-användarna etc. vilka har funnit en teknik som matchar deras krav och behov. Behov vilka en VA-panel kanske inte kan svara mot. Dessa användare kan också helt korrekt, peka ut att de där överexponerade bilderna inte stämmer överens med verkligheten framför en IPS-skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon12433:

Den "kon" som du pratar om har jag aldrig upplevt. Färgerna är relativt klara och fina även från sidan.

"Konen" finns där i allra högsta grad på din skärm och den ger lägre kontrastförhållande, förskjuter färgnyanser och tonkurva. Konen finns på alla bildtekniker som använder polariserat ljus i någon form:

  • IPS-panel: men då i mildare form, främst ljuset i svärtan som ändras,

  • TN-panel: kontrast, tonkurva, färger, svart- och vitnivåer

  • OLED-panel: skiftning i färg. LG:s TV-apparater skiftar mot turkos och grönt och effekten är starkare än hos en IPS-panel.

Myckelordet är just det som du skriver. "...aldrig upplevt". Det handlar om vad man upplever och är medveten om. Man kan vara lyckligt omedveten om nackdelarna och man kan vara väldigt medveten om nackdelarna, dvs stör sig på dem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Summan, eller termerna som skapar den summan för just dig, handlar om att skärmen å ena sidan är felinställd och den andra sidan om vilka för- och nackdelar med en viss panelteknik som matchar de krav och förväntningar man ställer. Förväntar man sig en VA-panels egenskaper och samtidigt accepterar dess nackdelar kommer givetvis en skärm som beter sig tvärtom att klassas som "sju svåra år"

Det omvända, eller tja – samma sak, råder för IPS-144 Hz-användarna etc. vilka har funnit en teknik som matchar deras krav och behov. Behov vilka en VA-panel kanske inte kan svara mot. Dessa användare kan också helt korrekt, peka ut att de där överexponerade bilderna inte stämmer överens med verkligheten framför en IPS-skärm.

Jag håller med dig. Det är dock svårt att sätta sig i en position där man accepterar den mängden defekter det brukar vara på panelerna i fråga. Att som Lothbrok gör, nämligen påstå att det bara är överexponering och att det ser likadant ut på alla IPS paneler är ju bara sagor.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

Jag håller med dig. Det är dock svårt att sätta sig i en position där man accepterar den mängden defekter det brukar vara på panelerna i fråga. Att som Lothbrok gör, nämligen påstå att det bara är överexponering och att det ser likadant ut på alla IPS paneler är ju bara sagor.

Glow ser likadant ut på alla exemplar. Glow är inget fenomen som skiljer sig från exemplar till exemplar med samma panel. Om nu inte hela panelen är på något sätt skev vilket är rätt otroligt.

Ni länkar ju hela tiden överexponerade bilder och tror att det representerar hur skärmarna verkligen ser ut för ögonen.
Överexponerade bilder får allt att se ut som skit, och överdriver allting. Kan du inte förstå detta?

Stör man sig av Glow så sitter man helt enkelt för nära alternativt blandar ihop det med riktig blödning, blödning är oftast orsakat av en dålig design i "huseringen" som håller fast panelen, oftast för tight vid LED/knapparna och lös i andra hörnen. Acer har dock löst det för det mesta med sin 271HU

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Vad har vi kommit fram till? Att båda paneltyper har för och nackdelar? Och att behovet styr vilken som passar en själv bäst?
För mig är det då klart att jag föredrar en panel vars nackdelar jag personligen inte upplever. VA i detta fall. Det är för mig den bättre tekniken efter att ha provat flertalet olika skärmar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

"Konen" finns där i allra högsta grad på din skärm och den ger lägre kontrastförhållande, förskjuter färgnyanser och tonkurva. Konen finns på alla bildtekniker som använder polariserat ljus i någon form:

  • IPS-panel: men då i mildare form, främst ljuset i svärtan som ändras,

  • TN-panel: kontrast, tonkurva, färger, svart- och vitnivåer

  • OLED-panel: skiftning i färg. LG:s TV-apparater skiftar mot turkos och grönt och effekten är starkare än hos en IPS-panel.

Myckelordet är just det som du skriver. "...aldrig upplevt". Det handlar om vad man upplever och är medveten om. Man kan vara lyckligt omedveten om nackdelarna och man kan vara väldigt medveten om nackdelarna, dvs stör sig på dem.

Till att börja med så sa jag väl ingenting annat? Jag upplever inte den där tydliga konen som syns på TN-paneler där minsta huvudrörelse ändrar bilden kraftigt. Sedan så håller jag definitivt inte med dig om att IPS skiftar mildare utan mer. IPS-panelens usla kontrast vid stora betraktningsvinklar är nästan lika illa som TN paneler som inverterar färger underifrån.
En VA ser vettig ut snett från sidan och jag har ingenting emot att tvingas se den från en stor betraktningsvinkel då det mesta kommer se ut ungefär som det ska. Det är helt otänkbart med en IPS, minsta jag går off center på en sån så totalförstörs svärtan och hela bilden börjar lysa.
Även TFT Central framhävde just de goda betraktningsvinklarna samt svärtan på min skärmmodell som fördelarna med den. Nackdelarna pratade om högre responstid gentemot IPS och ghosting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Till att börja med så sa jag väl ingenting annat? Jag upplever inte den där tydliga konen som syns på TN-paneler där minsta huvudrörelse ändrar bilden kraftigt. Sedan så håller jag definitivt inte med dig om att IPS skiftar mildare utan mer. IPS-panelens usla kontrast vid stora betraktningsvinklar är nästan lika illa som TN paneler som inverterar färger underifrån.
En VA ser vettig ut snett från sidan och jag har ingenting emot att tvingas se den från en stor betraktningsvinkel då det mesta kommer se ut ungefär som det ska. Det är helt otänkbart med en IPS, minsta jag går off center på en sån så totalförstörs svärtan och hela bilden börjar lysa.

Även TFT Central framhävde just de goda betraktningsvinklarna samt svärtan på min skärmmodell som fördelarna med den. Nackdelarna pratade om högre responstid gentemot IPS och ghosting.

"Det är helt otänkbart med IPS" endast i mörka scener.

Och en VA förlorar all vettig kontrast och gör bilden grådassig från mindre vinklar, i alla scener, plus väääldigt tydlig banding i de flesta filmer, nattliga spel osv. Min PG279Q har inga färgskiftningar eller förlust av kontrast om jag kikar på den från 45-50*.

Vilken VA skärm har du då?

AOC AG352UCG och Omen X m.fl. har Responstider såpass högt som 50ms, vilket är rätt galet om man spelar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Glow ser likadant ut på alla exemplar. Glow är inget fenomen som skiljer sig från exemplar till exemplar med samma panel. Om nu inte hela panelen är på något sätt skev vilket är rätt otroligt.

Ni länkar ju hela tiden överexponerade bilder och tror att det representerar hur skärmarna verkligen ser ut för ögonen.
Överexponerade bilder får allt att se ut som skit, och överdriver allting. Kan du inte förstå detta?

Stör man sig av Glow så sitter man helt enkelt för nära alternativt blandar ihop det med riktig blödning, blödning är oftast orsakat av en dålig design i "huseringen" som håller fast panelen, oftast för tight vid LED/knapparna och lös i andra hörnen. Acer har dock löst det för det mesta med sin 271HU

Jag har tappat all ork. Det är likt förbannat som du saknar all form av adekvat begåvning. Försvinn, helst nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

Jag har tappat all ork. Det är likt förbannat som du saknar all form av adekvat begåvning. Försvinn, helst nu

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens läst det "Bildexperten" har skrivit?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Har du ens läst det "Bildexperten" har skrivit?

Ja nåt om dig skrev han som jag hade kul åt

Tror vi alla tar till oss att båda skärmtyperna har uppenbara nackdelar, det man stör sig på minst väljer man. Utom du, du e som Jim Carey "so your telling me there is a chance".

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Ja nåt om dig skrev han som jag hade kul åt

Tror vi alla tar till oss att båda skärmtyperna har uppenbara nackdelar, det man stör sig på minst väljer man. Utom du, du e som Jim Carey "so your telling me there is a chance".

Du vet fortf inte vad Överexponerat är. Tragiskt.

Läs Sweclockers nya recension förövrigt. Den stärker bara vad jag sagt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ronz:

Vad har vi kommit fram till? Att båda paneltyper har för och nackdelar? Och att behovet styr vilken som passar en själv bäst?
För mig är det då klart att jag föredrar en panel vars nackdelar jag personligen inte upplever. VA i detta fall. Det är för mig den bättre tekniken efter att ha provat flertalet olika skärmar.

Bingo!

Även om man kan peka med hela handen och dela in produkter efter panelens typiska grundförutsättning så stöter jag på många produkter där det överlappar : Enkla "sanningar" gör att man kanske väljer fel produkt.

Det finns sämre och bättre produkter inom alla tekniker. Köper man en enklare bärbar dator i budgetklass har jag påfallande ofta, med vanliga testbilder likt de på www.lagom.nl, konstaterat att det finns TN-paneler som är bättre än IPS-panelerna inom kategorin. Färgerna är mer korrekta och behålls bättre i vinklar etc. Men IPS-maskinen säljer ändå därför att det första många tänker på (med en del undantag här då ) är IPS-paneler från bättre stationära skärmar som kanske kostar mer än en hel budget-laptop.

IPS-panelerna i några av LG:s TV-modeller, till exempel UH66_V-serien är helt hopplösa i vinklar vilket märks direkt när vi talar om 55-tummare och liknande. Tänk gult glow med brun svärta där det från början är ca 500:1 i kontrastförhållande och bara blir sämre.

Permalänk

@Laxpudding

Du har så rätt så.

Jag har aldrig pratat om IPS teknik generellt, utan snarare de AU optronics paneler som finns på marknaden. Min LG 55" är bland mina bästa köp.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Vart det någon av skärmarna då ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Vart det någon av skärmarna då ?

Det blev en x34a faktiskt.
Oerhört nöjd med skärmen, men visst det finns en viss glow som främst dök upp efter ca 2 månaders användning, men inget som jag tycker sabbar speciellt mycket. Fördelarna väger upp för det utan tvekan.
Otroligt härliga färger och g-sync är ju fantastiskt.