Hjälp mig - jag skriver en bok

Permalänk
Medlem

Hjälp mig - jag skriver en bok

Hej!

Efter att ha funderat i 5-6 år så har jag äntligen gjort slag i saken och börjat skriva en bok.
Än så länge har jag hunnit göra en prolog och 5 kapitel, men det är väldigt svårt att veta vad som är bra och vad som är dåligt när man bara läser det själv.

Kategorin på boken är en blandning av post-apokalyps och fantasy, typ.
Inga drakar eller riddare, men däremot gott om tragik, våld och droger.
Jag lägger ut texterna på Wattpad, ett kapitel i taget.

För den som har tid och lust skulle det vara väldigt uppskattad om ni ville läsa delar/allting, och återkoppla med vad ni tyckte var bra resp. mindre bra.
Här är länken: https://www.wattpad.com/story/107162892-de-frostf%C3%B6dda

Mvh
Emanuel

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kör bara på med mina direkta intryck:

Var prologen (jag antar?) det första du började med? "Worldbuilding", världsbyggande, är väldigt väldigt tungt och här blir det en uppsjö med titlar, namn och platser som saknar referenser i verkligheten. "Påve", "New York", "Allah", etc, etc; alla dessa har direkta referenser som den vanlige läsaren snabbt gör gällande historia, förkunskaper, geografi, kultur osv, här blir det väldigt mycket nytt och allt på en gång.

Mitt förslag är att vänta med prologen tills du har en ordentligt utbenad historia klar, då kan den kännas mer relevant för boken som helhet. Jag ser gärna prologer som mer direkt action orienterade, ett tvärsnitt ur en persons perspektiv med händelser utan vidare förklaring, låt läsaren skapa helheten under läsandets gång.

Fantasy/Sci-fi är behäftat med världsskapandets problem, jag tycker att det viktigt att inte ha för bråttom med dessa, låt platser, personer, religioner, titlar, osv växa fram mer organiskt, som en del av berättelsen. Fundera gärna på om du har ett speciellt tema med världen, ska det vara nordiskt kan du köra på ett mer vanligt ortsnamn och sen kasta om en eller ett par bokstäver , då behåller namnet sin karaktär och läsaren får en gratis referens.

Tillägg: mellanstycket var det bästa, kändes mest "organiskt". I det tredje stycket blir det mycket "telling" - att du berättar "allt" för läsaren; vad hans mor tycker, vad han kallas, vad han gör. Tänk mer på "showing" - visa läsaren karaktärens egenskaper genom handlingar, dialoger och tankar; han kan tänka på ett samtal med mamman där det framgår att hon tycker han är oduglig eller när stadsvakten jagade efter honom och namnet 'Råttan' blev det mest avskydda i Svartstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Hej!

Jag kör bara på med mina direkta intryck:

Var prologen (jag antar?) det första du började med? "Worldbuilding", världsbyggande, är väldigt väldigt tungt och här blir det en uppsjö med titlar, namn och platser som saknar referenser i verkligheten. "Påve", "New York", "Allah", etc, etc; alla dessa har direkta referenser som den vanlige läsaren snabbt gör gällande historia, förkunskaper, geografi, kultur osv, här blir det väldigt mycket nytt och allt på en gång.

Mitt förslag är att vänta med prologen tills du har en ordentligt utbenad historia klar, då kan den kännas mer relevant för boken som helhet. Jag ser gärna prologer som mer direkt action orienterade, ett tvärsnitt ur en persons perspektiv med händelser utan vidare förklaring, låt läsaren skapa helheten under läsandets gång.

Fantasy/Sci-fi är behäftat med världsskapandets problem, jag tycker att det viktigt att inte ha för bråttom med dessa, låt platser, personer, religioner, titlar, osv växa fram mer organiskt, som en del av berättelsen. Fundera gärna på om du har ett speciellt tema med världen, ska det vara nordiskt kan du köra på ett mer vanligt ortsnamn och sen kasta om en eller ett par bokstäver , då behåller namnet sin karaktär och läsaren får en gratis referens.

Tillägg: mellanstycket var det bästa, kändes mest "organiskt". I det tredje stycket blir det mycket "telling" - att du berättar "allt" för läsaren; vad hans mor tycker, vad han kallas, vad han gör. Tänk mer på "showing" - visa läsaren karaktärens egenskaper genom handlingar, dialoger och tankar; han kan tänka på ett samtal med mamman där det framgår att hon tycker han är oduglig eller när stadsvakten jagade efter honom och namnet 'Råttan' blev det mest avskydda i Svartstaden.

Hej,

Tack för bra input.
Just den delen du läser, som syns direkt på bokens "förstasida", är tänkt att vara typ baksideomslaget.
När man klickar vidare på "läs" och får upp kapitlen i ordning, så rullar historien ut sig betydligt mer tydligt.
Där kan du till exempel läsa den "riktiga" prologen.

Permalänk
Medlem

@whizzors: Oj, tryckte först där men inget hände så läste bara det korta. Men nu funkade det, ska läsa hela.

Permalänk
Avstängd

Trevligt, jag skall helt klart läsa det.
Jag höll själv på med en bok för länge sedan så jag känner igen skrivarvåndan och problematiken med hur det ser ut för läsaren jämfört med hur det ser ut i ens eget huvud, osv...

Blev svårt sugen på att återuppta skrivandet nu.
Jag ritade också några egna vinjettbilder och sådant minns jag.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ett tips, om du vill skriva realistiska saker (som jag ofta behöver göra för att snygga till mina fantasy/SiFi världar och liknande...) är att ofta anteckna/rita, vad du nu känner för minnesanteckningar av sådant man kommer på vid ett ögonblick, ser ute i naturen, osv. så att man kan använda det som "facit" sedan är man behöver gå igenom vad som fungerar och inte, osv.

Detdär med vilka ord och meningar, mm som fungerar och inte brukar ge sig med tiden när man arbetat en tid med material så brukar man se, det är inte så överkonstlad som man får intryck av när man läser författartips och liknande, mitt tips är, skit i det och kör på som du kännner, sedan kan du gå in i efterhand och fixa saker om det behövs, men spara en backup på saker du raderat eller strukit av andra skäl så att du kan titta på det längre fram och se om saker blev bättre eller sämre efter din senaste ändring.

Några saker jag komme rpå på rakhand baserat på egna erfarenheter.

Ett tips när det gäller just Fantasy är att inte överfokusera på storyn (som man ofta hör om...), utan lägg ordentligt med tid or framför allt research arebete på plattformen också, så att den blir bra och fungerar, sedan kan du infoga storys, mm i den underhand du känner för det (ofta behöver man efterkorrigera saker i kronologisk ordning mm ändå om en lång story skall fungera), men då behöver du bara hålla plattformen uppdaterad med fakta och motsvarande, så har du det mesta av det du behöver till facit och korrigeringar där sedan. Skrivandet, storyn, mm brukar gå relativt fort, men arbetet med en bra plattform tar mycket tid.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har börjat läsa igenom det nu och jag må säga att jag tror detta kommer att fungera, du har bra koll på stilen, inte för "slarvigt" skrivet det lilla jag såhär långt sett verkar du ha grepp om hur man integrerar miljöbeskrivningar, mm utan att det blir fult eller "fördummande"skrivet (som är ett vanligt misstag när någon lägger för mycket tid på enbart en bra story men missar allt arbete runtikring). Har bara kommit till första sidorna ännu, men du verkar ha bra koll på karaktärer, miljö, mm. Sedan, din personliga stil är ju just detta, men det verkar fungera. Skall läsa klart detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har börjat läsa igenom det nu och jag må säga att jag tror detta kommer att fungera, du har bra koll på stilen, inte för "slarvigt" skrivet det lilla jag såhär långt sett verkar du ha grepp om hur man integrerar miljöbeskrivningar, mm utan att det blir fult eller "fördummande"skrivet (som är ett vanligt misstag när någon lägger för mycket tid på enbart en bra story men missar allt arbete runtikring). Har bara kommit till första sidorna ännu, men du verkar ha bra koll på karaktärer, miljö, mm. Sedan, din personliga stil är ju just detta, men det verkar fungera. Skall läsa klart detta.

Hej!

Kul du vill läsa, och tack för all bra feedback ovan.

Permalänk
Avstängd

Jag läste en kommentar förut, där kommentatorn uttryckte önskemål om att de skulle vara lättare att komma in i berättelsen.

Först bör sägas att Det är i princip alltid en tegelsten att komma in i en mer omfattande story.

Men, delvis därför jag skrev det första inlägget, jag tror att detta är någonting som kan kräva att man inte förhastar sig när man går igenom äldre material, utan låter färdiga delar av verket ligga och vila medan man tex arbetar med plattformen, eller fortsätter på nya kapitel eller vad man nu känner för ordning fungerar bäst för ditt personliga tillvägagångssätt sätt, även om man inte skall försöka att direkt skriva som någon annan (det går inte) så hittar man ofta bra tips och uppslag om hur man kan göra hos professionella författare, gärna jämföra olika stilar de har och se vilka element som fungerar bäst för din personliga stil. (för mycket länge sedan gjorde jag en teststory som innehöll en massa bitar av andra amatör short storys i olika meningar, men men min egen story och plattform, sedan funderade jag över exakt varför just dessa element fungerade och vad de bestod av så att säga, innan jag försökte bryta sönder de och till sist radera dem och ersätta med andra saker jag skapat själv. Det var ganska lärorikt, men jag tog ordentligt med tid på mig för testet (och tex arbetar med riktiga kapitel däremellan, osv) så att man inte blir "blind" för saker som läsaren kommer att se sedan för att man själv har vant sig vid det omedvetet.)

(Själv har jag problem att jag måste fördjupa mina karaktärer såg jag, samt att jag har haft problem att jag aldrig hade tålamod att skriva ett riktigt "skelett" till storys så det just nu är en massa osammanhängande bitar, fast din story tror jag fungerar i grunden, så i ditt fall är det nog mest reflektion över hur man lägger fram detaljer (sagt som positivt menat kritik alltså).

(Jag är inte heller "riktig" författare, men deltar till och från i ett team där vi skriver rollspelsplattformar och annat, jag arbetar också med olika hantverk, läser faktaböcker, studerar naturen, mm för att fördjupa min förståelse för hur saker och ting fungerar i realiteten.).

Välj den nvå du trivs med och se detta som en rolig och utmanande del av ditt liv om du gillar detta, sedan kan man ju välja nivå, man måste inte jobba 12 timmar om dygnet med att skriva och ha det som inkomst, utan man kan ju ge ut verk för att man trivs med det, ofta blir kvaliteten bättre om man låter verken ta den tid de behöver, jag har alltid varit väldigt intresserad av äldre författare, från 1800 talet och liknande och studera deras tankar, arbetssätt, mm. man lär sig på ett helt annat vis då tycker jag om hur man får till detaljer, vilka fel man ofta gör om man bara läser moderna författartips, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En grov illustration om hur jag menade förut, tänk dig tex ett hus,

Grunden det står på är din plattform, Väggarna är dina storys.

Taket är dina karaktärer, specifika miljöer, mm.

Se dessa som olika byggelement, De består ju sedan var för sig av mindre delar du behöver välja material till, placera rätt, osv.

Vet inte om det var en bra beskrivning, men...

Det blir lättare att arbeta om man delar upp det och tex lyfter ut och arbetar med karaktärer var för sig, utöver deras del i storyn, skriver ihop grunderna i delstorys, så att man har grepp om den, separerar plattformen från dessa, osv.

(Minns inte vad boken heter, men själv påminner jag nog i detta avseende något om dendär killen som bor på en gammal båt (för att han vill få ro att skriva, men upptäcker att det bara blivit ännu mer distraktionsmoment i hans vardag ombord än vad det var tidigare... ) och har tusentals lappar med noteringar i olika lådor, men han får aldrig sin bok färdig... ha ha! )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag skriver en del här för att jag också är intresserad av detta och upptäcka fel jag gör, saker jag kan bli bättre på, osv, jag tror inte att man
någonsin blir fullärd på detta.

Hittade en gammal skrivmaskin på Erikshjälpen förut, en skrivarhörna måste man ju ha, skall försöka hitta en cigarrhumidor av trä också, trots att jag inte röker (och en wiskyflaska som alltid står där), så att skrivarhörnan blir komplett...

En grej jag kom att tänka på på tal om gamla författare, Hergé, han som skrev Tintin serierna bland annat, berättade i sina efterlämnade texter att han brukade bära med sig en liten anteckningsbok i rockfickan där han skrev ned saker som han såg eller kom på.
Trots att serifigurerna är enkla lade han ofta ned ett enormt arbete på research kring detaljer, tex var det inte ovanligt att han gjorde studiebesök på brandstationer och andra platser, han fick till och med en vid denna tid modern brandmanna uniform skickad till sig av trogna fans en gång för att han skulle kunna uppdatera en gammal berättelse, dock blev storyn litet konstig när brandmännen nu hade toppmodern utrustning i ställetför den tidigare handdragna kärran från frivillig kåren och fortfarande letade efter nyckeln i skatboet, hjälmen han lagt under sängen, mm... men han vågade nog inte röra i den gamla storyn som fansen sett fram mot så mycket i den nya versionen.

En svensk tecknare vid denna tid, värd att nämna, var Eugen Semitjov som ritade SiFi äventyr, han arbetade även i perioder som journalist för vetenskapliga tidskrifter har jag för mig och skrev bland annat artiklar om månprogrammet på 1960 talet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ännu en grej jag kom på, gräv inte ned dig i att hitta "din stil" utan kör på och försök att lära och vara öppen för intryck först, låt stilen komma med tiden som en naturlig del sedan när du har grepp om allt av vikt. (Ord sagda av (den svenske) Konstnären Bodo W Jaxtheimer i början av 1900 talet).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det finns en "redigera"-knapp under dina inlägg...

@whizzors: Intressant, ska läsa när jag kommer hem

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jag har läst igenom den första prologen och halva första kapitlet och jag måste säga att det än så länge är något jag kan fortsätta läsa.
Ska jag komma med kritik så tycker jag du använder kommatecken för ofta och jag hade hellre sett talstreck än kolon (") vid prat. Men det är egentligen ovidkommande för själva historien.

Ska läsa mer när jag hinner men som sagt, bra skrivet.
Jag har själv samma dröm och är inne på lite samma typ av genre som dig fast kanske med mer humor i. Annars läser jag gärna böcker som Stephen King (Han har ett väldigt bra bildspråk)
eller GW Persson som skriver bra berättelser men inte berättar så mycket om hur miljön runt omkring ser ut.

Lycka till och hoppas på fler kapitel så man slipper sitta och vänta för länge när jag väl läst ikapp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har läst igenom den första prologen och halva första kapitlet och jag måste säga att det än så länge är något jag kan fortsätta läsa.
Ska jag komma med kritik så tycker jag du använder kommatecken för ofta och jag hade hellre sett talstreck än kolon (") vid prat. Men det är egentligen ovidkommande för själva historien.

Ska läsa mer när jag hinner men som sagt, bra skrivet.
Jag har själv samma dröm och är inne på lite samma typ av genre som dig fast kanske med mer humor i. Annars läser jag gärna böcker som Stephen King (Han har ett väldigt bra bildspråk)
eller GW Persson som skriver bra berättelser men inte berättar så mycket om hur miljön runt omkring ser ut.

Lycka till och hoppas på fler kapitel så man slipper sitta och vänta för länge när jag väl läst ikapp.

(") är citationstecken. Kolon är (:).

Har precis börjat läsa och delger mina tankar imorgon. Det ser dock väldigt lovande ut tycker jag.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

(") är citationstecken. Kolon är (:).

Har precis börjat läsa och delger mina tankar imorgon. Det ser dock väldigt lovande ut tycker jag.

Du har så rätt....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Läste igenom lite på jobbet, jag gillar det. Kändes lite tråkigt i början men mer gripande när man började läsa! Ser fram emot en hel bok!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd
Citat:

eller GW Persson som skriver bra berättelser men inte berättar så mycket om hur miljön runt omkring ser ut.

Jo, han har nog både gedigen Research och "plattform" genom jobbet tippar jag på...
Ernest Hemingway var en av pionjärerna, och en mästare i denna typ av stil i den nya skolan om vi talar gamla klassiker.

Egentligen tror jag att det är korrekt väg att gå, att försöka foga in det flytande i berättelsen så att det inte bildas tegelstenar. *fundering*

Antar att de flesta är bekanta med Sir Arthur Conan Doyles böcker, han var en verklig mästare på sk. "pusseldäckare" där läsaren stimuleras till aktivt tänkande, miljöerna fyller där också en teknisk funktion, utöver sättet han använder dem till att bygga stämningen.

Det är intressant och väldigt lärorikt att studera olika typer av stilar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@whizzors: Oj, tryckte först där men inget hände så läste bara det korta. Men nu funkade det, ska läsa hela.

Hoppas den riktiga texten ger mer nöje.

Skrivet av Mizzarrogh:

Ännu en grej jag kom på, gräv inte ned dig i att hitta "din stil" utan kör på och försök att lära och vara öppen för intryck först, låt stilen komma med tiden som en naturlig del sedan när du har grepp om allt av vikt. (Ord sagda av (den svenske) Konstnären Bodo W Jaxtheimer i början av 1900 talet).

Tack för tipset!

Skrivet av xpanterx:

@Mizzarrogh: Det finns en "redigera"-knapp under dina inlägg...

@whizzors: Intressant, ska läsa när jag kommer hem

Hoppas du gillar det.

Skrivet av Stefflo:

Jag har läst igenom den första prologen och halva första kapitlet och jag måste säga att det än så länge är något jag kan fortsätta läsa.
Ska jag komma med kritik så tycker jag du använder kommatecken för ofta och jag hade hellre sett talstreck än kolon (") vid prat. Men det är egentligen ovidkommande för själva historien.

Ska läsa mer när jag hinner men som sagt, bra skrivet.
Jag har själv samma dröm och är inne på lite samma typ av genre som dig fast kanske med mer humor i. Annars läser jag gärna böcker som Stephen King (Han har ett väldigt bra bildspråk)
eller GW Persson som skriver bra berättelser men inte berättar så mycket om hur miljön runt omkring ser ut.

Lycka till och hoppas på fler kapitel så man slipper sitta och vänta för länge när jag väl läst ikapp.

Tack för feedback.

Skrivet av Jonny Myran:

(") är citationstecken. Kolon är (:).

Har precis börjat läsa och delger mina tankar imorgon. Det ser dock väldigt lovande ut tycker jag.

Toppen, blir kul att höra vad du tycker.

Skrivet av iFerz:

Läste igenom lite på jobbet, jag gillar det. Kändes lite tråkigt i början men mer gripande när man började läsa! Ser fram emot en hel bok!

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Mizzarrogh: Det finns en "redigera"-knapp under dina inlägg...

@whizzors: Intressant, ska läsa när jag kommer hem

Skrivet av Jonny Myran:

(") är citationstecken. Kolon är (:).

Har precis börjat läsa och delger mina tankar imorgon. Det ser dock väldigt lovande ut tycker jag.

Hej igen!

Tänkte bara höra om ni har hunnit läsa, och i så fall vad ni tyckte?

Permalänk
Medlem

@whizzors: Jag läste de första sidorna idag och jag tyckte att man fick en bild framför sig vad som hände, underhållande läsning!
Om du orkar fortsätta att skriva och utvecklas så kan du nog gå långt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tre år senare så har jag både lyckats få klart bokmanuset, och dessutom fått det antaget av ett förlag. I höst släpps De Frostfödda.
Stort tack till de i tråden, och de som jag fick kontakt med via PM, som hjälpte mig på vägen.