Permalänk
Medlem

Gick från 60hz 1080p TN skärm till 1440p,165hz, g-sync.

Märker en del skillnad från 1080p men inget WOW.
60-165 HZ, mjukare men inget WOW heller.
G-sync, detta är de bästa som hänt under alla 20 år jag spelat. Skulle aldrig klara mig utan g-sync.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

@Icte
Inet svarade och det kostar 79kr för frakt tillbaka.
Dock tror jag paketet är oförsäkrat då, vill man ha försäkrat skulle jag gissa på kanske 200kr eller något sånt.
Jag har i alla fall beställt Acer skärmen nu och den kommer imorgon om inte posten segar

Nice Återkom med dina åsikter när du väl fått den!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Håller med, det ligger något i det du säger!
Dock måste jag fråga varför vill du undvika att ligga över 80% i load?

Tack för svaret!
Tror inte att TN panel är något problem för mig, har en TN skärm nu

Om du har TN i dagsläget så kommer du bli nöjd med den.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Håller med, det ligger något i det du säger!
Dock måste jag fråga varför vill du undvika att ligga över 80% i load?

Det är framför allt för att jag vill spara på kortet och inte slita ut de i onödan.

Tycker inte att det har varit något som funkat på mina grejer eller för egen del att låta varva kort och processor på max till någon högre utsträckning. Nu ska man kanske poängtera att det är långt ifrån alla spel som lyckats dra med sig processorn ända upp, kanske Watch Dogs 2 och Witcher 3. Men vad som händer i ett sånt läge som jag upplevt de är ju att du låter använda alla dina resurser så du riskerar få en massa ryckigheter i spelet varje gång du träffar den övre ribban. Det är möjligt det skulle fungera bättre med en i7:a som är bättre trådad att nå dem övre nivåerna i dem lägena, än med en något klockad i5:a som inte ens har hyper trådning. Nu spelar de inte någon speciellt stor roll för har inte för avsikt att ligga däruppe och piska fläktarna.

Nu råkar det vara 60Hz som gäller för min del. Det är 60 svängningar per sekund som i mitt fall går att överklocka upp till 80Hz nånstans. Men det är mer eller mindre detsamma som 60fps som i sin tur är lika med, 60 skärmbilder per sekund +- någon liten fördröjning. Tar man och slår på V-sync, så dimper man ner likväl till 60 fps, eller 59.9fps om det nu följer grundinställningarna i windows. Och det finns ju en del spel som inte fungerar särskilt bra utan V-sync och då är det ju klippt och skuret i allafall. Så det har blivit lite av en meridian som passat.

Sen går det naturligtvis & leka med frekvenser så även om man har en 60Hz skärm, så går det att få till en känsla av ett snabbare flyt i spelen om man nu själv vill välja att låta kortet få jobba lite mer så det blir fler fps. Visst går det att göra så om man vill.

Men maxa inte riktigt min grej, låta kortet springa bortåt 70-75 grader och två fläktar som viner kring närmare eller strax över 2 000rpm. Det lilla jag känner att jag förlorar av smidigheten i själva spelupplevelsen, det byter jag gärna mot alla dem övriga aspekterna isåfall. Tycker det fungerar bra för mig, har heller inte så högt ställda krav och pretentioner.

Lycka till med skärmen!

Permalänk
Hedersmedlem

@SpeedRebirth *Inlägg raderat*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Gick från 60hz 1080p TN skärm till 1440p,165hz, g-sync.

Märker en del skillnad från 1080p men inget WOW.
60-165 HZ, mjukare men inget WOW heller.
G-sync, detta är de bästa som hänt under alla 20 år jag spelat. Skulle aldrig klara mig utan g-sync.

Jasså, vad spelar du för spel då?
De som jag känner som har gått från 60hz till 144hz har alla sagt WOW!

Skrivet av Icte:

Nice Återkom med dina åsikter när du väl fått den!

Acer skärmen kostar bara 4990kr på CDON nu om du vill ha 27 tums. Vet inte om de har rea på Dell skärmen dock.
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-...
Jag gjorde så att jag beställde från cdon istället. Ska skicka tillbaka skärmen till inet, det kostar 79kr att skicka tillbaka plus att jag har en 200krs rabattkod så priset blev 4790kr för skärmen!

Skrivet av muffinet:

Om du har TN i dagsläget så kommer du bli nöjd med den.

Toppen!

Skrivet av Venke:

Det är framför allt för att jag vill spara på kortet och inte slita ut de i onödan.

Tycker inte att det har varit något som funkat på mina grejer eller för egen del att låta varva kort och processor på max till någon högre utsträckning. Nu ska man kanske poängtera att det är långt ifrån alla spel som lyckats dra med sig processorn ända upp, kanske Watch Dogs 2 och Witcher 3. Men vad som händer i ett sånt läge som jag upplevt de är ju att du låter använda alla dina resurser så du riskerar få en massa ryckigheter i spelet varje gång du träffar den övre ribban. Det är möjligt det skulle fungera bättre med en i7:a som är bättre trådad att nå dem övre nivåerna i dem lägena, än med en något klockad i5:a som inte ens har hyper trådning. Nu spelar de inte någon speciellt stor roll för har inte för avsikt att ligga däruppe och piska fläktarna.

Nu råkar det vara 60Hz som gäller för min del. Det är 60 svängningar per sekund som i mitt fall går att överklocka upp till 80Hz nånstans. Men det är mer eller mindre detsamma som 60fps som i sin tur är lika med, 60 skärmbilder per sekund +- någon liten fördröjning. Tar man och slår på V-sync, så dimper man ner likväl till 60 fps, eller 59.9fps om det nu följer grundinställningarna i windows. Och det finns ju en del spel som inte fungerar särskilt bra utan V-sync och då är det ju klippt och skuret i allafall. Så det har blivit lite av en meridian som passat.

Sen går det naturligtvis & leka med frekvenser så även om man har en 60Hz skärm, så går det att få till en känsla av ett snabbare flyt i spelen om man nu själv vill välja att låta kortet få jobba lite mer så det blir fler fps. Visst går det att göra så om man vill.

Men maxa inte riktigt min grej, låta kortet springa bortåt 70-75 grader och två fläktar som viner kring närmare eller strax över 2 000rpm. Det lilla jag känner att jag förlorar av smidigheten i själva spelupplevelsen, det byter jag gärna mot alla dem övriga aspekterna isåfall. Tycker det fungerar bra för mig, har heller inte så högt ställda krav och pretentioner.

Lycka till med skärmen!

Tack!
Förstår precis vad du menar, min GPU ligger runt 80-85 i load, kanske inte det bästa men tror inte det finns så mycket jag kan göra. Har en 1080ti GE.
Kylningen på refernskorten ska vara mycket bättre än FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Acer skärmen kostar bara 4990kr på CDON nu om du vill ha 27 tums. Vet inte om de har rea på Dell skärmen dock.
http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-...
Jag gjorde så att jag beställde från cdon istället. Ska skicka tillbaka skärmen till inet, det kostar 79kr att skicka tillbaka plus att jag har en 200krs rabattkod så priset blev 4790kr för skärmen!

Jag såg det! Mycket bra pris på denna, tänk dock på att det är TN. Jag hade nog satsat på en IPS för en 27" just för att de existerar och inte kostar så pass mycket mer än TN versionerna (CDON har IPS versionen för 6999 kr f.ö., 2000 kr mer än denna).

CDON ville dessvärre inte prissänka S2417DG till under 5000 kr utan endast till 5390 kr. Jag kommer nog att köpa den från Webhallen istället då jag har 2500 kr tillgodo hos dem (fick det efter att ett grafikkort gått sönder).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Jag såg det! Mycket bra pris på denna, tänk dock på att det är TN. Jag hade nog satsat på en IPS för en 27" just för att de existerar och inte kostar så pass mycket mer än TN versionerna (CDON har IPS versionen för 6999 kr f.ö., 2000 kr mer än denna).

CDON ville dessvärre inte prissänka S2417DG till under 5000 kr utan endast till 5390 kr. Jag kommer nog att köpa den från Webhallen istället då jag har 2500 kr tillgodo hos dem (fick det efter att ett grafikkort gått sönder).

Jag har en TN skärm nu, känner inte att det är värt 2000kr extra för en IPS version tbh, tack för tipset ändå.
Lycka till med ditt köp, när ska du göra det? Vill gärna höra vad du tycker om skärmen efteråt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Jag har en TN skärm nu, känner inte att det är värt 2000kr extra för en IPS version tbh, tack för tipset ändå.
Lycka till med ditt köp, när ska du göra det? Vill gärna höra vad du tycker om skärmen efteråt!

Ska jag vara ärlig så håller jag nog med - TN har ju såklart sämre betraktningsvinklar än IPS men alla IPS skärmar lider av mer eller mindre IPS glow vilket också är störande (kan även uppenbara sig rakt framför skärmen tydligen). Visst IPS har mer "poppande" färger än TN men 2000 kr extra nu när 4K HDR 144 Hz skärmar är precis runt hörnet känns sisådär, det har du rätt i

Kommer nog att beställa skärmen nu under helgen, orkar inte vänta längre Du får också återkomma med dina åsikter med din kommande skärm!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Wow vad jag är glad attt jag väntade tills idag. Proshop.se sänkte priset på skärmen till hela 4652 kr - ner med 811 kr!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3859648

Blev en beställning direkt!

EDIT: Wow, priset gick upp direkt till 5468 kr efter min beställning. Undrar ifall det var ett misstag och de kommer att avbeställa min order... :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Ska jag vara ärlig så håller jag nog med - TN har ju såklart sämre betraktningsvinklar än IPS men alla IPS skärmar lider av mer eller mindre IPS glow vilket också är störande (kan även uppenbara sig rakt framför skärmen tydligen). Visst IPS har mer "poppande" färger än TN men 2000 kr extra nu när 4K HDR 144 Hz skärmar är precis runt hörnet känns sisådär, det har du rätt i

Kommer nog att beställa skärmen nu under helgen, orkar inte vänta längre Du får också återkomma med dina åsikter med din kommande skärm!

Skrivet av Icte:

Wow vad jag är glad attt jag väntade tills idag. Proshop.se sänkte priset på skärmen till hela 4652 kr - ner med 811 kr!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3859648

Blev en beställning direkt!

EDIT: Wow, priset gick upp direkt till 5468 kr efter min beställning. Undrar ifall det var ett misstag och de kommer att avbeställa min order... :/

Fan vad nice!
Grattis till ett bra köp, du får också skriva vad du tycker om din skärm när du får den
Jag tror och hoppas jag får min skärm på onsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Fan vad nice!
Grattis till ett bra köp, du får också skriva vad du tycker om din skärm när du får den
Jag tror och hoppas jag får min skärm på onsdag

Roligt att höra att du får din skärm så snart! Lite osäker på vad som händer med min skärm faktiskt...:

Efter att jag lagt beställningen på skärmen så stod det under Mina Beställningar att skärmen är "Ej på lager - Under behandling". Antog därmed med tanke på att priset gick upp så snabbt att detta var ett felsatt pris, men kollade under morgonen igen och då stod det "Förväntad leverans mellan 2017-05-03 - 2017-05-04". Kollade nu igen och nu står det istället "Förväntad leverans mellan 2017-05-08 - 2017-05-11".

EDIT: Priset verkar vara 4652 kr igen och här står det även: "Leverantör, 5-6 dagars leveranstid (ETA eget lager 2017-05-05)":

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-24-Bildskaerm-S2417DG-...

Kanske blir att jag ändå får skärmen för det tidigare utsatta priset?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

144hz, krävs jäkla kraftig grafikkort för att kunna pumpa ut över 100fp på 1440p i moderna spel. Jag föredrar 24 tums 1080p med 144hz just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Icte:

Roligt att höra att du får din skärm så snart! Lite osäker på vad som händer med min skärm faktiskt...:

Efter att jag lagt beställningen på skärmen så stod det under Mina Beställningar att skärmen är "Ej på lager - Under behandling". Antog därmed med tanke på att priset gick upp så snabbt att detta var ett felsatt pris, men kollade under morgonen igen och då stod det "Förväntad leverans mellan 2017-05-03 - 2017-05-04". Kollade nu igen och nu står det istället "Förväntad leverans mellan 2017-05-08 - 2017-05-11".

EDIT: Priset verkar vara 4652 kr igen och här står det även: "Leverantör, 5-6 dagars leveranstid (ETA eget lager 2017-05-05)":

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-24-Bildskaerm-S2417DG-...

Kanske blir att jag ändå får skärmen för det tidigare utsatta priset?

Vad menar du med det tidigare utsatta priset?
Om du beställde när den kostade 4652kr så borde du få den för det priset, annars är något knasigt :S

Jag fick i alla fall min skärm idag.
Känner mig nöjd än så länge, dock är den lite stor, kommer nog byta till ett större skrivbord.
Högtalaren på skärmen duger men det är ju ingenting du använder för att lyssna på musik

Permalänk

To hell with it!

@H2O iBlue: Skit i det dära syncpisset, bara gimmicks för att du ska vilja köpa SI eller SÅ satsa bara på en klok 144Hz Ips 27Tum 1440p skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

Vad menar du med det tidigare utsatta priset?
Om du beställde när den kostade 4652kr så borde du få den för det priset, annars är något knasigt :S

Jag fick i alla fall min skärm idag.
Känner mig nöjd än så länge, dock är den lite stor, kommer nog byta till ett större skrivbord.
Högtalaren på skärmen duger men det är ju ingenting du använder för att lyssna på musik

Allt blev gott i slutändan ändå Fick en bekräftelse på mitt köp ikväll och några minuter senare skickades skärmen! Hype!!!

Roligt att höra att du är nöjd! Ja 27" är stort men det ser riktigt bra ut, själv är jag lite petig med PPI så kommer nog skaffa en 27" 4K 144 Hz IPS skärm när dessa väl kommit ut OCH gått ned till ett överkomligt pris

Nej högtalare på skärmar är skräp, inget du behöver använda! Rekommenderar antingen hörlurar eller ett set högtalare från t.ex. Logitech så får du en mycket bättre ljudupplevelse

Läste att du hade problem med färgskiftningar, hur är det nu? Löst problemet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Så tråkigt att välja. kör på båda!

Permalänk
Medlem

En fråga finns dessa speccs på någon skärm?

27tum@1080+ IPS+144hz?

Alla säger skaffa 1440p men med mina speccs kolla sign.
Så känns det som 1440p inte är värt det, G-sync kan bara göra så mycket känner jag när jag testade det.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

En fråga finns dessa speccs på någon skärm?

27tum@1080+ IPS+144hz?

Alla säger skaffa 1440p men med mina speccs kolla sign.
Så känns det som 1440p inte är värt det, G-sync kan bara göra så mycket känner jag när jag testade det.

Ska du ha 1080p då ska du ha 24 tum. Väljer du 27 tum då ska du ha 1440p. Men jag hade prioriterat 144hz före 1440p och valt 24 tum 144hz skärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ska du ha 1080p då ska du ha 24 tum. Väljer du 27 tum då ska du ha 1440p. Men jag hade prioriterat 144hz före 1440p och valt 24 tum 144hz skärm.

Jag hade en G-sync skärm 24'' @1080p men vart besviken och lämnade tillbaks den, dålig vinkel och färger.
Min skärm som jag kör nu BenQ XL2720Z är en 1080p 144hz,men utan G-Sync och icke IPS, och jag är jäkligt nöjd med den förutom det faktum den saknar G-sync,G-sync är jäkligt nice till nyare spel men jag spelar en del snabba Arena FPS och där hög FPS över 144fps stabilt är trevligt att kunna hålla.
Så jo jag tycker att 1080p 27'' funkar utmärkt för ''competive'' spel men lämnar en del när man spelar lite långsamma spel med finna effekter och miljöer.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av Icte:

Allt blev gott i slutändan ändå Fick en bekräftelse på mitt köp ikväll och några minuter senare skickades skärmen! Hype!!!

Roligt att höra att du är nöjd! Ja 27" är stort men det ser riktigt bra ut, själv är jag lite petig med PPI så kommer nog skaffa en 27" 4K 144 Hz IPS skärm när dessa väl kommit ut OCH gått ned till ett överkomligt pris

Nej högtalare på skärmar är skräp, inget du behöver använda! Rekommenderar antingen hörlurar eller ett set högtalare från t.ex. Logitech så får du en mycket bättre ljudupplevelse

Läste att du hade problem med färgskiftningar, hur är det nu? Löst problemet?

Gött att din skärm är på väg.

Är jätte nöjd men skärmen men har inte helt lyckats fixa färg problemet.
Svart ser på många ställen brunaktigt ut, har försökt fixa det men inte lyckas :/
Min gamla skärm:

Den nya skärmen: (XB271HUA)

(Riktigt så här dåligt ser det inte ut, vet inte varför bilden blev sämre. Det är dock fortfarande märkbart speciellt om man vet om det)

Länk till bilden om du vill testa/se hur den ska se ut
http://cdn.edgecast.steamstatic.com/steamcommunity/public/images/items/289130/6ca48782f5f9308b0d65c1bb44d1fbb140b250c9.jpg

EDIT: Fortsatte leka runt i NVIDIAs kontrollpanel
Lyckades hitta inställningar som ser bra ut, nu är svart inte längre brunt utan mer mörk mörk blå, det ser mycket bättre ut imo.
Så här ser det ut på den nya skärmen nu (XB271HUA)

Det ser mycket bättre ut.

Här är mina nvidia inställningar i fall någon skulle ha en likadan skärm och vill testa

Det är på fliken "Justera skrivbordets färginställningar"

Edit igen:
Inställningarna sparas typ inte, de sparas men om jag startar om datorn eller startar ett spel så får jag standard inställningarna.
Inställningarna är kvar men jag måste ändra något på färginställningarna för att det bli så som jag vill ha det.
Någon som vet hur man fixar det här? Om ni ens förstår vad jag menar

Permalänk

@Icte: Har du fått din skärm än?
Jag skickade tillbaka Acer XB271HUA som jag köpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av H2O iBlue:

@Icte: Har du fått din skärm än?
Jag skickade tillbaka Acer XB271HUA som jag köpte

Den har kommit fram men har inte hämtat ut den än, håller på att måla om rummet där den ska stå

Ah, du lyckades inte fixa problemet? Kommer du köpa skärmen igen eller blir det en annan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Den har kommit fram men har inte hämtat ut den än, håller på att måla om rummet där den ska stå

Ah, du lyckades inte fixa problemet? Kommer du köpa skärmen igen eller blir det en annan?

Lyckades få det att se okej ut men det resulterade i att spel som outlast blev förmörka samt att mörka färger blev grönaktiga eller blåa.
Ska köpa en annan men vet inte riktigt när, kanske ska vänta lite och se hur det blir. Dock känns det väldigt litet att vara tillbaka på min 23 tums skärm igen