Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera processorn?

Hej.

Så jag har tittat på två olika processorer, och har beslutat mig för att möjligtvis köpa en av dem. Den ena är en i5-6500 och den andra en i5-7600. Det jag undrar är om det är värt att uppgradera varken eller? Sitter just nu med en i3-6100 och till visso så är det en riktigt bra processor, men i de spel jag spelar så underträffar den mycket. Tanken är att skaffa en ny processor till det nya Battlefront som kommer senare i år.

Jag tror nog man skulle rekommendera i5-7600 eftersom den ändå bara är 200kr dyrare än i5-6500, men om jag nu väljer den så måste min BIOS uppdateras och jag har hört att det kan vara riskabelt om man inte vet vad man gör. Med en i5-6500 behöver jag inte uppdatera BIOS, vilket känns smidigare och mindre stressigt. Plus så är en i5-6500 en riktigt stabil och bra processor för mid to high-end gaming (har jag hört).

Två andra frågor också, kommer varken av processorerna bottleneck-a min GTX 1050 Ti 4GB? Och inte måste jag väl uppgradera min PSU heller (har 500W från Cooler Master just nu)?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Eadwine: Köp 7600 och överklocka.

Nej.

Nej.

Varför inte satsa på en 7600k direkt? Den tappar knappt sitt andrahandsvärde då den är överklockningsbar, samt har högre clockspeed etc. för bara 200 kr mer.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd

Vad som blir en flaskhals för ditt 1050Ti är omöjligt att svara på då det beror på 100 faktorer vi inte vet, bland annat exact i vilket spel och exact vilka settings på allt samt vilka bakgrundsprocesser som körs.

Men i normalfallet på vettinga inställningar bli ditt 1050ti en flaskhals i spelande då den inte är speciellt kraftfull.

Jag hade uppgraderat bios oavsett, alltid skönt med nyare version. Du ska ju ha extrem otur om det blir t'ex strömavbrott precis medans den uppgraderar, klart det är möjligt.. men är ju möjligt att du blir överkörd om du går utanför dörren också

Din PSU kommer fungera fint oavsett vilken CPU du väljer

Permalänk
Medlem

I5 7600 är värd de extra pengarna. Uppdatera bios är väldigt enkelt och har du gjort det har du ju lärt dig något nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

tror verkligen inte att en i3 6100 blir flaskad av ett 1050 ti, vad spelar du ? battlefront kommer mycket troligt inte heller mötas av motstånd från din processor innan grafikkortet gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Eadwine: Köp 7600 och överklocka.

Nej.

Nej.

Varför inte satsa på en 7600k direkt? Den tappar knappt sitt andrahandsvärde då den är överklockningsbar, samt har högre clockspeed etc. för bara 200 kr mer.

Hade nog gått för en K-processor om mitt moderkort hade stöd för det... Men tack för förslagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad som blir en flaskhals för ditt 1050Ti är omöjligt att svara på då det beror på 100 faktorer vi inte vet, bland annat exact i vilket spel och exact vilka settings på allt samt vilka bakgrundsprocesser som körs.

Men i normalfallet på vettinga inställningar bli ditt 1050ti en flaskhals i spelande då den inte är speciellt kraftfull.

Jag hade uppgraderat bios oavsett, alltid skönt med nyare version. Du ska ju ha extrem otur om det blir t'ex strömavbrott precis medans den uppgraderar, klart det är möjligt.. men är ju möjligt att du blir överkörd om du går utanför dörren också

Din PSU kommer fungera fint oavsett vilken CPU du väljer

Okej! Tack för hjälpen

Skrivet av jOnÄTÄn:

I5 7600 är värd de extra pengarna. Uppdatera bios är väldigt enkelt och har du gjort det har du ju lärt dig något nytt.

Det är sant! Faktum är att jag inte kollat upp riktigt helt hur man uppdaterar BIOS. Läste en snabb artikel bara, men de fick det låta som något komplicerat...

Skrivet av agitax:

tror verkligen inte att en i3 6100 blir flaskad av ett 1050 ti, vad spelar du ? battlefront kommer mycket troligt inte heller mötas av motstånd från din processor innan grafikkortet gör

Spelar vanligtvis FPS- och open-world spel. GTA, Battlegrounds, The Witcher III, etc.

Permalänk
Medlem

@Eadwine: du kommer ha mest nytt av att lägga pengarna på ett bättre grafikkort garanterat iaf
när du har ett grafikkort som 1080 kan du börja kolla på din processor