Hur öppna blue screen fil enkelt?

Permalänk
Medlem

Hur öppna blue screen fil enkelt?

Jag har fått det kända Video Scheduler Internal error blue screenen.

Nu försöker jag läsa filen för att hitta problemet. Men satan vad krångligt det ska vara.

Finns det något program som enkelt löser detta?

Permalänk
Medlem

BlueScreenView är ett fast du kommer ju ändå inte få exakta problemet om det är det du är ute efter. Kräver uteslutning och erfarenhet också.

Permalänk
Medlem

@agitax:
Finns det inget lättare sätt?

Permalänk
Medlem

Du behöver ladda ner Microsofts egna WinDbg (Windows Debugger). Efter att du öppnat "mini-dump" filen i WinDbg så kan du scrolla längst ner i rapporten och se att det kommer stå något i stil med "probably caused by: (felkod, dll, xxxx)" som du kan googla på för att läsa vidare

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

@Forbidden:

Tackar!

Nu har jag öppnat filen. Skulle behöva lite hjälp. Den säger att det är en fil som orsaker problemet men hur fixar jag det? Ska jag leta upp filen på nätet och ersätta den med min?

Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.3.9600.17336 AMD64
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\Windows\MEMORY.DMP]
Kernel Bitmap Dump File: Only kernel address space is available

************* Symbol Path validation summary **************
Response Time (ms) Location
Deferred SRV*C:\Windows\symbol_cache*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
Symbol search path is: SRV*C:\Windows\symbol_cache*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
Executable search path is:
Windows 8 Kernel Version 15063 MP (8 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal
Built by: 15063.0.amd64fre.rs2_release.170317-1834
Machine Name:
Kernel base = 0xfffff801`33489000 PsLoadedModuleList = 0xfffff801`337d55a0
Debug session time: Sun Apr 30 12:07:07.610 2017 (UTC + 2:00)
System Uptime: 0 days 14:18:36.346
Loading Kernel Symbols
...............................................................
................................................................
.................................................
Loading User Symbols

Loading unloaded module list
...............................
*******************************************************************************
* *
* Bugcheck Analysis *
* *
*******************************************************************************

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 119, {a, 9f36b3, 9f36b6, ffff8d8ec65db010}

Probably caused by : dxgmms2.sys ( dxgmms2!VidSchiResetEngine+6ad )

Followup: MachineOwner
---------

Permalänk
Medlem

Googla efter detta så hittar du andra med samma fel och möjliga lösningar; dxgmms2 VidSchiResetEngine

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Skaffa whocrashed ist, extremt smidigt program för bsod.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@spawnstah:

Jag hittar ingen lösning när jag googlar. Har du lust att hjälpa mig hitta en lösning så vore det jätte schysst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@spawnstah:

Jag hittar ingen lösning när jag googlar. Har du lust att hjälpa mig hitta en lösning så vore det jätte schysst!

Söker man på felet så är det Video som crashar och kommentaren pratar om att det är på kernelsidan av Windows 10 dvs förmodligen inget du kan göra förutom Microsoft alternativt hoppas på att Nvidia kan komma runt det med sina drivrutiner.

https://forums.geforce.com/default/topic/878269/windows-10-x6...

Kanske vända sig till Microsoft support och fråga dom där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

@StenTuff:

Mitt Nod32 blockar nerladdnings länken och jag vet inte om jag litar på sidan elr programmet..

Permalänk
Medlem

"Hur öppna blue screen fil enkelt?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@StenTuff:

Mitt Nod32 blockar nerladdnings länken och jag vet inte om jag litar på sidan elr programmet..

Ok. Men du kan iaf läsa igenom sidan så kanske du får ordning på problemet. Om du scrollar ner så finns det t.ex. "Hur du åtgärdar Dxgmms2.sys fel" med flera steg för att leta efter felet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

"Hur öppna blue screen fil enkelt?"

Så lyder titeln ja.

Permalänk
Medlem

@StenTuff:

Har testat alla stegen utan resultat. Enda jag inte gjort är att använda programmet de har.

Jag har läst en del trådar på nätet och flera användare skyller på Nvidia medans vissa skyller på Microsoft. Kan man kontakta de och se om de har en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

@dassh Om du har kört Windows Update och lagt på alla uppdateringar den vägen så har du gjort vad du kan för Windows.
Och om du har lagt på NVidias absolut senaste drivrutin så har du gjort vad du kan rörande Nvidia.
Det kommer inte hjälpa att kontakta dem.

Det du kan göra är följande,
1. Installera om Windows 8 (tror du kör det enligt dumpen?) och installera inga extra program annat än alla Windows Updates + senaste nvidia program. Testa ditt spel och se om problemet kvarstår. Det kan vara t.ex Overwolf eller andra overlays som skapar problemet så installera inte Teamspeak och andra program direkt.

Alternativt Uppgradera till Windows 10 och gör samma test som ovan.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@spawnstah:

Tack för svaret!

Jag kör Win10 där jag uppdaterat allt till senaste och även Nvidia drivrutiner.
Jag provade förra veckan att formatera om hela datorn och gjorde då som du sa, jag intallerade bara spel + drivrutiner och då hackar det till fortfarande. Konstiga är att det hackar mest till när jag inte spelar. Även bilden i programrutorna blir svarta eller vita.

Fick Internal Video Scheduler Error senast igår. Inte kollat vad det blev för error denna gången men gissar på det är samma grej.

Läser jag på internet så är det något fel på Dxgmms2.sys samt någon till fil. Glömt vad den heter. Kan kolla upp det om det önskas.

Precis provat att ominstallera drivrutinerna genom att sätta datorn i felsäkert läge och sen avinstallera genom Enhetshanteraren. Startade om och installerade drivrutinerna. Inte sett något fel nu på 20 minuter.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Problemet är tillbaka. Konstigt nog dök det upp direkt efter jag startat om datorn..
Kan man inte göra någonting ? detta är ju helt oacceptabelt!
Kan man inte anmäla Microsoft eller något för det går knappt använda datorn ibland. Att se en film är ju inte ens roligt när det hackar/hänger fast sig i flera sekunder och ibland får man starta om datorn eller programmet.

Permalänk
Medlem

@Dassh: hade själv detta problem tidigare i veckan, löste genom "reset this pc" där jag körde in nya drivrutiner i samma veva (skulle ändå resetta, så problemet löste sig samtidigt)
Du kan ju testa detta iaf.
Edit: såg att du formaterat redan, men detta löste liknande problem för mig

Permalänk
Medlem

@Miney: Jag har formaterat förra veckan.. det löste inget..

Permalänk
Medlem

@Dassh: Förvisso bytte jag moderkortet, därav behövde installera om. Detta är troligtvis inte ditt problem i alla fall. Har du testat köra utan grafikdrivrutiner, och köra på interna, bara för att utesluta gpu-drivrutiner?

Permalänk
Medlem

@Miney: Nej det har jag inte provat! Bra idé! Gör det om en stund och återkommer i tråden.

Permalänk
Medlem

@Miney: Bör jag använda ett program för att ta bort GPU drivrutiner eller ska det gå bra att avinstallera som vanligt?

Permalänk
Medlem

@Dassh: ska du vara riktigt noga ska du använda DDU, men kanske går att bara avinstallera

Permalänk
Medlem

@Miney: Då kör jag med det. Tack

Permalänk
Medlem

När du har dumpen laddad i Windbg så skriv !analyze -v i konsollen så får du ännu mer info. Du får även möjlighet att trycka på den direkt i Windbg så gör den det åt dig.
Det är inte fel i Windows kärna, det är något med dina drivare eller hårdvara.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

@anemic:

Men grejjen är att för 3 veckor sedan förstördes mitt moderkort. Så jag bytte och installerade om mitt Windows. Efter det fick jag problemen och jag kan säga att jag har exakt samma program och uppdateringar sedan dess förutom Moderkortets drivrutiner.

Änsålänge tycker jag det pekar åt att det är något med grafik drivrutiner som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd på Nvidias forum där en kille skrev en lösning på samma problem jag haft. Var att stänga av Hårdvaru accelerationen på Google Chrome. Testat det och det har fungerat nu utan ett endaste lagg i 30 minuter.

Helt sjukt att den inställningen påverkade min dator så mycket om det nu visar sig vara det.

Permalänk
Medlem

Suttit och funderat hela kvällen hur detta kunnat påverka datorn såpass mycket. Men har inte kommit på en bra förklaring till det.

Någon här som förstår sig på detta fenomen och kan förklara det?

Permalänk
Medlem

Nu har jag märkt att när jag ska logga in kan datorn hänga sig. Men det är det enda problemet. Hackar/laggar inte längre. Då gissar jag på ramminnena är påväg att krascha. Men har gjort en memtest i 2 timmar som inte visade något.

Finns det något annat sätt att testa ram minnen på?