Teknikdemo visar Project Scorpios potential i 4K UHD och 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

MEN du har fortfarande inte förstått vad det är som gör att det du hävdar är både inkonsekvent och även högst ologiskt:

1. Sony har med PS4 Pro redan gjort precis samma sak som Microsoft gör när de släpper sin motsvarighet till försäljning; erbjuda två olika alternativ för köparna gällande både pris- och prestandanivå.

2. PC erbjuder ju redan både valfrihet gällande både pris- och prestandanivå, samt även just (din hatade) bakåtkompabilitet.

Är det något av ovan som är svårt för dig att ta in så skall jag försöka att göra det ännu tydligare och krispigare (om det går).

Hur många gånger ska jag behöva säga det här...

1. Nej, Sony har INTE gjort samma sak. Har de sagt att de planerar att helt sluta med konsolgenerationer? Återigen, läs texten jag citerade. Det är när man slutar med det samtidigt som man har krav på att nya spel ska fungera bra på äldre maskiner som det börjar bli riktigt tokigt.

2. Nej, som jag skrev i mina sista inlägg; PC har INTE krav att nya spel ska fungera bra på äldre hårdvara. Men visst, sätt igång och spela Crysis på en 386:a, du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Hur många gånger ska jag behöva säga det här...

Du är både extremt otydlig och ologisk i mina ögon, och att enbart repetera sig som du gör nu (enligt egen utsago) hjälper tyvärr inte. Sorry.

Skrivet av duked:

1. Nej, Sony har INTE gjort samma sak. Har de sagt att de planerar att helt sluta med konsolgenerationer? Återigen, läs texten jag citerade. Det är när man slutar med det samtidigt som man har krav på att nya spel ska fungera bra på äldre maskiner som det börjar bli riktigt tokigt.

Jag går på vad Sony gör på marknaden. De har:

1.a. Skapat en kraftfullare (och dyrare) konsol parallellt med en enklare (och billigare sådan). Det är fakta (oavsett vad som sägs).

1.b. De har en modell där spel släpps som kan köras på både den enklare och kraftfullare konsolen.

Skrivet av duked:

2. Nej, som jag skrev i mina sista inlägg; PC har INTE krav att nya spel ska fungera bra på äldre hårdvara.

2. Jo, det finns sådana krav på PC. Inte av Microsoft, men väl av hur marknaden och marknadskrafterna verkar. I praktiken är det så att spel måste stödja annat en den absolut kraftfullaste hårdvaran eller absolut senaste hårdvaran. Fakta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Men visst, sätt igång och spela Crysis på en 386:a, du.

Bakåtkompabilitet, eller framåtkompabilitet, kommer aldrig att gälla för evigt. Det är givet (för de flesta).

Detta är oavsett om vi talar om konsoler (Microsoft kommer inte heller stödja 20 år gamla produkter), telefoner eller som i detta fallet datorer som normalt inte ens finns i operativ drift längre.

Det vore att dra kompabilitetskravet alldeles för långt tycker jag.

Finns ju pragmatiska mellanting emellan att ha noll stöd bakåt, eller att ha stöd för 30 år gamla produkter (kanske svårt att förstå för de som alltid skall vara så extrema i sin världsuppfattning).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag går på vad Sony gör på marknaden. De har:

1.a. Skapat en kraftfullare (och dyrare) konsol parallellt med en enklare (och billigare sådan). Det är fakta (oavsett vad som sägs).

1.b. De har en modell där spel släpps som kan köras på både den enklare och kraftfullare konsolen.

2. Jo, det finns sådana krav på PC. Inte av Microsoft, men väl av hur marknaden och marknadskrafterna verkar. I praktiken är det så att spel måste stödja annat en den absolut kraftfullaste hårdvaran eller absolut senaste hårdvaran. Fakta.

Sony har skaffat en kraftfullare variant av sin PS4:a... Och? Det är ju helt irrelevant så länge de inte tänker sluta med konsolgenerationer och samtidigt fortsätta ha krav på att nya spel ska fungera på gammal hårdvara! Se punkt 1 i mitt förra inlägg. Mycket möjligt att så kommer ske om Microsoft blir framgångsrika med sin Scorpio - men där är vi inte än.

Marknaden påverkar, ja, precis som jag skrev i tidigare inlägg, därav är PC beroende av konsolgenerationer. Utan konsolgenerationer så...

Att jag pratade om Crysis på en 386:a... det var ett överdrivet exempel på att det inte finns några krav på PC:n. Crysis utvecklades INTE med något krav från marknaden (eller från någon annan) att det skulle fungera bra på tre år gamla (eller äldre) datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Sony har skaffat en kraftfullare variant av sin PS4:a... Och? Det är ju helt irrelevant så länge de inte tänker sluta med konsolgenerationer och samtidigt fortsätta ha krav på att nya spel ska fungera på gammal hårdvara! Se punkt 1 i mitt förra inlägg. Mycket möjligt att så kommer ske om Microsoft blir framgångsrika med sin Scorpio - men där är vi inte än.

Marknaden påverkar, ja, precis som jag skrev i tidigare inlägg, därav är PC beroende av konsolgenerationer. Utan konsolgenerationer så...

Att jag pratade om Crysis på en 386:a... det var ett överdrivet exempel på att det inte finns några krav på PC:n. Crysis utvecklades INTE med något krav från marknaden (eller från någon annan) att det skulle fungera bra på tre år gamla (eller äldre) datorer...

Det finns självklart alltid extrema undantag man kan hitta om man letar ordentligt, men det är rent praktiskt irrelevant i det stora hela.

Faktum är att både såväl tekniskt och praktiskt så har den senaste generationens konsoler blivit allt mer PC-lika gällande såväl hårdvara, operativsystem och spelmässigt. Då är detta en ganska naturlig, och i mitt tycke som gammal hard core PC-spelare (inte konsolspelare i grunden) enbart positiv, utveckling.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Krav på bakåtkompatibilitet låser spelutvecklingen och är därför oerhört viktigt.

Men ja, tiden mellan konsolsläpp är också viktig, själv skulle jag gärna se generationsbyten vartannat år (!), just för att spelutvecklarna ska få tillgång till bättre hårdvara som kan förverkliga deras idéer. Men så täta byten skulle skrämma iväg många spelare, marknaden skulle minska och utvecklarna skulle inte kunna göra några påkostade spel.

(med bakåtkompatibilitet menas i denna text att nya spel ska fungera på äldre hårdvara (tvärtom den gängse innebörden där nya konsoler ska klara av att köra gamla spel))

Verkar som du bara läste översta paragrafen av vad jag skrev. Du pratar om "förverkliga idéer" såsom prestanda är det enda som är viktigtt medans jag menar att grafikhetsen förstör spelutvecklingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@shabik: Jodå, jag läste hela ditt inlägg.

Själv är jag för grafisk utveckling, men skulle gärna se att den utvecklingen tillfälligt avstannade och att den utökade kraften skulle användas till AI, bättre animationer, etc.
Tyvärr säljer nog inte det lika mycket hårdvara som grafikhets, så det lär nog inte ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns självklart alltid extrema undantag man kan hitta om man letar ordentligt, men det är rent praktiskt irrelevant i det stora hela.

Faktum är att både såväl tekniskt och praktiskt så har den senaste generationens konsoler blivit allt mer PC-lika gällande såväl hårdvara, operativsystem och spelmässigt. Då är detta en ganska naturlig, och i mitt tycke som gammal hard core PC-spelare (inte konsolspelare i grunden) enbart positiv, utveckling.

Håller med - gillar utvecklingen med att konsoler hårdvarumässigt och sett till operativsystem närmar sig PC. Samma med tätare byten av hårdvara (dock håller många konsolspelare inte med där).

Men att införa krav - nej, det är inte att närma sig den öppna PC-världen. Krav på att alla nya konsolspel ska fungera bra på äldre konsoler hämmar utveckling av AI, spelvärldar och gameplay. Och eftersom high-end PC-marknaden är för liten för några exklusiva AAA-titlar (med få undantag), kommer vi då snällt få nöja oss med (i bästa fall) upphottade konsolportar, där grafiken är den enda betydande skillnaden mot ett spel som annars lika väl skulle kunna köras på en åtta år gammal konsol... Spelutveckling i snigelfart.
Skulle Sony däremot fortsätta med konsolgenerationer, kan vi få se fortsatta kliv i spelutvecklingen på PlayStation (mer än grafiska), varav några förhoppningsvis sedan portas till PC. Spel från tredjepart kommer nog dock anpassas till minsta gemensamma nämnaren (=gammal Microsoft-hårdvara) och därför inte utvecklas så mycket. Men om även tredjepart vågar satsa på exklusiva och spelmässigt överlägsna PS-spel - tvingas Microsoft tillbaks till generationstänket.

Kanske kommer Microsofts kompatibilitetskrav däremot bara sträcka sig fem-sex år bakåt, då blir det ingen större skillnad mot nu då vi idag är styrda av typ sexåriga konsolgenerationer, förutom att MS då skulle ha förskjutit det några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Men att införa krav - nej, det är inte att närma sig den öppna PC-världen.

Rent öppet kommer aldrig konsolutveckling att bli förmodligen. Det ligger ändå, trots likheter med PC, inom konceptet och sakens natur att ha en granskningsprocess med vissa krav.

Skrivet av duked:

Krav på att alla nya konsolspel ska fungera bra på äldre konsoler hämmar utveckling av AI, spelvärldar och gameplay. Och eftersom high-end PC-marknaden är för liten för några exklusiva AAA-titlar (med få undantag),

Vad du missar, och det är här du tänker fel, är att det rent praktiskt finns ett liknande krav (som det formella på konsolsidan), att fungera med annat än det som är det absolut senaste, och absolut högsta prestanda.

Marknaden är normalt alldeles för liten (även enbart för PC) för att endast fungera för denna exklusiva skara användare/maskiner. I praktiken måste du bygga och sälja spel till flera kunder, inklusive med de som sitter på PC-hårdvara av olika typer av ålder och kapacitet. Inte ens de som köper PC 2017 kommer alla att köpa datorer med samma kapacitet.

Därav att utvecklarna måste lägga ner möda (även om vi inte ens blandar in konsoler alls) på att utveckla spel som kan skala väl, både upp och ner, för att fungera på PC med väldigt olika både ålder och framförallt, olika grader av kapacitet.

Ergo; de har samma krav på sig i praktiken.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Intressant. Tog mycket tid att klämma fram det.

Varför det är intressant?

Jo, för att nästan alla som klagar på för lite spel (eller något annat random) är just de som inte använder produkten, medans de flesta som använder den är nöjda.

Märkligt, va?

jag går på wow faktorn

är det många som säger att det finns ett bra spel på xbox då drar man sig dit men inte varit ngt sånt förutom halo å gears of war resten är bara static noise..

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

jag går på wow faktornhttp://i.imgur.com/2IGEruO.png är det många som säger att det finns ett bra spel på xbox då drar man sig dit men inte varit ngt sånt förutom halo å gears of war resten är bara static noise..

Poängen var att många som kommer in och klagar högljutt, och ibland är på gränsen och trollar, i tex. XboxOne-trådar; oftast är allt annat än XboxOne-användare.

Samma sak gäller för en massa andra produkter, där användarna av produkterna i stort är nöjda, men andra "icke-användare" beklagar sig över hur dåligt allt är.

Känns mer som folk antingen är ute efter att trolla, eller (som jag tror oftare är fallet) är osäkra på sina egna val, och måste därmed bekräfta de hela tiden genom att delta i trådar och forumråden som egentligen inte alls berör dom alls.

Märks helt klart att många människor har denna läggningen att dels dela upp sig i "vi emot dom", och inte minst i lika teknikval. Kan lika gärna vara iOS vs Android, Windows vs Mac, Windows vs Linux, AMD vs Intel, AMD vs Nvidia, etc, etc.

Mekanismerna är dock alltid de samma. Närmast religiös övertygelse, mobbing (nu talar jag generellt, och inte om dig), och enormt fokus på "det andra laget", och att få ut så mycket negativa kommentarer där så mycket som möjligt. Allt för att folk känner sig osäkra på både sig själva (tryggare att tillhöra en "vi"-grupp emot "dom") och sina egna val (måste klaga på "det andra alternativet" för att känna mig trygg och bekräfta mitt eget produktval och utlägg).

Speciellt om "det andra laget" snart kommer ut med något nytt och riktigt bra, så ökar antalet troll/FUD-postningar där det måste klagas extra mycket på "det andra lagets" nya produkt (exempel Microsoft Scorpio eller AMD Ryzen, som två aktuella fall). Man kan också oftast se hur "rädda" de är i "det ena laget" när det kommer något riktigt bra och nytt i "det andra laget". Ju bättre produkter och ju större förändring, och desto mer "rädsla" och påföljande trollningar/FUD sker.

Så egentligen skall man ta det som en positiv värdemätare att något riktigt intressant är på gång.

(Bara att det kan bli lit väl mycket OT ibland, i förhållande till vad trådarna i forumen och de kopplat till nyheten egentligen skall handla om.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad du missar, och det är här du tänker fel, är att det rent praktiskt finns ett liknande krav (som det formella på konsolsidan), att fungera med annat än det som är det absolut senaste, och absolut högsta prestanda.

Marknaden är normalt alldeles för liten (även enbart för PC) för att endast fungera för denna exklusiva skara användare/maskiner. I praktiken måste du bygga och sälja spel till flera kunder, inklusive med de som sitter på PC-hårdvara av olika typer av ålder och kapacitet. Inte ens de som köper PC 2017 kommer alla att köpa datorer med samma kapacitet.

Därav att utvecklarna måste lägga ner möda (även om vi inte ens blandar in konsoler alls) på att utveckla spel som kan skala väl, både upp och ner, för att fungera på PC med väldigt olika både ålder och framförallt, olika grader av kapacitet.

Ergo; de har samma krav på sig i praktiken.

Du läste mitt inlägg?
#16798267

Jag har redan tagit upp att marknaden för high-end PC är för liten för exklusiva AAA-titlar... flera gånger i tråden. Så har det dock inte alltid varit - för tio år sedan var du tvungen att ha en dator av hyfsat ny modell för att kunna spela de senaste spelen bra. Det sista har det stagnerat, tyvärr, i och med beroendet av konsolmarknaden som ju har klenare hårdvara. Beroendet av konsol beror på den stora marknaden där och att priset för utveckling av AAA-titlar har stigit.

-Konsolgenerationer (utan krav på att nya spel ska fungera bra på flera generationer gammal hårdvara) ger ökade möjligheter för spelutvecklare att förverkliga nya idéer och avancerad AI och levande spelvärldar.

-Spelutvecklingen på PC följer spelutvecklingen på konsoler; långsam spelutveckling på konsoler = långsam spelutveckling på dator.

Och just därför är Scorpio och Microsofts visioner rent skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Du läste mitt inlägg?
#16798267

Jag har redan tagit upp att marknaden för high-end PC är för liten för exklusiva AAA-titlar... flera gånger i tråden. Så har det dock inte alltid varit - för tio år sedan var du tvungen att ha en dator av hyfsat ny modell för att kunna spela de senaste spelen bra. Det sista har det stagnerat, tyvärr, i och med beroendet av konsolmarknaden som ju har klenare hårdvara. Beroendet av konsol beror på den stora marknaden där och att priset för utveckling av AAA-titlar har stigit.

-Konsolgenerationer (utan krav på att nya spel ska fungera bra på flera generationer gammal hårdvara) ger ökade möjligheter för spelutvecklare att förverkliga nya idéer och avancerad AI och levande spelvärldar.

-Spelutvecklingen på PC följer spelutvecklingen på konsoler; långsam spelutveckling på konsoler = långsam spelutveckling på dator.

Och just därför är Scorpio och Microsofts visioner rent skräp.

Jag har läst vad du skriver, men håller som sagt verkligen inte med. Tycker dina slutsatser är helt uppåt väggarna fel och totalt ologiska.

Vi är överens om fakta, att konsolmarknaden (även om jag själv inkluderar Sony, för är övertygad att de både leder, och följer samma trend så småningom) går åt ett PC-liknande håll med 1. Valfrihet av konsoler i olika prestandaklass, och 2. bättre kompabilitet och stöd för kunderna och deras långsiktiga investeringar i respektive ekosystem (följer mycket även appfilosofin på mobilsidan väldigt väl).

Där tror jag att vi, iaf. i stora drag, är överens.

Vad vi inte är överens om är om det är bra eller dåligt.

Själv tycker jag, som PC-spelare, men numera även nybliven konsolägare, att det är enbart extremt positivt och en självklarhet hur jag som konsolkund vill att ekosystemet skall fungera.

Vill inte tvingas köpa nytt i tid och otid, bara för att tillverkarna tvingar mig. Vill kunna uppgradera mer i den takt som jag själv känner för. Detta oavsett om jag vill kunna köpa kraftfullare hårdvara (som PS4 Pro, eller kommande Scorpio) och inte behöva vänta åtta år på förbättringar, eller om jag så önskar, ligga kvar på enklare billigare modeller som uppfyller mina krav för mitt användningsområde (som XB1S eller PS4 Slim som främst 4K mediacenter, och som bonus att lira lite sociala soffspel med familj och vänner).

Tycker tänket bakom PS4 Pro och Scorpio är klockrent.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Vilken del av "ej moddat" förstår inte du? Dina Crysis bilder är inte från vanilla.

Det förstod jag. Men det är det som är det fina med PC, att det just går att modda. Du kan inte jämföra ett konsolspel mot icke-moddade spel, eftersom modda är något man i regel gör på PC Så mitt svar var direkt relaterat till Uncharted 4 vs Crysis på PC.

Att säga Uncharted 4 ser bättre ut än typ alla icke-moddade spel är som att säga Ryzen 1800x är snabbare i spel än Intel 7700K med Intel Turbo Boost avslaget. Visst, det kanske är sant, men folk kör inte med Turbo Boost avstängt så egentligen är det inte sant.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad vi inte är överens om är om det är bra eller dåligt.
Vill inte tvingas köpa nytt i tid och otid, bara för att tillverkarna tvingar mig. Vill kunna uppgradera mer i den takt som jag själv känner för. Detta oavsett om jag vill kunna köpa kraftfullare hårdvara (som PS4 Pro, eller kommande Scorpio) och inte behöva vänta åtta år på förbättringar, eller om jag så önskar, ligga kvar på enklare billigare modeller som uppfyller mina krav för mitt användningsområde (som XB1S eller PS4 Slim som främst 4K mediacenter, och som bonus att lira lite sociala soffspel med familj och vänner).

Tycker tänket bakom PS4 Pro och Scorpio är klockrent.

Ja, jag förstår att du som vill kunna skaffa billiga, alternativt dyra, konsoler gillar utvecklingen med att flera konsolgenerationer ska kunna köra samma spel på ett bra sätt.

Vad jag inte förstår är att du som är nöjd med läget på PC idag, tycker det ska bli bra med lägre takt på spelutvecklingen? Om flera konsolgenerationer ska existera samtidigt, säg tre stycken, och de släpps med 3-4 års mellanrum, innebär det att ett sprillans nytt spel ska fungera bra på en tio år gammal konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Om flera konsolgenerationer ska existera samtidigt, säg tre stycken, och de släpps med 3-4 års mellanrum, innebär det att ett sprillans nytt spel ska fungera bra på en tio år gammal konsol...

Exakt var man skall dra gränsen vet jag inte, men någonstans måste man ju göra det. Var Microsoft och Sony kommer att göra det återstår att se (det är tidigt, och inga detaljerade planer som de förpliktigat sig till). Var olika förlag lägger sig som gör spel till Windows (och MacOS) varierar ju också, men ligger oftast på någon pragmatisk gräns på kanske en fem år bakåt.

Skrivet av duked:

Vad jag inte förstår är att du som är nöjd med läget på PC idag, tycker det ska bli bra med lägre takt på spelutvecklingen?

Saken är den, att jag delar inte alls din oro eller logik, att det kommer leda till långsammare takt på utvecklingen. Låter det helt enkelt vara osagt. Det får bli som det blir helt enkelt.

Tycker det är kul med teknisk utveckling, och även om jag inte vill att allt skall stanna av med 6502/Z80, så är jag samtidigt inte heller stressad om någon funktion eller finess kommer något år senare. Det viktigaste är att spelen är bra och kul att spela (resten är en eventuell bonus).

Kan fortfarande uppskatta många bra 80/90-talsspel än idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Håller med din sista mening!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Det förstod jag. Men det är det som är det fina med PC, att det just går att modda. Du kan inte jämföra ett konsolspel mot icke-moddade spel, eftersom modda är något man i regel gör på PC Så mitt svar var direkt relaterat till Uncharted 4 vs Crysis på PC.

Att säga Uncharted 4 ser bättre ut än typ alla icke-moddade spel är som att säga Ryzen 1800x är snabbare i spel än Intel 7700K med Intel Turbo Boost avslaget. Visst, det kanske är sant, men folk kör inte med Turbo Boost avstängt så egentligen är det inte sant.

Klart som fan man kan det. Och i regel? Bara en bråkdel moddar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av martinot:

När sedan Sony börjar med lite (men bara begränsat till två alternativ) för spelkonsoler, så klagar du plötsligt på att det är för många alternativ.

Det är inte dåligt för oss PC gamers. Det är bra för oss.
Det är dåligt för konsollspelare, eftersom de förlorar minst två av de tre fördelar konsoller har framför PC: stabiliteten och att de helt kan strunta i vad deras konsoll har för hårdvara.
Minns du hur det var innan XBone/PS4 släpptes? Vi PC gamers satt med speldatorer som hade femton år nyare teknik och var 10-20 gånger mer kapabla än de Xbox 360 och PS3 som alla spel gjordes för. Jag hoppas verkligen att konsollerna slutar ha generationer, jag hoppas jag aldrig mer får se ett nysläppt spel som går i 200 FPS på min halvsunkiga spelrigg för att det egentligen är gjort för att en 15 år gammal konsoll ska kunna klara att få ut 30 fps.
Men för konsollspelarna blir det nog en kulturchock att spelet de köpte förra året kanske inte funkar på den konsoll de köpte i år, och att konsollen de köpte förra året kanske inte orkar att driva måste-ha spelet de köper i år. Det har inga fördelar för konsollspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Minns du hur det var innan XBone/PS4 släpptes? Vi PC gamers satt med speldatorer som hade femton år nyare teknik och var 10-20 gånger mer kapabla än de Xbox 360 och PS3 som alla spel gjordes för. Jag hoppas verkligen att konsollerna slutar ha generationer, jag hoppas jag aldrig mer får se ett nysläppt spel som går i 200 FPS på min halvsunkiga spelrigg för att det egentligen är gjort för att en 15 år gammal konsoll ska kunna klara att få ut 30 fps.

Blir det som MS vill lär du få vänja dig vid än äldre spel; nya konsolspel kan då behöva fungera bra på tio år gammal konsolhårdvara, vilken kanske var förlegad (jämfört med PC) redan när den släpptes. Riktigt illa.

Permalänk
Medlem

10 år tror jag är något långt skulle jag misstänka. Skulle personligen gissa på en 7-8 år (dvs. inte allt för långt ifrån hur många PC-spel hanteras). Men det återstår givetvis att se.

Tror att man kommer lösa skalbarheten på ett smart sätt (redan idag löst i många PC-spel som är ganska flexibla och skalbara). Är inte det minsta orolig för det.

Finns ett betydligt större prestandagap till spel och portningar till alla mobila plattformar (som blir allt viktigare och allt större marknad).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja, man får se vad MS bestämmer för bortre gräns för sitt krav.

Och tala inte om mobila plattformar... Urk! Ett än större hot mot spelutveckling av high-end AAA-titlar.

Suck. Undrar vart vi skulle varit i dag om inte konsoler, och snart kanske mobilspel, hade bromsat... om spelutvecklingen hade fortsatt i samma fart som på 1980-, 1990- och början av 2000-talet.

Kör VR när jag vill uppleva något nytt nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt OK, och ibland riktigt kul att spela på mobiler och ipad mellan varven. Sorry!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

OK, själv tycker jag inte mobilspel är så roande, spelar dem högst några minuter per dag. Men det jag menade var inte om mobilspel kan vara roliga eller inte, utan deras påverkan på traditionellt spelande.