AMD gör förlust efter Ryzen-lanseringen – Vega lanseras under andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

AMD gör förlust efter Ryzen-lanseringen – Vega lanseras under andra kvartalet

Trots att arkitekturen Zen lanserats går AMD ännu en gång med förlust, men spår vinst för helåret 2017. Samtidigt bekräftar bolaget åter att grafikarkitekturen Vega släpps andra kvartalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att Ryzen inte lyckats vända AMD:s förlust till vinst beror delvis på att de under årets första kvartal endast lanserade Ryzen 7-serien, som innefattar modeller med åtta kärnor till högre prislappar. Ryzen 5 som med fyra och sex kärnor mer riktas mot massmarknaden lanserades inte förrän i april, det vill säga andra kvartalet.

Jag tänkte väl...
Deras redovisning för andra kvartalet lär bli mer intressant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 tror jag knappast varit eller kommer bli en stor nog säljsuccce för att ge en vinst på 17%. Folk föredrar fortfarande intel för spel.

Permalänk
Medlem

Blir Vega-serien lyckad så kommer dom vända det här till toppenresultat då Ryzen 5 säljer som smör samt Naples och MI25 beräkningskorten kommer ta hem enorma summor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Har inga stora förhoppningar på Vega

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Har inga stora förhoppningar på Vega

Tack. Jag satt just och undrade vad Skövde-borna har för tankar om den serien.

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Blir Vega-serien lyckad så kommer dom vända det här till toppenresultat då Ryzen 5 säljer som smör samt Naples och MI25 beräkningskorten kommer ta hem enorma summor.

Är detta dina egna spekulationer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Blir Vega-serien lyckad så kommer dom vända det här till toppenresultat då Ryzen 5 säljer som smör samt Naples och MI25 beräkningskorten kommer ta hem enorma summor.

Skulle du vilja ge en källa på att ryzen 5 säljer som smör? Är intresserad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Tror också på ett starkt andra kvartal. Sen borde Naples för servrar vara där de stora intäkterna finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam

De har dragit in 162 miljoner dollar mer än i fjol, de satsar uppenbarligen betydligt mer nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Christley:
Om man jämför med AMDs top-of-the-line processor, det absolut bästa de haft på marknaden de senaste åren, FX8370. Vilket är en CPU som är markant sämre än en i7 2600 och extremt dålig bang for the buck så säljer Ryzen som smör :).

Jämför man med Intel finns det inga siffror att gå på.

Så nja, finns ingen info mer eller mindre.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Christley:
Om man jämför med AMDs top-of-the-line processor, det absolut bästa de haft på marknaden de senaste åren, FX8370. Vilket är en CPU som är markant sämre än en i7 2600 och extremt dålig bang for the buck så säljer Ryzen som smör :).

Jämför man med Intel finns det inga siffror att gå på.

Så nja, finns ingen info mer eller mindre.

Du menar nog FX 9590....förra top of the line processorn 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

De har dragit in 162 miljoner dollar mer än i fjol, de satsar uppenbarligen en betydligt mer i nu.

Dom gjorde också av med 25% av deras kontanta tillgångar också, vilket låter rätt orimligt såvida det inte är lagerföring av Vega. (Vilket även det låter lite orimligt... Naples kanske?)

"Cash, cash equivalents, and marketable securities were $943 million at the end of the quarter, down $321 million from the end of the prior quarter primarily due to the timing of sales and cash collections, debt interest payments, and increased inventory."

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Fidel Castro:
Den CPUn var ett dåligt skämt dock, sent i 2014 sänktes prislappen från 10 000:- till 3-4000:- något, samtidigt som den presterade sämre än en i7 2600. En produkt för folk som ville donera pengar till AMD kan knappt räknas som en del av deras arsenal ^^. Däremot bör allt AMD har sälja som smör jämfört med den ja.

Permalänk

Hoppsa fler sympati köper amd nu!
Tack vare dom kommer vi se snabbare utveckling inom processorer annars kommer tiden stå still i 10 år till!

Permalänk
Medlem

Q1 innehåller väl bara 2 veckors Ryzen försäljning, känns som att Q2 och Q3 blir mer intressanta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ändå att AMD är tillbaka, det här ska inte behöva höras negativt. AMD's Ryzen är bara början.

Ryzen 7 släpptes ju under sista månaden av första kvartalet, hade det varit Januari respektive Februari för Ryzen 5 då hade kvartalsrapporten visat andra siffror.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Är detta dina egna spekulationer?

Uppenbarligen?

Skrivet av Christley:

Skulle du vilja ge en källa på att ryzen 5 säljer som smör? Är intresserad

Prisjakt listar Ryzen 5 bland toppen och några grossister jag känner till skeppar många av dom. Annars säger det sig själv, 6 kärnor med SMT för ~2400kr är ett kap.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Jupp, kommer fortfarande inte köpa AMD för dom erbjuder inget mervärde.

Visst så kan AMD prestera bättre i vissa multi-core applikationer, men i spel och dom flesta applikationer så presterar Intel bättre.

Intel erbjuder integrerad grafik. AMD saknar det helt. Jag ser dock framemot nästa version av Ryzen som ryktas få integrerad grafik.

AMD erbjuder inget som inte Intel gör så jag kan lika gärna fortsätta att köra Intel.
Ska AMD charma mig så får dom komma med open source UEFI, firmware support package (FSP), board support package (BSP) eller nåt. Låt mig komma undan Intel AMT, var öppna och transparenta!

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekat så var det bara R7 som kom under Q1 och dessutom ganska sent. Med andra ord så är det inte direkt rimligt att se någon Ryzeneffekt redan i denna rapport. Dessutom vill jag minnas att tillgången på moderkort inte var den bästa när Ryzen kom. Resten av året borde kunna säga oss mer om resulatet av Ryzen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att Ryzen inte lyckats vända AMD:s förlust till vinst beror delvis på att de under årets första kvartal endast lanserade Ryzen 7-serien, som innefattar modeller med åtta kärnor till högre prislappar. Ryzen 5 som med fyra och sex kärnor mer riktas mot massmarknaden lanserades inte förrän i april, det vill säga andra kvartalet.

Det man ska ha i åtanke, som jag dessutom tycker Swec borde ha skrivit, är att Ryzen dessutom lanserades rätt sent första kvartalet. Nåja, rapporten för andra kvartalet lär se roligare ut!

*edit*
Nu är det bara mITX-brädor som saknas. Känns som att man gått runt och väntat länge nog nu, även om det inte är AMD som är ansvariga för det. Man tycker ju att åtminstone någon tillverkare hade velat sticka ut hakan och vara snabbt ut med det för att sno åt sig en del av den kakan. Nu är det ju bara Biostar som faktiskt verkar vara på G (men när egentligen, ingen butik ens utomlands verkar ha fått in dom). Det är nästan så man hoppas att någon av de andra tillverkarna ska överraska oss med att deras mITX-bräda/brädor släpps om en vecka eller två

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Det var väl ingen som trodde att Ryzen som skulle lanserades så sent skulle kunna vända ekonomin så snabbt.
Annars det är en orolig marknad och jag hoppas att det går bra. Att tänka på är att även om man själv inte använder någon datakraft att tala på så använder många tjänster som man använder detta, likaså används det mycket i utvecklingen, så för "alla" förutom Intel så är det riktigt bra att det finns konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jupp, kommer fortfarande inte köpa AMD för dom erbjuder inget mervärde.

Visst så kan AMD prestera bättre i vissa multi-core applikationer, men i spel och dom flesta applikationer så presterar Intel bättre.

Intel erbjuder integrerad grafik. AMD saknar det helt. Jag ser dock framemot nästa version av Ryzen som ryktas få integrerad grafik.

AMD erbjuder inget som inte Intel gör så jag kan lika gärna fortsätta att köra Intel.
Ska AMD charma mig så får dom komma med open source UEFI, firmware support package (FSP), board support package (BSP) eller nåt. Låt mig komma undan Intel AMT, var öppna och transparenta!

Inget? Laggfritt streamande, billigare CPUer, likvärdig tråd prestanda (efter updates och patches), en sockel som kommer att användas 2-3 år framåt, 8 Kärniga CPUer för samma pris som 4 kärniga intel CPUer, billiga upplåsta CPUer, mer cache.

Va sa du? Intel är bättre?Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffft

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Immersion:

Hoppsa fler sympati köper amd nu!
Tack vare dom kommer vi se snabbare utveckling inom processorer annars kommer tiden stå still i 10 år till!

Inget att sympati köpa när AMD objektivt ger mer för pengarna!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Hoppsa fler sympati köper amd nu!
Tack vare dom kommer vi se snabbare utveckling inom processorer annars kommer tiden stå still i 10 år till!

Varför skulle någon sympatiköpa något, det är ingen välgörenhet, nu finns det ju dessutom legitima anledningar att välja AMD före intel i vissa scenarion, men att inte köpa det bästa för dina ändamål för att det står något annat på listermärket är ju bara korkat imo

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Det viktiga med den här nyheten är ju dock att Vega fortfarande verkar komma Q2, Hurra!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag tror som andra redan nämnt att effekterna av Ryzen inte kommer att märkas förrän nästa kvartal. Sedan släpps ju även nya APU:er senare i år vilket borde öka på deras marknadsandel rejält bland färdigbyggda datorer, även om vinstmarginalerna kanske inte är så stora där.

Störst skillnad kommer det göra när de släpper server/workstation varianterna av Zen och kan ta sig in på de marknaderna igen. Där är vinstmarginalerna betydligt större än i consumer-segmenten. Zen-arkitekturen verkar också vara extremt lämpad för servers med många kärnor och lägre klockfrekvenser, så där har de stora möjligheter att återhämta lite marknadsandelar där Intel varit helt dominerande i många år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seraj5:

Ryzen 5 tror jag knappast varit eller kommer bli en stor nog säljsuccce för att ge en vinst på 17%. Folk föredrar fortfarande intel för spel.

p.g.a att tidiga tester gav felaktiga resultat p.g.a dåligt stöd för Ryzen...med 3600 Mhz minne presterar en Ryzen R7 1700 likvärdigt som en i7 7700k och kör över den i streaming, redigering, multitasking (Många program i backgrunden) o.s.v. En mer all around CPU!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...