Permalänk
Medlem

Tips på 4k eller 1080p TV

Hej!

Har insett att det är dags att ersätta min på tok för gamla 720p Sharp TV och har dessa krav:

* Ungefär 6000 kronor i budget
* 40" - 43" (Jag bor i en 25 kvm stor lägenhet, större TV passar ej)
* Helst 4k, eller kan jag nöja mig med Full-HD? Sitter ca. 190 - 200 cm från TV:n.

Kikade lite på Prisjakt, vad tycker ni om dessa?

Philips 43PUT6401 - har en kompis med Ambilight, tycker det är riktigt häftigt och betalar gärna lite extra för det.

LG 43UH664V

Samsung UE43KU6075XXE

Tacksam för svar!
- Felix

Permalänk
Medlem

Samsung 40KU6405 finns för 5990:-
Även 49KU6405 finns för 5990:-.

Båda är i alla fall bättre än 43KU6075 från elgiganten

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

1080p är helt uteslutet idag. Jag köpte en dyr 1080p tv år 2009 som jag fortfarande använder, men den är bra pga att den kostade 22000kr så det var rejäla grejer. Trots det så är upplösningen helt klart en stor nackdel och nästa tv blir 4k, finns verkligen ingen anledning att köpa 1080p idag.

Nu har jag inte koll på budgetmodeller, men du kommer oavsett att bli överlycklig över hur mycket bättre 4k är över din nuvarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Samsung 40KU6405 finns för 5990:-
Även 49KU6405 finns för 5990:-.

Båda är i alla fall bättre än 43KU6075 från elgiganten

49" är uteslutet, blir tyvärr för stort.

Ska kika på några 40-tumsmodeller, köper hellre en bra 40" än en okej 43", men vill hellre ha en 43".

Skrivet av SpeedRebirth:

1080p är helt uteslutet idag. Jag köpte en dyr 1080p tv år 2009 som jag fortfarande använder, men den är bra pga att den kostade 22000kr så det var rejäla grejer. Trots det så är upplösningen helt klart en stor nackdel och nästa tv blir 4k, finns verkligen ingen anledning att köpa 1080p idag.

Nu har jag inte koll på budgetmodeller, men du kommer oavsett att bli överlycklig över hur mycket bättre 4k är över din nuvarande

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra! Kommer bli ett rejält kliv från 720p till 4k!

Permalänk
Medlem

Hur ofta och hur kollar du på 4k material ?

Permalänk
Medlem

Tänk på att bara för att du köper en 4k TV betyder inte att bilden helt plötsligt blir super bra, allt ligger i källan. Ser du fortfarande på 1080p material ja då var det inte mycket mening med att köpa en 4k TV.

Om du kan tänka dig att höja budgeten lite så är Samsung KS7005 en bra TV, https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE49KS7005XXE/...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ja, om jag köper en 4k-TV så lär jag uppgradera mitt Netflix-abonnemang så att jag har tillgång till 4k-material. Jag lär inte köpa en ny TV på ganska många år, så 4k känns ändå mer framtidssäkert. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Tänk på att bara för att du köper en 4k TV betyder inte att bilden helt plötsligt blir super bra, allt ligger i källan. Ser du fortfarande på 1080p material ja då var det inte mycket mening med att köpa en 4k TV.

Om du kan tänka dig att höja budgeten lite så är Samsung KS7005 en bra TV, https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE49KS7005XXE/...

Fel fel fel!!
Med en tv som har bra Uppskalning så blir bilden riktigt fin med 1080p som källformat! Nästan så man kan tro att det är riktig 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Ja, om jag köper en 4k-TV så lär jag uppgradera mitt Netflix-abonnemang så att jag har tillgång till 4k-material. Jag lär inte köpa en ny TV på ganska många år, så 4k känns ändå mer framtidssäkert. Eller?

Jag anser inte att det är värt att skaffa en 4k tv för Netflix 4k. Tittar du på 4k Blu-ray? Skulle du kunna tänka dig att köpa begagnat? Tror man kan få bra mycket tv för pengarna där.

Skrivet av SpeedRebirth:

Fel fel fel!!
Med en tv som har bra Uppskalning så blir bilden riktigt fin med 1080p som källformat! Nästan så man kan tro att det är riktig 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel fel fel Riktigt så simpelt är det inte. Du kanske upplever skärpan som något bättre men allt annat tappar i kvalité. Tex färger, färgrymd, kontrast, svärta etc.

Största skillnaden brukar ju vara bitrate, och Netflix 4k borde inte få kallas 4k på grund av det.

Innan nån säger att Netflix använder x265/Hevc för att kompensera, det gör samtliga UHD BR också.

Det går inte att magiskt trolla fram mer information bara för att upplösningen är högre.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Ja, om jag köper en 4k-TV så lär jag uppgradera mitt Netflix-abonnemang så att jag har tillgång till 4k-material. Jag lär inte köpa en ny TV på ganska många år, så 4k känns ändå mer framtidssäkert. Eller?

Så är det. Fast Netflix har inte mycket av värde i 4k. Gillar du standupkomiker så är det iof toppen men annars finns det bara några serier och enstaka bra filmer. Det bästa är nog naturfilmerna och brasan än så länge

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jo, är lite kasst utbud på Netflix, bara ett par serier som verkar intressanta.

Har funderat på ett Playstation 4 Pro om jag uppgraderar TV:n.

Permalänk
Medlem

1080p material ser bättre ut på 4k tv med bra uppskalning än vad de gör på 1080p tv.
Det viktiga är att ha potentialen till bra kvalitet. Det är som en sportbil med 600hk, du använder inte alla 600 speciellt ofta, men när man väl vill så finns de där.
Dessutom behåller många sin tv väldigt länge (jag är inne på 8e året nu). Jag hade inte velat köpa en 1080p tv idag och sitta med den till år 2025... Haha skrattretande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Jaharax: Blir 49" fysiskt för stort för platsen den ska stå på eller "tycker" du att det blir för stort?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@felix-v: Blir 49" fysiskt för stort för platsen den ska stå på eller "tycker" du att det blir för stort?

Det blir fysiskt för stort

Skrivet av SpeedRebirth:

1080p material ser bättre ut på 4k tv med bra uppskalning än vad de gör på 1080p tv.
Det viktiga är att ha potentialen till bra kvalitet. Det är som en sportbil med 600hk, du använder inte alla 600 speciellt ofta, men när man väl vill så finns de där.
Dessutom behåller många sin tv väldigt länge (jag är inne på 8e året nu). Jag hade inte velat köpa en 1080p tv idag och sitta med den till år 2025... Haha skrattretande

Skickades från m.sweclockers.com

Känner spontant samma sak. Min nuvarande TV är ungefär 8 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

1080p är helt uteslutet idag. Jag köpte en dyr 1080p tv år 2009 som jag fortfarande använder, men den är bra pga att den kostade 22000kr så det var rejäla grejer. Trots det så är upplösningen helt klart en stor nackdel och nästa tv blir 4k, finns verkligen ingen anledning att köpa 1080p idag.

Nu har jag inte koll på budgetmodeller, men du kommer oavsett att bli överlycklig över hur mycket bättre 4k är över din nuvarande

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt på hur man ser det. En 4K-TV för under 6k har med stor sannolikhet en riktigt kass panel. En Full-hd i samma prisklass kan däremot ha en helt okej. Att bara stirra sig blind på upplösningen är lika dumt som att bara titta på antalet megapixlar på en systemkamera. Det är betydligt mer som spelar in. Skulle jag få välja mellan 2 miljoner bra pixlar och 8 miljoner dåliga pixlar, så väljer det första. Framförallt då det nästan inte finns material att tillgå i true 4K. Alternativet är 4k-blu-ray, och om man är så pass seriös att man kör det, så ska man definitivt inte välja en risig 4K-panel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

1080p är helt uteslutet idag. Jag köpte en dyr 1080p tv år 2009 som jag fortfarande använder, men den är bra pga att den kostade 22000kr så det var rejäla grejer. Trots det så är upplösningen helt klart en stor nackdel och nästa tv blir 4k, finns verkligen ingen anledning att köpa 1080p idag.

Nu har jag inte koll på budgetmodeller, men du kommer oavsett att bli överlycklig över hur mycket bättre 4k är över din nuvarande

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Definitivt märkbar förbättring med bra 4k tv mot bra 1080p. Främst spelen blir klart mer levande. Ex Shadow Of Mordor med bra Sweet Fx maxat i 1080p ser okej ut men i 4k kommer spelet till liv och tar en spelrunda som jag annars om det var i 1080p inte skulle gjort.

Permalänk
Medlem

@Jaharax: Tycker du ska gå in på denna tråd och läsa inläggen från Laxpudding. Där finns information som kan vara nyttig inför ett beslut om du ska köpa Philips PUT6401 och LG:s UH66_-serie.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1472627-basta-4k-tv-und...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det beror helt på hur man ser det. En 4K-TV för under 6k har med stor sannolikhet en riktigt kass panel. En Full-hd i samma prisklass kan däremot ha en helt okej. Att bara stirra sig blind på upplösningen är lika dumt som att bara titta på antalet megapixlar på en systemkamera. Det är betydligt mer som spelar in. Skulle jag få välja mellan 2 miljoner bra pixlar och 8 miljoner dåliga pixlar, så väljer det första. Framförallt då det nästan inte finns material att tillgå i true 4K. Alternativet är 4k-blu-ray, och om man är så pass seriös att man kör det, så ska man definitivt inte välja en risig 4K-panel...

Det är en självklarhet att upplösningen bara är en del av alla variabler som bestämmer hur bilden presenteras.
Men för 6k så får man en budget tv oavsett, så det viktiga för TS är att hitta rätt modell som har så bra bild man kan få för 6k. Man ska absolut inte gå in på netonnet och fråga säljaren vilken 4k tv han tycker man ska ha, för hans råd kommer vara den tv som han får mest provision på.

Det som däremot är positivt här är att TS enbart kan ha 40-43" tv, vilket betyder att chansen för att få en hyfsad 4k tv är större då större tv betyder högre pris och fler kompromisser på samma prisnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

@felix-v: Tycker du ska gå in på denna tråd och läsa inläggen från Laxpudding. Där finns information som kan vara nyttig inför ett beslut om du ska köpa Philips PUT6401 och LG:s UH66_-serie.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1472627-basta-4k-tv-und...

Tack för infon!

Lutar mot en Samsung UE43KU6405 just nu, vad tror ni om den? Aningen över min budget, men det kan det väl vara värt.

Permalänk
Bildexpert 📺

När man slutar fokusera på mängden pixlar och börjar diskutera bild- och produktkvalitet är det enklare (nåja*) att finna rätt produkt. Det mesta idag, så länge man väljer med viss omsorg, är bättre än utbudet som kom för tio år sedan. Oavsett mängden pixlar i panelen.

Vill man köpa nytt idag och ha den bästa kvaliteten är det uteslutande 4K-paneler i modellerna. Men det är inte för att 4K automatiskt är bättre, utan handlar om hur produkterna konstrueras. Ingen tillverkar nya toppmodeller baserat på gammal teknik.

Full hd-modeller 2017 är därför ett lågbudgetsegment. Tillverkningen av dessa paneler består av gamla teknikinvesteringar som redan är betalda. Nu handlar det om att pressa ut dessa paneler så billigt som möjligt och mjölka det sista innan fabrikslinjerna skrotas. Som det nämnts kan en flera år äldre full hd-produkt från en bättre produktklass med full hd-panel fortfarande vara påtagligt bättre än mycket av utbudet idag. Fast dessa gamla toppmodeller är förstås inte representativa för 1920x1080-pixlar utan är återigen egenskaper som kommer av att det är dåtidens bättre produkter som också kostade därefter.

När man kliver ned på den lägre budgetnivån 2017 är det därför nästan sak samma vad man väljer. Det är antingen en sämre sortens full hd-panel eller en sämre sortens 4K-panel. Sämre sortens paneler vilka sedan stoppas in i en produkt där främsta målsättningen är att pressa priserna. Här finns det usla produkter oavsett mängden pixlar.

(*) problemet, eller möjligheten om man så vill, med hela det här segmentet av budget-TV är att teknikspecarna nästan inte spelar roll. Vi vet att det finns dåliga produkter men annars är det mesta bara helt okey. Ingen produkt är fantastiskt eller ger kvalitet långt över vad prislappen annars avslöjar. Är man endast ute efter en bättre TV än den lastgamla saken därhemma är det alltså så gott som sak samma vad man köper. Finns gott om folk som är nöjda även med TV-apparaterna jag varnar för. Kraven är så låga att precis allt duger.

Har man däremot specifika teknikkrav kan det finnas anledning att sondera. Men då kan man också bli tvungen att öka sin budget och/eller vänta in reorna i höst och vinter.

Permalänk
Medlem

Har själv kikat lite och fått intrycket av att SONY Braviva har fått in bra chip i sina nya modeller. Tycker jag personligen är viktigt på ny TV då en gamla smart-tv är så otroigt långsamma i menyerna(personlig erfarenhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Hej!

Har insett att det är dags att ersätta min på tok för gamla 720p Sharp TV och har dessa krav:

* Ungefär 6000 kronor i budget
* 40" - 43" (Jag bor i en 25 kvm stor lägenhet, större TV passar ej)
* Helst 4k, eller kan jag nöja mig med Full-HD? Sitter ca. 190 - 200 cm från TV:n.

Kikade lite på Prisjakt, vad tycker ni om dessa?

Philips 43PUT6401 - har en kompis med Ambilight, tycker det är riktigt häftigt och betalar gärna lite extra för det.

LG 43UH664V

Samsung UE43KU6075XXE

Tacksam för svar!
- Felix

Samsungs 43 tummare går för 5000 kr denna helgen på Elgiganten. https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE43KU6075XXE/...

Edit: Och 40" för 4666kr.