Samsung Z4 med Tizen 3.0 väntas lanseras inom kort

Permalänk
Melding Plague

Samsung Z4 med Tizen 3.0 väntas lanseras inom kort

Den senaste versionen av Samsungs operativsystem Tizen väntas lanseras inom kort, där de stora nyheterna är stöd för Vulkan och 64-bitarsprocessorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur detta välkomnas av XDA.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kommer den släppas utanför Indien? Z3 verkar ju inte ha gjort det tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

"Ändringar på kernel nivå" kommer inte göra ett skit skillnad enligt den kritik som har släppts nyligen. Hela user space SDKt ska vara broken by design och kräver mer eller mindre en hel omskrivning, vilket resulterar i att alla applikationer skulle behöva skrivas om också. Det ska också vara ett helvete att utveckla till..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Kommer den släppas utanför Indien? Z3 verkar ju inte ha gjort det tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre skaffa den riktiga Z3 från Sony då

Permalänk
Medlem

Det skulle vara mycket intressant att se vad som hAnder med Android-branchen om Samsung pushar sitt Tizen tillrAckligt fOr att kunna Overge Android och sAtta sina kunder i ett ekosystem likt Apple. De tar redan avstAnd frAn Google pA mAnga plan; se Bixby (t.o.m. dedikerad hArdvaruknapp), Samsung Apps, och deras fOrbannade bloat.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Tror det, tyvärr, är omöjligt att konkurrera med Android och iOS.

Viket är synd, för det skulle behövas mer konkurrens och innovation på mobilsidan. Känns som allt stannat av och planat ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror det, tyvärr, är omöjligt att konkurrera med Android och iOS.

Viket är synd, för det skulle behövas mer konkurrens och innovation på mobilsidan. Känns som allt stannat av och planat ut.

Jag håller inte med. För många är Samsung Samsung och inte Android. Skulle deras S8 använda Tizen så skulle detta gå under radarn för många. Problemet är att Android är så överlägset Tizen. Om det inte var fallet så tror jag utan tvekan att Samsung hade satsat fullt ut på det, och låst in sina kunder i deras ekosystem, och få utanför Sweclockers skulle klaga. Redan nu är mycket ovanligt för en Svensson att byta från ex. en Galaxy S3 till något annat än en efterträdare i samma serie. Det skulle rimma bra för Samsung att göra så här med resten av deras produkter, då Tizen t.o.m. finns i kylskåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag håller inte med. För många är Samsung Samsung och inte Android. Skulle deras S8 använda Tizen så skulle detta gå under radarn för många. Problemet är att Android är så överlägset Tizen. Om det inte var fallet så tror jag utan tvekan att Samsung hade satsat fullt ut på det, och låst in sina kunder i deras ekosystem, och få utanför Sweclockers skulle klaga. Redan nu är mycket ovanligt för en Svensson att byta från ex. en Galaxy S3 till något annat än en efterträdare i samma serie. Det skulle rimma bra för Samsung att göra så här med resten av deras produkter, då Tizen t.o.m. finns i kylskåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det saknar appar som är viktiga för många som BankId, andra bankappar, swish och Kollektivtrafiks appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast det saknar appar som är viktiga för många som BankId, andra bankappar, swish och Kollektivtrafiks appar.

Finns kompatibilitetslager för att köra android-appar om man tvunget vill det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Finns kompatibilitetslager för att köra android-appar om man tvunget vill det

Skickades från m.sweclockers.com

Ok det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast det saknar appar som är viktiga för många som BankId, andra bankappar, swish och Kollektivtrafiks appar.

I dagsläget, ja. Om Tizen får en användarbas tillräckligt stor så kommer appar utvecklas.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

I dagsläget, ja. Om Tizen får en användarbas tillräckligt stor så kommer appar utvecklas.

Men hade du köpt en mobil i hop av att den appen som du behöver kanske kommer finnas i framtiden om tillräckligt många kommer använda OSet. Nu fick jag lära mig att man kan använda kompatibilitetslager för android i tizen, men det är inget som vanliga Svensson ger sig på.

Permalänk
Avstängd

Seriöst vem fasen vill ha ytterligare ett OS? Sen är jag skeptisk då Samsung inte ens kan göra en vettig luncher till android (TouchWiz) som jag förövrigt spyr på! Sen fyller dom telefonerna med Bloat så nej det operativsystemet verkar dömt att misslyckas om det är samma nivå på kodarna som till Android! Ps: Har en Edge7 men kraftigt debloatad

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Tror det, tyvärr, är omöjligt att konkurrera med Android och iOS.

Viket är synd, för det skulle behövas mer konkurrens och innovation på mobilsidan. Känns som allt stannat av och planat ut.

Är nog jäkla tur om Tizen inte blir en hit! Gud bevare mig!

*Edit* Ja som jag sa innan så är Samsung verkligen botten på att koda men det märks på deras egna appar som många vet!Sen allt förinstallerat skit som är näst intill omöjligt att bli av med.
https://tech.slashdot.org/story/17/04/04/2041242/security-res...

Citat:

researcher Amihai Neiderman has found 40 unknown zero-day vulnerabilities in Tizen, adding that it may be the worst code he's ever seen.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

I dagsläget, ja. Om Tizen får en användarbas tillräckligt stor så kommer appar utvecklas.

Tror inte på att något system förutom Android och iOS kommer slå.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Är nog jäkla tur om Tizen inte blir en hit! Gud bevare mig!

*Edit* Ja som jag sa innan så är Samsung verkligen botten på att koda men det märks på deras egna appar som många vet!Sen allt förinstallerat skit som är näst intill omöjligt att bli av med.
https://tech.slashdot.org/story/17/04/04/2041242/security-res...

Jo, just Tizen kan vi väl gärna vara utan (men lite trist rent genrellt att det händer så lite).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Till skillnad från de stora konkurrenterna på marknaden idag så är ju Tizen foss på riktigt. Det ser i alla fall jag som en riktig fördel, därav att jag tycker det vore synd om den inte släpps även här i väst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Till skillnad från de stora konkurrenterna på marknaden idag så är ju Tizen foss på riktigt. Det ser i alla fall jag som en riktig fördel, därav att jag tycker det vore synd om den inte släpps även här i väst.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns tyvärr ingen marknad för något annat än Android och iOS.

Sedan så har det ju tyvärr visat sig att, trots FOSS, så är Tizen ett riktigt ruttet kodat system fullt med säkerhetsproblem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns tyvärr ingen marknad för något annat än Android och iOS.

Sedan så har det ju tyvärr visat sig att, trots FOSS, så är Tizen ett riktigt ruttet kodat system fullt med säkerhetsproblem.

Finns det ingen marknad eller bara ingen bra konkurrent? Windows phone misslyckades till stor del pga filosofi och apputbud. Tizen kan köra android-appar, därav är apputbudet ett icke problem.

Att säkerhetshål finns är inget ovanligt. Betydligt lättare att åtgärda om det inte är hemligt vad som måste göras och hur/var. Värt att minnas att detta systemet inte testats i lika många varianter som till exempel android och därför inte hunnit få lika många bug-fixar o.dyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Finns det ingen marknad eller bara ingen bra konkurrent? Windows phone misslyckades till stor del pga filosofi och apputbud. Tizen kan köra android-appar, därav är apputbudet ett icke problem.

Att säkerhetshål finns är inget ovanligt. Betydligt lättare att åtgärda om det inte är hemligt vad som måste göras och hur/var. Värt att minnas att detta systemet inte testats i lika många varianter som till exempel android och därför inte hunnit få lika många bug-fixar o.dyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft skulle kunna lägga till att köra Android-appar under Windows, men jag ser ingen framtid för hur de, eller Samsung med Tizen, skulle kunna konkurrera med originalet Android och Google.

Precis som Linux på desktop alltid kommer att ha stort applikationsgap på samma sätt, så kommer de med Wine och liknande andrahandslösningar aldrig komma ikapp Windows eller MacOS.

Då det inte fungerat med denna strategin för Linux på desktop, så ser jag (tyvärr) inte hur det skulle fungera långsiktigt för Microsoft eller Samsung med deras egna system för mobiler.

Kanske känns något cyniskt, men jag ser inte tekniska eller marknadsmässiga saker som gör mig hoppfull på det området (även om jag skulle önska så).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/