The Witcher 3 körs i 8K-upplösning i 60 FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tänk dig om en spelstudio skulle optimera för 4st Titan XP till att få bästa möjliga grafik i 1080p istället för att slösa hästkrafterna på att höja upplösningen till 4k+.

T.ex. ser Zootropolis i 1080p ser suverän ut. Jag vet att man naturligtvis inte kan förvänta sig att spelgrafik kan konkurrera med moderna animerade filmer. Men jag skulle finna ett sådant test mycket mer intressant än den upplösningshysteri som råder i spelindustrin.

Jag förstår vad du menar nu.

Men det kommer aldrig att hända (tyvärr) (kanske när vi inte lever längre)

Detta du ser o läser i nyheten där The Witcher 3 som körs i 7 680 x 4 320 pixlar är lite udda, hårdvara XXXL + en Mod!

" En spelstudio" har inte tid för det du menar!

Det ska gå fort, "kanske" funkar ok, men bättre om det funkar jättebra......pengar är tid, eller heter det "tid är pengar"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Varför har det blivit kutym att slänga in ett p suffix även när det pratas om icke rörliga upplösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Irrelevant video eftersom du måste ha 8K skärm för att se skillnaden. De flesta har antagligen 1440p och lägre här på forumet.

En enskild 1080 Ti klarar 4K på 60 fps utan större problem. Jag tror vi inte behöver vänta längre än till 2020-2021 innan vi får samma kapabilitet till 8K. Till stor del kommer Vulkan/DX12 att hjälpa till där. Nästa konsolgeneration kommer antagligen sikta in på 4K@60fps nativt. Då blir det rimligt att 8K blir entusiastsegmentet för PC-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det här "mod" argumentet är löjligt då det knappt finns 8k mods, speciellt textures. Dom man ser "8k" är bara uppskalade med ett AA filter draget över det. Jag är ganska säker att 8k textures kommer ta död på VRAM direkt i dagens grafikkort.

Hört talas om Megatextures? Tekniken används i Idtech och stödjer upplösningar upp till 128 000 x 128 000 pixlar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har sett några andra av hans streams och videor och han måste ju vara världens ytligaste människa.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Umbrellas:

Irrelevant video eftersom du måste ha 8K skärm för att se skillnaden. De flesta har antagligen 1440p och lägre här på forumet.

En enskild 1080 Ti klarar 4K på 60 fps utan större problem. Jag tror vi inte behöver vänta längre än till 2020-2021 innan vi får samma kapabilitet till 8K. Till stor del kommer Vulkan/DX12 att hjälpa till där. Nästa konsolgeneration kommer antagligen sikta in på 4K@60fps nativt. Då blir det rimligt att 8K blir entusiastsegmentet för PC-spelare.

"En enskild 1080 Ti klarar 4K på 60 fps utan större problem", om du inte maxar ja.
Fläskar du på inte ens nära.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dunis90:

Tänk dig om en spelstudio skulle optimera för 4st Titan XP till att få bästa möjliga grafik i 1080p istället för att slösa hästkrafterna på att höja upplösningen till 4k+.

T.ex. ser Zootropolis i 1080p ser suverän ut. Jag vet att man naturligtvis inte kan förvänta sig att spelgrafik kan konkurrera med moderna animerade filmer. Men jag skulle finna ett sådant test mycket mer intressant än den upplösningshysteri som råder i spelindustrin.

Fast du har ju CPU begränsning vid 1080p så nej det går inte ihop.

Räcker med singel 1080ti för maxa allt i 1080 med snyggaste textures.

Du kan ju inte optimera för SLI, SLI är undantag.

Skulle du optimera för SLI skjuter du dig i foten delux. (då menar jag att spelet typ kräver SLI och singel blir andra hand)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför har det blivit kutym att slänga in ett p suffix även när det pratas om icke rörliga upplösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Passa dig för att skriva något kritiskt om "p", då du riskerar att bli idiotförklarad på det här forumet.
Men jag backar upp dig och håller med, vad fan har "p" med saken att göra? Progressive? Vad är progressivt i en upplösning?
Dessutom är det väl inte en människa i världen som kör interlaced idag?

On-topic:
Undrar om man inte borde få ut liknande prestanda om man snålar in och kör med i7-7700K och 16GB RAM?
Givetvis är det inte där kostnaden ligger, utan det är ju den monstruösa GPU-ensemblen, vilket leder mig till nästa fråga; Behövs det 4st GPU'er för 8K@60FPS? Visst 4x mer pixlar än 4K-upplösning, men det känns som att något inte lirar ihop, antagligen är spelet inte ämnat för det här.

Ett enskilt GTX 1060 klarar lätt 2K@60FPS och ett Titan XP klarar 4K@60FPS, så 4st Titan XP för 8K@60FPS....nja gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

8K stutter för mig.

Men 4K gick som smooth och titta på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lessismore:

Passa dig för att skriva något kritiskt om "p", då du riskerar att bli idiotförklarad på det här forumet.
Men jag backar upp dig och håller med, vad fan har "p" med saken att göra? Progressive? Vad är progressivt i en upplösning?
Dessutom är det väl inte en människa i världen som kör interlaced idag?

On-topic:
Undrar om man inte borde få ut liknande prestanda om man snålar in och kör med i7-7700K och 16GB RAM?
Givetvis är det inte där kostnaden ligger, utan det är ju den monstruösa GPU-ensemblen, vilket leder mig till nästa fråga; Behövs det 4st GPU'er för 8K@60FPS? Visst 4x mer pixlar än 4K-upplösning, men det känns som att något inte lirar ihop, antagligen är spelet inte ämnat för det här.

Ett enskilt GTX 1060 klarar lätt 2K@60FPS och ett Titan XP klarar 4K@60FPS, så 4st Titan XP för 8K@60FPS....nja gör om gör rätt.

Det kräver det ja, rakt av skulle jag säga.

Undrar om man inte borde få ut liknande prestanda om man snålar in och kör med i7-7700K och 16GB RAM?"

Svar på den, nej CPU skulle flaska sönder och du behöver PLX chip på mainstream platform.

Witcher stödjer 4-WAY SLI rätt gött över 2560.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför har det blivit kutym att slänga in ett p suffix även när det pratas om icke rörliga upplösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, jag har undrat varför man använder p också till video. Hur mycket används interlaced idag?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Klarar den Crysis?....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

"En enskild 1080 Ti klarar 4K på 60 fps utan större problem", om du inte maxar ja.
Fläskar du på inte ens nära.

Ett 1080Ti klarar 60 i varenda (ej tattigt portat) spel maxat om vi bortser från AA.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lothbrok:

Ett 1080Ti klarar 60 i varenda (ej tattigt portat) spel maxat om vi bortser från AA.

Då kan vi börja ta bort annat då med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Ser ingen stor skillnad, bara jag som tycker att upplösning är extremt överhypat? texturerna i spelet är inte ens 1080p om jag minns rätt.

Texturer brukar vara kvadratiska och även om de kan vara rektangulära skalar dimensionerna alltid jämnt med en faktor på 2. "1080p", eller 1920x1080 som du nog egentligen menar, skalar inte mot en faktor på 2. Du ser därför aldrig texturer i den upplösningen.

Skrivet av Helllodar:

Var texturerna i 8k skulle du se VRAM slå till taket direkt.

Nej, det är inte alls säkert.

Skrivet av Helllodar:

Det här "mod" argumentet är löjligt då det knappt finns 8k mods, speciellt textures. Dom man ser "8k" är bara uppskalade med ett AA filter draget över det. Jag är ganska säker att 8k textures kommer ta död på VRAM direkt i dagens grafikkort.

Uppskalningen ökar antalet pixlar till 8K så det tar upp lika mycket minne som om den vore skapad i 8K från början.

För övrigt är storleken på en textur ingen garanti för att den är bra. Om inte utrymmet utnyttjas väl och texturerna placeras på rätt ställen är det bortkastat och kostar bara resurser. Dessutom går det att få väldigt krispiga detaljer ur pyttesmå texturer. Detaljerna blir dock inte unika eftersom texturen måste repeteras många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tänk dig om en spelstudio skulle optimera för 4st Titan XP till att få bästa möjliga grafik i 1080p istället för att slösa hästkrafterna på att höja upplösningen till 4k+.

T.ex. ser Zootropolis i 1080p ser suverän ut. Jag vet att man naturligtvis inte kan förvänta sig att spelgrafik kan konkurrera med moderna animerade filmer. Men jag skulle finna ett sådant test mycket mer intressant än den upplösningshysteri som råder i spelindustrin.

Det är ingen jättebra jämförelse då filmen kan kosta på sig mycket bättre AA/filtrering och/eller renderas i högre upplösning för att därefter skalas ned. Spelmotorns rendering kan i jämförelse beskrivas som en rad olika fulhack. Därför vinner spelet också mer på att renderas i högre upplösning.

"Hästkrafterna" blir med andra ord inte bortslösade. Utöver det är det inte heller säkert att resurserna skulle utnyttjas effektivast på lägre upplösning. Det betyder inte nödvändigtvis att det bara är att fläska på. Sånt beror både på spelmotorn och hårdvarans uppsättning samt arkitektur. Kommer exempelvis CPU;n flaska; är det GPU;n, tillgängligt minne eller bandbredden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tänk dig om en spelstudio skulle optimera för 4st Titan XP till att få bästa möjliga grafik i 1080p istället för att slösa hästkrafterna på att höja upplösningen till 4k+.

T.ex. ser Zootropolis i 1080p ser suverän ut. Jag vet att man naturligtvis inte kan förvänta sig att spelgrafik kan konkurrera med moderna animerade filmer. Men jag skulle finna ett sådant test mycket mer intressant än den upplösningshysteri som råder i spelindustrin.

Spelutvecklare för 3D spel lägger ju däremot ingen tid över huvud taget på att fixa till stöd för högre upplösningar, möjligen för udda bildförhållanden men aldrig upplösning. Du ändrar ju bara ResX och ResY parametrarna i renderingsmotorn i princip. Upplösning är alltså irrelevant för utvecklarna så ser inte din poäng över huvud taget. Argumenterar du för frivilliga ultra-res texturer och high-poly modeller så finns det spel, om än få, som erbjuder det och det ser även jag väldigt gärna mer utav. Inte lika vanligt med high-poly modells varianter däremot då automatiserad skalning där är ett helvete. Sedan kan man såklart också ha tyngre shaders men ofta går det, även om det ibland kräver manuella ändringar, höja kvalités parametrarna även där på nuvarande spel.

Upplösning är däremot inte ett slöseri. Vid en viss punkt i varje spel/rendering så ökar den subjektiva bildkvalitén mer om man höjer upplösningen gentemot tyngre inställningar. Samma fenomen märks tydligt i video komprimering där en högre upplösning med lägre bitrate kan se mycket bättre ut än en lägre upplösning men högre bitrate. (Givet samma komrimeringsgrad givetvis.) Animerad film använder så extremt mycket mer beräkningskraft att jämförelser med det är rätt så meningslösa. Dem kör hela server lokaler i flera månader för en 90 minuters film. (Kanske kortats ner lite tidsmässigt det senaste, inte alltför uppdaterad, men troligen inte allt för mycket.)

EDIT: Avsiktligt nämnde ingenting om varför man inte gör det ur ett ekonomiskt perspektiv. Kortfattat, marknaden för spel med folk som sitter på >50kkr speldatorer och low-res skärmar är föga oväntat liten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Då kan vi börja ta bort annat då med

Ta bort vad? Vad ska du med AA till i 4K liksom?

4K kan jämföras med nästan 16x MSAA i 1080p eller 8x i 1440.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Texturer brukar vara kvadratiska och även om de kan vara rektangulära skalar dimensionerna alltid jämnt med en faktor på 2. "1080p", eller 1920x1080 som du nog egentligen menar, skalar inte mot en faktor på 2. Du ser därför aldrig texturer i den upplösningen.

Själv föredrar jag 1080i texturer.

Lite seriöst då. Tekniskt sett kan man ha 1920x1080 texturer de blir däremot 2048x2048 texturer i praktiken med dö utrymme när de laddas in i alla renderingsmotorer/drivrutiner jag vet om iaf. Lyckligtvis så är icke faktor 2 texturer ovanliga i den professionella industrin men dessvärre vanliga i mod communities. (Ville egentligen bara dra 1080i skämtet med kommentaren men fyllde på lite så det inte blev så tomt. )

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Själv föredrar jag 1080i texturer.

Lite seriöst då. Tekniskt sett kan man ha 1920x1080 texturer de blir däremot 2048x2048 texturer i praktiken med dö utrymme när de laddas in i alla renderingsmotorer/drivrutiner jag vet om iaf. Lyckligtvis så är icke faktor 2 texturer ovanliga i den professionella industrin men dessvärre vanliga i mod communities. (Ville egentligen bara dra 1080i skämtet med kommentaren men fyllde på lite så det inte blev så tomt. )

Ja, det går ju om motorn stödjer det. Sen får man också bonusen av att LOD-levels på texturerna inte funkar, så de tar upp extra mycket resurser när du blickar bort mot de dimhöljda bergen i Skyrim.

Många moddare verkar ju annars tyvärr leva efter devisen att ju större desto bättre. Jag vet inte hur många onödigt stora texturer jag sett när jag satt och moddade just Skyrim. Saker som inte borde behöva mer än 256x256 får massiva 2K istället, för mer måste ju vara bättre!

Fast det är klart, man ska väl inte klaga på folk som sitter och moddar och lägger ut det gratis på nätet. Det är alltid tacksamt när spel får aktiva mod-communities.

Permalänk
Inaktiv

Ja han kör det i 8K, men det lyckas inte hålla 60Fps i combat, sjunker ner till 40-45 så fort han använder en ability. Så skulle nog vara bättre att nämna : stabila 65-75 FPS utanför combat, stabila 40-50 FPS in-combat.

Dock fortfarande imponerande, ser mycket snyggt ut i 8K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä 4 kort funkar utmärkt där det behövs, du behöver bara trixa lite i Nvidia inspector och annat.

Men det är därför jag la av nvidia 4-WAY orkar inte hålla på trixa längre. (1000 serien då)

Ah, tack för svaret!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

hm hur får man platta texturer så smooth runt en karaktärs kropp utan att ha några jack där texturens kanter möts alltid undrat det

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

hm hur får man platta texturer så smooth runt en karaktärs kropp utan att ha några jack där texturens kanter möts alltid undrat det

Du lägger sömmarna på ställen som inte syns och ser till att de matchar så bra som möjligt (exempelvis genom att offsetta texturen).

Permalänk
Medlem

Var fick han tag på 8K skärmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@Xverminator:

Och hur många har 8k monitorer och kan kolla på det här klippet, och har rätt hårdvara i sina datorer för att kunna se klippet i 8k

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xverminator:

Var fick han tag på 8K skärmen?

Dell? köpte den.
Eller sponsor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Hur många sitter med 8K skärm och bandbredd för att göra jämförelsen rättvisa? Han kan visa 100k upplösning, och vi ser ändå inte mer än våra skärmars max upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Irrelevant video eftersom du måste ha 8K skärm för att se skillnaden. De flesta har antagligen 1440p och lägre här på forumet.

Skulle säga att den är meningslös "punkt". För även med 8k skärm så har youtube komprimering osv förstört detaljerna så pass att du inte ens skulle se hälften av det. Jag förstår varför folk vill ha 4k... men ändå inte. Det är lite på gränsen av vad man som normalt person kan urskilja i detaljer tom på en skärm på <1m bort.

Men att behöva sälja en modern bil, för att spela ett löjligt spel i 8k är bara trams.... inget annat. Även om tekniken idag var så bra att du kunde med ett ensamt kort köra 8k, så hade det ändå varit meningslöst.

1080->1440 ser man skillnad, helt klart.
1080/1440->4k UHD så ser man också skillnad, men mer att man inte behöver göra så mycket kantutjämning mm, utan att detaljerna finns där nativt. Det kräver en hel del kraft dock, och är "lyx", men inom rimlig prisnivå om något år skulle jag tro.

Men 4k->8k är bara trams... Inte ens om du sitter 2 dm från skärmen kan du urskilja detaljerna.

Skrivet av ms22cn:

Klarar den Crysis?....

Skickades från m.sweclockers.com

Med deras vansinnes tesselering och vatten-rendering under marken så vete fan... är lite som @sniglom undrar om vi "springer runt med kikarsikte och tittar på stenar på marken"...

Jag frågar därför, sitter ni personer med kikarsikte framför skärmen när ni spelar också?
Eller är det bara E-peen som är så stor så ni fan behöver kikare för att ens se andra sidan av den nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1080/1440->4k UHD så ser man också skillnad, men mer att man inte behöver göra så mycket kantutjämning mm, utan att detaljerna finns där nativt.

Man kan ju välja att se det som hur många samplingspunkter man vill rendera en bild med, oavsett vilken upplösning den får i slutänden.

Personligen gillar jag inte uttrycket kantutjämning, eftersom det gör mer än att jämna ut diagonaler. Ett klassiskt problem som stör mig mer än kantighet är när vita pixlar blöder genom där polygoner möts.

Skrivet av Paddanx:

Jag förstår varför folk vill ha 4k... men ändå inte. Det är lite på gränsen av vad man som normalt person kan urskilja i detaljer tom på en skärm på <1m bort.

Fast det är först när man går över gränsen av vad vi kan urskilja som den bästa skärpan går att rendera. Egentligen borde man ju se till ppi i förhållande till avstånd, inte upplösning. Jag trodde 2560x1600 på 13" var dumheter tills jag hade använt skärmen några veckor. Text blir fantastiskt lättläst, även om det helt klart är svårt att urskilja enstaka pixlar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB