Valve får in 75 000 kundtjänstärenden på Steam varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Många har satt i system att provspela gratis i 1-1.5 timmar eftersom valve beviljar återköp vid lägre än 2 timmars speltid.

Och det är pga dessa jävla nötter som vi aldrig kommer att ha ett vettigt re-fund system någonsin. Synd man inte kan banna dem för exploit.

Poängen var ju att man skulle kunna återlämna något spel som inte fungerade, fan inte köpa 10 spel i veckan för att "pröva". De får väl börja rödflagga dessa konton och till slut poppa upp en varning om att "du har nu provat 10 spel i år"... nästa spel kan du inte lämna tillbaka. På så sätt kanske man kan faktiskt få en funktion som inte missbrukas.

@warh0g Kommer in på ditt jobb härnäst. Kommer prova allt du har till salu... och sen använda ångerrätten och lämna tillbaka rubbet. Tycker du det är rätt?

Funktionen är för att hindra dåliga spel... inte för att folk ska missbruka det.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Paddanx:

Och det är pga dessa jävla nötter som vi aldrig kommer att ha ett vettigt re-fund system någonsin. Synd man inte kan banna dem för exploit.

Poängen var ju att man skulle kunna återlämna något spel som inte fungerade, fan inte köpa 10 spel i veckan för att "pröva". De får väl börja rödflagga dessa konton och till slut poppa upp en varning om att "du har nu provat 10 spel i år"... nästa spel kan du inte lämna tillbaka. På så sätt kanske man kan faktiskt få en funktion som inte missbrukas.

@warh0g Kommer in på ditt jobb härnäst. Kommer prova allt du har till salu... och sen använda ångerrätten och lämna tillbaka rubbet. Tycker du det är rätt?

Funktionen är för att hindra dåliga spel... inte för att folk ska missbruka det.

Tycker att spelen bör ha "performance tracking" under dem två timmarna så dem kan se i ärendet om FPS är problemet eller ej, sen ha en tracker (ifall de är campaign spel) hur långt du kommit, sedan utgå efter det.
Alternativt (eller ha båda), neka folk som refundar för mycket, för ofta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet är Steams kundtjänst skit. Jag skickade in ett ärende (verkar inte finnas något nummer att ringa ens?) fick sedan svar 2 veckor senare. Saken var då att jag hade löst problemet som dessutom berodde på brist i deras tjänster och då skickade in ett meddelande om att jag hittat lösning på problemet.

Först efter detta ytterligare inlägg från mig kom ett svar i stil "bra att det löste sig". Helt värdelöst.

En riktigt bra kundtjänst har (eller åtminstone hade, var ett tag sedan jag ringde senast) Origin. Telefonnummer, svensktalande support som dessutom var riktigt bra på att lösa problem. Vid något tillfälle var det 2 minuters kö till svensktalande supporten och då fick man erbjudande om att kopplas till den engelska om man inte orkade vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Om Steamspy:s data är korrekt så ägde användarna 1 727 062 295 betalda spelexemplar 3.5.2017, och 1 215 723 035 betalda spelexemplar ett år tidigare. Även om dessa siffror inte lär inkludera spel som sålts och returnerats, så har det sålts 511 339 260 spel under det senaste året, eller 1 400 929 per dag.

Steamspy listar också gratisspel som Dota (Bara det spelet ägs av 100 miljoner), har för mig han skev någon bloggpost i vintras om hur många som inte var gratis spel under året han har samlat data och har för mig siffran var runt 300 miljoner spel.

Edit: Mer info här https://galyonk.in/steam-sales-in-2016-def2a8ab15f2

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Steamspy listar också gratisspel som Dota (Bara det spelet ägs av 100 miljoner), har för mig han skev någon bloggpost i vintras om hur många som inte var gratis spel under året han har samlat data och har för mig siffran var runt 300 miljoner spel.

Edit: Mer info här https://galyonk.in/steam-sales-in-2016-def2a8ab15f2

Grafen jag tog dessa data från hade "paid games" och "free-to-play games", jag räknade endast med "paid games".

Permalänk
Skrivet av perost:

Kan du hantera 75 000 kundtjänstärenden om dagen? I så fall har jag goda nyheter för dig

Jaså vadå för nyheter? Får jag jobbet på Steam?? 😀

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och det är pga dessa jävla nötter som vi aldrig kommer att ha ett vettigt re-fund system någonsin. Synd man inte kan banna dem för exploit.

Poängen var ju att man skulle kunna återlämna något spel som inte fungerade, fan inte köpa 10 spel i veckan för att "pröva". De får väl börja rödflagga dessa konton och till slut poppa upp en varning om att "du har nu provat 10 spel i år"... nästa spel kan du inte lämna tillbaka. På så sätt kanske man kan faktiskt få en funktion som inte missbrukas.

@warh0g Kommer in på ditt jobb härnäst. Kommer prova allt du har till salu... och sen använda ångerrätten och lämna tillbaka rubbet. Tycker du det är rätt?

Funktionen är för att hindra dåliga spel... inte för att folk ska missbruka det.

Valve erbjuder ju denna tjänsten? Så om det skulle vara ett stort problem så misstänker jag att Valve kommer vidta åtgärder själva.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Valve erbjuder ju denna tjänsten? Så om det skulle vara ett stort problem så misstänker jag att Valve kommer vidta åtgärder själva.

Det gör alla företag i Sverige också med konsumentlagar, betyder inte att de är där för att missbrukas för det.

Resultatet är nu detta tex: http://www.sweclockers.com/nyhet/23734-prey-utvecklare-steams... (och du kan ju se kommentarerna där om detta)...
Där istället för att speltillverkarna faktiskt gör vad de ska, så tvingar de steam att syssla med sånt skit, vilket i slutändan vi alla får betala för genom högre kostnad på samtliga spel.

Detta gjordes för att där var många spel som missvisade sin info, något Valve också tagit hårt tag i. Men vissa kan bara inte låta bli att missbruka en rättighet, vilket är anledningen att man inte ens kan ha de normala 14 dagars gränserna, som egentligen borde gälla. Mao, du skjuter dig själv i foten genom att tänka så.

Skrivet av SimonMattila:

Tycker att spelen bör ha "performance tracking" under dem två timmarna så dem kan se i ärendet om FPS är problemet eller ej, sen ha en tracker (ifall de är campaign spel) hur långt du kommit, sedan utgå efter det.
Alternativt (eller ha båda), neka folk som refundar för mycket, för ofta.

Ja, man tycker en vettig giltig orsak borde kunna krävas. Hade hellre sett längre period, då man inte alltid ser hur defekt spelen är på kort tid, men i gengäld så är det inte "demo" utan "defekter/fel" som ska vara orsaken.

Sen är det väl en sak att vara snäll om man köper ett spel i månaden och råkar köpa ett som verkligen var missvisat från sin info, och inte kul. Men att sätta i system att handla spel för att "testa" är bara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och det är pga dessa jävla nötter som vi aldrig kommer att ha ett vettigt re-fund system någonsin. Synd man inte kan banna dem för exploit.

Poängen var ju att man skulle kunna återlämna något spel som inte fungerade, fan inte köpa 10 spel i veckan för att "pröva". De får väl börja rödflagga dessa konton och till slut poppa upp en varning om att "du har nu provat 10 spel i år"... nästa spel kan du inte lämna tillbaka. På så sätt kanske man kan faktiskt få en funktion som inte missbrukas.

@warh0g Kommer in på ditt jobb härnäst. Kommer prova allt du har till salu... och sen använda ångerrätten och lämna tillbaka rubbet. Tycker du det är rätt?

Funktionen är för att hindra dåliga spel... inte för att folk ska missbruka det.

Funktionen är där för att vi har lagar i Sverige och övriga Europa för att skydda dig som konsument. Att tumma på konsumenträtten på grund av "jävla nötter" som använder något till exakt det var utformat för är ingen bra idé.

Det funkar likadant att köpa kläder på nätet (utom vissa undantag som underkläder, generellt går det inte returnera saker som det kan antas, vid korrekt användande, varit i kontakt med folks skrev). Har du köpt något du inte gillar eller som inte passar dig är det bara att returnera, så att du ska kunna "pröva" även vid köp över internet på samma sätt som i en butik. Klädföretagen skickar till och med returadresslapp och det kostar oftast ingenting att skicka tillbaka kläderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Funktionen är för att hindra dåliga spel... inte för att folk ska missbruka det.

Det påminner lite om vår lagstadgade 14 dagars ångerrätt vid distansköp, vilket missbrukas grovt av somliga som t.ex. köper skärmar eller grafikkort och returnerar dem p.g.a. av att de jagar "perfekta exemplar".

Permalänk
Medlem

DEMOS DEMOS DEMOS

Fy, vad det kan vara bra med demos ibland!!
-Fan det löser ju problemen med refunding och icke intressanta spel..
MVH
Från en som spelat länge!!
Bigingo

Foton från min senaste karta i TS12 (Trainz)
Album i Flickr..

Systemet som funkar i alla väder:
Mon: Acer 27" Predator XB271HUA G-Sync
Kab: NZXT Phantom 530 Röd
MB: Asus Z97 Deluxe
CPU: Intel I7-4770k, Cooler Master Hyper 212 EVO
GPU: Asus GTX1070 8GB
Ram: 32GB Corsair Vengence 1866mhz
Nät: Corsair RM850
SSD: Samsung 850 Evo mm.
Progg: Win10 Pro