Antivirussystem free eller köp, rekommendation mottages tack!

Permalänk
Inaktiv

Antivirussystem free eller köp, rekommendation mottages tack!

Vad kör Ni för antivirussystem?
Gratis eller köp?

För- och nackdelar, vad rekommenderar Ni?

Permalänk
Medlem

Inbyggda i W10.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

NOD32 Antivirus
Litet, drar inte en massa resurser.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 utan något från tredje part, det behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Inbyggda i W10.

^
Har man en AdBlock och är försiktig med vad man laddar ned finns det ingen anledning med ett tredjeparts antivirus.
Inget virus eller malware på 3 år för min del.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon284101:

Vad kör Ni för antivirussystem?
Gratis eller köp?

För- och nackdelar, vad rekommenderar Ni?

Finns ungefär tvåhundranittioarton likadana trådar redan, och de slutar alltid på samma sätt.

Min rekommendation brukar vara BitDefender, men nu har det blivit svårare att hitta billiga nycklar så antagligen kommer jag testa något annat när min licens löper ut.
Läs tester på av-test och av-comparatives för att bilda en egen uppfattning.

EDIT: Se bara till att inte använda Windows inbyggda så blir det bra!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kaspersky & Malwarebytes kör jag på mina datorer.
Har vart super bra

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inaktiv

Tack föra alla svar, jag som varit dålig på att söka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babloo:

^
Har man en AdBlock och är försiktig med vad man laddar ned finns det ingen anledning med ett tredjeparts antivirus.
Inget virus eller malware på 3 år för min del.

Mvh.

Vilken är den snabbaste adblockern för Chorme? Vilken använder du :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Vilken är den snabbaste adblockern för Chorme? Vilken använder du :)?

uBlock Origin. Grymt bra. Lightweight, simpel och många funktioner om så behövs.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Vad kör Ni för antivirussystem?
Gratis eller köp?

För- och nackdelar, vad rekommenderar Ni?

Jag rekommenderar MSE/Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Fördelar:
* Det är det säkrast kodade antivirusprogrammet
* Enda antivirusprogrammet som är säkerhetsgranskat
* Enda antivirusprogrammet som regelbundet säkerhetsgranskas
* Enda antivirusprogrammet som inte saboterar säkerhetsmekanismerna i webbläsarna
* Gratis
* Inbyggt
* Välintegrerat
* Installerar inget crapware
* Installerar inget webbläsartillägg
* Tjatar inte på användaren med annonser
* Rekommenderas av Microsoft
* Görs av Microsoft som:
+ Använder världens största malware övervaknings- och datainsamlingssystem (telemetri)
+ Prioriterar hot beroende på hur allvarliga och vanligt förekommande de är i verkligheten
+ Inte prioriterar att jaga ett fåtal handplockade hot i testlabben för att vinna tester
+ Inte sponsrar testlabben och deras antivirustester

Nackdelar, samma som alla antivirusprogram:
* Gör datorn långsammare
* Öppnar upp datorn för attacker
* Upptäcker bara 20-45 procent av alla hot

Kolla gärna upp Tavis Ormandy, sårbarhetsforskare på Google (Project Zero), Joxean Koret, säkerhetsforskare och författare till The Antivirus Hacker's Handbook och Justin Schuh, Googles säkerhetschef för webbläsaren Chrome.

Ormandy: Based on code quality and safety, Microsoft wins.
Koret: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Schuh: Defender is the only one I know of that hasn't broken Chrome's security mechanisms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag rekommenderar MSE/Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Fördelar:
* Det är det säkrast kodade antivirusprogrammet
* Enda antivirusprogrammet som är säkerhetsgranskat
* Enda antivirusprogrammet som regelbundet säkerhetsgranskas
* Enda antivirusprogrammet som inte saboterar säkerhetsmekanismerna i webbläsarna
* Gratis
* Inbyggt
* Välintegrerat
* Installerar inget crapware
* Installerar inget webbläsartillägg
* Tjatar inte på användaren med annonser
* Rekommenderas av Microsoft
* Görs av Microsoft som:
+ Använder världens största malware övervaknings- och datainsamlingssystem (telemetri)
+ Prioriterar hot beroende på hur allvarliga och vanligt förekommande de är i verkligheten
+ Inte prioriterar att jaga ett fåtal handplockade hot i testlabben för att vinna tester
+ Inte sponsrar testlabben och deras antivirustester

Nackdelar, samma som alla antivirusprogram:
* Gör datorn långsammare
* Öppnar upp datorn för attacker
* Upptäcker bara 20-45 procent av alla hot

Kolla gärna upp Tavis Ormandy, sårbarhetsforskare på Google (Project Zero), Joxean Koret, säkerhetsforskare och författare till The Antivirus Hacker's Handbook och Justin Schuh, Googles säkerhetschef för webbläsaren Chrome.

Ormandy: Based on code quality and safety, Microsoft wins.
Koret: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Schuh: Defender is the only one I know of that hasn't broken Chrome's security mechanisms.

Andra antivirus-program säkerhetsgranskas också. Kaspersky Lab hämtar hjälp från hackare genom hackerone.com. Detsamma gäller för bland annat Bitdefender, Avast och AVG.

Orkar inte leta igenom alla antivirus-trådar som du har svarat i gällande MSE, men jag har för mig att du har tidigare sagt att MSE är det enda antivirus-programmet som inte innehåller några säkerhetshål alls. Nu skriver du att MSE är som alla andra antivirus-program och öppnar upp datorn för sårbara attacker. Har Microsofts lösning blivit sämre?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

kör bitdefender total security på alla datorer/telefoner efter att tröttnade på att ungarna fick virus stup i kvarten när dom använde windows 10 inbyggda, fungerar ypperligt och blockar direkt ungarna när dom är inne på skadliga sidor. för popup använder vi ublock origin.
Glöm inte bort att du behöver ha någon form av brandvägg med, antivirus stoppar mycket men inte allt. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@anon284101:

Kaspersky Anti-Virus 2017, 85kr per år på kinguin.
Fördelen är att det är hundra gånger snabbare än windows defender så installationer går mycket fortare.
Men är det inget problem för dig så kan du lika väl stanna på WD, som är tillräckligt för Svensson.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Andra antivirus-program säkerhetsgranskas också. Kaspersky Lab hämtar hjälp från hackare genom hackerone.com. Detsamma gäller för bland annat Bitdefender, Avast och AVG.

Det är buggbountyprogram, det är något annat än säkerhetsgranskning av källkoden. Bara Microsoft som gör det.

Skrivet av Airikr:

Orkar inte leta igenom alla antivirus-trådar som du har svarat i gällande MSE, men jag har för mig att du har tidigare sagt att MSE är det enda antivirus-programmet som inte innehåller några säkerhetshål alls. Nu skriver du att MSE är som alla andra antivirus-program och öppnar upp datorn för sårbara attacker.

Ja, alla antivirusprogram utgör en säkerhetsrisk. De utökar attackytan väldigt mycket och öppnar upp datorn för attacker. Jag har sagt från dag ett att Microsofts antivirus innehåller sårbarheter, bara inte lika många som tredjeparts antivirusen. #15993472, #15995466, etc.

Skrivet av Airikr:

Har Microsofts lösning blivit sämre?

Nej, Microsofts lösning har, t.o.m. med dina mått mätt #16541223, blivit bättre än din favorit Kaspersky. Kolla senaste från Av-comp:

Falska alarm (lägst är bättre): Microsoft 0. Kaspersky 4.
Real-World-detektionstest (högst är bättre): Microsoft 99,7%. Kaspersky 99,4%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babloo:

uBlock Origin. Grymt bra. Lightweight, simpel och många funktioner om så behövs.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Tack mycket uppskattat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

kör bitdefender total security på alla datorer/telefoner efter att tröttnade på att ungarna fick virus stup i kvarten när dom använde windows 10 inbyggda, fungerar ypperligt och blockar direkt ungarna när dom är inne på skadliga sidor. för popup använder vi ublock origin.
Glöm inte bort att du behöver ha någon form av brandvägg med, antivirus stoppar mycket men inte allt. //

Tack! Vart hittar man bra brandvägg då:)??

Och är det bitdefender köp eller gratisversion du kör?

Permalänk
Medlem

Tycker MSE interfacet blev sämre nu efter dom byggde in skiten i settings.
Kör ESET AV igen, drar mindre systemresurser än MSE, snabbare på filescans när man laddar ner något etc.
Innan kunde man dessutom ta "allow" i mse om den hittade en false positive, nu måste man gå in och lägga till exclusion i settings.

Sen att säkerhetscenter gnäller om man inte har på skit som smartscreen osv får mig att bli förbannad på MS möget

Permalänk
Inaktiv

Vilket skulle Ni valt av Avast Free eller Windows defender?

Tack för all input, uppskattas :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

För- och nackdelar, vad rekommenderar Ni?

Windows Defender för att det är gratis, lågt resursutnyttjande och har inte samma potentiella negativa påverkan på legitima applikationer som många betalvarianter tyvärr har. Till detta använder jag en gnutta sunt förnuft och hoppas på det bästa.

Om du inte känner dig trygg med en gratisvariant och inte har något emot att betala för ett antivirusprogram verkar Trend vara ett bra val.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur duktig du är som datoranvändare.

Jag använder själv privat Bitdefender Free. Det har konstant fått bra kritik och det gör inte ett skvatt mer en vad det ska. Märker inte ens av att det är där.

Vi använder F-Secure på jobber och hos kunder och även det fungerar väldigt bra. Har inte haft en enda kund med F-Secure som råkat ut för Bitlockers. Vi använder även F-Secure för servrar och mailservrar. Företagsvarianten har en trevlig portal för att managera Antivirusen. Kostar dock runt 600 per år per licens IIRC.

Som Adblock använder jag uBlock Origin då detta även tar ip läckor via WebRTC.

Skulle kunna rekommendera alla 3 starkt.

Är du en duktig och van dator användare så räcker det med ett gratis antivirus, är du mindre van så använd en licensierad version.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mini-ryttge:

Är du en duktig och van dator användare så räcker det med ett gratis antivirus, är du mindre van så använd en licensierad version.

Betalvarianterna är sällan mer "säkra" än gratisvarianterna av samma antivirusmjukvara. Det man brukar betala för är extra funktioner. Så jag hade testat t.ex. BitDefender:s gratisversion, och om man känner att man behöver fler funktioner så kan man fundera på att betala.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är buggbountyprogram, det är något annat än säkerhetsgranskning av källkoden. Bara Microsoft som gör det.

hackerone.com låter äkta hackare/säkerhetstestare leta efter säkerhetshål i programmen från de företag som har accepterat deras hjälp. När ett säkerhetshål har upptäckts, så skickas rapporten till företaget och de fixar till kryphålet i källkoden. Exakt samma sak som din anledning till att älska MSE, fast genom en annan metod. Jag är dock överlycklig över att du äntligen har förstått att säkerhetshål finns överallt

Skrivet av torbjorn_75:

Nej, Microsofts lösning har, t.o.m. med dina mått mätt #16541223, blivit bättre än din favorit Kaspersky. Kolla senaste från Av-comp:

Falska alarm (lägst är bättre): Microsoft 0. Kaspersky 4.
Real-World-detektionstest (högst är bättre): Microsoft 99,7%. Kaspersky 99,4%.

Om du nu vill gå efter sådana tester också, så är ESET typ lika bra som MSE. Båda programmet har lika många false positive i Malware Protection- och False Positive-testerna, och de har även fått samma "poänggrad" (Standard). ESET vann dock över MSE, i Offline vs. Online Detection Rates-testet för Malware Protection.

Men om ska gå helt efter Real-World Protection, så ska man slopa MSE och istället använda AVIRA, Bitdefender, Trend Micro, eller VIPRE, då de skyddar ens dator mer än vad MSE gör (likaså Kaspersky). Svinbra dock att Microsoft gör deras antivirus-program mycket bättre! Jag är bara positiv på den biten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Betalvarianterna är sällan mer "säkra" än gratisvarianterna av samma antivirusmjukvara. Det man brukar betala för är extra funktioner. Så jag hade testat t.ex. BitDefender:s gratisversion, och om man känner att man behöver fler funktioner så kan man fundera på att betala.

Okej, jag har dock läst lite recensioner på nätet som pekar på att Avast free skall vara bättre än Bitdefender, hur resonerar du kring detta :)?

Se nedan länk: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus

Där får Avast 8 poäng medans BitDefender får 7 :)?

För och nackdelar med de båda ?

Är inne på någon av följande:

Avast Free
Kaspersky Free
Avira Free Security Suite
Alt BitDefender

Vill ju ha de system som ger mest skydd men samtidigt minimalistisk systempåverkan, vilket av dessa hade Ni valt :)?

Permalänk
Medlem

@anon284101: Kaspersky. Jag har haft Kaspersky Internet Security sedan jag köpte min dator förra året, och många år innan dess. Mellan 2006 och kanske fram till 2009 (minns ej), så krävde KIS relativt mycket datorkraft, men nu för tiden måste jag kolla bland ikonerna nere vid klockan, för att se om det verkligen är igång eller inte.

Mycket roligt att företaget äntligen har skapat en gratisversion av deras mycket prisbelönta system. Får bli att använda Kaspersky Free om 3 månader, då min nuvarande prenumeration går ut Dock kommer jag sakna deras starka brandvägg, för jag antar att endast antivirus-skyddet följer med i Kaspersky Free.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon284101:

Okej, jag har dock läst lite recensioner på nätet som pekar på att Avast free skall vara bättre än Bitdefender, hur resonerar du kring detta :)?

Se nedan länk: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus

Där får Avast 8 poäng medans BitDefender får 7 :)?

För och nackdelar med de båda ?

Är inne på någon av följande:

Avast Free
Kaspersky Free
Avira Free Security Suite
Alt BitDefender

Vill ju ha de system som ger mest skydd men samtidigt minimalistisk systempåverkan, vilket av dessa hade Ni valt :)?

Test från PC för Alla hade jag inte läst för någon produkt... Det var länge sedan de hade någon relevans överhuvudtaget.

Kika in på AV-test: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/
Eller AV-comparatives, lite mer svårnavigerad men t.ex. här: http://chart.av-comparatives.org/awards.php?year=2016

Avasts gratisversion har jag också kört, innan jag fick tag på billiga nycklar till BitDefender, så inte sagt att de nödvändigtvis är sämre

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

hackerone.com låter äkta hackare/säkerhetstestare leta efter säkerhetshål i programmen från de företag som har accepterat deras hjälp. När ett säkerhetshål har upptäckts, så skickas rapporten till företaget och de fixar till kryphålet i källkoden. Exakt samma sak som din anledning till att älska MSE, fast genom en annan metod.

Det är stor skillnad på att leta buggar i binärer och att anlita ett professionellt säkerhetsföretag som granskar källkoden, utvecklardokumenten, fråga utvecklarna hur de har tänkt osv. Eftersom tredjeparts antivirusföretagen inte gör det senare är deras produkter fulla med sårbarheter tyvärr.

Skrivet av Airikr:

Jag är dock överlycklig över att du äntligen har förstått att säkerhetshål finns överallt

Det är inget nytt, det har jag sagt hela tiden.

Skrivet av Airikr:

Om du nu vill gå efter sådana tester också, så är ESET typ lika bra som MSE. Båda programmet har lika många false positive i Malware Protection- och False Positive-testerna, och de har även fått samma "poänggrad" (Standard). ESET vann dock över MSE, i Offline vs. Online Detection Rates-testet för Malware Protection.

Men om ska gå helt efter Real-World Protection, så ska man slopa MSE och istället använda AVIRA, Bitdefender, Trend Micro, eller VIPRE, då de skyddar ens dator mer än vad MSE gör (likaså Kaspersky). Svinbra dock att Microsoft gör deras antivirus-program mycket bättre! Jag är bara positiv på den biten.

Ja, fast det är ju inte jag som vill gå efter dem. För mig är antivirustester som reklambroschyrer, dvs missvisande och meningslösa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Test från PC för Alla hade jag inte läst för någon produkt... Det var länge sedan de hade någon relevans överhuvudtaget.

Kika in på AV-test: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/
Eller AV-comparatives, lite mer svårnavigerad men t.ex. här: http://chart.av-comparatives.org/awards.php?year=2016

Avasts gratisversion har jag också kört, innan jag fick tag på billiga nycklar till BitDefender, så inte sagt att de nödvändigtvis är sämre

Vad blir rekomendationen då samma program som ligger i topp även där ju :)?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon284101:

Vad blir rekomendationen då samma program som ligger i topp även där ju :)?

Rekomendationen är att testa gratisvarianterna och se vilken du gillar bäst

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker väl att det beror på dina datorvanor, för mig så är ändå Windows Defender + sandlådeprogram det bästa valet.

Har själv Bitdefender 2017 pga paranoid familjemedlem men också använt Windows Defender i nåt år tillsammans med Malwarebytes free, och inte har man fått några virus bara för att man inte har en "bäst-i-test AV".

Som sagt, kör bara alla suspekta program eller browsers i en sandlåda eller VM, comodo firewall, sandboxie, virtualbox whatever, det funkar gott och väl.

Ramla inte ner i hela premium antivirus-träsket där skaparna försöker få dig att tro att man får virus stup i kvarten om man inte genast installerar si och så produkt...