Qualcomm vill stoppa försäljningen av Iphone i USA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Du och alla andra som tror på sådana dumheter:

Hur skulle den kontrollen ske av domarna och vilka bevis finns det för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är paradoxal. Du säger att jag "tror" på dumheterna, hur kan det då finnas bevis för det? Annars hade jag väl vetat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Frågan är paradoxal. Du säger att jag "tror" på dumheterna, hur kan det då finnas bevis för det? Annars hade jag väl vetat?

Du har med andra ord inget att komma med annat än mer trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror ärligt att små reparatörer som lagar Apple produkter, olagligt dessutom (enligt Apple), och betalar skatt är nog större inkomst för USA än Apple själva.

Apple hade inte behövt betala ett ruttet lingon i skatt för att bidra offantligt mycket till ekonomin.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dreijer:

Är inte Silicon Valley ett utav dem mest "tax-befriade områderna"(läs: där fusk/ful-lir sker) i USA? Det är så jag förstått det iaf

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara jävligt roligt med tanke på att både Apple och Qualcomm är imponerande sviniga företag.

Permalänk
Inaktiv

@DasIch:

Kan du utveckla det hela? På vilket sätt bidrar 200+ miljarder dollar i skatteparadis till ekonomi i USA? Eller deras vidriga tillverkning i Asien?

Permalänk
Medlem

Det enda sättet för en ekonomi att växa är genom att det produceras varor. Att trycka in nya pengar i ekonomin gör inte människor rikare, utan minskar värdet på pengarna. Omfördelning skapar inte heller nytt värde utan gör att någon blir rikare på en annans bekostnad. Enda sättet att skapa mer värde är alltså genom ökad produktion av varor och tjänster.

Apple skapar således ett enormt värde och gör att ekonomin växer. Hur mycket de betalar skatt eller vart de placerar sina pengar är tämligen ointressant.

Permalänk
Inaktiv

@DasIch Dessutom betalar deras anställda i USA skatt (i USA). Vissa verkar få det till att bara för att Apple som företag inte betalar skatt till USA så bor antingen deras anställda i Kina eller så har Apple inte bidragit till den amerikanska ekonomin motsvarande en enda krona.

Bor man i ett land och får lön så betalar man både skatt i alla dess former och köper dessutom varor och tjänster, vilket stimulerar ekonomin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Hoppas du är medveten att andra tillverkare inte är ett dugg bättre (de flesta använder ju sig precis som Apple av just foxconn).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Hoppas du är medveten att andra tillverkare inte är ett dugg bättre (de flesta använder ju sig precis som Apple av just foxconn).

Nu var det Apple som var på tapeten och diskuterades och ser inte att det rättfärdigar Apple att använda barnarbetare för att andra gör det utan faller på deras ansvar att kolla upp sånt här och det är inte bara en gång det hänt och är ju inte så dom saknar resurser att kontrollera sådant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nu var det Apple som var på tapeten och diskuterades och ser inte att det rättfärdigar Apple att använda barnarbetare för att andra gör det utan faller på deras ansvar att kolla upp sånt här och det är inte bara en gång det hänt och är ju inte så dom saknar resurser att kontrollera sådant

Ser inte vad barnarbete har med denna diskussion att göra mer än att du skulle göra dig rolig. Dåliga arbetsförhållanden i låglöneländer är helt klart ett problem, men det är som sagt ett problem för alla mobiltillverkare (och tillverkare överlag).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Ser inte vad barnarbete har med denna diskussion att göra mer än att du skulle göra dig rolig. Dåliga arbetsförhållanden i låglöneländer är helt klart ett problem, men det är som sagt ett problem för alla mobiltillverkare (och tillverkare överlag).

Jag tycker det är relevant och sånna produkter borde säljstoppas helst om det är ett av dom största företagen i världen med dom största marginalerna i världen så borde dom kunna få fram produkter som inte kommer från barnarbete och skulle kosta Apple nästan ingenting att anställa ett par st som kollar sådant och föregå med gott exempel men är väll högre marginal att arbeta som nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tycker det är relevant och sånna produkter borde säljstoppas helst om det är ett av dom största företagen i världen med dom största marginalerna i världen så borde dom kunna få fram produkter som inte kommer från barnarbete och skulle kosta Apple nästan ingenting att anställa ett par st som kollar sådant och föregå med gott exempel men är väll högre marginal att arbeta som nu

Återigen, Microsoft, Google, Amazon, Samsung och i princip alla andra jättarna använder samma fabriker med samma dålig arbetsförhållanden. Och är barnarbete ok om man inte är ett av de största företagen i världen menar du? Om du inte tror att Apple gör något så antar jag att du inte hängt med speciellt länge, nog försöker de, och det har hänt massor sen vi hade dessa diskussioner på Sweclockers för första gången, många år sedan. Finns det mer att göra? Absolut! Men att på något sätt säga att detta bara är något som Apple håller på med är otroligt blåögt eller tyder på att man inte är insatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nja...Apple är ju "skrivna" i Irland och betalar inte mycket skatt/någon alls? i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ser inte vad barnarbete har med denna diskussion att göra mer än att du skulle göra dig rolig. Dåliga arbetsförhållanden i låglöneländer är helt klart ett problem, men det är som sagt ett problem för alla mobiltillverkare (och tillverkare överlag).

Det är inte heller ett problem som löser sig om företagen slutar nyttja situationen. Alternativen, svält eller prostitution, är klart sämre än att jobba på Foxconn. Företagens investeringar i låglöneländerna är dessutom något som hjälper dem uppåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Återigen, Microsoft, Google, Amazon, Samsung och i princip alla andra jättarna använder samma fabriker med samma dålig arbetsförhållanden. Och är barnarbete ok om man inte är ett av de största företagen i världen menar du? Om du inte tror att Apple gör något så antar jag att du inte hängt med speciellt länge, nog försöker de, och det har hänt massor sen vi hade dessa diskussioner på Sweclockers för första gången, många år sedan. Finns det mer att göra? Absolut! Men att på något sätt säga att detta bara är något som Apple håller på med är otroligt blåögt eller tyder på att man inte är insatt...

Jag har inte sagt att andra inte använder barnarbete men fokusen låg på Apple och säljstopp och finns mer grunder för ett säljstopp än qualcomm när apple under många år använt sig av komponenter som härstammar ur barnarbete och är ett återkommande fenomen som man skulle lätt kunna åtgärda om man dök lite djupare vilket andra stora företag med kan göra men det försvarar åter igen inte Apples agerande i frågan för att andra gör samma sak

Och apple har säkert agerat men verkar ha varit ganska verkningslöst försök då samma anklagelser återkommer och kan ha förstående om en tillverkare av kina arduinos för 20kr st inte har koll på sina komponenter men ett företag som apple borde ha bättre koll på prylarna dom stoppar i sin hårdvara och samma med andra större tillverkare och ett företag som apple använt har blivit stämplad över 20 gånger för barnarbete men ändå har det fortsatt att användas tills det kom upp i media

Men det finns säkert något barn i Afrikas kobolt gruvor som säger tack för era pengar när dom bryter kobolt och får era pengar och sakta dör av svåra lungskador och lever under dåliga förhållanden och arbetar utan skydd för att företag som apple ska tjäna några kronor extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men det finns säkert något barn i Afrikas kobolt gruvor som säger tack för era pengar när dom bryter kobolt och får era pengar och sakta dör av svåra lungskador och lever under dåliga förhållanden och arbetar utan skydd för att företag som apple ska tjäna några kronor extra

Jag tar för givet att du skriver detta inlägg på en kotte eller sten för inte bidrar du med dina pengar till elektronikbranschen hör jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte heller ett problem som löser sig om företagen slutar nyttja situationen. Alternativen, svält eller prostitution, är klart sämre än att jobba på Foxconn. Företagens investeringar i låglöneländerna är dessutom något som hjälper dem uppåt.

Japp, helt sant. Men det är enklare att bara se den dåliga sidan uppenbarligen och att ha någon specifik att skylla på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Jag tar för givet att du skriver detta inlägg på en kotte eller sten för inte bidrar du med dina pengar till elektronikbranschen hör jag!

Nej men jag försöker hålla min elektronikköp så fria från barnarbete som möjligt och intel köper inte något från kongo nå mer och har inte hört nått om msi och barnarbete så drar mitt strå till stacken men söker man på apple och barnarbete så finns det hur mycket som helst som 2013 hände följande

Efter att över 300 har försökt ta självmord hos en av Apples underleverantörer på grund av för dåliga arbetsvillkor beslöt företaget sig för att göra en internrevision för att kolla upp hur det egentligen ser ut i fabrikerna. Nu är revisionen klar, och den innehåller för Apple minst sagt pinsamma uppgifter:
106 fall av barnarbete upptäcktes i elva fabriker.
90 fabriker brukade dra in löner för att straffa arbetare
34 fabriker krävde graviditetstest
Åtta använde tvångsarbete

Som här t.e.x

Krävdes inte mer än 300 självmordförsök för att apple skulle agera så är ganska stor skillnad mot många andra stora företag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nej men jag försöker hålla min elektronikköp så fria från barnarbete som möjligt och intel köper inte något från kongo nå mer och har inte hört nått om msi och barnarbete så drar mitt strå till stacken men söker man på apple och barnarbete så finns det hur mycket som helst som 2013 hände följande

Efter att över 300 har försökt ta självmord hos en av Apples underleverantörer på grund av för dåliga arbetsvillkor beslöt företaget sig för att göra en internrevision för att kolla upp hur det egentligen ser ut i fabrikerna. Nu är revisionen klar, och den innehåller för Apple minst sagt pinsamma uppgifter:
106 fall av barnarbete upptäcktes i elva fabriker.
90 fabriker brukade dra in löner för att straffa arbetare
34 fabriker krävde graviditetstest
Åtta använde tvångsarbete

Som här t.e.x

Krävdes inte mer än 300 självmordförsök för att apple skulle agera så är ganska stor skillnad mot många andra stora företag

Du verkar inte förstå att de som du pratar om, alltså Foxconn, en av Apples underleverantörer också är underleverantör åt i princip alla stora elektronikföretag. Och jo, även intel är eller åtminstone har varit kund hos foxconn då de tillverkade deras intel-brandade moderkort. Att det är Apple så blivit syndabock är ju för att det är ett stort och tacksamt namn att hacka på men samma fabriker och dåliga villkor gäller för de övriga kunderna till Foxconn. Sannolikt har du massor med elektronik hemma som på ett eller annat sätt har med dom att göra. Och det är ju inte bara Foxconn som är dåliga. Googla på samsungs fabriker (samsung factory toxic), finns mycket att läsa...

Som sagt, du kan inte praktiken inte använda elektronik utan att bidra till detta. Men som @DasIch redan tagit upp, alternativen till att jobba på fabriker hos exempelvis foxconn kanske inte nödvändigtvis är bättre för dessa människor...

Permalänk
Medlem

Foxconn, Pegatron osv är dessutom Taiwanesiska företag med fabriker lite varstans. Vi har bättre koll på personalens villkor via dem (och Apple specifikt ställer dessutom högre krav, med egna kontrollanter), än de tillverkarna som är helt inhemskt kinesiska.