Permalänk
Medlem

"Emerald Moon" Ultrakompakt vattenkyld gaming-PC

Bakgrund:
Då var dagen här då jag får presentera mitt senaste bygge. Jag plockade inspiration från Bluehandstech's NCASE M1 bygge. Bestämde mig från dag ett att jag skulle köra "raka rör" alltså enbart rotationer och svängar med hjälp av kopplingar eller "Fittings". Projektet har tagit hundratals timmar över många månader. Datorn är döpt efter en låt i mitt favorit PC spel genom tiderna, LBA2.

Prestanda:
Datorn presterar väldigt bra men är inte överklockad än. Har planerat att de-lidda min 6700K eller byta chassi helt vid nästa tömning så jag håller på OC temps än!
Stock idle: 35~°C Stock load: 75~°C, pump 30%. Datorn går fantastiskt tyst och fint! T.om vid hög belastning håller datorn en normal behaglig ljudnivå. temperaturen i chassit når upp emot 30 grader och har än så länge enbart haft ett mindre läckage som snabbt kunde stoppas och åtgärdas. Hela datorn har över 30 fittings.

Utseende:
Det första många kommenterar är storleken. Datorn är byggt i version 5 av NCASE M1 vilket är det minsta chassit jag ägt! Att klämma in en custom vattenkylning i detta chassi är en utmaning i sig, att sedan klämma in två radiatorer, inkludera både CPU och GPU i loopen, och även köra raka rör med hardline tubing är något åtminstone jag aldrig har sett innan. En utmaning men en riktigt ögonöppnare!

Slutsats:
Det här var ett tidskrävande projekt som jag aldrig kommer glömma! Tack för alla som stöttat mig genom byggnationen och som följt mig sen dag ett! Ni är värda GULD! Hoppas på att få ombord en sponsor till nästa projekt! Hör i så fall av er via meddelandefunktionen här på Sweclockers.

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker!

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

@ggalaxyy: Ja problemet för mig att inte göra ett sånt här bygge är just ljudnivån alldeles för liten radiator yta för att göra mig nöjd

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@ggalaxyy: Ja problemet för mig att inte göra ett sånt här bygge är just ljudnivån alldeles för liten radiator yta för att göra mig nöjd

Ljudnivån för det här systemet är väldigt låg! Skulle bli högst förvånad om någon sagt något annat. Radiatoryta är något man får offra om man vill gå ner till den här storleken så klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt! Själv hade jag satt en svart fläkt istället för den beiga noctuan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Snyggt! Själv hade satt en svart fläkt istället för den beiga noctuan.

Tack! Det är inte så lätt som det ser ut tyvärr. Bygget kräver en Slim 92mm fläkt. Det finns enbart två på marknaden. Den andra är ironiskt nog också brun. Jag kunde ha målat fläkten en annan färg. Men kände att det nästan hade stuckit ut mer än att ha kvar Noctua fläkten och dess original färg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tack! Det är inte så lätt som det ser ut tyvärr. Bygget kräver en Slim 92mm fläkt. Det finns enbart två på marknaden. Den andra är ironiskt nog också brun. Jag kunde ha målat fläkten en annan färg. Men kände att det nästan hade stuckit ut mer än att ha kvar Noctua fläkten och dess original färg.

Aha, på så vis.
Ibland har man inget val.

Permalänk
Medlem

Grymt bygge som verkligen sticker ut i mängden. -:)

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Använder du en bluetooth adapter för din xbox kontroll eller har ditt moderkort inbyggd bluetooth?

Jag har ett asus strix z270g moderkort som har bluetooth. Men jag har galna problem med att få min xbox kontroll att fungera ordentligt.
Det går bra att länka den till datorn. Men xbox symbolen på kontrollen bara blinkar. Win10 säger att kontrollen är länkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Grymt bygge som verkligen sticker ut i mängden. -:)

Tack så mycket!!

Skrivet av segen:

Använder du en bluetooth adapter för din xbox kontroll eller har ditt moderkort inbyggd bluetooth?

Jag har ett asus strix z270g moderkort som har bluetooth. Men jag har galna problem med att få min xbox kontroll att fungera ordentligt.
Det går bra att länka den till datorn. Men xbox symbolen på kontrollen bara blinkar. Win10 säger att kontrollen är länkad.

Yes jag använder Bluetooth adaptern. Jag vet exakt vad du menar. Man skulle kunna tro att Microsofts prylar skulle fungera bra med varandra men dra mig åt helvete vad strul det är att ansluta via Bluetooth. Ett hjälpmedel jag lyckats med någongång är att plugga i kontrollen med kabel först och låta Windows 10 hitta handkontrollen den vägen först.

Vill du slippa problemen så skaffa en adapter, du kommer inte ångra köpet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Tack för svar! Jag tror jag har löst problemet. Mitt mobo har trådlöst och blåtand på samma tillägskort. Även om jag stängde av det trådlösa nätverkskortet så provade jag att koppla in den medföljande antenn. Och då jävlar var det inga problem med kontrollern!
Så, signalen var ju där, bara att den var så svag att kontrollern inte kunde snappa upp den.

Permalänk

En petit green MOONster! Gillar! Definitivt 5/5!

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut PETG:n mot glas då!

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt och inspirerande! 5/5!

En liten oviktig detalj: Du skriver att det är byggt i ett NCASE M1 v6, men de har inte vidareutvecklat den efter v5 och de säljer endast v5 på deras hemsida (såvida detta inte är någon hemlig specialversion???)

EDIT:

Var du tvungen att göra några modifikationer i chassit (t.ex. hål) för att få plats med kylningen i detta utförande?
Vad landade den totala kostnaden på vattenkylningen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Har sett projektet i ett forum. Riktigt snyggt bygge där du använde raka rör inte böjda vilket blir snyggt. Enda min fråga nu är hur är tempen i idle och load? Tänker på cpu, gpu och pcb?

Men ditt jobb du gjort är av kärlek. Inte lätt alla gånger men du löste det. Bra att du bytte pump också den förra var ingen höjdare kan jag säga från egen erfarenhet

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dags att byta ut PETG:n mot glas då!

Framtiden ser klarglas ut!

Skrivet av Icte:

Mycket snyggt och inspirerande! 5/5!

En liten oviktig detalj: Du skriver att det är byggt i ett NCASE M1 v6, men de har inte vidareutvecklat den efter v5 och de säljer endast v5 på deras hemsida (såvida detta inte är någon hemlig specialversion???)

EDIT:

Var du tvungen att göra några modifikationer i chassit (t.ex. hål) för att få plats med kylningen i detta utförande?
Vad landade den totala kostnaden på vattenkylningen?

Det är v5 jag har! Har helt enkelt skrivit fel. Tack för att du uppmärksammande det!

Ja jag har gjort en del mindre modifieringar till chassit för att få plats med allt. En del hål och fästpunkter för det mesta. Totaltkostnaden är mer än datorn i sig. Det blir en hel del spill och anslutningar som i slutändan inte används så det är svårt att säga exakt. Mycket.

Skrivet av djdennistm:

Har sett projektet i ett forum. Riktigt snyggt bygge där du använde raka rör inte böjda vilket blir snyggt. Enda min fråga nu är hur är tempen i idle och load? Tänker på cpu, gpu och pcb?

Men ditt jobb du gjort är av kärlek. Inte lätt alla gånger men du löste det. Bra att du bytte pump också den förra var ingen höjdare kan jag säga från egen erfarenhet

Tack, har valt att avvakta med överklockningen till jag de-liddat min 6700K så för tillfället är stock temperaturerna idle 35°C load 75°C~ , ambient runt 30°C. Pump på 30% och en ganska lugn fan curve som tillåter datorn att gå väldigt tyst även under load.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: PC Wars?
Du vinner säkert

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Glott ett bra tag på bilden från sidan... JÄVLAR vad snyggt!
Då detta med att modda för syn intrycket inte är min melodi, så kan jag ändå inte låta bli att tittat några gånger till, GRYMT läckert!
så mycket råare med svarta kopplingar.
Dock som andra varit inne på, fläkten förstör helhetsbilden.
Jädra vad jag fastnade för bilden, brukar inte studera så ingående.
Snyggt jobbat!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Little Big Adventure ... vilken nostalgi.

Fantastiskt bra jobbat! All den där tiden verkar ha gett resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Glott ett bra tag på bilden från sidan... JÄVLAR vad snyggt!
Då detta med att modda för syn intrycket inte är min melodi, så kan jag ändå inte låta bli att tittat några gånger till, GRYMT läckert!
så mycket råare med svarta kopplingar.
Dock som andra varit inne på, fläkten förstör helhetsbilden.
Jädra vad jag fastnade för bilden, brukar inte studera så ingående.
Snyggt jobbat!

Tack så mycket! Ja svarta gjorde sig bra i det här bygget! Nästa projekt kommer husa kopplingar i silver/chrome finish istället.

Skrivet av Drenmi:

Little Big Adventure ... vilken nostalgi.

Fantastiskt bra jobbat! All den där tiden verkar ha gett resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket SPEL! Kan starkt rekoemndera att lyssna på "Emerald Moon" på Spotify istället för på tuben då kvalitén är mycket högre. O.S.T från 2012 av geniet Philippe Vachey. Länk nedan:

https://open.spotify.com/track/3q52F38uuTaCmBmd9u0AtI

Tack! Ja det har tagit tid men det har varit mycket vid sidan av hela tiden också! Blev ju hyfsat i slutändan i alla fall!

Visa signatur
Permalänk

Riktigt grymt bygge, gillar att du håller dig till Noctua fläkt även fast den inte matchar resterande! 5/5!

Permalänk

Måste hålla med EliteSweden ang färgval på fläkten, skulle om inte annat vara värt en hundring bara för att se skillnaden.
Tror din rördragning skulle komma till sin rätt då, den försvinner tyvärr då man stirrar för mycket på fläkten.
Visst fläkten blir lite bredare men svart...

Här finns några svarta
http://www.avadirect.com/KAZE-JYU-SLIM-100mm-Case-Fan-1000-RP...

http://www.ebay.co.uk/itm/131682975591

Edit
Måste kanske monteras bakom radiatorn då för att inte ta i fittings iofs...
Ska leta vidare, det måste finnas en svart fläkt åt dig.

Denna finns i olika rpm osv
http://www.sidewindercomputers.com/de92af.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roobertnordin:

Riktigt grymt bygge, gillar att du håller dig till Noctua fläkt även fast den inte matchar resterande! 5/5!

Tack!! Jag har fäst mig vid den!

Nedanstående verkar inte hålla med

Skrivet av 900-Mange:

Måste hålla med EliteSweden ang färgval på fläkten, skulle om inte annat vara värt en hundring bara för att se skillnaden.
Tror din rördragning skulle komma till sin rätt då, den försvinner tyvärr då man stirrar för mycket på fläkten.
Visst fläkten blir lite bredare men svart...

Här finns några svarta
http://www.avadirect.com/KAZE-JYU-SLIM-100mm-Case-Fan-1000-RP...

http://www.ebay.co.uk/itm/131682975591

Edit
Måste kanske monteras bakom radiatorn då för att inte ta i fittings iofs...
Ska leta vidare, det måste finnas en svart fläkt åt dig.

Denna finns i olika rpm osv
http://www.sidewindercomputers.com/de92af.html

Fläkten jag använder är 4-PIN PWM 92mm och i slim format. Dom du länkat är 100mm / har ej PWM styrning. Folk får tycka vad dom vill om fläkten. Jag har hälften som älskar den och hälften som hatar den. Tycker den manifesterar lite personlighet! Jag ser båda sidorna av argumentet men detta projekt är avklarat och du ser slutresultatet. Nästa revision av bygge i detta chassi kommer bli totalt annorlunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av älg3n:

Skulle mycket mer gå upp i Dreamhack tävlingen för denna lär lätt vinna SFF Delen och finare priser som kan underlätta nästa bygge.

Känns även tråkigt att kanske riva ner allt detta Jobb bättre att sälja den som den ser ut just nu för är inte många som vill lägga ner denna tid och finns alltid nån som är beredd att betala xtra för custom byggen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tack!! Jag har fäst mig vid den!

Nedanstående verkar inte hålla med

Fläkten jag använder är 4-PIN PWM 92mm och i slim format. Dom du länkat är 100mm / har ej PWM styrning. Folk får tycka vad dom vill om fläkten. Jag har hälften som älskar den och hälften som hatar den. Tycker den manifesterar lite personlighet! Jag ser båda sidorna av argumentet men detta projekt är avklarat och du ser slutresultatet. Nästa revision av bygge i detta chassi kommer bli totalt annorlunda.

Skulle mycket mer gå upp i Dreamhack tävlingen för denna lär lätt vinna SFF Delen och finare priser som kan underlätta nästa bygge.

Känns även tråkigt att kanske riva ner allt detta Jobb bättre att sälja den som den ser ut just nu för är inte många som vill lägga ner denna tid och finns alltid nån som är beredd att betala xtra för custom byggen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle mycket mer gå upp i Dreamhack tävlingen för denna lär lätt vinna SFF Delen och finare priser som kan underlätta nästa bygge.

Känns även tråkigt att kanske riva ner allt detta Jobb bättre att sälja den som den ser ut just nu för är inte många som vill lägga ner denna tid och finns alltid nån som är beredd att betala xtra för custom byggen.

Hade jättegärna ställt ut datorn i Master Class på DH i sommar men tyvärr så läste jag mig till att deltagaren plus dator måste vara där på måndagen 19 juni vilket inte är möjligt för mig. :/ Tror inte jag kommer sälja den - Har tänkt finslipa saker på Emerald Moon och göra en ny revision i samma chassi till nästa år eller DH vinter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!