Excel, runda ned om talet är ett decimaltal.

Permalänk
Medlem

Excel, runda ned om talet är ett decimaltal.

Hej!
Skulle behöva lite hjälp med en funktion i Excel. Det jag vill att den gör är att om tex C1/C2 är ett jämnt tal så ska den skriva talet som det är men om talet är ett decimaltal så ska den runda ned talet till närmaste heltal. Jag provade att bara använda Runda.Ned.Exakt men om talet är 10 så rundast det ned till 9 vilket inte är så lyckat...
Har försökt att få till en OM-faktor tillsammans med runda ned men det gick inte speciellt bra det heller.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

RUNDA.NED eller FLOOR om du har engelska excel

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Hej!
Skulle behöva lite hjälp med en funktion i Excel. Det jag vill att den gör är att om tex C1/C2 är ett jämnt tal så ska den skriva talet som det är men om talet är ett decimaltal så ska den runda ned talet till närmaste heltal. Jag provade att bara använda Runda.Ned.Exakt men om talet är 10 så rundast det ned till 9 vilket inte är så lyckat...
Har försökt att få till en OM-faktor tillsammans med runda ned men det gick inte speciellt bra det heller.

Testa funktionen "=avrunda.nedåt(C1/C2;0)", kombinerat med att du minskar decimalerna om du bara vill ha heltal. Utan att visa en nolla som decimal.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bonno:

Det jag vill att den gör är att om tex C1/C2 är ett jämnt tal så ska den skriva talet som det är men om talet är ett decimaltal så ska den runda ned talet till närmaste heltal.

Antar att du menar heltal här. (7 är ett heltal, men inte ett jämnt tal.) Har aldrig upplevt att avrundning nedåt varit ett problem. Fungerar inte FLOOR eller ROUNDDOWN?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

=RUNDA.NER(C1/C2,1) för närmaste jämna tal
=RUNDA.NER(C1/C2,0) för närmaste heltal

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

RUNDA.NED eller FLOOR om du har engelska excel

Skrivet av Molgorain:

Testa funktionen "=avrunda.nedåt(C1/C2;0)", kombinerat med att du minskar decimalerna om du bara vill ha heltal. Utan att visa en nolla som decimal.

Skrivet av Alling:

Antar att du menar heltal här. (7 är ett heltal, men inte ett jämnt tal.) Har aldrig upplevt att avrundning nedåt varit ett problem. Fungerar inte FLOOR eller ROUNDDOWN?

Japp.

Skrivet av Valiumballong:

=RUNDA.NER(C1/C2,1) för närmaste jämna tal
=RUNDA.NER(C1/C2,0) för närmaste heltal

Provade båda men problemet blir ju att den, om svaret exempelvis blir 9, så skriver den ut 8 vilket gör att resten av beräkningarna som är kopplade till en cellen blir fel.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Provade båda men problemet blir ju att den, om svaret exempelvis blir 9, så skriver den ut 8 vilket gör att resten av beräkningarna som är kopplade till en cellen blir fel.

Det får inte jag i mina beräkningar. Kör jag 18/2 så blir svaret 9.

=RUNDA.NER(C3/C4,1)

C3 är 18
C4 är 2
Svar är 9

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Japp.
Provade båda men problemet blir ju att den, om svaret exempelvis blir 9, så skriver den ut 8 vilket gör att resten av beräkningarna som är kopplade till en cellen blir fel.

Värdet du ser på celler är avrundade. En cell med värdet 9,9999999999 visas som 10, men vid beräkningar används det korrekta värdet.

Alternativt är det någon flyttalsmagi som händer. I vilket fall borde du kanske inte använda floor om du tycker det förstör allting när den avrundar bort 1 (eller nästan 1).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Valiumballong:

=RUNDA.NER(C1/C2,1) för närmaste jämna tal
=RUNDA.NER(C1/C2,0) för närmaste heltal

Det låter orimligt.

Har inte provat i Excel, utan bara i Google Sheets, men

=FLOOR(5.7, 1) = 5 =FLOOR(5.7, 2) = 4

=FLOOR(5.7, 0) ger #DIV/0!.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

=rounddown(19.9/2) ger 9 på google docs
=RUNDA.NER.MATEMATISKT(19,9/2) ger 9 på MS Excel online
Jag kanske missuppfattade frågan?

Edit: Läste nu en sak... menar du att om t.ex. 20,6/2 = 10,3 ska skrivas ut som 10,3 och inte 10 blankt?
men dom det är 19,6/2 = 9,8 så ska det skrivas ut som 9 blankt?
Om du menar så....... =if(iseven(A1/B1)=True,A1/B1,ROUNDDOWN(A1/B1))

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Borde inte funktionen INT göra som du vill? Vet inte vad den heter i svenska excel.

Edit: Heltal heter den på svenska.

Skickades från m.sweclockers.com