Intel förutspår lägre processorpriser efter AMD:s Ryzen-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Med det resonemanget betyder det att man är fullkomligt likgiltig för vendor lock-in, affärsetik och laglydighet. Den som erbjuder den bäst presterande produkter med vilka medel som helst får alltså pengarna. Vid något tillfälle betyder det också, oaktat ovan, att den sida som får ett lite större övertag pga en annan aktör gjort en satsning i innovation (märk ordet) som visar sig slå fel och inte bli som tänkt, i praktiken blir helt ointaglig när allt för många ska hoppa över i den vågskålen och lämnar övriga att dö. I praktiken förespråkar man monopol när skillnaderna uppnått en kritisk gräns.

AMD har alltid innoverat även om det inte alltid slagit väl ut. Bulldozer, hur mycket den är sög i praktiken, får trots allt ses som ganska innovativ.

Sen delar jag verkligen inte er uppfattning att AMD är långt efter…

Själva poängen i mitt inlägg var att betona att man bör köpa det som passar bäst för sina egna behov, det gäller åt båda hållen.
Det finns trots allt skillnader och anledningar som gör att var man för sig man föredrar det ena framför det andra, inte enbart p.g.a. marknadsandel utan beroende av många andra faktorer.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren
Jag förstod det. Och min poäng är att verkligheten inte är så enkel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att det räcker utmärkt att se sig om här på forumet. Känns väldigt tramsigt att jag skall behöva peka ut en enskild person. Sån är inte jag. Men se dig omkring på forumet så bör du få en bild av vad jag menar, om inte nu du ser världen med inel-glasögon såklart.

OK, jag ska uttrycka mig mer tydligt: min poäng är att du pratar smörja. Det finns INGEN på det här forumet (vad jag har sett) som säger att de vill ha en viss processor p.g.a. statusen i varumärket. En hjärndöd fanboys attack på halmdockor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

OK, jag ska uttrycka mig mer tydligt: min poäng är att du pratar smörja. Det finns INGEN på det här forumet (vad jag har sett) som säger att de vill ha en viss processor p.g.a. statusen i varumärket. En hjärndöd fanboys attack på halmdockor...

Om jag bortser från dina personangrepp (som jag får utgå ifrån att du tar till eftersom du vet med dig att du har helt fel) så måste du ha sovit under en sten ganska länge (bildligt talat.)

Ta en titt på fourmet. Finns gott om exempel på folk som gång på gång väljer intel för att det är just intel. Om inte du tycker att det tyder på att man väljer dem på grund av "ett starkare varumärke", så vill jag gärna veta vad din teori är.

Sen tycker jag att du är suspekt defensiv i dina svar. Kan det vara så att du själv är Intel-fanboy? Det vore i det närmaste hysteriskt roligt eftersom du anklagar mig för att vara en "hjärndöd fanboy" fast att jag absolut inte är det. Löjligt, och som sagt, personangrepp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ta en titt på fourmet. Finns gott om exempel på folk som gång på gång väljer intel för att det är just intel. Om inte du tycker att det tyder på att man väljer dem på grund av "ett starkare varumärke", så vill jag gärna veta vad din teori är.

Du hävdar att det finns gott om exempel på detta, men vägrar kategoriskt att visa ett exempel på det. "För du står över det". Ditt argument om att det är vanligt är inte ett skit värt om du inte kan backa upp påståendet med något konkret. Det borde du väl begripa lille vän?

Skrivet av Ozzed:

Sen tycker jag att du är suspekt defensiv i dina svar. Kan det vara så att du själv är Intel-fanboy? Det vore i det närmaste hysteriskt roligt eftersom du anklagar mig för att vara en "hjärndöd fanboy" fast att jag absolut inte är det. Löjligt, och som sagt, personangrepp.

Jag har inte några speciella märkespreferenser alls. Du postar dock inlägg i nästan alla CPU-nyhetstrådar om att du hejar på AMD, och att Intel är ondskefulla monopolister som drabbar konsumenten. Därför drar jag såklart slutsatsen att du hejar på ditt favoritmärke på samma sätt som man hejar på ett fotbollslag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Du hävdar att det finns gott om exempel på detta, men vägrar kategoriskt att visa ett exempel på det. "För du står över det". Ditt argument om att det är vanligt är inte ett skit värt om du inte kan backa upp påståendet med något konkret. Det borde du väl begripa lille vän?

Jag har inte några speciella märkespreferenser alls. Du postar dock inlägg i nästan alla CPU-nyhetstrådar om att du hejar på AMD, och att Intel är ondskefulla monopolister som drabbar konsumenten. Därför drar jag såklart slutsatsen att du hejar på ditt favoritmärke på samma sätt som man hejar på ett fotbollslag...

Först personangrepp, och nu härskartekniksklassikern "lille vän"? Du måste ju vara helt desperat.

Det är väldigt tragiskt att du kräver att jag skall peka ut specifika poster på forumet när du inte kan göra det själv. Jag gör det inte av två anledningar. Dels tror jag att du är fullt kapabel att leta och hitta själv, och dels vill jag inte peka ut någon enskild för det är inte det som är meningen.

Men du har ju redan försökt med både personangrepp och härskartekniker utan att komma någon vart, så jag antar att det är för mycket att hoppas på att du skulle kunna påvisa riktigheten i dina påståenden.

Det som är sant är att jag inte köper intel, men det har med att göra att de köpte marknaden i början på 00-talet att göra, inte att jag tycker att AMD är ett "starkare varumärke" eller har bättre produkter. Att AMD legat efter på processormarknaden sedan intel introducerade sin Core-aktitektur fram tills AMD återtog Cinebench-tronen med Ryzen är nog uppenbart för de flesta.

Om du ska fortsätta den här diskussionen skulle jag föredra att du undviker personangrepp eller försöker dig på härskartekniker. Mig spelar det ingen roll, men övriga som läser kan lätt få bilden att du griper efter halmstrån eftersom du helt saknar argument.

Dock tror jag inte det kommer gå, för det har inte gått ett enda inlägg utan att du försökt dig på något av det, men motbevisa mig gärna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väldigt tragiskt att du kräver att jag skall peka ut specifika poster på forumet när du inte kan göra det själv. Jag gör det inte av två anledningar. Dels tror jag att du är fullt kapabel att leta och hitta själv, och dels vill jag inte peka ut någon enskild för det är inte det som är meningen.

Den där offerkoftan måste klia ganska mycket så här under varma vårdagar?

Det jag menar är alltså att sådana poster på forumet INTE FINNS. Att du upprepar att det står över din värdighet att peka ut exempel förändrar inte den saken. Du kan inte vifta bort det med trams som att "du kan väl leta själv" - för bevisbörden ligger på DIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Den där offerkoftan måste klia ganska mycket så här under varma vårdagar?

Det jag menar är alltså att sådana poster på forumet INTE FINNS. Att du upprepar att det står över din värdighet att peka ut exempel förändrar inte den saken. Du kan inte vifta bort det med trams som att "du kan väl leta själv" - för bevisbörden ligger på DIG!

Vilken offerkofta? Jag har krasst konstaterat att du använder personangrepp och härskartekniker, vilken man aldrig behöver göra, och särskillt inte om man vet vad man pratar om.

Sen har jag inte heller sagt att det står över min värdighet, så du lägger orden i munnen på mig, igen.

Det jag däremot har sagt, och står för 100%, är att jag inte kommer länka till specifika inlägg då jag inte är ute efter att peka ut någon. Om du förvränger det till att det inte finns några sådanna poster för att jag inte vill peka ut folk får det stå för dig.

Jag vet att jag har rätt, och jag klarar att argumentera utan härskartekniker och personangrepp, vilket jag själv tycker ger mig mer trovärdighet än dig. Med det är såklart upp till andra att bedöma. Inte för att jag tror att någon annan fortfarande läser kommentarerna i och för sig, men ändå. Det ser alltid illa ut när man så uppenbart tar till desperata grepp för att ens argument inte håller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Har jag missat något, vad är dess syfte?

Htpc/tunn klient...

Skickades från m.sweclockers.com