Dell: "Efterfrågan för speldatorer fortsätter öka framöver"

Permalänk
Melding Plague

Dell: "Efterfrågan för speldatorer fortsätter öka framöver"

Efter rapporter om bättre försäljning på datormarknaden förutspår Dell att efterfrågan på speldatorer ökar framöver, en trend som bland annat drivs av e-sport och virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker märkesspeldatorerna på senare tid har blivit betydligt bättre. För runt 5 år sedan hade märkesspeldatorer bland de bästa processorn, dubbelt så mycket ram som standardspeldatorn hade och detta ihopsatt med typ den billigaste nyaste grafikkortet.
Så en sådan speldator idag skulle vara i7 7700K, 32GB ram, 960 evo m.2 och Nvida 1050.

Nå om man ser på stationära dator så tror jag bara det är de mer kraftiga som säljer, då de som köper de billigare ofta väljer laptops.

Permalänk
Medlem

Vem köper en "märkes" speldator?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kakan86:

Vem köper en "märkes" speldator?

Som jag skrev tidigare så har de blivit betydligt bättre de senaste åren:
En billigare:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
En lite dyrare:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Visst kan man kritisera dem mycket, men helt totalt kassa är de ej. Och många ej nördar handlar i vanliga butiker.
Det stora problemet med dem är när man vill uppgradera dem, men frågan är om den stora skaran ens gör detta? Utan de har den en längre stund och sedan köper en ny.

Permalänk
Medlem

...och en vecka senare: PC-försäljningen all time low, PC-marknaden krymper osv osv... beroende på vem man frågar så verkar det ju antingen gå upp eller ner. Eller har Dell något som ingen annan har som gör att alla hellre köper Dell?

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog

@kakan86: Alltså jag håller med om att det är helt vansinne men det gör nog dom flesta . Folk går på reklamen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

jag ska köpa en speldator, en Dell // Said noone ever

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

...och en vecka senare: PC-försäljningen all time low, PC-marknaden krymper osv osv... beroende på vem man frågar så verkar det ju antingen gå upp eller ner. Eller har Dell något som ingen annan har som gör att alla hellre köper Dell?

PC-marknaden i stort kan ju faktiskt krympa medan det lilla segmentet speldatorer faktiskt växer.

Skrivet av hakd:

jag ska köpa en speldator, en Dell // Said noone ever

Alienware får väl ändå anses någorlunda populära? Alienware = Dell

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

jag ska köpa en speldator, en Dell // Said noone ever

Nej, det har nog ingen sagt. Men sen blir det kanske en Dell när säljaren på Elgiganten rekommenderat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej, det har nog ingen sagt. Men sen blir det kanske en Dell när säljaren på Elgiganten rekommenderat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Säljaren på Elgiganten vill nog inte att du köper en Dell.

Permalänk
Avstängd

Gillar iden på en spel laptop men verkligheten är inte alltid så förbannat skön utan är en nerfad dator som är rätt dyra och såg nån 10k modell mer instegs gamer spec som skulle duga för min del men 1år garanti sen är inte alltid ljudnivån bra utan ofta rättt kass när man spelar på dom och ska lysa som en jävla julgran och vist sista kan jag leva med men 1år garanti på 10k dator och ljudnivån är det som är avtändande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Xps 13 och xps 15 är väl ganska populära i forumet?!

Förvisso en bärbar ultrabookspeldator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

Gillar iden på en spel laptop men verkligheten är inte alltid så förbannat skön utan är en nerfad dator som är rätt dyra och såg nån 10k modell mer instegs gamer spec som skulle duga för min del men 1år garanti sen är inte alltid ljudnivån bra utan ofta rättt kass när man spelar på dom och ska lysa som en jävla julgran och vist sista kan jag leva med men 1år garanti på 10k dator och ljudnivån är det som är avtändande

Med laptop får du punga ut cashen
har själv en med 6700k och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kakan86:

Vem köper en "märkes" speldator?

Typ asmånga.
Det handlar nästan alltid om,
1, dom vill köpa den åka hem starta och börja spela.
2, man vill inte lära sig bygga dator man tycker det är helt ointressant.
3, 3 års butik / distans garanti har många tex komplett.
4, man tycker det är värt lägga priset för att ej bygga den och i många fall vet dom inte ens att det är dyrare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

jag ska köpa en speldator, en Dell // Said noone ever

Pappa köpte det åt mig som barn då han var "säker" på att det blir rätt till.

Underskatta inte ignoranta pappor.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd

Dell + speldator i samma mening funkar inte.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:

Funkar lika bra som Asus eller Acer.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk

@_Merc_: Då tycker vi olika, Dell är idag ett av dom största på renodlade speldatorer i laptop format.

Vi har ju MSI och Asus där med.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Med laptop får du punga ut cashen
har själv en med 6700k och annat.

Vist är det så och en 10k "gamer" är en billigt sån men en ganska låg tdp dator med tex ett 1050 som blir 1080p medium spel dator ungefär så tycker man att ljudnivån kan vara rätt bra och ha mer än 1år garanti som är rätt surt tilltaget för prestandan och priset kan jag leva med men 2-3 år garanti bör man kunna ha och om inte jag har fel ligger asus och msi på minst 2år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Och så tar man bort sidopanelen på datorn.

Permalänk
Skrivet av kakan86:

Vem köper en "märkes" speldator?

Skrivet av tvelander:

Typ asmånga.
Det handlar nästan alltid om,
1, dom vill köpa den åka hem starta och börja spela.
2, man vill inte lära sig bygga dator man tycker det är helt ointressant.
3, 3 års butik / distans garanti har många tex komplett.
4, man tycker det är värt lägga priset för att ej bygga den och i många fall vet dom inte ens att det är dyrare.

+ Alla spel laptops! Hur många hemmabygda laptops finns det ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som jag skrev tidigare så har de blivit betydligt bättre de senaste åren:
En billigare:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
En lite dyrare:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Visst kan man kritisera dem mycket, men helt totalt kassa är de ej. Och många ej nördar handlar i vanliga butiker.
Det stora problemet med dem är när man vill uppgradera dem, men frågan är om den stora skaran ens gör detta? Utan de har den en längre stund och sedan köper en ny.

Helt ok för den som inte kan/vill pilla i datorn eller bygga själv. Dock en pest om du tänkt uppgradera längre fram. En nära vän till mig som vill uppgradera sin Asus som är från 2013/14 och det moderkortet är helt väderlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Säljaren på Elgiganten vill nog inte att du köper en Dell.

näe de försöker praka på en billiga skräp HP datorer... Var förbi ör nåt år sen och bara tittade på en vanliga laptop i 3-4k klassen och vill bestämt att jag skulle titta mer på HP med AMD och efterhängsen var den jäkeln så jag tröttnade och förklarade att de datorer jag tittade på var av högre kvalite och hade intel med högre IPC och inga värmeproblem mm... "men jag har en sådan hemma" head->desk->floor... Köpte en Asus på Webhallen som jag tänkt från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Säljaren på Elgiganten vill nog inte att du köper en Dell.

Mmm.... Definitivt inte, då de inte har Dell i sortimentet alls.

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

+ Alla spel laptops! Hur många hemmabygda laptops finns det ?

Tja, playbox finns ju...
http://www.theverge.com/2015/1/14/7545259/playbox-mod-combine...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

MSIn som länkades är faktiskt helt okej även fast det är en märkesdator. Har sett många mycket sämre byggda i delar. Sen så är den allt annat än billig dock. Det är långt ifrån alla som har en Inetbutik eller liknande intill sig där man kan få en dator byggd i delar med garanti på hela burken.
De som inte kan eller orkar bygga själv och vill köpa i fysisk butik kan köpa en sådan.

Permalänk
Avstängd

Iom Pascal så är bärbara lika kraftfulla som stationära. Har en bärbar HP Omen 17 tums med 1070, 16gb 2400mhz, 1tb m2 ssd, 2tb sshd. Fungerar ypperligt, tillräckligt med kraft, hdmi 2.0, ej högljudd, tar knappt någon plats etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Dell + speldator i samma mening funkar inte.

Alienware är ju faktiskt Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Dell + speldator i samma mening funkar inte.

Haha va? Dell är väl ändå det märket som är bäst på speldatorer speciellt nu när de faktiskt äger Alienware också vilka alltid sets som kungen af färdiga speldatorer, speciellt förr i tiden. Alla hackers hade ju Alienware i gamla filmer, tyckte man var riktigt coolt då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha va? Dell är väl ändå det märket som är bäst på speldatorer speciellt nu när de faktiskt äger Alienware också vilka alltid sets som kungen af färdiga speldatorer, speciellt förr i tiden. Alla hackers hade ju Alienware i gamla filmer, tyckte man var riktigt coolt då.

Förmodligen en högst medveten produktplacering i många av fallen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/