AMD förbereder mikrokodsuppdatering till Ryzen för bättre minneskompatibilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Man kan tycka det ja, men i realiteten får man nog acceptera att om man är tidig kund med höga krav blir det litet stökigt inledningsvis.

När jag köpte min Intel haswell-propp för flera år sedan (när processorn nyligen introducerats) funkade inte mina Corsair Dominator-minnen i 2400MHz. Jag fick klocka ner dem en bra bit för att spel och annat (7Zip till exempel) skulle bli stabilt.

Ett antal BIOS senare flöt allt på mycket mjukare, och jag kunde dra på farten igen.

Visste inte att det varit problem där också. Hade själv Haswell tidigare men bara 1600 MHz minnen, så det var inga problem jag råkade ut för.

Jag tycker nog ändå att nuvarande situation där vissa måste köra sina 3200 minnen i 2133 är lite väl dåligt. Men som sagt, hoppas det är något som går att förbättra genom BIOS-uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

De kommer inte att kunna kompensera fullt ut för att minneskontrollern har taskigt stöd för vissa minnen. Detta har man sett förr, inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hoppas detta löser problemen en gång för alla då det varit till mycket frustration för många.

Egentligen ska man bara kunna köra minnet man köpt i utannonserad hastighet utan krångel. Står det t.ex. "3200" på minnet ska det fungera i 3200, utan att man ska behöva bry sig om ranks, vilken typ av IC den har o.s.v. Det där ska bara fungera.

EXAKT min tanke! Jag förstår inte varför vi ska acceptera att man kaaaanske kan köra i den specificerade hastigheten.
Jag har sällan uppnått specificerad hastighet sedan man gick upp till DDR3. DDR4 verkar vara ännu värre.

Visst, om man alltid satsar på moderkort med Z-chipset och svindyra minnen kanske de går bättre, men om man bygger budget med H-chipset och billigare minnen så får man nästan alltid hoppa ned något/några snäpp för att det ska vara stabilt.

Skrivet av anon127948:

Det är nog inte så jätte enkelt att få till det. Många olika saker som ska fungera ihop och väldigt snäva marginaler.

Anser du även att man ska accepterar att man måste klocka ner sin nyköpta R7-1800X/i7-7700K till 3Ghz för undvika BSoD?

Eftersom det är så svårt för producenterna att få sakerna att lira, vore det ju bra om dom struntade i sånt dom inte klarar av. Alternativt sänka sig till en nivå dom behärskar.

Permalänk

haft strul med intels Z chipset också, detta är inte unikt för AMD.
pro tip är att ALLTID kolla QVL och se till att ram är identiskt till 100% för det ska fungera smärtfritt.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Jag tycker nog ändå att nuvarande situation där vissa måste köra sina 3200 minnen i 2133 är lite väl dåligt. Men som sagt, hoppas det är något som går att förbättra genom BIOS-uppdateringar.

3200MHz är överklockningsterritorium för dagens processorer. Såvitt jag vet finns det inte ens någon JEDEC-standard för den hastigheten än. Att DRAM inte fungerar i högre än specifierad hastighet är inget man kan gnälla så värst mycket över, då tillverkaren inte lämnar några garantier att så är fallet, men förhoppningsvis kan den här uppdateringen ordna till de problem folk har ändå.

Att vissa processorer (chipset förr i tiden, när minneskontrollern inte var inbyggd) inte gillar vissa typer av DIMMar/minneskretsar är näppeligen något nytt. Sånt har observerats i princip sedan "PC-entusiaster" ens var ett begrepp...

Permalänk
Medlem

Jeg har ingen intensjon om å overklokke verken Ryen prosessor eller minne, men likevel "må" jeg nå ha 3200MHz hastighet på minnet. Litt snålt: Har inntrykk av at 3200MHz er overklokket minne, men samtidig at det også ikke er det, fordi rambrikkene selges nettopp som å skulle kunne komme opp i den hastigheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Anser du även att man ska accepterar att man måste klocka ner sin nyköpta R7-1800X/i7-7700K till 3Ghz för undvika BSoD?

Eftersom det är så svårt för producenterna att få sakerna att lira, vore det ju bra om dom struntade i sånt dom inte klarar av. Alternativt sänka sig till en nivå dom behärskar.

Det är skillnad. CPU är såld med garanti att kunna köra i sina stock hastigheter. Som andra har nämnt är 2400 MHz högsta standard hastigheten. Allt annat är utanför och där handlar det om tur och ibland skicklighet att para ihop CPU/MBO/minne så att det hela fungerar bättre än 2400 MHz (för två stickor då 4 brukar ha ännu lägre garanterad hastighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är skillnad. CPU är såld med garanti att kunna köra i sina stock hastigheter. Som andra har nämnt är 2400 MHz högsta standard hastigheten. Allt annat är utanför och där handlar det om tur och ibland skicklighet att para ihop CPU/MBO/minne så att det hela fungerar bättre än 2400 MHz (för två stickor då 4 brukar ha ännu lägre garanterad hastighet).

Nej nej, nu menar jag så klart stock-hastighet, alltså hastigheter inom det specificerade området, både gällande chipsetet och RAM-minne. Tex 1600Mhz DDR3 som sitter i moderkort med H61-chipset måste klockas ned till 1333Mhz för att funka. Har man tur så kan man få igång det med att övervolta. DET ska man inte behöva acceptera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Tex 1600Mhz DDR3 som sitter i moderkort med H61-chipset måste klockas ned till 1333Mhz för att funka. Har man tur så kan man få igång det med att övervolta. DET ska man inte behöva acceptera.

Det är ju just det som den här mikrokodsuppdateringen är tänkt att fixa. Så simma lugnt, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har exakt samma problem. Har ett Asus X370 Prime och testade senaste bios (0604) med Agesa 1.0.0.4a, men det enda den gjorde för mig var att slumpmässigt blåskärma systemet, så jag backade till äldre bios. Hoppas Asus släpper nytt bios med 1.0.0.6 snart.

Jag har ett Asus X370 Prime Pro med, en 1700X, och 2x8GB Corsair LPX 3000, och har lyckats få 2933MHz att funka sen bios 0515. Dock med 1,38V på minnet, lösa timings på ca 20-20-20-40 (minns inte helt nu men det kan vara 18-18-18-40 med), SoC-spänning 1,125V. När datorn är igång i windows eller Ubuntu verkar den stabil, men väldigt ofta behöver BIOSet sina fem försök att POSTa, och ger till slut upp så jag måste gå in i BIOS. Därifrån väljer jag bara omstart och sen funkar det nästan 100% att boota i 2933MHz. Det låter alltså som Asus inte har helt koll på uppstartssekvensen mot minnena, men att själva driften är stabil. Hoppas det blir bra nu med nästa AGESA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nej nej, nu menar jag så klart stock-hastighet, alltså hastigheter inom det specificerade området, både gällande chipsetet och RAM-minne. Tex 1600Mhz DDR3 som sitter i moderkort med H61-chipset måste klockas ned till 1333Mhz för att funka. Har man tur så kan man få igång det med att övervolta. DET ska man inte behöva acceptera.

Jo om moderkortet bara stödjer upp till en viss garanterad hastighet då får man fasen acceptera det. Det är skit samma vad minnestillverkarna påstår deras minnen kommer upp i om inte annan hårdvara stödjer det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jo om moderkortet bara stödjer upp till en viss garanterad hastighet då får man fasen acceptera det. Det är skit samma vad minnestillverkarna påstår deras minnen kommer upp i om inte annan hårdvara stödjer det.

Jag tror han menar om det ligger under värdet moderkortet stödjer.

Om te.x moderkortet stödjer 2667 MHz och man har minnen på 2667 MHz, men man kommer inte upp i dessa värden.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

EXAKT min tanke! Jag förstår inte varför vi ska acceptera att man kaaaanske kan köra i den specificerade hastigheten.
Jag har sällan uppnått specificerad hastighet sedan man gick upp till DDR3. DDR4 verkar vara ännu värre.

Min bil kan inte ladda 30 PSI och köra 1000HK... uselt av "Toyota".
Delarna jag satte på den står att de ska klara 1000HK, då ska väl grunden, blocket och allt annat det också? Låter lite tramsigt, eller hur? Bara för du sätter på delar som kan göra det, innebär inte att allt annat kan.

Minnena klarar säkert den specificerade hastigheten, men den är specificerad med XMP på en Intel plattform, och de är även där... överklockade. Ryzen har officiella minnesfrekvensstöd, och vad jag kan se fungerar de relativt bra (för att vara så tidigt). 2666 är det högsta jag ser Ryzen officiellt stöda, och det endast från 2 moduler, single side.

Samma problem fanns på Sandy/Ivybridge med 2133/2400Mhz DDR3 minne, där de helt enkelt inte alltid klarade det, trots att minnesmodulerna gör. Sandybridge tex är svårare att få upp i 2400Mhz DDR3 än Ryzen i 3200/3600Mhz DDR4. Dock kan du ofta tom köra 1600/1333Mhz moduler i 2133Mhz om du bara förstår hur timeings och så fungerar, och du kan kompensera för det. DDR3 idag är mer än nog stabilt för det... DDR4 är inte där... än.

DDR4 är relativt ny på marknaden i dessa frekvenser, och Skylake själv hade ett helvete bara för 1 år sedan med bas-frekvensen 2133... så att AMD redan nu kan nå 2666 är faktiskt inte så fel som du kanske tror.

Sen tror jag de löser och fixar detta, men det tar tid. Ivy bridge tex har ju betydligt bättre stöd, och äldre Skylake moderkort har ju fått bokstavligt talat 10+ nya BIOS uppdateringar som fixar och hjälper minnena fungera stabilt.

Men när Intel som trots allt har haft X99 i några år, inte ens kan lyckas få Skylake att fungera korrekt i 2133 vid lansering (utan BSOD), så bör man kanske ge AMD lite tålamod här, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min bil kan inte ladda 30 PSI och köra 1000HK... uselt av "Toyota".
Delarna jag satte på den står att de ska klara 1000HK, då ska väl grunden, blocket och allt annat det också? Låter lite tramsigt, eller hur? Bara för du sätter på delar som kan göra det, innebär inte att allt annat kan.

Minnena klarar säkert den specificerade hastigheten, men den är specificerad med XMP på en Intel plattform, och de är även där... överklockade. Ryzen har officiella minnesfrekvensstöd, och vad jag kan se fungerar de relativt bra (för att vara så tidigt). 2666 är det högsta jag ser Ryzen officiellt stöda, och det endast från 2 moduler, single side.

Samma problem fanns på Sandy/Ivybridge med 2133/2400Mhz DDR3 minne, där de helt enkelt inte alltid klarade det, trots att minnesmodulerna gör. Sandybridge tex är svårare att få upp i 2400Mhz DDR3 än Ryzen i 3200/3600Mhz DDR4. Dock kan du ofta tom köra 1600/1333Mhz moduler i 2133Mhz om du bara förstår hur timeings och så fungerar, och du kan kompensera för det. DDR3 idag är mer än nog stabilt för det... DDR4 är inte där... än.

DDR4 är relativt ny på marknaden i dessa frekvenser, och Skylake själv hade ett helvete bara för 1 år sedan med bas-frekvensen 2133... så att AMD redan nu kan nå 2666 är faktiskt inte så fel som du kanske tror.

Sen tror jag de löser och fixar detta, men det tar tid. Ivy bridge tex har ju betydligt bättre stöd, och äldre Skylake moderkort har ju fått bokstavligt talat 10+ nya BIOS uppdateringar som fixar och hjälper minnena fungera stabilt.

Men när Intel som trots allt har haft X99 i några år, inte ens kan lyckas få Skylake att fungera korrekt i 2133 vid lansering (utan BSOD), så bör man kanske ge AMD lite tålamod här, eller hur?

Jag orkar inte förklara igen, finns andra längre upp som också försökt förklara vad jag menar.
Sen har det här inget med AMD att göra, jag kan köpa (och har köpt många ggr) AMD alla dar i veckan. Det jag irriterar mig på är att.....neej orka!

Permalänk
Medlem

Blir kanske en Ryzen snart, har inte kollat priser på intel nu efter Ryzen, Behöver 8 kärnigt iaf.
Däremot har jag hunnit köpa både GTX 1080 Ti och ska köpa GTX 1080 nu, snacka om att AMD förlorar pengar på att dryga ut releasen på Vega. Hoppas Det går bra på cpu sidan för dem iaf.