Dell: "Efterfrågan för speldatorer fortsätter öka framöver"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

+ Alla spel laptops! Hur många hemmabygda laptops finns det ?

En till är: http://www.mysn.eu/se/
Har min från dem, även om den börjar bli till åren nu så fungerar den än.

Du väljer skal, storlek, komponenter, osv. Allt är så standardiserat det går, så tom uppgradering av CPU/GPU mm är möjligt och du bryter inte ens garantin om du gör det. Så uppgraderar du GPUn tex, så har du fortfarande garantin kvar på resten av datorn.

Det finns vissa modeller nu som har låst konfig tex på GPU, för att de ska kunna erbjuda monster som tex denna: http://www.mysn.eu/se/shop/xmg-u727-gaming-laptop.html (En med dubbla 1080 kort och desktop CPU tex.) Men resten i den kan du själv välja.... priset? Skyhögt.

Därför tror jag att OEM som Dell mfl mycket väl kan göra bra alternativ då om de gör 10000 ex av en vettig konfiguration så kommer dens pris att bli mer vettig. Nackdelen blir ju då att du inte kan uppgradera mm. Men köper man en vettig från början och deras kylning är bra så fungerar det.

Permalänk
Medlem

Kunden som köper dessa datorer tror jag inte ska in där och kika ändå så de kan passa på att spara in och få bättre pris/marginal på insidan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

MSIn som länkades är faktiskt helt okej även fast det är en märkesdator. Har sett många mycket sämre byggda i delar. Sen så är den allt annat än billig dock. Det är långt ifrån alla som har en Inetbutik eller liknande intill sig där man kan få en dator byggd i delar med garanti på hela burken.
De som inte kan eller orkar bygga själv och vill köpa i fysisk butik kan köpa en sådan.

Helt okey? Nja, själv så har jag inte sett någon som byggt sämre för nästan 18k.

Jag vet inte hur det är idag men historiskt så har det varit väldigt kassa PSU på märkesdatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Helt okey? Nja, själv så har jag inte sett någon som byggt sämre för nästan 18k.

Jag vet inte hur det är idag men historiskt så har det varit väldigt kassa PSU på märkesdatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Till att börja med så gällde mitt påstående komponenterna man får och byggkvaliteten över lag på datorn. Det är inte att jämföra med som det har sett ut gällandes märkesdatorer.

Men om vi ska gå på en ren prisjämförelse. MSIn i fråga har sålts för 16000kr. Plockade ihop en motsvarande maskin på prisjakt. Observera att detta är exklusive frakt på alla komponenter, montering, installation av OS och garanti på hela burken. Det går inte ens att få dessa komponenter monterade till detta pris så lägg på någon tusenlapp. Datorn kan dessutom kan köpas i en fysisk butik i större delen av landet. Om inte ens prisjakt är billigare så måste du väl inse att du kunde inte haft mer fel i ditt påstående.

EDIT: Jag satte ihop den hos Inet istället:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389604/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Till att börja med så gällde mitt påstående komponenterna man får och byggkvaliteten över lag på datorn. Det är inte att jämföra med som det har sett ut gällandes märkesdatorer.

Men om vi ska gå på en ren prisjämförelse. MSIn i fråga har sålts för 16000kr. Plockade ihop en motsvarande maskin på prisjakt. Observera att detta är exklusive frakt på alla komponenter, montering, installation av OS och garanti på hela burken. Det går inte ens att få dessa komponenter monterade till detta pris så lägg på någon tusenlapp. Datorn kan dessutom kan köpas i en fysisk butik i större delen av landet. Om inte ens prisjakt är billigare så måste du väl inse att du kunde inte haft mer fel i ditt påstående.
http://i.imgur.com/hATEhw2.png

EDIT: Jag satte ihop den hos Inet istället:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10389604/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10389604/

Jag hade nog mycket hellre tagit datorn från Inet, som du byggde(verkar vara mycket bättre komponenter).
Jo fulprojekt med tejpade HDD har man väl sett någon gång men över lag så får man mycket bättre komponenter när man plocker ihop själv eller när Inet/Webhallen har gjort det.
Jag tycker personligen inte att "noname" komponenter är så värst pålitliga.

Andra fördelar jämfört med märkesdatorer brukar vara:

-Dator efter behov och inte efter vad företaget vill bli av med.
-Komponenter kan väljas med kvalite och inte efter absolut billigast bulk versionen.
-Man kan planera framtida uppgraderingar.
-Du kan byta ut en komponent som har gått sönder, du behöver inte skicka in hela datorn i veckor ifall en hdd har crashat t.ex.
-Drivrutiner brukar kunna uppdateras under en längre tid och inte bara så länge som "märket" orkar modifiera deras egna versioner av drivrutinen.

Vad gör det för skillnad om butiken ligger 50m från dig eller 50mil ifrån dig förutom att du slipper frakten på 2 arbetsdagar? Brukar t.ex elgiganten fixa reparation själva i butiken?

Jag kan väl hålla med om att det går att få en okey märkesdator men jag skulle inte säga att det är på något sätt likvärdigt med att få ett skräddarsytt bygge för samma slutpris.

Jag kan inte se att det skulle vara några fel i mitt påstående.
-Jag har inte sett någon göra ett sämre jobb.
-PSU var kassa förr och jag skrev att jag inte vet hur det ser ut nu, men jag skulle inte bli förvånad om dom fortfarande tryckte i ett kasst nättagg som ofta inte håller ens i 3 år för att spara några KR.

Men kan man inget om datorer och inte vet vad en drivrutin eller en komponent är för något så kanske man borde köpa en Mac, Surfplatta eller en spelkonsol istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Iom Pascal så är bärbara lika kraftfulla som stationära. Har en bärbar HP Omen 17 tums med 1070, 16gb 2400mhz, 1tb m2 ssd, 2tb sshd. Fungerar ypperligt, tillräckligt med kraft, hdmi 2.0, ej högljudd, tar knappt någon plats etc.

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=NTB&id...

20k för en i7 på 2.8ghz. För det priset får du en stationär med ett 1080ti och en riktig i7a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag hade nog mycket hellre tagit datorn från Inet, som du byggde(verkar vara mycket bättre komponenter).
Jo fulprojekt med tejpade HDD har man väl sett någon gång men över lag så får man mycket bättre komponenter när man plocker ihop själv eller när Inet/Webhallen har gjort det.
Jag tycker personligen inte att "noname" komponenter är så värst pålitliga.

Andra fördelar jämfört med märkesdatorer brukar vara:

-Dator efter behov och inte efter vad företaget vill bli av med.
-Komponenter kan väljas med kvalite och inte efter absolut billigast bulk versionen.
-Man kan planera framtida uppgraderingar.
-Du kan byta ut en komponent som har gått sönder, du behöver inte skicka in hela datorn i veckor ifall en hdd har crashat t.ex.
-Drivrutiner brukar kunna uppdateras under en längre tid och inte bara så länge som "märket" orkar modifiera deras egna versioner av drivrutinen.

Vad gör det för skillnad om butiken ligger 50m från dig eller 50mil ifrån dig förutom att du slipper frakten på 2 arbetsdagar? Brukar t.ex elgiganten fixa reparation själva i butiken?

Jag kan väl hålla med om att det går att få en okey märkesdator men jag skulle inte säga att det är på något sätt likvärdigt med att få ett skräddarsytt bygge för samma slutpris.

Jag kan inte se att det skulle vara några fel i mitt påstående.
-Jag har inte sett någon göra ett sämre jobb.
-PSU var kassa förr och jag skrev att jag inte vet hur det ser ut nu, men jag skulle inte bli förvånad om dom fortfarande tryckte i ett kasst nättagg som ofta inte håller ens i 3 år för att spara några KR.

Men kan man inget om datorer och inte vet vad en drivrutin eller en komponent är för något så kanske man borde köpa en Mac, Surfplatta eller en spelkonsol istället.

Vadå mycket bättre komponenter? Vadå noname? Det är ju dessa komponenter som sitter i datorn från MSI. Jag har inte lyckats hitta exakta delarna i alla lägen utan naturligtvis utan tagit det närmsta jag kunde hitta hos Inet. Men det är ett MSI 1070 GAMING X samt ett MSI Z170 SLI PLUS som sitter i den burken. SSD samt HDD vet jag inte vad det är så jag tog det billigaste, troligtvis sitter det bättre komponenter än så i den. Nätagget är ett 850W (kan inte hitta mer info), det bör åtminstone motsvara ett 700W budgetagg. Chassit är svårt att hitta någon annanstans naturligtvis men det är en ganska stabil och väbyggd historia med goda expansionsmöjligheter, tyckte ett R5 var lämpligt som ersättare.

"-Dator efter behov och inte efter vad företaget vill bli av med.
-Komponenter kan väljas med kvalite och inte efter absolut billigast bulk versionen.
-Man kan planera framtida uppgraderingar.
-Du kan byta ut en komponent som har gått sönder, du behöver inte skicka in hela datorn i veckor ifall en hdd har crashat t.ex.
-Drivrutiner brukar kunna uppdateras under en längre tid och inte bara så länge som "märket" orkar modifiera deras egna versioner av drivrutinen. "

-Du har mindre möjlighet att välja delar, men detta är ju ett färdigt paket för genomsnittskunden. De vill inte krångla med att välja delar.
-Denna dator har mycket goda uppgraderingsmöjligheter, lika bra som en byggd i delar.
-Att felsöka/byta enskilda komponenter är precis det genomsnittskunden vill slippa. De vill lämna in hela datorn och få den fixad. Har för mig att även Inets garanti gäller på ursprungskonfigurationen. Ändrar du i den har du inte garanti på hela datorn längre.
-Drivrutinerna till denna dator är detsamma som för en dator byggd i delar.

Så ja, hittills stämmer ingenting av det du skrivit. Varför tror du jag säger att just denna MSI inte är som märkesdatorer brukar vara?
Till sist, det är naturligtvis ingenting jag skulle köpa. Jag kan bygga någonting billigare och bättre som datorn i sign. Men kom ihåg att vi pratar om genomsnittskunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timergu:

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=NTB&id...

20k för en i7 på 2.8ghz. För det priset får du en stationär med ett 1080ti och en riktig i7a.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns att få för 16.000kr och 6700hq är tillräckligt bra processor ingen märkbar skillnad mot 6700k. 1070 med bra skärm bärbar är en mycket stor fördel mot stationär. 1080ti är overkill.