Permalänk
Snusfri

UHD BluRay knäckt

Då är även UHD BluRays encryption knäckt.

Citat:

A Full-fledged copy of the 4K UHD Bluray release of The Smurfs 2 has been posted on private tracker ultrahdclub.org

The member who posted it, one of the most prolific uploaders on the site, claims this release was achieved through cracking the encryption of the drive itself and not through the more common HDCP stripping and capture method. How exactly this was achieved right now is not known, however the fact that UltraHDclub staff have verified the upload as such seems to lend further weight to the uploader's release.

Källa

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu kan ni äntligen se Smurfarna 2 i UHD utan att betala för er! Grattis!

Permalänk
Medlem

Nja, titeln är väl lite clickbait. Nu är det ju inte UHD bluray som är knäckt utan man har knäckt enheten som kör filmen. Om enheten försvinner från marknaden och ingen har tillgång till en så hittar det fortfarande inte ut på privata nätverk

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Такие дела. "AACS 2.0 is not hacked. This disc (Smurfs 2 PAL) had faulty keys that were exploited. That's no conversion, so THIS is a real 1:1 copy. But other discs do not have this exploit."

Inte crackat.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Jämför man DVD och BluRay så tycker jag det bästa med DVD är det sämre skyddet.
Det innebär att det är lätt att köpa filmer från andra länder/regioner, exempelvis USA och kunna spela upp dem i valfritt land, exempelvis Sverige, utan att behöva köpa en spelare specifikt från/för den regionen.
Lätt att spela upp på dator och finns många dedikerade DVD spelare som klarar alla regioner.
Samt även att på DVD så har skyddet så vitt jag vet inte uppdaterats och det innebär att det inte krävs uppdateringar av program eller spelare.
Kort sagt så är det klenare skyddet mer konsument vänligt. Behöver inte innebära att man piratar filmer. Utan även om man betalar för att köpa eller hyra sina filmer är det mer konsument vänligt.

Den första enheten jag hade som kunde läsa BluRay skivor var en kombinerad BluRay-ROM och DVD+/-RW enhet till datorn.
Hade inte HDCP skärm så fick köra med AnyDVD HD.
Det funkade ju... men man fick uppdatera programmet hela tiden...
En kollega som hade PS3 och jag hyrde BluRay filmer ihop och jag fick nästan alltid uppdatera programmet. I vissa fall om filmen var för ny så klarade inte ens senaste versionen av AnyDVD HD av att läsa det...
Men i de flesta fall gick det om man hade senaste versionen, men man fick ofta uppdatera version om man skulle se nyare filmer.
Ganska omständigt...

Sen skaffade jag också PS3. Då kunde jag se filmerna där istället. Krävde inte lika mycket uppdateringar. Men när det var länge sen man köpt något nytt spel och gjort firmware uppdatering så har det hänt att man varit tvungen att firmware uppdatera PS3:an för att se någon ny BluRay film. Inte alls lika mycket som man var tvungen att uppdatera AnyDVD HD.
Har bara behövt firmware uppdatera PS3:an några gånger för att se nyare filmer, men ändå.

Inte samma enkelhet som när man körde SNES förr (klarade visserligen inte av filmer heller, bara spel).
Stoppa i spelet, ström på, gå och sätt dig, på tiden det tagit för dig att sätta dig har den laddat klart. Inga uppdateringar, inget strul.
(Jag har aldrig behövt blåsa i min SNES, som många med NES gjorde).

Men jag är väl gammaldags som uppskattar när saker funkade...
(utan kernel kompileringar och uppdateringar och omstarter och ...)

Däremot så är kvalitén på BluRay tveklöst bättre än DVD.
Eller, ja det beror på lite...
Kopplar man sin konsol eller BluRay spelare till en gammal tjock TV märker man ingen skillnad.
Men på en Full HD TV eller datorskärm av hyfsad kvalité är det stor skillnad...
Om materialet i sig är bra.
Är det bara någon uppskalad DVD eller VHS i kass kvalité så hjälper det inte så mycket att det ligger på BluRay skiva istället.
Men generellt högre kvalité på BluRay än DVD och skillnaden kan vara rätt stor.
Det uppskattar jag.

Har inte provat UHD BluRay ännu, men antar att kvalitén är ännu bättre, åtminstone på en bra release.

Själv hade jag nog varit mer sugen på att köpa UHD filmer om de inte hade haft skydd, eller klenare motsvarande DVD och UHD spelare vore betydligt vanligare. Så att alla filmer i alla regioner hade gått att spela upp på alla enheter överallt (eller iaf inte långt ifrån).
Ungefär som DVD.

Än så länge har jag ingen 4k skärm heller, så inte så stor mening att köpa UHD filmer.
Men visst, hade man kunnat spela upp de överallt så hade man kunnat framtidssäkra genom att köpa UHD filmer även om man inte har 4k skärm. Vill man se om de efter att man har skaffat 4k skärm så kan man dra nytta av det.
Istället för att först köpa de på BluRay och sen köpa om samma filmer på UHD BluRay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Själv hade jag nog varit mer sugen på att köpa UHD filmer om de inte hade haft skydd, eller klenare motsvarande DVD och UHD spelare vore betydligt vanligare. Så att alla filmer i alla regioner hade gått att spela upp på alla enheter överallt (eller iaf inte långt ifrån).
Ungefär som DVD.

Så länge du har enheten för att spela upp dem, så har inte UHD-filmerna någon regionlåsning.
Allehanda kopieringsskydd består dock, men skaffar man en Xbox One S så får man den billigaste UHD-spelaren på marknaden och en konsol på köpet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Så länge du har enheten för att spela upp dem, så har inte UHD-filmerna någon regionlåsning.
Allehanda kopieringsskydd består dock, men skaffar man en Xbox One S så får man den billigaste UHD-spelaren på marknaden och en konsol på köpet.

Löser inte problem om jag vill se på filmen på en annan enhet eller när jag reser och inte vill släpa med mig xboxen.

Permalänk
Medlem

snabb fråga, om man köper en bluray disk och sedan skall kopiera över den till datorn blir det sämre kvalite eller går det inte?. Om det inte går kan man inte hänvisa dom till att vi betalar privatkopierings avgift och att dom skall ge ut nycklarna för filmen så man kan kopiera den?.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Löser inte problem om jag vill se på filmen på en annan enhet eller när jag reser och inte vill släpa med mig xboxen.

Nej, men iallafall regionsdelen. En del rullar kommer med en digital kopia, som iofs är begränsad i sig. Att plocka med film i 4k på resande fot känns lite overkill fortfarande.

Jag brukar hyra/köpa film på Google Play när jag ger mig ut på resande fot, för att försäkra mig mot dåligt utbud på flyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

snabb fråga, om man köper en bluray disk och sedan skall kopiera över den till datorn blir det sämre kvalite eller går det inte?. Om det inte går kan man inte hänvisa dom till att vi betalar privatkopierings avgift och att dom skall ge ut nycklarna för filmen så man kan kopiera den?.

Om du gör en image fil av skivan så borde det bli en exakt kopia, möjligtvis minus något kopieringsskydd.
Det sägs att VLC ska ha blivigt bättre på att spela upp ISO filer. Men inget jag har provat på länge.

Testade att spela upp någon film från skiva med PowerDVD det hackade aldeles för mycket för att det skulle kännas bra.
Möjligt att ISO och VLC är en bättre lösning.. men det kommer ta massa hårddisk plats.
Sämre kvalitet blir det bara om du komprimerar om filmen för att få mindre filer.

Skulle vilja ha mina köpta filmer som image filer men har inte plats just nu så får bli framtida projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Så länge du har enheten för att spela upp dem, så har inte UHD-filmerna någon regionlåsning.
Allehanda kopieringsskydd består dock, men skaffar man en Xbox One S så får man den billigaste UHD-spelaren på marknaden och en konsol på köpet.

Menar du att ingen UHD BluRay film har regionslåsning?
Med tanke på att filmbolagen brukar gilla att låsa ner saker så är det i så fall bättre än vad jag trodde.
Men i så fall, har UHD BluRay stöd för regionslåsning? Om de bara är att de valt att inte använda det nu i början innan standarden fått större marknadsandelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Menar du att ingen UHD BluRay film har regionslåsning?
Med tanke på att filmbolagen brukar gilla att låsa ner saker så är det i så fall bättre än vad jag trodde.
Men i så fall, har UHD BluRay stöd för regionslåsning? Om de bara är att de valt att inte använda det nu i början innan standarden fått större marknadsandelar?

Det är nyheter från förra CES, men inget tyder på att det ändrats.
https://www.gizmodo.com.au/2016/05/ultra-hd-blu-ray-no-region...

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD_Blu-ray

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Menar du att ingen UHD BluRay film har regionslåsning?
Med tanke på att filmbolagen brukar gilla att låsa ner saker så är det i så fall bättre än vad jag trodde.
Men i så fall, har UHD BluRay stöd för regionslåsning? Om de bara är att de valt att inte använda det nu i början innan standarden fått större marknadsandelar?

Verkar vara regioner vet inte exakt vilka, men på dom filmer jag har visas 3 regions symboler.
Så säkerligen finns möjligheten till att låsa ned mera.. Förstår inte varför dom håller på med regioner.

"ABC
This disc will only play in Blu-ray disc players manufactured to operate in your region and showing at least one of these symbols on their back panel, instruction manual or packaging."

CyberLink PowerDVD 16 Ultra
"PowerDVD is the only blu-ray player optimized for playback on Ultra HD 4K screens."

Detta menas tyvärr inte att programmet kan spela upp UHD bluray på din bluray spelare i datorn för det kan det inte.
Iaf inte om dom har någon form av låsning.. möjligtvis att det kan spela upp en upplåst film om det existerar.
Det kan ju även vara att man måste ha en speciell bluray drive med UHD stöd, tror det finns 1 modell från Asus.

Men helt klart känns det som filmbolagen skjuter sig själv i foten med att göra det aldeles för krångligt för betalande kunder att spela upp skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

"ABC
This disc will only play in Blu-ray disc players manufactured to operate in your region and showing at least one of these symbols on their back panel, instruction manual or packaging."

ABC-symbolen gäller för den vanliga Blu-ray skivan som följer med i lådan för varje UHD-film.

Permalänk
Medlem

Att folk orkar...

Skrivet av keyser:

Najs, det var ju positivt. De har väl insett att de måste göra så, för annars är loppet kört. UHD BD kan mycket väl vara det sista skivformatet som används brett.

Skrivet av Alpha77:

Verkar vara regioner vet inte exakt vilka, men på dom filmer jag har visas 3 regions symboler.
Så säkerligen finns möjligheten till att låsa ned mera.. Förstår inte varför dom håller på med regioner.

"ABC
This disc will only play in Blu-ray disc players manufactured to operate in your region and showing at least one of these symbols on their back panel, instruction manual or packaging."

CyberLink PowerDVD 16 Ultra
"PowerDVD is the only blu-ray player optimized for playback on Ultra HD 4K screens."

Detta menas tyvärr inte att programmet kan spela upp UHD bluray på din bluray spelare i datorn för det kan det inte.
Iaf inte om dom har någon form av låsning.. möjligtvis att det kan spela upp en upplåst film om det existerar.
Det kan ju även vara att man måste ha en speciell bluray drive med UHD stöd, tror det finns 1 modell från Asus.

Men helt klart känns det som filmbolagen skjuter sig själv i foten med att göra det aldeles för krångligt för betalande kunder att spela upp skivorna.

Alltså Ultra HD Blu-ray är ett nytt format, du måste ha en särskild spelare för att spela upp Ultra HD Blu-ray-filmer.

Enligt en artikel som Wikipedia citerar så verkar regionkodning vara helt borta för Ultra HD Blu-ray.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alltså Ultra HD Blu-ray är ett nytt format, du måste ha en särskild spelare för att spela upp Ultra HD Blu-ray-filmer.

Självklart vet jag om att det är ett nytt format, läste bara på utsidan av fodralet.
Hade inte en tanke på att det var med en extra "blu-ray" skiva och det var för den som regionskoderna kunde vara.
Köpte några filmer som jag beställde på bluray men aldrig fick.. så köpte dom på UHD istället.
Tyvärr har jag inget att spela upp UHD skivorna med då jag för närvarande inte köpt någon ny *video spelare*
Var ganska så naiv då jag först trodde Power-DVD och en blu-ray spelare i datorn skulle fixa biffen.