Microsoft åtgärdar allvarligt säkerhetshål i Windows Defender

Permalänk
Melding Plague

Microsoft åtgärdar allvarligt säkerhetshål i Windows Defender

Det allvarliga säkerhetshål som tillät hackare att exekvera kod på distans genom Windows Defender har åtgärdats av Microsoft, endast två dagar efter att det uppmärksammats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det rättades förvisso till väldigt snabbt, men det är ironiskt att vi än en gång får ett bra exempel på att antivirus snarare öppnar säkertshål än täpper till dem

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Själv så har man avaktiverat Defender helt o hållet då det gjorde allt segt eftersom den går igenom allt som körs. Tex att zippa upp en fil gick bara i 5-10MB/s... Då kör jag hellre NOD 32 som inte märks av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Jag önskar bara att han kunde stänga av vissa notifications från det, så det inte alltid är en röd grejj där för att jag inte vill ha windows brandvägg på...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Jag önskar bara att han kunde stänga av vissa notifications från det, så det inte alltid är en röd grejj där för att jag inte vill ha windows brandvägg på...

Inaktivera tjänsten helt och hållet, så slipper du notisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag önskar bara att han kunde stänga av vissa notifications från det, så det inte alltid är en röd grejj där för att jag inte vill ha windows brandvägg på...

Håller med, allt rött/gult i meddelandefältet är fruktansvärt irriterande!

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitdefender istället.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag önskar bara att han kunde stänga av vissa notifications från det, så det inte alltid är en röd grejj där för att jag inte vill ha windows brandvägg på...

Ta bort ikonen helt bara?
Ingen mening att ha den där

Permalänk
Medlem

vad är egentligen skillnaden mellan defender och microsoft security essentials på windows 7? Defender är ju på bara som default och jag brukar aldrig röra den.. Sen kör jag MSE och malwarebytes utöver det..
Dumt..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag önskar bara att han kunde stänga av vissa notifications från det, så det inte alltid är en röd grejj där för att jag inte vill ha windows brandvägg på...

Kör du med en annan brandvägg eller är du en sån där som inte behöver bilbälte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Konstigt formulerat:

Citat:

Den uppdaterade versionen av Windows Defender bör installeras automatiskt till version 1.1.13704.0, men användare kan också göra detta manuellt i mjukvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vad är egentligen skillnaden mellan defender och microsoft security essentials på windows 7? Defender är ju på bara som default och jag brukar aldrig röra den.. Sen kör jag MSE och malwarebytes utöver det..
Dumt..?

Skillnaden är stor på Windows 10 & på Windows 7!

På 10:an kan man väl kalla defender för en "inbyggd MSE" som är både bättre och mer uppdaterad.

När jag hade 7:an körde jag alltid med NOD32 och Defender rörde jag aldrig heller.
Malwarebytes kör jag på 10:an (det programmet blir aldrig av med mig, det är bra skit)

Skrivet av YamahaDGX630:

Alla dessa trådar om "Val av Antivirus" där folk envist vill hävda att Defender är ett tillräckligt skydd, TROTS att Microsoft själva i princip har gjort ett officiellt uttalande om att Defender inte är ett heltäckande skydd.

Kanske kan det bli tyst på dessa nu eller?

" Microsoft själva i princip har gjort ett officiellt uttalande om att Defender inte är ett heltäckande skydd"

Intressant! Undrar om du har en källa på det, så jag kan läsa lite om det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Jag avaktiverade Windows Defender och aktiverade Mac OS istället. Verkar fungera riktigt bra, inte haft ett enda virus!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Kör du med en annan brandvägg eller är du en sån där som inte behöver bilbälte?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja annan, eller inte på denna dator men på min server och den bör ju räcka tycker jag Sen var det nått om screen protection?? som jag inte ville ha på heller som gjorde så jag fick en gul varning först.

Kör förövrigt Sophos Home som anti-virus.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alla dessa trådar om "Val av Antivirus" där folk envist vill hävda att Defender är ett tillräckligt skydd, TROTS att Microsoft själva i princip har gjort ett officiellt uttalande om att Defender inte är ett heltäckande skydd.

Kanske kan det bli tyst på dessa nu eller?

Tänk att de fanns de som hävdade att windows 10 var ett säkrare OS 😹

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Tänk att de fanns de som hävdade att windows 10 var ett säkrare OS 😹

Skickades från m.sweclockers.com

Blev lite osäker om du var ironisk eller inte.

Men så kollade jag din historik lite snabbt...

En fullblodig Windows 10 hatare lyser upp

Och dom som hävdade att windows 10 var ett säkrare OS, de fanns inte, dom finns

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Du stänger av ikonen från autostart med windows r och sen msconfig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Roligt att så många stänger av det när "Microsoft åtgärdar allvarligt säkerhetshål i Windows Defender" och jag kommer då fortsätta köra den och den funkar fint utan nå bråk alls och skiter i ytligare antivirus då den ger ett skydd som är bra nog

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alla dessa trådar om "Val av Antivirus" där folk envist vill hävda att Defender är ett tillräckligt skydd, TROTS att Microsoft själva i princip har gjort ett officiellt uttalande om att Defender inte är ett heltäckande skydd.

Kanske kan det bli tyst på dessa nu eller?

Skrivet av skog1s:

Intressant! Undrar om du har en källa på det, så jag kan läsa lite om det.

Det syftar säkert på missuppfattningen att Microsoft inte skulle rekommendera Windows Defender. Det kommer från en tidningsanka i PC Pro år 2013, och stämmer alltså inte. Microsoft har tvärtom gått ut med en stark rekommendation av Windows Defender. Här är några länkar från den tiden:

Our commitment to Microsoft antimalware

We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families.

Sensationalist press got it wrong

The above statement by PC Pro is an obvious misinterpretation of Holly Stewart's comment ...

Microsoft Security Essentials (No Longer Supported?)

... Ms. Stewart never made that statement. --quietman7

News from Microsoft (PCPRO Article - MSE)

You are completely mis-interpreting and misunderstanding what has been stated. --Rob Koch

PC Pro managed to make a story with miss-quotes and quotes out of context. --SpiritX MS MVP

I really do not understand what is with people believing these third party articles 100% ... --Cameron Parrish

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det syftar säkert på missuppfattningen att Microsoft inte skulle rekommendera Windows Defender. Det kommer från en tidningsanka i PC Pro år 2013, och stämmer alltså inte. Microsoft har tvärtom gått ut med en stark rekommendation av Windows Defender. Här är några länkar från den tiden:

Our commitment to Microsoft antimalware

We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families.

Sensationalist press got it wrong

The above statement by PC Pro is an obvious misinterpretation of Holly Stewart's comment ...

Microsoft Security Essentials (No Longer Supported?)

... Ms. Stewart never made that statement. --quietman7

News from Microsoft (PCPRO Article - MSE)

You are completely mis-interpreting and misunderstanding what has been stated. --Rob Koch

PC Pro managed to make a story with miss-quotes and quotes out of context. --SpiritX MS MVP

I really do not understand what is with people believing these third party articles 100% ... --Cameron Parrish

I see!
Tar bort mitt felaktiga påstående så att det inte blir missförstånd!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Vi behöver ett windows defender saftyhole defender

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Blev lite osäker om du var ironisk eller inte.

Men så kollade jag din historik lite snabbt...

En fullblodig Windows 10 hatare lyser upp

Och dom som hävdade att windows 10 var ett säkrare OS, de fanns inte, dom finns

haha eller hur? Jag kör faktiskt win10 själv men inget operativ är starkare än sin svagaste länk. Hur många säkerhetshål kommer inte ha hittats innan 2018?

Ju fler antivirusprogram man installerar ju fler länkar finns att attackera.

Din historik skulle jag inte ens bemöda mig

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

vad är egentligen skillnaden mellan defender och microsoft security essentials på windows 7? Defender är ju på bara som default och jag brukar aldrig röra den.. Sen kör jag MSE och malwarebytes utöver det..
Dumt..?

MSE är i princip bara för Win7 och den har exakt samma problem då defender (win8+) och MSE (win7) delar på samma detection engine och det är den som gör problem. Så kolla att din MSE är uppdaterad till minst Engine Version: 1.1.13704.0

Permalänk
Medlem

Även senaste insdider build 16188 delar samma Engine, och ja den är uppdaterad till samma version som i artikeln. Däremot är det ett nytt GUI numera, som matchar Action Center.

Även jag kör Malwarebytes, trevligt program.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Malwarebytes här med.. tur är väl det verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Även senaste insdider build 16188 delar samma Engine, och ja den är uppdaterad till samma version som i artikeln. Däremot är det ett nytt GUI numera, som matchar Action Center.

Även jag kör Malwarebytes, trevligt program.

Skrivet av Yescob:

Malwarebytes här med.. tur är väl det verkar det som.

Det är ju inte så att Malwarebytes aldrig har exploits heller...
https://blog.malwarebytes.com/malwarebytes-news/2016/02/malwa...
Samma person som hittade denna exploit som den i MSE i helgen.

Här finns mer exploits dom hittat:
https://bugs.chromium.org/p/project-zero/issues/list?can=1&q=...
Denna artikeln från förra sommaren går igenom några exploits till Symmantec:
https://googleprojectzero.blogspot.se/2016/06/how-to-compromi...

Finns en väldigt intressant tråd uppe just nu om Antivirus

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ang Win 10 vs Win 7 argument som folk säger... med tanke på att Windows 10 är per definition "malware" så är ni redan rätt infekterade. Varför oroar ni er för att någon ska hitta en väg in i ert säkrade OS, när MS redan har en motorväg in i det?
Hyckleri...

Sen att Windows Defender inte är 100% är rätt självklart. Det kommer efter i rätt många tester jag sett iaf både 2016 och 2015 (har ärligt inte tittat 2017, men jag tror inte mirakel har skett). Med det sagt... "något skydd" är ofta bättre än inget, dock inte alltid. Att köra det OS som alla använder mest, med det vanligaste skyddet, är exakt vad hackers letar efter. De vill inte nå 100k XP användare, när de kan nå 100M Win 10 användare... Lite därför Mac per ren "automatik" får lite mindre problem, även om det inte är mer säkert, se infon nedan.

Skrivet av Hugligan:

Jag avaktiverade Windows Defender och aktiverade Mac OS istället. Verkar fungera riktigt bra, inte haft ett enda virus!

Yes... övertyga dig om det
https://www.intego.com/mac-security-blog/dont-believe-headlin...

OSX har faktiskt en hel del problem, även om risken är lägra att just infekteras, så är antalet hål fler, då Apple inte har brytt dig om detta i samma utsträckning som Microsoft har tvingats göra i åratal. Men med saker som flash och andra gemensamma plattformar så ökar risken enormt för Mac, då de inte har något skydd från grunden på samma sätt som Windows, just pga man "antar" att det är säkrare.

Och Wikileaks har visat att CIA har haft vägar in i iOS med rätt många hål faktiskt
https://www.recode.net/2017/3/8/14854726/apple-security-wikil...

Android/Linux är dock den värsta boven av alla... utan tvekan, men OSX är ändå efter Windows med rätt stor marginal 2016.
Och inte blir det bättre 2017.
OSX/Android har redan fler än Windows 7 hade hela 2016, och vi är inte ens i juni än.

Lustiga för alla Win 10 användare... vill ni titta i listan ovan var Win 7 vs 10 är 2016?
Yep... Win 10: 172 säkerhetshål, Win 7: 134... Go Windows 10

Där är tom typ samma mängd hål i Egde, "som ingen använder", som hela Win 7...
Tom Vista har färre hål..., vilket säger en hel del i hur illa det är för nyare Windows. Detta är därför att MS så klart skapar nya hål när de pillar och lägger till funktioner.

Mao... allt har säkerhetshål, och att tro något är säkert bara för man inte ser problemen, är rent trams.
Så sluta tro att ett OS är mer säkert (äldre vs nyare) än ett annat bara för ni inte fått något skit... än.
Värsta du kan göra är att vara "en av mängden", för det är där du åker på infektionen.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Lol, artikeln du länkade talar ju rakt emot argumentet som du vill få sagt?

Och ja, har aldrig varit med om att en enda Mac fått virus på någon arbetsplats jag varit. Windows dock och crypt malmware...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja annan, eller inte på denna dator men på min server och den bör ju räcka tycker jag Sen var det nått om screen protection?? som jag inte ville ha på heller som gjorde så jag fick en gul varning först.

Kör förövrigt Sophos Home som anti-virus.

Du bör använda brandvägg på alla de enheter som har den möjligheten. För saker kan ju även spridas på insidan av ditt nätverk.

Standardinställningarna är ju ändå att släppa all utgående trafik, så det bör inte orsaka några vardagsproblem.
Kör du servertjänster på din vanliga dator tar det sällan lång tid att googla fram vilka portar som behöver öppnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det är ju inte så att Malwarebytes aldrig har exploits heller...
https://blog.malwarebytes.com/malwarebytes-news/2016/02/malwa...
Samma person som hittade denna exploit som den i MSE i helgen.

Här finns mer exploits dom hittat:
https://bugs.chromium.org/p/project-zero/issues/list?can=1&q=...
Denna artikeln från förra sommaren går igenom några exploits till Symmantec:
https://googleprojectzero.blogspot.se/2016/06/how-to-compromi...

Finns en väldigt intressant tråd uppe just nu om Antivirus

Nej nej såklart har malwarebytes sina brister också men microsoft defender har väl haft avsevärt mycket sämre trackrecord?

Skickades från m.sweclockers.com