Western Digital sätter käppar i hjulet för Toshibas minnesförsäljning

Permalänk
Melding Plague

Western Digital sätter käppar i hjulet för Toshibas minnesförsäljning

Toshibas planerade försäljning av minnesverksamheten har stött på problem, då Western Digital menar att denna bryter mot ett samarbetsavtal företagen ingått.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt Kaxigt gjort av WD. Klassiska hårddiskar är inte "framtiden" precis. Att då hålla på och mopsa upp sig såhär är knappast smart. Jag håller på Toshiba.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppenbar utpressning från WDs sida, gäller ju bara att läsa mellan raderna i sista stycket i nyheten. WD vill köpa verksamheten billigt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Väldigt Kaxigt gjort av WD. Klassiska hårddiskar är inte "framtiden" precis. Att då hålla på och mopsa upp sig såhär är knappast smart. Jag håller på Toshiba.

Det är väl just därför de protesterar? De äger hälften av Toshibas minnesfabriker.

Dock förvånande att de inte är köparen av verksamheten och inte tar över allt, än. WD måste stoppa in pengar själva vilket som om det inte ska rasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Uppenbar utpressning från WDs sida, gäller ju bara att läsa mellan raderna i sista stycket i nyheten. WD vill köpa verksamheten billigt.

Verkar så... Tycker WD är lite fula, men å andra sidan kunde jag förstått det om detta skett i ett tidigare skede. Men nu är det bara trams.

Skrivet av Petterk:

Det är väl just därför de protesterar? De äger hälften av Toshibas minnesfabriker.

Dock förvånande att de inte är köparen av verksamheten och inte tar över allt, än. WD måste stoppa in pengar själva vilket som om det inte ska rasa.

Inte vad jag sett, utan de äger rättigheter (från Sandisk) och deras samarbete till tillverkningen.

Och om WD hade haft problem med detta... varför fan har de då själva bjudit på det? Om affären är ogiltig är den fan inte giltig mer för att det sker till WD. Utan de försöker helt enkelt pressa sig till en situation de gynnas av, vilket bara är fult.

Toshiba behöver detta för att få ekonomin att gå ihop. Och de förlorar inget på att strida där. Sen är det ju ingen direkt skillnad på att Sandisk sålt allt till WD, vs att Toshiba säljer delar till någon annan. Avtalet i grunden var ju mellan Sandisk och Toshiba, inte WD.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Väldigt Kaxigt gjort av WD. Klassiska hårddiskar är inte "framtiden" precis. Att då hålla på och mopsa upp sig såhär är knappast smart. Jag håller på Toshiba.

Jo, men det hela skulle ju så klart vara bäst om Toshiba kunde fortsätta med NAND tillverkning. Skulle inte skada att ha fler som gjorde det, i dagens marknad, sen vill jag för övrigt peka på hur bra mina OCZ diskar har presterad. Kör bara Samsung (6st), Intel(1) och OCZ (2st) och jag är extremt nöjd med de billigare Toshiba diskarna. Men det är ju värt att påpeka att WD också börjat med SSD diskar, dock ser jag inte varför inte företaget inte börjar utveckla sig mot NAND tillverkning, det verkar ju som att deras DIskar håller relativt lågt pris, men deras M.2 WD Black är extremt dåligt prissatt jämfört med 600p och 960 Evo, WD har gjort konstiga beslut på sistone.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men det är ju värt att påpeka att WD också börjat med SSD diskar, dock ser jag inte varför inte företaget inte börjar utveckla sig mot NAND tillverkning, det verkar ju som att deras DIskar håller relativt lågt pris, men deras M.2 WD Black är extremt dåligt prissatt jämfört med 600p och 960 Evo, WD har gjort konstiga beslut på sistone.

WD har dock mer eller mindre kopierat Sandisk SSDer och satt en egen etikett på dem än så länge. Ang WD M.2 Black så vet jag inte direkt vf jag vill säga.

600p är en usel disk... riktigt usel. Mitt internet kan döda den ffs, lätt. Så även om de ger bort den, väljer jag bort den. Hellre en Kingston V300...

Men jag vete F om jag kan säga att WD Black är mycket mer än så.... Tror det hela hänger på att de inte hade BiCS Gen 3 tillgänglig, utan snabbt ville få ut en disk, och dumt nog valde att släppa en 2D TLC disk som M.2...

Förstår inte varför man inte nöjde sig med en green SATA och en blue M.2... och sen släpte en black när man faktiskt hade bättre disk att släppa. Eller iaf gick MLC vägen istället på M.2 disken. Black får ju lov att kosta mer, om den levererar mer.

Tror WD har panik-slängt sig in i SSD marknaden helt enkelt. Så jag håller med dig att de inte riktigt verkar ha tänkt igenom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Verkar så... Tycker WD är lite fula, men å andra sidan kunde jag förstått det om detta skett i ett tidigare skede. Men nu är det bara trams.

Inte vad jag sett, utan de äger rättigheter (från Sandisk) och deras samarbete till tillverkningen.

Och om WD hade haft problem med detta... varför fan har de då själva bjudit på det? Om affären är ogiltig är den fan inte giltig mer för att det sker till WD. Utan de försöker helt enkelt pressa sig till en situation de gynnas av, vilket bara är fult.

Toshiba behöver detta för att få ekonomin att gå ihop. Och de förlorar inget på att strida där. Sen är det ju ingen direkt skillnad på att Sandisk sålt allt till WD, vs att Toshiba säljer delar till någon annan. Avtalet i grunden var ju mellan Sandisk och Toshiba, inte WD.

Ja, det är väl Toshibas anläggningar, men Sandisk har investerat i dessa (räknas som 50-50 samarbete i Japan åtminstone, beskrivs alltid som JV) och äger därför rätt till produktionen.

Sandisk finns inte längre, de har uppgått i WD och avtalen gäller idag mellan WD och Toshiba. WD vill knappast gå lottlösa om bolaget säljs till någon annan och WD har snart blivit portade (den 15:e) från anläggningarna i strid med kontrakten/samarbetet. Ingen av dem verkar kunna sköta det snyggt och hålla sig till samarbetet. Bästa för WD hade nog varit om de och Toshiba hade kunnat dela kostnaderna 50-50 i fortsättningen också. Köper WD allt eller en andel så är det faktiskt skillnad, antingen tar WD över allt eller så fortsätter de samarbeta där WD tar över mer av ansvaret/finansieringen.

Hynix hade nog varit en dålig ägare här btw, bättre att de utvecklar sin egna verksamhet och är nog bäst om det inte uppgår i någon tillverkare som redan har NAND-produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

WD har dock mer eller mindre kopierat Sandisk SSDer och satt en egen etikett på dem än så länge. Ang WD M.2 Black så vet jag inte direkt vf jag vill säga.

Svårt att kopiera sin egna produkt WD äger flera varumärken och konsumentprodukterna från fd Sandisk gick och går också att köpa som OEM-produkter med ditt egna varumärke. Framåt är ju allt med Sandisk varumärke utvecklat av WD, det finns liksom inte olika organisationer utan det kommer vara samma folk som har ansvaret för produkter med båda varumärkena, de kommer inte ha två olika team för klient-SSDer för att arbeta mot olika varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Uppenbar utpressning från WDs sida, gäller ju bara att läsa mellan raderna i sista stycket i nyheten. WD vill köpa verksamheten billigt.

Kan ju mycket väl finnas en klausul i avtalet som gör att WD kan köpa ut Toshiba ur samarbetet. Vi behöver nog lite mer info innan vi pekar ut vem som är störts bov i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, det är väl Toshibas anläggningar, men Sandisk har investerat i dessa (räknas som 50-50 samarbete i Japan åtminstone, beskrivs alltid som JV) och äger därför rätt till produktionen.

Sandisk finns inte längre, de har uppgått i WD och avtalen gäller idag mellan WD och Toshiba. WD vill knappast gå lottlösa om bolaget säljs till någon annan och WD har snart blivit portade (den 15:e) från anläggningarna i strid med kontrakten/samarbetet. Ingen av dem verkar kunna sköta det snyggt och hålla sig till samarbetet. Bästa för WD hade nog varit om de och Toshiba hade kunnat dela kostnaderna 50-50 i fortsättningen också. Köper WD allt eller en andel så är det faktiskt skillnad, antingen tar WD över allt eller så fortsätter de samarbeta där WD tar över mer av ansvaret/finansieringen.

Jo, helt klart hade det varit bättre om de hade löst det vettigt, men WD har ju redan visat att de inte vill betala något vettigt, eller investera mer (de har redan betalt en rätt saftig summa så delvis förstår jag dem). Men precis som Sandisk kan säljas, kan Toshibas delar göras... kontrakten får bara följa med där också i så fall i samma väg som med WD/Sandisk.

Man kan inte själv köpa upp ett företag och sen säga nej till att låta andra företag sälja sina delar som Toshiba faktiskt äger. Det ska WD ursäkta uttrycket, ge fan i att lägga sig i. Toshiba kunde också ha kastat hela samarbetet när WD köpte upp Sandisk, men har valt att försöka fortsätta iaf (tills denna nyhet).

Vi får se hur det löser sig. Men det verkar vara en hel del trams, och WDs 50% eller inte... andra delen är fortfarande Toshibas.

Skrivet av Petterk:

Hynix hade nog varit en dålig ägare här btw, bättre att de utvecklar sin egna verksamhet och är nog bäst om det inte uppgår i någon tillverkare som redan har NAND-produktion.

Delvis håller jag med dig här, då jag också hellre ser Hynix som oberoende, men faktum är att den tekniken som Toshiba har är användbar och åtråvärd (den är helt klart den mer framtidssäkrade 3D NAND tekniken sett till skalning, av vad jag läst). Förstår ärligt inte varför de har haft så svårt att få den att sälja... Kan Intel sälja sitt mög, bör de lätt kunna sälja sina kretsar.

Hynix har också eget 3D NAND, men av annan teknik. Men där är det lite samma sak... var är SSDerna byggda på detta? "jo de kommer"

Fördelen både Toshiba (har via OCZ), Intel, Samsung och WD har via sitt eget märke, är att de har en konsumentsida som kan gå i produktion direkt. Alla (utom Intel) har kontrollers och alla har sitt NAND, resten är bara lite pilleri med FW mer eller mindre... Hynix saknar detta, och är då beroende på 3:e part tillverkare som måste vilja köpa det.

Skrivet av Petterk:

Svårt att kopiera sin egna produkt WD äger flera varumärken och konsumentprodukterna från fd Sandisk gick och går också att köpa som OEM-produkter med ditt egna varumärke. Framåt är ju allt med Sandisk varumärke utvecklat av WD, det finns liksom inte olika organisationer utan det kommer vara samma folk som har ansvaret för produkter med båda varumärkena, de kommer inte ha två olika team för klient-SSDer för att arbeta mot olika varumärken.

Min poäng är att WD green, WD blue är i grunden Sandisk SSDer, omdöpta. Sen att de kommer vidareutveckla detta tvivlar jag inte på, men det är idag samma disk, med en annan etikett. Ändå har de "nylanserats" på många ställen... vilket är lite konstigt.

Mao... WD har stressat för att slänga ut "sin produkt", istället för att titta på... "vad har vi"? M2 SSDn är ett exempel på icke genomtänkt lösning där... Man har varit besatt av att "fylla färger" i en line-up istället för att ordna produkter som var vettiga. Blue tex är ju inte mycket bättre än Green... och varför skulle Green vara sämst? Är Green SSDn en extern lagrings SSD? Ingen logik.

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Det är mer komplicerat då japanska staten också lägger sig i. De vill inte att tekniken flyr utomlands. Avtalet mellan WD och Toshiba följer väl inte nödvändigtvis med heller och WD är beroende av en partner som fortsätter investera i verksamheten. Eftersom avtalen måste omförhandlas så kommer WD ha synpunkter, det är inte lika lätt som när WD köpte Sandisk. Blir t.ex. WD utan produktion så vill de säkert ha ersättning för det de investerat i verksamheten tidigare.

Hynix äger (det har uppgått i Hynix nu) för övrigt gamla LAMD, så de har kontroller/firmware. De har också egen tillverkning av SSDer och sitt egna varumärke, som går fint att använda mot datortillverkare. Dell använder t.ex. Hynix PCIe/NVMe M.2 SSD med Hynix egen kontroller, och det fungerar utmärkt. Du vet sällan vem som tillverkar grejerna när det gäller bärbara. Finns också flera spelare som gärna skulle bygga med Hynix NAND som t.ex. Liteon/Plextor. Bättre att de utvecklar sin egna verksamhet som sagt. Toshiba kommer knappast sälja sitt varumärke till Hynix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

Enligt uppgifter måste Toshiba få in motsvarande 80 miljarder kronor för att undvika förluster till följd av avskrivningen.

Skrivet av Paddanx:

Toshiba behöver detta för att få ekonomin att gå ihop.

Verkar mest vara en osund syn på företagsekonomi tycker jag.
Toshibas (kärnreaktorers) värde har minskat, så en avskrivning behövs, men de har inte förlorat några reda pengar.
Hur man ska kunna sälja minnestillverkningen och få uppemot 80 miljarder kronor mer än den är värd förstår jag inte. (De kommer ju även att behöva göra avskrivning på hela värdet av fabrikerna.) Däremot kommer det leda till minskade intäkter (och vinster) framöver.

Om jag vore ägare i Toshiba skulle jag mycket hellre ta en tillfällig avskrivningsförlust än att sälja av lönsam verksamhet för att dölja förlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx

Det är mer komplicerat då japanska staten också lägger sig i. De vill inte att tekniken flyr utomlands. Avtalet mellan WD och Toshiba följer väl inte nödvändigtvis med heller och WD är beroende av en partner som fortsätter investera i verksamheten. Eftersom avtalen måste omförhandlas så kommer WD ha synpunkter, det är inte lika lätt som när WD köpte Sandisk. Blir t.ex. WD utan produktion så vill de säkert ha ersättning för det de investerat i verksamheten tidigare.

Att WD så klart vill ha lite valuta för sina pengar förstår jag också, men WD är inte direkt japanskt, så varför de oroar sig för att tekniken ska sprida sig förstår jag inte. Vi får se hur det hela urartar sig, för oavsett vad du, jag och alla andra tycker här, så kan vi inte direkt påverka.

Skrivet av Petterk:

Hynix äger (det har uppgått i Hynix nu) för övrigt gamla LAMD, så de har kontroller/firmware. De har också egen tillverkning av SSDer och sitt egna varumärke, som går fint att använda mot datortillverkare. Dell använder t.ex. Hynix PCIe/NVMe M.2 SSD med Hynix egen kontroller, och det fungerar utmärkt. Du vet sällan vem som tillverkar grejerna när det gäller bärbara. Finns också flera spelare som gärna skulle bygga med Hynix NAND som t.ex. Liteon/Plextor. Bättre att de utvecklar sin egna verksamhet som sagt. Toshiba kommer knappast sälja sitt varumärke till Hynix.

Hmm. Måste ha missat att Hynix hade en egen kontroller, troligen pga det är mest OEM. Tom Seagate har ju en kontroller, men en föråldrad sådan... Tom Intel idag kör ju bara sin egna kontroller i high-end produkter, och 3:e part i konsument produkterna som 540/600.

Skrivet av Olle P:

Verkar mest vara en osund syn på företagsekonomi tycker jag.

Jo jag håller med, men samtidigt så är aktieägare och investerare fullständigt dumma i huvudet ibland. De både under och övervärderar saker beroende på magkänsla och vissa siffror, istället för vettighet.

Titta bara på AMD som förlorade aktievärde pga en kvartalsrapport som mer eller mindre gällde innan Ryzen var lanserad... så dessa nötter trodde AMD hade misslyckats. Så lite förstår jag Toshiba som kanske måste hålla aktien flytande, för att inte riskera få problem på andra sätt.

Sen att det är idiotiskt dumt att sälja detta... förstår jag också, och håller helt med dig. men de måste få lov att sälja något de själv äger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att WD så klart vill ha lite valuta för sina pengar förstår jag också, men WD är inte direkt japanskt, så varför de oroar sig för att tekniken ska sprida sig förstår jag inte. Vi får se hur det hela urartar sig, för oavsett vad du, jag och alla andra tycker här, så kan vi inte direkt påverka.

Hmm. Måste ha missat att Hynix hade en egen kontroller, troligen pga det är mest OEM. Tom Seagate har ju en kontroller, men en föråldrad sådan... Tom Intel idag kör ju bara sin egna kontroller i high-end produkter, och 3:e part i konsument produkterna som 540/600.

Jo jag håller med, men samtidigt så är aktieägare och investerare fullständigt dumma i huvudet ibland. De både under och övervärderar saker beroende på magkänsla och vissa siffror, istället för vettighet.

Titta bara på AMD som förlorade aktievärde pga en kvartalsrapport som mer eller mindre gällde innan Ryzen var lanserad... så dessa nötter trodde AMD hade misslyckats. Så lite förstår jag Toshiba som kanske måste hålla aktien flytande, för att inte riskera få problem på andra sätt.

Sen att det är idiotiskt dumt att sälja detta... förstår jag också, och håller helt med dig. men de måste få lov att sälja något de själv äger...

Japan har t.ex. mer problem med Sydkorea än USA, kanske för att de aldrig ockuperat USA. Troligtvis säljer de verksamheten till investerare som är uppbackade av Japanska staten, ungefär som att de delvis nationalisera JDI, så samma delvis statliga bolag kommer vara den största enskilda ägaren i både JDI och Toshibas minnesverksamhet. De vill ha i huvudsak japanska ägare. Sådär 25 år av ekonomisk kris gör de inte särskilt kreativa. Då de – Toshiba då – sitter kvar på sina mekaniska diskar lär de knappast vilja sluta tillverka SSDer heller, så någon minoritetsandel lär de vilja hålla kvar.

Seagate gör väl bara enterprise-SSDer med egen firmware och Marvell-kontrollers numera. Hur Intels avtal om produktion hos IMFT ser ut vet vi inte, men de verkar inte så angelägna om att sälja massor SSDer till konsumenter längre