Testpilot: Seagate Ironwolf och Ironwolf Pro

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Seagate Ironwolf och Ironwolf Pro

NAS-enheter blir allt vanligare och i takt med detta ökar även behovet av hårddiskar för dessa. Testpiloten Hugo "bl0m1" Blom tar en titt på fyra enheter i Seagates Ironwolf-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra test! Dock, varför inte 10TB modellen? Den är ju heliumfylld och har 7 plattor, drar mindre kräm och högre specs överlag.. Har själv småsneglat på den ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Jag antar att ingen av dessa har SMR? Shingled Magnetic Recording är en teknik som Seagate använder på de flesta av sina diskar idag. Det innebär att sektorerna överlappar varandra lite. Ser man till prestanda (speciellt i ett RAID-system) så är det riktigt urkasst, speciellt när en icke tom sektor behöver skrivas till.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Angående vibrationerna så undrar jag vilken WD Red du jämfört med? Mina äldre 4TB WD Red är underbart tysta, men 5 av 6 av mina nya WD Red 8TB vibrerar mycket bara när de roterar. Även vid sökning är de relativt högljudda, men det var jag förvarnad om. Det är vibrationen vid idle som är irriterande.

Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän jag redan byggt mitt array och börjat fylla det med data, annars hade jag returnerat diskarna.

Så det är inte bara Seagate som vibrerar - jämför med WD Red i samma storlek så är det inte säkert att de är bättre.

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: Jag har 4 st.2TB RED i min NAS där en eller flera låter som en fläkt med skuret lager... placerad på vinden så den stör trots allt inte. Men då är jag inte ensam i alla fall. Lite förvånad ändå då mina Green var, bildligt talat, knäpptysta och rent mekaniskt är väl dessa i stort identiska med Red?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

har 2 st äldre 3tb red i min synology och de är knäpptysta. kanske blir en uppgradering när dessa inte räcker till längre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Angående vibrationerna så undrar jag vilken WD Red du jämfört med? Mina äldre 4TB WD Red är underbart tysta, men 5 av 6 av mina nya WD Red 8TB vibrerar mycket bara när de roterar. Även vid sökning är de relativt högljudda, men det var jag förvarnad om. Det är vibrationen vid idle som är irriterande.

Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän jag redan byggt mitt array och börjat fylla det med data, annars hade jag returnerat diskarna.

Så det är inte bara Seagate som vibrerar - jämför med WD Red i samma storlek så är det inte säkert att de är bättre.

Desto flera platters desto mera ljud och vibrationer och högre värme och teoretiskt sett större risk till gå sönder. Därför valde jag senast just 3TB även om jag gärna hade tagit lite större men mer än 3 platters skulle jag gärna inte ha. Finns väl 1.33TB platter size idag dock, dock blir det ju inte mer än 4TB som också börjar vara lite litet idagsläget. Hade varit najs med 2TB idag så man kunde få hela 6TB med 3st skivor.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Edit: Citatet nedanför kommer från testet "Överföring av filer (foton)"

"Ironwolf tappar lite under skrivning jämfört med konkurrenten, men ligger mer eller mindre på samma läsresultat."

Jag tror att det blev lite fel där. Kortare tid är väl bättre?

Mvh Gappa

Förtydligande
Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Bra test! Dock, varför inte 10TB modellen? Den är ju heliumfylld och har 7 plattor, drar mindre kräm och högre specs överlag.. Har själv småsneglat på den ett bra tag nu.

Var 8 och 4 TB diskarna jag fick låna över för detta test, kanske kommer mer i framtiden

Skrivet av Dimman:

Jag antar att ingen av dessa har SMR? Shingled Magnetic Recording är en teknik som Seagate använder på de flesta av sina diskar idag. Det innebär att sektorerna överlappar varandra lite. Ser man till prestanda (speciellt i ett RAID-system) så är det riktigt urkasst, speciellt när en icke tom sektor behöver skrivas till.

Nej det stämmer dessa diskar har inte SMR

Skrivet av peterhjalmarsson:

Angående vibrationerna så undrar jag vilken WD Red du jämfört med? Mina äldre 4TB WD Red är underbart tysta, men 5 av 6 av mina nya WD Red 8TB vibrerar mycket bara när de roterar. Även vid sökning är de relativt högljudda, men det var jag förvarnad om. Det är vibrationen vid idle som är irriterande.

Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän jag redan byggt mitt array och börjat fylla det med data, annars hade jag returnerat diskarna.

Så det är inte bara Seagate som vibrerar - jämför med WD Red i samma storlek så är det inte säkert att de är bättre.

WD red disken jag använde mig utav är: WD Red WD30EFRX
Värt att nämna är ju att disken har lite lägre rotationshastighet på 5400 RPM

Skrivet av Gappa:

Edit: Citatet nedanför kommer från testet "Överföring av filer (foton)"

"Ironwolf tappar lite under skrivning jämfört med konkurrenten, men ligger mer eller mindre på samma läsresultat."

Jag tror att det blev lite fel där. Kortare tid är väl bättre?

Mvh Gappa

Fixat, använd gärna funktionen "Skicka en rättelse" så blir det lättare nästa gång. Tack för rättelsen!

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Är jag dum i huvudet och inte förstår Med det här

Citat:

Tar vi sedan en jämförelse med en Ironwolf Pro är dessa gjorda för att vara aktiva 8 760 timmar per år och hantera total 300 TB data. Detta motsvarar aktivitet dygnet runt och drygt 820 TB data. Samtidigt har dessa enheter också utökad garanti, från 2 till 5 år.

Jag får inte ihop hantera total 300TB data. Och vart kommer 820TB ifrån?

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Snusfri

Har 2x8TB Ironwolf i min Gen8 NAS och de fungerar ypperligt.
Kommer att bli 2 till i sommar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Bra test! Dock, varför inte 10TB modellen? Den är ju heliumfylld och har 7 plattor, drar mindre kräm och högre specs överlag.. Har själv småsneglat på den ett bra tag nu.

Tycker den borde har tagits med.
Har 3st av 10TB modellen och är helnöjd med dom, både snabba och tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Är jag dum i huvudet och inte förstår Med det här

Jag får inte ihop hantera total 300TB data. Och vart kommer 820TB ifrån?

The drive has decent endurance as well for a desktop HDD at 300TB per year or 820GB per day workload rate with 24×7 usage.

http://www.storagetechguide.com/?p=922

Permalänk
Medlem

Köpte en Seagate IronWolf 10TB (ST10000VN0004) men denna lämnade jag tillbaka då den lät fruktansvärt högt när jag streamade film från den. Trodde att någon granne stod ute på gården och hackade is men det visade sig vara Ironwolf.
Har läst att jag inte är ensam om att uppleva och tycka att Ironwolf låter högt.
Jag blev imponerad av kopieringshastigheten till Ironwolf.
En vän köpte två Ironwolf 10 TB. En av dessa var DOA.

Har nu bytt till WD Red SOHO NAS 8TB (WD80EFZX) och är mera nöjd med dessa (3 st) pga dess lägre upplevda ljudnivå.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte riktigt att det är positivt med diskar som spinner ner hela tiden. Data har historiskt visat att det skadar diskar och man ska undvika att spinna ner de om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

The drive has decent endurance as well for a desktop HDD at 300TB per year or 820GB per day workload rate with 24×7 usage.

http://www.storagetechguide.com/?p=922

Ja då Var det jag som var lite dum i huvudet Men det var miss type i artikeln. Ska vara 820GB istället för 820TB

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har 2 st äldre 3tb red i min synology och de är knäpptysta. kanske blir en uppgradering när dessa inte räcker till längre.

Samma här, har även två i datorn och de är underbart tysta. De i datorn har jag dock spindown på.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@peterhjalmarsson: Jag har 4 st.2TB RED i min NAS där en eller flera låter som en fläkt med skuret lager... placerad på vinden så den stör trots allt inte. Men då är jag inte ensam i alla fall. Lite förvånad ändå då mina Green var, bildligt talat, knäpptysta och rent mekaniskt är väl dessa i stort identiska med Red?

Ja, jag är mycket negativt överraskad. Speciellt som de fått så mycket positiva kommentarer på SPCR:s forum. Och mina 8(?) 4TB är så tysta. Och att en av sex är tyst och de andra inte gör mig orolig för datasäkerheten. Och jag har ändå köpt dem under flera veckor från olika leverantörer för att få dem från olika batcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

Var 8 och 4 TB diskarna jag fick låna över för detta test, kanske kommer mer i framtiden

Fattar. De kanske ville se hur du gjorde testet först. (vilket du gjorde bra som sagt)
Tycker dock det var konstigt val av Seagate att inte inkludera den då den är flaggskeppet, har lite av annan teknik och då bättre prestanda överlag. Lite av showcase för deras senaste mer avancerade teknik.

Använda gärna mina åsikter för att motivera in en kompletterande test med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Angående vibrationerna så undrar jag vilken WD Red du jämfört med? Mina äldre 4TB WD Red är underbart tysta, men 5 av 6 av mina nya WD Red 8TB vibrerar mycket bara när de roterar. Även vid sökning är de relativt högljudda, men det var jag förvarnad om. Det är vibrationen vid idle som är irriterande.

Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän jag redan byggt mitt array och börjat fylla det med data, annars hade jag returnerat diskarna.

Så det är inte bara Seagate som vibrerar - jämför med WD Red i samma storlek så är det inte säkert att de är bättre.

Ja det är ju klart att de vibrerar (litet eller mycket) när de roterar... är disken avstängd och skivorna inte snurrar så är det inte mycket som kan vibrera eller göra ljud... just sayin' :).

För övrigt, har fyra stycken 10TB IronWolf-diskar i servern och det låter inget om dem alls, och prestandan är mer än vad jag behöver. Har alltid varit avig mot Seagate, men jag har backup på allt så jag får se hur de presterar över tid. Bara för att jämföra, dessa fyra diskar pensionerade 20st 1TB-2TB Samsung-diskar som snurrar i snart ett decennium... alla fungerade vid urkopplandet. Det är kvalitet! :).

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

För övrigt, har fyra stycken 10TB IronWolf-diskar i servern och det låter inget om dem alls, och prestandan är mer än vad jag behöver. Har alltid varit avig mot Seagate, men jag har backup på allt så jag får se hur de presterar över tid. Bara för att jämföra, dessa fyra diskar pensionerade 20st 1TB-2TB Samsung-diskar som snurrar i snart ett decennium... alla fungerade vid urkopplandet. Det är kvalitet! :).

Hur upplever du tempen på dem, går de varma jämfört andra diskar?

Permalänk
Medlem

Lite OT men såg att det faktiskt har släppts en 10TB extern disk.

LaCie D2 Thunderbolt 3 10TB Professional Storage Drive.
(Antar att det är med 1 disk och inte någon dubbel variant)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4108303

Lite väl dyr kanske, sedan känns 10TB som någon form av mellansteg..
från 8 till 12 känns som en mer vettig uppgradering (får väl se när dom släpps).

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Köpte en Seagate IronWolf 10TB (ST10000VN0004) men denna lämnade jag tillbaka då den lät fruktansvärt högt när jag streamade film från den. Trodde att någon granne stod ute på gården och hackade is men det visade sig vara Ironwolf.
Har läst att jag inte är ensam om att uppleva och tycka att Ironwolf låter högt.
Jag blev imponerad av kopieringshastigheten till Ironwolf.
En vän köpte två Ironwolf 10 TB. En av dessa var DOA.

Har nu bytt till WD Red SOHO NAS 8TB (WD80EFZX) och är mera nöjd med dessa (3 st) pga dess lägre upplevda ljudnivå.

Märkligt, jag har en 4tb ironwolf som är väldigt tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrpijey:

Ja det är ju klart att de vibrerar (litet eller mycket) när de roterar... är disken avstängd och skivorna inte snurrar så är det inte mycket som kan vibrera eller göra ljud... just sayin' :).

För övrigt, har fyra stycken 10TB IronWolf-diskar i servern och det låter inget om dem alls, och prestandan är mer än vad jag behöver. Har alltid varit avig mot Seagate, men jag har backup på allt så jag får se hur de presterar över tid. Bara för att jämföra, dessa fyra diskar pensionerade 20st 1TB-2TB Samsung-diskar som snurrar i snart ett decennium... alla fungerade vid urkopplandet. Det är kvalitet! :).

Ironwolf-diskarna är bara vanliga konsumentdiskar. Ska du ha riktig kvalitet så ska du ha Enteprise-diskar.

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Ja det är ju klart att de vibrerar (litet eller mycket) när de roterar... är disken avstängd och skivorna inte snurrar så är det inte mycket som kan vibrera eller göra ljud... just sayin' :).

Det är klart. Men det är inte normalt att diskarna vibrerar så mycket när de bara är i idle. Speciellt orolig blir man när en av sex är lika tysta som mina gamla 4TB RED och de andra fem vibrerar MYCKET mer.

Permalänk

Jag tänkte tipsa om Seagates nyare Barracuda diskar med få platters (2-4) som jag tror är ensamma om 2GB/platter (?). Nu när silenpcreview inte testar diskar längre får man ju ta vad man kan i jämförelseväg.. Ironwolfvarianterna verkar ju hel ok

Jämför jag idle och seek ljud mellan en 4GB ST4000DM005 (3 platters, 23-25dB) och WD Red WD40EFRX (4 platters, 25-28dB) så är det märkbart i vardagsrummet kvällstid. Att Seagates är ~100kr/GB billigare, lite snabbare och tystare får vägas mot 1 år kortare garanti samt bättre fit för NAS drift hos WD. STx000DM004/3 ser bra ut för den som har backup och tyst drift som prio 1

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk

Reatips

Komplett rear ut två av modellerna nu när ersättarna kommit.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3795745
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3795750
999 för 4TB Barracuda och 2399 för 8TB Ironwolf är 250:- resp 300:- per TB och riktigt bra när iaf 4TB disken är så tyst också!
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_64014&rev=1#r...

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NirreFirre:

Jag tänkte tipsa om Seagates nyare Barracuda diskar med få platters (2-4) som jag tror är ensamma om 2GB/platter (?). Nu när silenpcreview inte testar diskar längre får man ju ta vad man kan i jämförelseväg.. Ironwolfvarianterna verkar ju hel ok

Jämför jag idle och seek ljud mellan en 4GB ST4000DM005 (3 platters, 23-25dB) och WD Red WD40EFRX (4 platters, 25-28dB) så är det märkbart i vardagsrummet kvällstid. Att Seagates är ~100kr/GB billigare, lite snabbare och tystare får vägas mot 1 år kortare garanti samt bättre fit för NAS drift hos WD. STx000DM004/3 ser bra ut för den som har backup och tyst drift som prio 1

Seagates diskar ska man inte lita på.