Grafikkort (PC) till Apple Thunderbolt Display?

Permalänk
Medlem

Grafikkort (PC) till Apple Thunderbolt Display?

Sitter på en skärm jag gillar mycket (Apple Thunderbolt Display 27") som jag tänkte köra en Mac Mini 2014 via - men skulle gärna vilja använda skärmen till en framtida spel-pc också. Siktar isf på ett 1070 eller likvärdigt och är väl egentligen lite lur på vilket kort som skulle kunna passa? Antar att det måste kunna spotta ur sig display port via Thunderbolt? Samt om det finns någon finurlig lösning för att isf switcha mellan PCn och Mac:en

Permalänk
Medlem

Om moderkortet har Thunderbolt 3 (eller 2 utan adaptern nedanför) bör det gå med valfritt grafikkort. Inget grafikkort har Thunderbolt inbyggt.

https://www.apple.com/se/shop/product/MMEL2ZM/A/thunderbolt-3...

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ok - så man kopplar inte in skärmen via grafikkortet då? Blir det någon prestandaförsämring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Tack för svar! Ok - så man kopplar inte in skärmen via grafikkortet då? Blir det någon prestandaförsämring?

Du kopplar in grafikkortet i Thunderbolt-kortet, och skärmen som använder Thunderbolt kopplas in i Thunderbolt-kortets Thunderbolt-anslutning. Hur ska det annars fungera över Thunderbolt?

Tänk på att Apple Thunderbolt Display inte har någon OSD, du kommer behöva extrahera drivrutinerna från Bootcamp för att kunna styra skärmen. I praktiken är det enklare (och kanske billigare) om du kör speldatorn på en annan skärm.

Permalänk
Medlem

Med thunderbolt-kortet menar du moderkortet? Min fråga var om det går output:a ett grafikkort via moderkortets thunderbolt-utgång (till min Apple Thunderbolt Display) utan att åka på någon prestandaförlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Med thunderbolt-kortet menar du moderkortet? Min fråga var om det går output:a ett grafikkort via moderkortets thunderbolt-utgång (till min Apple Thunderbolt Display) utan att åka på någon prestandaförlust?

Finns inga moderkort med Thunderbolt-port, du behöver ett moderkort som stödjer Thunderbolt och ett speciellt Thunderbolt-kort gjort för just det moderkortet. Sen kör du DisplayPort från grafikkortet till Thunderbolt-kortet. Finns ingen prestandaskillnad. Du begränsas däremot till DP1.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inga moderkort med Thunderbolt-port, du behöver ett moderkort som stödjer Thunderbolt och ett speciellt Thunderbolt-kort gjort för just det moderkortet. Sen kör du DisplayPort från grafikkortet till Thunderbolt-kortet. Finns ingen prestandaskillnad. Du begränsas däremot till DP1.2.

Finns visst.

@HawkEye Har du ett moderkort med Thunderbolt på så är det dit du ska ansluta skärmen i sådana fall ja. Sen behöver du som Petterk skriver få ut drivrutinen så du kan kontrollera skärmen också.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Finns visst.

@HawkEye Har du ett moderkort med Thunderbolt på så är det dit du ska ansluta skärmen i sådana fall ja. Sen behöver du som Petterk skriver få ut drivrutinen så du kan kontrollera skärmen också.

Mvh
Mattias

Jo, jag hade fel fast ändå inte, tänkte för mycket på Z97/87 generationen och Asus Z170 (gäller flera ur deras Z270-sortiment också) och X99-moderkort som bara har header för deras egna TB-kort där styrkretsen för Thunderbolt kommer på det separata kortet. Gigabyte har ett gäng kort med "allt" inbyggt från ca 2000-2500 kr. Något X99-kort för 4000 eller 5000 kr har också stödet inbyggt. Tänkte t.ex. på Asus ThunderboltEX-kort eller Gigabytes motsvarighet eftersom det är lösningen som gör det trådskaparen frågade efter. Billigare att köra t.ex. ett Asus och deras TB3-kontrollerkort där, både vad det gäller Z270 och X99-plattformarna.

Gigabytes Z270/Z170-kort kan inte tunnla DP från grafikkortet över TB, utan det är bara det integrerade grafikkortet som går över TB3 där. Gigabytes kort stödjer dock instickskorten också. För Gigabyte blir det helt plötsligt ett 2500 kr moderkort (Z270) plus ett 900 kr kontrollerkort med separat TB3-kontroller. Fritt fram att testa om du köper moderkort med kontakt för tillverkarens egna Thunderbolt3-kort. Skärmen har inget officiellt stöd som sagt.