Microsoft: "USB Type-C är inte redo för den stora massan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Sen stöder inte en laptop ehernet via usb, en annan stöder inte dp via usb och en tredje har en klen port som börjar brinna.
Så konfrummet behöver alla andra kablar ändå...

Type-C är i bästa fall ett lotteri, I värsta fall farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Sen stöder inte en laptop ehernet via usb, en annan stöder inte dp via usb och en tredje har en klen port som börjar brinna.
Så konfrummet behöver alla andra kablar ändå...

Type-C är i bästa fall ett lotteri, I värsta fall farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget av de felen du tar upp ovan är väl USB standardens fel utan ligger i de datorer exemplen handlar om. Köper man en Saab så får man en Saab.
USB-C 3.1 gen 2 har inga problem med att hantera ovanstående.

Permalänk

Har inte Galaxy S8 USB-C?
Iphone 7s liknar USB-C, men antar att så smarta är de inte.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk

Dom skulle ha designat om USB-kontakterna redan i samband med USB3 3, och gjort dom vändbara.

Att vi fortfarande år 2017 måste försöka vända på kontakten 3 gånger eller fler innan den går i, är oförlåtligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det här med "en typ av kontakt för allting" fungerar bara om det också blir "en typ av kabel för allting", och här ligger misslyckandet.

Självklart! Om en kabel passar i uttaget så ska den fungera att användas där, oavsett vad som sitter i de båda ändarna.
Om det nu finns kablar som tål mindre ström än standardens maximala så ska dessa vara nycklade och mjukvaran (vid behov) tala om att kabeln har för låg kapacitet.

Skrivet av anon76929:

USB-C 3.1 gen 2 har inga problem med att hantera ovanstående.

Kan man förutsätta att utrustning generation 2 inte kan förväxlas med utrustning generation 1?
Så länge utrustning av generation 1 finns i drift existerar problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Var hittar du detta konferensrum

Lite det jag undrar också

Att vi i vårt kan hantera VGA, DVI, DP och HDMI är tydligen ovanligt
Många har fortfarande bara stenålders VGA och inget annat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Hela industrin? De är ju endast Apple som börjat använda de, och även de verkar ju helt klart föredra Thunderbolt på sina icke-iPhone produkter. Och majoriteten av industrin har fortfarande USB 3.0 som standard

Samsung, Sony, LG, HTC, Motorola, Google, alla använder USB Type-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Bästa är dock apple kontakten, den har alla och funkar åt båda håll.

Apple Lightning tycker jag är riktigt bra mekaniskt, men den har inte större överföringshastighet än USB 2.0 och liksom USB Typ C kräver den aktiv elektronik i själva kontakten för att fungera .. elektronik som också ser till att det bara är godkända Apple-enheter som får snacka.

Skrivet av Bloodstainer:

De är ju endast Apple som börjat använda de, och även de verkar ju helt klart föredra Thunderbolt på sina icke-iPhone produkter.

Det finns en hel del på PC-sidan också, bl.a. laptop-tillverkare som använder Thunderbolt över USB Type C för sina "dockningsstationer". (som inte längre behöver dockas)

Men det verkar för mig som att Apple mest försöker se ut att vara framåtsträvande. Jag har hört flera gånger om USB type C - enheter som funkat med PC men som inte funkat med Apple.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Jag var mäkta less att sambons laddare inte alls ville leka med min mobil och vice versa. Laddar gör det men långsamt.

Märkligt. Jag har en Huawei Honor 8 med stöd för någon specifik Quick charge, men den laddar inte långsammare än vad förra telefonen (Sony Z3c) gjorde med samma laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt med microsoft här, stort sett omöjligt att få privatpersoner att förstå skillnaden på olika kablar.
Speciellt om man skall bland in adaptrar då de flesta enheter inte har USB-C än.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Självklart! Om en kabel passar i uttaget så ska den fungera att användas där, oavsett vad som sitter i de båda ändarna.
Om det nu finns kablar som tål mindre ström än standardens maximala så ska dessa vara nycklade och mjukvaran (vid behov) tala om att kabeln har för låg kapacitet.

Kan man förutsätta att utrustning generation 2 inte kan förväxlas med utrustning generation 1?
Så länge utrustning av generation 1 finns i drift existerar problemen.

utrustning USB 3.1 gen 1 fungerar i USB 3.1 gen 2 eftersom den är bakåtkompatibel.

https://www.digitaltrends.com/computing/what-is-usb-3-1-when-...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bloodstainer:

Förutom att DP inte började användas långt senare än HDMI inom datorbranschen, och nu när 4K börjar komma så ser jag att DP borde börja ersätta HDMI då den i stort sett göra samma sak, fast bättre.

HDMI är en äldre standard så det är väl inte så konstigt att den började användas tidigare? den ersatte väl dock aldrig DVI utan används för att koppla datorn till TV:n. När nu Displayport kommit på alla grafikkort har den börjat ersätta DVI för anslutning av monitorer.

Som FAQ:en beskriver är det olika ändamål, datorer och skärmar har inte samma funktionskrav som hemmabio och TV.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Min erfarenhet är snarare att man kommer dit, kommer fram till att adaptern man behövde saknas och sedan använder USB minne eller mail till att överföra presentation till någonting som fungerar.

USB-C är bra ide men implementeringen är bortom all kritik. Inte ens folk som är intresserade av datorer hittar rätt i djungeln av specifikationer. När risken är att man bränner datorn med fel sladd är det inte helt konstigt att MS väljer att inte ha det. Speciellt då det ska gå till skolbarn som är knappast de mest försiktiga i universum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Hur fungerar C porten att du får tillgång till Ethernet? Mycket nyfiken här! Trodde man behövde köpa en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

USB-C är bra ide men implementeringen är bortom all kritik. Inte ens folk som är intresserade av datorer hittar rätt i djungeln av specifikationer. När risken är att man bränner datorn med fel sladd är det inte helt konstigt att MS väljer att inte ha det. Speciellt då det ska gå till skolbarn som är knappast de mest försiktiga i universum.

Jag tycker mig se att dom flesta som försvarar USB-C i den här tråden helt enkelt inte förstår hur det fungerar i praktiken.
Om man bara tittar på det ytligt så ser man bara alla fantastiska fördelar.

Att implementationen av det hela i praktiken är någonting helt annat verkar det inte som att så många inser.

Permalänk
Medlem

Tycker det borde valt USB-C för både laddning och tillbehör. Låt marknaden sköta detta med att märka vilka kablar som klarar vad (känns som en något långsökt förklaring från Microsoft).

Själv så ser jag att min nästa dator har USB-C för laddning och data, precis som Microsofts egna telefoner, och sedan är det bara ett bra plus om datorn dessutom har en "vanlig" USB3-kontakt också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon152135:

Hur fungerar C porten att du får tillgång till Ethernet? Mycket nyfiken här! Trodde man behövde köpa en adapter.

Ja det behöver du men inte i ett välutrustat konferensrum. I princip kan du se det som att USB-C sladden går till en dockningsstationdär allt det övriga är kopplat dvs. projektor, ethernet ström ljud osv

Permalänk
Medlem

Då struntar man bara i att köpa den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag var på väg att bli av med mini USB (PS3-tillbehör) och kunna köra micro USB-kablar till allt. Men förra veckan fick jag en mobil med USB C. Behöver en adapter när jag ska ladda den i "husladdaren" i vardagsrummet så den är ännu bökigare än alla andra prylar. Dagens I-landsproblem fortsätter.

Skickades från m.sweclockers.com

Känslan när min första USB-C pryl är hårdvara ifrån Nintendo. Såg inte det komma!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon76929:

Inget av de felen du tar upp ovan är väl USB standardens fel utan ligger i de datorer exemplen handlar om. Köper man en Saab så får man en Saab.
USB-C 3.1 gen 2 har inga problem med att hantera ovanstående.

Den av mig fetade meningen makes inte sense.

USB 3.1 Gen 2* är bara ett protokoll (som kan köras över såväl USB‑C som USB‑A). Det har inget att göra med DisplayPort Alt Mode. En USB‑C-port kan ha stöd för endast USB 3.1 Gen 2* (och Gen 1*) och inget annat, dvs inget DP-stöd etc. En annan möjlig konfiguration på en USB‑C-port är stöd för DP Alt Mode, men inte USB 3.1 Gen 2* (utan bara Gen 1*).

* USB 3.1 Gen 2 är det som tidigare hette USB 3.1 och klarar 10 Gbit/s. USB 3.1 Gen 1 är det som tidigare hette USB 3.0 och klarar 5 Gbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Märkligt. Jag har en Huawei Honor 8 med stöd för någon specifik Quick charge, men den laddar inte långsammare än vad förra telefonen (Sony Z3c) gjorde med samma laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så märkligt. Huawei "quick charge" använder 2 ampere i laddningen likt alla andra telefoner med qualcomms "quick charge" medans deras "super charge" använder 4.5-5 Ampere. Det är endast huaweis egna usb c kablar märkta "5A" som fungerar för "super charge"

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Trodde Microsoft ville var i framkant... Min Nexus 5X som är över 1 år har USB type C. Och bara en port usb port? pinsamt Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niemert:

Trodde Microsoft ville var i framkant... Min Nexus 5X som är över 1 år har USB type C. Och bara en port usb port? pinsamt Microsoft!

Samma sak med min Microsoft Lumia 950XL (som jag haft i 1,5 år).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Det är inte så märkligt. Huawei "quick charge" använder 2 ampere i laddningen likt alla andra telefoner med qualcomms "quick charge" medans deras "super charge" använder 4.5-5 Ampere. Det är endast huaweis egna usb c kablar märkta "5A" som fungerar för "super charge"

Aha. På det inlägget jag svarade på så lät det som personen vart låst till 500 mA eller så

Skickades från m.sweclockers.com