Permalänk
Föredetting

Har också gått och blivit rakningshipster - köpte en Merkur 38C. Rakar väl egentligen bara överläppen, kinderna och halsen, nöjd än så länge. Blev fint med fem Feather-blad för en tjuga från Ebay också - och sköna skärsår i mungipan vid första försöket.

Raktvål och borste att rekommendera?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har också gått och blivit rakningshipster - köpte en Merkur 38C. Rakar väl egentligen bara överläppen, kinderna och halsen, nöjd än så länge. Blev fint med fem Feather-blad för en tjuga från Ebay också - och sköna skärsår i mungipan vid första försöket.

Raktvål och borste att rekommendera?

Razorocks syntetborstar med plisoft knut, dom är märkbart bättre än alla borstar jag prövat tidigare. Finns på Shavingstation men blir förstås lite dyrare med frakten.

Rekommenderar inte nån generisk borste från Gents eget märke. Köpte en (tror det var en silvertip) som bara sög åt sig löddret och knutet släppte efter ett litet tag. Den kostade dessutom flera hundra kronor..

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat den själv men det finns en billig Merkur Futur kopia på Aliexpress som verkar vara helt okej för priset. Finns en tråd på badger and blade där folk verkar nöjd med köpet iaf.

Qshave Kostar runt 60 kr men jag tror man kan få det ännu billigare med nån kupong.

Annars finns orginalet på made4men.se för 599kr.

Permalänk
Medlem

Det övre paketet är 10-pack och är köpt i Sverige.
Det undre paketet är 5-pack och har skickats till mig från Thailand.

Någon som vet något om innehållet?

Permalänk
Medlem

Är ingen rakningshipster... ännu, men har sneglat åt det hållet flertalet gånger i mina dagar. Är inget jag har råd med däremot.

För några år sen rakade jag mig alltid med någon sleten Philips-rakapparat och drog mig ganska ordentligt för att raka mig då jag fick jobbiga utslag hela tiden med denna. Blev gula finn-liknande saker överallt på halsen något dygn efteråt. Väldigt irriterande!

Köpte därefter en Braun 790cc för några år sen och har aldrig tittat tillbaka sen dess. Luktar gott och blir helt lent, inte det minsta lilla utslag heller. Dyr var den men ska det bli bra så får det kosta. Med den inställningen kommer jag förmodligen sluta upp med en kniv vid halsen vilken dag som helst, men det är inte mig emot.

Men så om det mot förmodan skulle finnas någon stackare där ute med samma problem som jag hade för några år sen så kan jag i alla fall rekommendera 790cc eller någon liknande apparat. Löste mina problem enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Är ingen rakningshipster... ännu, men har sneglat åt det hållet flertalet gånger i mina dagar. Är inget jag har råd med däremot.

För några år sen rakade jag mig alltid med någon sleten Philips-rakapparat och drog mig ganska ordentligt för att raka mig då jag fick jobbiga utslag hela tiden med denna. Blev gula finn-liknande saker överallt på halsen något dygn efteråt. Väldigt irriterande!

Köpte därefter en Braun 790cc för några år sen och har aldrig tittat tillbaka sen dess. Luktar gott och blir helt lent, inte det minsta lilla utslag heller. Dyr var den men ska det bli bra så får det kosta. Med den inställningen kommer jag förmodligen sluta upp med en kniv vid halsen vilken dag som helst, men det är inte mig emot.

Men så om det mot förmodan skulle finnas någon stackare där ute med samma problem som jag hade för några år sen så kan jag i alla fall rekommendera 790cc eller någon liknande apparat. Löste mina problem enkelt.

Det behöver inte bli så dyrt, alla mina rakknivar är köpta på tradera för från ca 100kr och NERÅT! De är dessutom alla Svensktillverkade vilket jag tycker är rätt kul

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Säkerhetshyvel eller kniv och riktig raktvål är snarast billigare än att hålla på med moderna hyvlar. En aning högre startkostnad bara men man kan ju köpa lite i taget eller som ovan begagnat. Maskin har aldrig varit ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Det övre paketet är 10-pack och är köpt i Sverige.
Det undre paketet är 5-pack och har skickats till mig från Thailand.

Någon som vet något om innehållet?

http://i.imgur.com/StoI9X7.jpg

Hur ser innehållet ut?

Jag har i och för sig inte sett några ställen som känts pålitliga som sålt Feather i 5-askar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Föredetting

Köpte också ett 5-pack Feather-blad från Thailand för en tjuga. Inte behövt öppna det än, men säljaren blev avstängd efter mitt köp.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Sötast

Har nog inte rakat mig på snart 5 år, trimmar dock!

Klarar icke av babyface looken

Permalänk
Medlem

Rakar mig så sällan som möjligt. Brukar bli rakning när man blir för irriterad när för mycket mat hamnar i ansiktet. Liksom Semlor/kebabrullar är inte allt för kul att käka när man är för skäggig. Brukar bli grovrakning med en hårtrimmer sen putsa till ett babyface med en 20år gammal philips apparat man körde med i lumpen:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har också gått och blivit rakningshipster - köpte en Merkur 38C. Rakar väl egentligen bara överläppen, kinderna och halsen, nöjd än så länge. Blev fint med fem Feather-blad för en tjuga från Ebay också - och sköna skärsår i mungipan vid första försöket.

Raktvål och borste att rekommendera?

Fem för 20? Jag köpte 100st för omkring 200kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Sedan jag var 14 fram till nu har jag rakat mig med rakapparat. Det nollar inte skägget, dock blir skägget inte grövre. Testade rakhyvel för ett tag sen men gillade de inte riktigt. Visste inte hur jag skulle göra så skar mig endel. Har väl bara vänjt mig vid apparat.

Skägget som är lite över kinderna och under ögonen trimmar jag. Hur? Jo min mamma tar tråd och rycker bort de. Gör förbannat ont, tårar rinner ner okontrollerbart. Jag vill köra med kniv som jag gör hos frisöer, men de får jag inte för mamma. Hon ville hålla de "traditionellt" och "naturligt". Snart blir jag 18 men inget kommer förändras. Måste lämna huset först innan jag kan bestämma över mitt eget skägg haha.

Livet med skägg är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men så om det mot förmodan skulle finnas någon stackare där ute med samma problem som jag hade för några år sen så kan jag i alla fall rekommendera 790cc eller någon liknande apparat. Löste mina problem enkelt.

Har också köpt en Braun 790cc men kan inte rekommendera den. För mig tar det dubbelt så lång tid att raka mig med 790cc än med t.ex. Mach 3. Resultatet blir dessutom bättre med Mach 3.
Att i stället raka mig med säkerhetshyveln Merkur 34C gör det hela till en rolig rakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Har också köpt en Braun 790cc men kan inte rekommendera den. För mig tar det dubbelt så lång tid att raka mig med 790cc än med t.ex. Mach 3. Resultatet blir dessutom bättre med Mach 3.
Att i stället raka mig med säkerhetshyveln Merkur 34C gör det hela till en rolig rakning.

Med tanke på hur dålig en Mach 3 är låter det som en rejäl sågning.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Det övre paketet är 10-pack och är köpt i Sverige.
Det undre paketet är 5-pack och har skickats till mig från Thailand.

Någon som vet något om innehållet?

http://i.imgur.com/StoI9X7.jpg

Feather har några olika förpackningar för olika marknader. Finns både 5 & 10-pack i gult, rött eller svart.
Det var någon på Badger&Blade som forskat i det där.
Jag köpte några hundrapack direkt av Feathers distributör i Bangkok, och det var 20st 5-pack i varje.
Feather är populära i Thailand, så det finns gott om dom, har aldrig sett några kopior där heller.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Jag som har lite grövre skäggväxt (Något i stil med Gilette kör fast i den) skulle vilja så ett slag för Muhle R41. Jag hade tidigare en Merkur 34C, men bytte upp mig till R41 för någon månad sedan.

Den rakar mycket närmare och renare än 34C, och har inget problem som helst med stressig sköljning/löddring på morgonen. Dock så känns den verkligen farlig jämfört med 34C, så man behöver ta det lite försiktigt. Steget från 34C till R41 var ungefär som steget från Gilette till 34C.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

För den som vill ha en snabb och smidig lösning kan jag rekommendera Philips Oneblade. Dåligt med återförsäljare i Sverige än av nån anledning, jag drog hem en från Amazon Tyskland. Kör både skägg och huvud med den.
Man får inte en superslät rakning men tillräckligt för mig, framför allt med tanke på hur snabbt det går.

https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=oneblade
Kolla Youtube för reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Jag som har lite grövre skäggväxt (Något i stil med Gilette kör fast i den) skulle vilja så ett slag för Muhle R41. Jag hade tidigare en Merkur 34C, men bytte upp mig till R41 för någon månad sedan.

Den rakar mycket närmare och renare än 34C, och har inget problem som helst med stressig sköljning/löddring på morgonen. Dock så känns den verkligen farlig jämfört med 34C, så man behöver ta det lite försiktigt. Steget från 34C till R41 var ungefär som steget från Gilette till 34C.

Jo den är fantastisk när man är lite uppvärmd så att farligheten känns hanterbar

Tycker jag brukar vara ungefär lika stubbig en halvdag efter att jag rakat mig med den om direkt efter rakning med 34C eller liknande snäll hyvel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kan inte köra feather bladen personligen, alldeles för vassa, cuttar sönder mig.
Lite slöare blad går dock bra

Permalänk

Kör med en cut throat kniv, var lite tveksam i början men fick häng på det och nu vägrar jag annat.
Lite jobbigt att bryna med två stenar och sen köra med läder, men klart värt det.
Kniven är från 1957, hittade den i en skrotlåda för något år sedan och låg i bokhyllan orörd tills förra året när jag fick slut på rakblad.. Orkade inte handla nya så jag vässa den och sen var jag fast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppade på tåget med säkerhetshyvel för drygt ett halvår sedan. En fundering som uppkommit är hur stor påverkan hyveln har? Såg att @anon257891 köpt en hyvel som kostar X antal kronor mer än den jag använder (i Bilder på ditt senaste inköp-tråden) och därför väcktes nyfikenheten kring hyvelns påverkan vs bladen, någon som törs ge sig på att försöka förklara?

Jag är också typen som nöjer mig med vanligt raklödder trots att jag kör med en säkerhetshyvel, finns det någon mer som gör lika och har ni i så fall något lödder att rekommendera som fungerat bättre än andra?

Permalänk
Inaktiv

@ClubT:
Jag är inte på något sätt en expert (eller ens kunnig) i denna frågan, men om jag gissar "hej vilt" (och drar lite paralleller till mina egna erfarenheter):

Jag har bara testat två olika säkerhetshyvlar (Mercur 34C och Feather AS-D2) i kombo med diverse olika blad.

Efter att ha testat ett otal olika blad med min första hyvel (mercur 34C) fastnade jag för Feather-bladen: de funkade bäst för mig och mitt ansikte. Som det ofta är i dessa subjektiva frågor så är det upp till var och en att själv tycka vad som är "bäst".

Efter ett par månader med min 1a säkerhetshyvel (Jag körde oftast med kniv innan dess, och ngn enstaka gång med "flerblads-system av välkänt märke") blev jag nyfiken på att prova något annat: inte för att jag identifierat någon brist i min dåvarande rutin eller dess resultat, utan för att "skoja till det".

Själv trodde jag inte, före köpet, att det skulle vara ngn större skillnad mellan olika säkerhetshyvlar (förutom anbringad vinkel vid rakning) och trodde definitivt inte att Feather AS-D2 skulle ge något större mervärde jmf. med Mercur 34C: varken i prestanda, hantering eller resultat (speciellt inte eftersom jag valt att fortsätta med samma sorts rakblad (Feather).

Dock visade det sig att jag upplever det som att den dyrare hyveln (Feathern) ger ett bättre resultat (i.e. jag är "nyrakad" ett par timmar till jmf. med mercur), Feathern är även (enligt min subjektiva åsikt) mer lättanvänd och "straffar" dig inte i samma mån när du "gör fel" vid rakningen (vinkel, anläggningsyta, ryck och "spasmer" etc.)

Självklart är den inte 4 gånger bättre (som priset antyder) än Mercur 34C eller ger 4ggr bättre resultat, men det är ju väldigt sällan som "premiumprodukter" är så mycket bättre som priset försöker påvisa (i.e. jmf. med icke-premium).

Oavsett så ger båda mina säkerhetshyvlar ett bättre och och mindre finnigt och flammigt resultat än alla "flerbladssystem" jag testat (till ett, avsevärt, lägre pris (över tid))

Kortare sagt:
Jag är väldigt nöjd med "Premiumhyveln"; det är en märkbar (inte enbart mätbar) skillnad i resultat och jag anser att den är prisvärd (speciellt om man slår ut kostnaden över tid och jämför med "kända flerbladssystem").

Men jag tror även att det är kombinationen av blad och hyvel tillsammans som gör skillnaden (inte den enskilda komponenten för sig)

Sen får jag väl erkänna att jämfört med Rakkniv+barnängens tvål+borste så är nog det största lyftet i min rakupplevelse att jag gått över till "påkostad" rak-kräm (proraso) och påkostade "post-shave-balm"-produkter (jmf. med inga dito produkter)

Hade jag gjort om "resan" med det jag vet nu, så hade jag inte tvekat om att köpa en "Feather AS-D2"!

P.S. Jag växlar mellan "våtrakning"(Kräm+borste) och "raklödder på burk", och enligt min åsikt är Prorasos raklödder (på burk) väldigt prisvärt och bra! (självklart inte lika trevligt som uppvärmt borst-lödder... men, subjektivt, bra mycket bättre än "kända flerbladsssystems raklödder) D.S.

Permalänk
Medlem

@anon257891 expert eller inte så är jag oerhört tacksam för svaret! Givetvis är det omöjligt att bedöma rakning objektivt eftersom alla har olika förutsättningar, men dina åsikter visar ju ändå att det finns utrymme till förbättring med andra hyvlar. Mitt första steg får bli att ta mig igenom olika blad och se vad skillnaden blir där och senare ge mig på olika modeller av hyvlar. Kanske borde börja testa olika typer av lödder med... So much to do, so little time...

Permalänk

Bump.

Jag har haft rakapparat som gått sönder och har sedan dess av och till använt engångshyvlar men kikar lite på både säkerhetshyvlar och nu även shavette. Om man använder rakskum exempelvis från Gents så behöver man inte tvålar eller hur fungerar det?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Orkar inte raka, trivs rätt bra med vildvuxet. Bara klippa till lite i mustaschen så det går lättare att äta annars är det lungt:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har också gått och blivit rakningshipster - köpte en Merkur 38C. Rakar väl egentligen bara överläppen, kinderna och halsen, nöjd än så länge. Blev fint med fem Feather-blad för en tjuga från Ebay också - och sköna skärsår i mungipan vid första försöket.

Raktvål och borste att rekommendera?

Långt efteråt, men jag har en matchande borste till 38C. Jag har inte tittat om den finns fortfarande, men den har alltså samma typ av barber pole-form på handtaget. Det är ganska många år sedan jag köpte min (från Storbritannien).

Feather är bra för mig i 38C om jag inte har rakat mig på tre dagar eller mer. Om jag rakar mig varannan dag, vilket är det vanligaste, blir det väldigt lätt prickig korv av alltihop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rolle2000:

Har också köpt en Braun 790cc men kan inte rekommendera den. För mig tar det dubbelt så lång tid att raka mig med 790cc än med t.ex. Mach 3. Resultatet blir dessutom bättre med Mach 3.
Att i stället raka mig med säkerhetshyveln Merkur 34C gör det hela till en rolig rakning.

Jag har också en 790CC. Sämsta rakapparat jag haft från Braun (bortsett från den fina rengöringen). Tvärstannar dessutom till och från pga mitt grova skägg, även på högsta läget. Blev erbjuden att testa generationen efter hos Smartson för halva priset men tackade nej, det säger något om hur bränd jag blivit av Brauns moderna apparater.

Det var den usla upplevelsen av en dyr men dålig rakapparat (790) som gjorde att jag bytte till gammaldags hyvel för ungefär två år sedan. Efter att ha provat olika saker så har jag landat i Mühle R41 (öppen kam) och Feather blad. Räcker med 2 tag på veckogammalt skägg för att bli ren. Den öppna konstruktionen gör att hyveln aldrig sätter igen utan fungerar optimalt hela tiden.

Aldrig varit så nöjd med morgnarna efter bytet. Går fortare för mig än rakapparat, slipper oljudet och huden blir fantastiskt mjuk och fin. Nu ser jag fram emot att raka mig. Så kände jag aldrig med cartridge-hyvlar eller elektriska surrsaker.

För att hedra farfar kör jag också Hega rakbalsam. Billigt och bra för huden. Finns i blå variant för er som gillar Uppsala.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Bump.

Jag har haft rakapparat som gått sönder och har sedan dess av och till använt engångshyvlar men kikar lite på både säkerhetshyvlar och nu även shavette. Om man använder rakskum exempelvis från Gents så behöver man inte tvålar eller hur fungerar det?

Menar du vanligt raklödder på trycksatt burk av mer eller mindre tjusig sort? I så fall skulle jag säga att borste och raktvål eller gel på tub är att föredra. Man får förstås dra upp löddret först då, men det är mycket enklare att lägga på mer sedan och det är inte så förbaskat torrt som burklöddret brukar vara. Och det är lätt att dutta på lite extra vatten på borsten om så skulle behövas.

Men visst, lödder på burk, tvål och gel har samma användningsområde. Med tvålen så blöter man först upp en rakborste, nöter av lagom mängd tvål och "vispar" sedan upp ett lödder.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag kör nu, grävlingsborste och Proraso gröna tvål (inte tub utan burk) tycker jag är bättre än något lödder på burk jag provat och dessutom billigt. Köpte typ 15 burkar på någon Åhléns-rea för under 50-lappen styck och normalpriset är lågt oavsett, från rätt butik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro