Nvidia ser inte AMD Vega som ett hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inom kort äntrar AMD:s arkitektur Vega scenen och tar då upp kampen om prestandasegmentet, men lanseringen är ingenting som väntas påverka dagens konkurrensläge.

Läs hela artikeln här

Att Nvidia inte oroar sig över sin marknadsposition ser vi väl redan?
Kolla bara prisändringarna på "prestandakort" över de senaste åren.

Och köpare av dessa kort råder det ingen brist på.

Jag ser bara en utveckling på marknaden, och den är inte ljus för oss konsumenter

Permalänk
Medlem

Detta är nog den första gången Jen-Hsun går ut och säger något liknande.
Jag ser detta som omvänd psykologi, han säger att han inte ser detta som ett hot, men innerst inne så är han nog lite rädd

VEGA är ju den första arkitekturen som tillverkas helt under Rajas ledning, detta är ju Rajas Baby kommer nog att prestera riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag minns väl när Nokia skrattade åt medier när man frågade om man såg iPhone som ett hot mot deras produkter. Går ju sådär för Nokia idag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DC_DJ:

Jag minns väl när Nokia skrattade åt medier när man frågade om man såg iPhone som ett hot mot deras produkter. Går ju sådär för Nokia idag.

En ganska kass jämförelse.

Apple var en helt ny spelare på mobiltelefonmarknaden, även om det är arrogant så kan man ändå sätta sig in i reaktionen från Nokia vid det läget. Att som största spelare på marknaden vara orolig för att ett företag som aldrig tidigare sysslat med mobiltelefoni skulle vara ett hot för dom var nog ganska löjlig tanke vid tillfället.

I detta fallet så är det en kommentar om en konkurrent som man troligtvis har väldigt bra koll på och förstår sig på. Jag gissar på att NVidia antagligen redan har insider information om RX Vega och dess prestanda.

Min analys är att GTX 1080 Ti lanserades för att hålla kvar prestandakronan. RX Vega presterar antagligen bättre än GTX 1080, kanske till och med nära GTX Titan X Pascal i vissa titlar men att det skulle köra över GTX Titan Xp och 1080 Ti har jag väldigt svårt att tro.

Ingen kommer bli gladare än mig om RX Vega är ett sådant mega monster som AMD vill göra gällande dock för det innebär att jag kan ersätta mitt 980 Ti utan att ta sms-lån.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DC_DJ:

....Nokia skrattade åt medier ....iPhone

Skrivet av Dinoman:

även om det är arrogant.... Nokia

När ni säger Nokia så menar ni den trojanska hästen vid namnet "Stephen Elop" kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Påminner om gamla goda fury med 4GB RAM är förfärligt och ingen vettig skulle köpa skiten, nvidia med 3,5GB minne är bäst och alla bör köpa för vem van behöver mer minne än det.

Om jag inte var en datornörd skulle jag nästan hoppas på att AMD försvinner så att jag får lyssna på dessa samma personer gnälla över priser från både nvidia och intel. Att förstöra för sig själv är bland det roligaste människan envisas med att göra om och om igen.

Skrivet av Ozzed:

Ja det lär ju bli något liknande nu.

Jag tror det skulle jämna ut sig om man på något magiskt sätt kunde tvinga de som genom sin jängivenhet åt ett visst märke/FUD-spridning hämmar konkurrensen att betala de priser som skulle råda i en monopolsituation. Då skulle det inte vara så roligt längre.

Sluta fresta mig med den tanken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant, men Jen-Hsun Huang har förmodligen rätt att det blir en version 2 av Fury floppen.
Alla som är intresserade av ett 1070-1080ti har förmodligen redan köpt ett kort och priserna kommer knappast att sjunka mer än ett par kronor. Gissar att de är dyra att tillverka.

Min nästa GPU bestäms förmodligen av vilken skärm jag köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Sant, men frågan är om folk som har ett 1080 sen ett år tillbaka är sugen på att köpa det.. Min poäng är att AMD är långt efter

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, dom som har ett 1080 lär inte uppgradera och de flesta som vill lägga pengarna för ett 1080Ti har förmodligen redan gjort det. Men att 1080 varit ute så länge är ingenting som talar emot att dom skulle kunna ta lika mycket som ett 1080Ti kostar om det presterar liknande eftersom det är rätt nytt också. Däremot tror jag det är en dum idé om dom vill sälja kort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att Nvidia inte oroar sig över sin marknadsposition ser vi väl redan?
Kolla bara prisändringarna på "prestandakort" över de senaste åren.

Och köpare av dessa kort råder det ingen brist på.

Jag ser bara en utveckling på marknaden, och den är inte ljus för oss konsumenter

För 10-15 år sen hade jag varit riktigt orolig över detta, men idag när spelintresset är lågt så bryr jag mig knappt....Så om Intel o Nvidia tar över så får dem göra det. Låt deras fans betala vad det kommer kosta när monopolet är ett faktum!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DC_DJ:

Jag minns väl när Nokia skrattade åt medier när man frågade om man såg iPhone som ett hot mot deras produkter. Går ju sådär för Nokia idag.

Det tråkiga i sammanhanget är att Symbian är fortfarande bra mycket bättre än iOS eller Android. De förlorade på PR som apple är faktiskt jävligt duktiga på. Det handlade aldrig om bättre teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det tråkiga i sammanhanget är att Symbian är fortfarande bra mycket bättre än iOS eller Android. De förlorade på PR som apple är faktiskt jävligt duktiga på. Det handlade aldrig om bättre teknik.

Symbian var ljusår efter och var allmänt miserabelt även när de kopierade Äpplet.
Nokias fula n95 som släpptes samtidigt var redan antik när den släpptes.
Testade aldrig meego som kanske var bättre, men Symbian hade aldrig en chans.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ramlösa:

Kan bli intressant, men Jen-Hsun Huang har förmodligen rätt att det blir en version 2 av Fury floppen.
Alla som är intresserade av ett 1070-1080ti har förmodligen redan köpt ett kort och priserna kommer knappast att sjunka mer än ett par kronor. Gissar att de är dyra att tillverka.

Min nästa GPU bestäms förmodligen av vilken skärm jag köper.

Har han sagt detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt