Microsoft avtäcker rörelsekontroller för Windows 10 VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker rörelsekontroller för Windows 10 VR-headset

Senare under året släpper ett flertal tillverkare VR-headset för Microsofts mixed reality-plattform. Nu meddelar Microsoft att de även släpper rörelsekontroller som kan användas med dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

dom där ser inte ut att dom kommer hålla länge xd

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk

Så vad händer när man rör handen utanför headsetets synvinkel? typ bakom sig själv eller liknande.

Finns flera VR spel där man gör grejer på ryggen med kontrollern, typ hämtar vapen,pilar, inventory.

Å andra sidan är detta kanske inte VR tänkt för spel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet med VR är att man köper en dyr gris i säcken. För dyrt, för låg upplösning, svårt att hitta ställen att prova på och kräver en kraftfull dator. Lär nog dröja några år till om det ska slå genom på bred front.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Så vad händer när man rör handen utanför headsetets synvinkel? typ bakom sig själv eller liknande.

Finns flera VR spel där man gör grejer på ryggen med kontrollern, typ hämtar vapen,pilar, inventory.

Å andra sidan är detta kanske inte VR tänkt för spel?

Troligtvis kan man spåra det helt acceptabelt med hjälp av gyroskop och accelerometrar. Du kommer nog inte märka att spårningen inte är centimeterexakt då du inte ser kontrollen.

Permalänk
Medlem

Grym atmosfärisk musik

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se Kinect integrerad i Surface Laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Problemet med VR är att man köper en dyr gris i säcken. För dyrt, för låg upplösning, svårt att hitta ställen att prova på och kräver en kraftfull dator. Lär nog dröja några år till om det ska slå genom på bred front.

Det räcket med ett 1060 och en i5a.

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig lägga så mycket pengar på sånt här då jag tröttnar fort och pallar inte sälja det då kommer jag bara lägga det någonstans.

Sen så vill jag inte stödja Microsoft heller om man inte måste.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det räcket med ett 1060 och en i5a.

Alt Ryzen R5 typ 1600 och 480, eller en kombo av dessa 4 alt.
Det krävs faktiskt inte så extremt höga krav som folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det räcket med ett 1060 och en i5a.

Skrivet av Paddanx:

Alt Ryzen R5 typ 1600 och 480, eller en kombo av dessa 4 alt.
Det krävs faktiskt inte så extremt höga krav som folk tror.

Räcker det med det för att köra 4k eller 8k i hög FPS, för det är där någonstans runt 8k som jag ser det som njutbart. Inte dessa prototyper som kostar 10000kr.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Räcker det med det för att köra 4k eller 8k i hög FPS, för det är där någonstans runt 8k som jag ser det som njutbart. Inte dessa prototyper som kostar 10000kr.

Jag tycker absolut att degen vr är njutbart. Jag tänker inte alls på upplösningen i bra designade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Räcker det med det för att köra 4k eller 8k i hög FPS, för det är där någonstans runt 8k som jag ser det som njutbart. Inte dessa prototyper som kostar 10000kr.

Hur vet du att gränsen för njutbart går vid 8K i 144 FPS? För den tekniken ligger 10 år bort. Du kan gå in i valfri Elgiganten och testa Vive. Det är extremt lätt att leva sig in i dagens VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Hur vet du att gränsen för njutbart går vid 8K i 144 FPS? För den tekniken ligger 10 år bort. Du kan gå in i valfri Elgiganten och testa Vive. Det är extremt lätt att leva sig in i dagens VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa att för MIG går gränsen för njutbart, under långa spelstunder, vid en skarpare bild och hög FPS. Det är ju en sak att testa VR och att sedan sitta hemma i timmar. Dessutom blir det jäkligt varmt efter ett tag, men det är kanske bara jag som upplever det så.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Saknar min sidewinder kontroll från innan millennieskiftet,

så långt tillbaka med andra ord. Hade den trådlösa men hittar ingen vettig bild på den. Minns att jag spelade motocross madness på den och grymt bekväm att använda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Räcker det med det för att köra 4k eller 8k i hög FPS, för det är där någonstans runt 8k som jag ser det som njutbart. Inte dessa prototyper som kostar 10000kr.

8k är något du drömmer om, det finns verken teknik, kablar eller vettiga sätt att köra det.

4K är möjligt, men du behöver minska grafiken så klart. Sett till ren prestanda så har både i5an och R5an många gånger mer CPU kraft än alla konsoler, vilket ger dig betydligt mer chans för hög FPS för VR. Detta är varför konsolerna ofta har mer problem, och skryter om 4k, istället för 60+ FPS...

När det gäller GPUn så har ju 480/1060 i runda slängar 4-5 TFlop, vilket är rätt likt till PS4 Pro som har ca 4,2TFlop och kör VR redan idag. Och Scorpio som sägs få runt 6TFlop kan matchas med lite bättre kort. Så du ligger runt samma nivå som konsolerna även till de låga priserna på kort.

Vill du sen slå till på tex 1070 så kommer du ju få mer grafikprestanda också på runt 6TFlop, vilket lär matcha även nya Xbox enheten utan problem... men då går ju så klart priset också upp. Dock vet vi inte vad scorpio ska kosta än, och den finns inte att köpa idag heller. Både AMD och Nvidia väntar jag kommer lansera nästa gen kort snart nog för att sätta 1070 prestanda på bordet för betydligt fler.

Så, det handlar väl mer om vilka fantasinivåer du har, eller förväntar dig kunna köpa. För ovan spec räcker bra för vad VR är idag, och även 4k upplösning, med mer rimlig nivå. Kan personligen säga att jag hade inga problem ens med PS4 Pro och VR i EVE Valkyrie och dens intensiva strider.

Permalänk
Medlem

Vore konstigt om det inte blev mer Mainstream med Vr nu när Windows har bra inbyggt stöd och det kommer både billiga och vettiga headset:s.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

8k är något du drömmer om, det finns verken teknik, kablar eller vettiga sätt att köra det.

4K är möjligt, men du behöver minska grafiken så klart. Sett till ren prestanda så har både i5an och R5an många gånger mer CPU kraft än alla konsoler, vilket ger dig betydligt mer chans för hög FPS för VR. Detta är varför konsolerna ofta har mer problem, och skryter om 4k, istället för 60+ FPS...

När det gäller GPUn så har ju 480/1060 i runda slängar 4-5 TFlop, vilket är rätt likt till PS4 Pro som har ca 4,2TFlop och kör VR redan idag. Och Scorpio som sägs få runt 6TFlop kan matchas med lite bättre kort. Så du ligger runt samma nivå som konsolerna även till de låga priserna på kort.

Vill du sen slå till på tex 1070 så kommer du ju få mer grafikprestanda också på runt 6TFlop, vilket lär matcha även nya Xbox enheten utan problem... men då går ju så klart priset också upp. Dock vet vi inte vad scorpio ska kosta än, och den finns inte att köpa idag heller. Både AMD och Nvidia väntar jag kommer lansera nästa gen kort snart nog för att sätta 1070 prestanda på bordet för betydligt fler.

Så, det handlar väl mer om vilka fantasinivåer du har, eller förväntar dig kunna köpa. För ovan spec räcker bra för vad VR är idag, och även 4k upplösning, med mer rimlig nivå. Kan personligen säga att jag hade inga problem ens med PS4 Pro och VR i EVE Valkyrie och dens intensiva strider.

Tja jag tycker helt enkelt VR har för låg upplösning till konsumentenheter. Det kommer krävas ett par generationer till på GPU-sidan för att det skall bli tillfredsställande för mig. Sen tror jag inte att CPUn vare sig det är AMD eller Intel är avgörande, utvecklingen där går ju rätt långsamt. Låg latens är ju också viktigt.

Det finns ju t.ex Pimax som har visat 8k med 2 st 4k displayer som växlar i 120Hz.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag sa att för MIG går gränsen för njutbart, under långa spelstunder, vid en skarpare bild och hög FPS. Det är ju en sak att testa VR och att sedan sitta hemma i timmar. Dessutom blir det jäkligt varmt efter ett tag, men det är kanske bara jag som upplever det så.

Ja, jag vet att du pratar om din synvinkel, men hur kan DU veta att DIN gräns för vad som är njutbart går vid 8K/144fps när den tekniken inte ens finns vid horisonten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Ja, jag vet att du pratar om din synvinkel, men hur kan DU veta att DIN gräns för vad som är njutbart går vid 8K/144fps när den tekniken inte ens finns vid horisonten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nöja mig med 4k i 120fps i upplevd prestanda om jag inte ser någon screendoor effect eller liknande problem.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Tja jag tycker helt enkelt VR har för låg upplösning till konsumentenheter. Det kommer krävas ett par generationer till på GPU-sidan för att det skall bli tillfredsställande för mig. Sen tror jag inte att CPUn vare sig det är AMD eller Intel är avgörande, utvecklingen där går ju rätt långsamt. Låg latens är ju också viktigt.

Det finns ju t.ex Pimax som har visat 8k med 2 st 4k displayer som växlar i 120Hz.

Att 4k är något som också jag vill se på VR håller jag med. Men helt ärligt, jag tycker (av egen erfarenhet med det) att det är tillräckligt bra för att kunna använda det.

Och CPUn är extremt avgörande, då det är den som gör den låga latensen och den höga frekvensen. Utan en kraftig CPU, står GPU delen bara och stampar... Eller så får du förenkla spelet till sådan nivå att det är busenkelt att köra, vilket är ju synd när man vill ha ett roligt spel också.

Sen att någon har visat upp en teknik med 4k x2 är lite som att säga att vi snart ska få ny batteriteknik i våra mobiler med 50%... hur många gånger har vi inte hört det?
Det är enorma mängder underliggande krav som krävs för att 8k ska fungera mer än i special designad utrustning. Bara rent grafikmässigt så pratar vi en nivå som är 5+ år framåt, minst om du inte ska investera kostnaden av en ny bil i projektet. (Och du gnällde redan på 10k...)

Problemet jag har mest är trådarna. Ett VR set vill jag hellre se med lägre upplösning, men bra flyt och trådlös. Det gjordes ju ett trådlöst kit till HTC Vive, men jag vill se detta som designmål. Samtidigt vet jag att trådlöst är ett helvete för att få stabilt, snabbt och pålitligt. Men jag som sagt accepterar hellre 1440p 120fps med trådlöst, än 8k 120fps med tråd... personligen.

Permalänk
Medlem

Vi behöver Jonas och hans hjärna och se om han få ont i huvudet eller inte av dessa. Ett par budget VR kan funka men hur bra är dom? Gilla dock inte designen men de är jag de.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se en massmarknad för VR inom de närmaste 3-4 åren. Det finns helt enkelt för många nackdelar att sitta med dessa på huvudet under längre tid. Sen är det ju det vanliga att finns det inte tillräckligt med VR-användare utvecklar man inte AAA spel eller andra program och vice versa.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Äntligen VR till ett pris som faktiskt är överkomligt. Dock fortfarande lite för högt för att slå igenom i mainstream, men helt klart överkomligt för den som vill ha.

Dock skulle jag vilja se en integration med befintlig 3D teknik, främst för att titta på inspelat VR material. (perfekt teknik för typ Youtube video's där man följer inspelarens huvudrörelser, något som kan orsaka åksjuka annars.)

Det finns ju andra typer av spel som lämpar sig väl för enklare "VR", typ Eurotruck där man mycket väl kan klara sig med 3D glasögon och head-tracking. (typ alla slags bilspel). Och sedan har vi andra typer av spel som inte alls använder head-tracking, typ platformers i stil med Trine (Som ser underbart ut i 3D).

3D har liksom glömts bort helt på senaste tiden, och får ingen kärlek. Vilket är synd, då 3D faktiskt är perfekt för att titta på VR material och funkar lite som poor-mans-VR utan head-tracking.

Permalänk
Medlem

varför inte en enda ord de tekniska specifikationer ?

Permalänk

Gillar att dom har kombinerat designen från både Vive och Oculus, då båda har för- och nack-delar. Saknar verkligen mini-joysticks på mina Vive-kontroller! Borde vara standard för att röra på sin karaktär istället för det där idiotiska teleporterandet som fler och fler tar efter.

Känner dock inte hypen runt detta projektet än, men nice att det har fått ett lågt pris iaf. Återstår att se hur kul det blir i praktiken!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Äntligen VR till ett pris som faktiskt är överkomligt. Dock fortfarande lite för högt för att slå igenom i mainstream, men helt klart överkomligt för den som vill ha.

Dock skulle jag vilja se en integration med befintlig 3D teknik, främst för att titta på inspelat VR material. (perfekt teknik för typ Youtube video's där man följer inspelarens huvudrörelser, något som kan orsaka åksjuka annars.)

Det finns ju andra typer av spel som lämpar sig väl för enklare "VR", typ Eurotruck där man mycket väl kan klara sig med 3D glasögon och head-tracking. (typ alla slags bilspel). Och sedan har vi andra typer av spel som inte alls använder head-tracking, typ platformers i stil med Trine (Som ser underbart ut i 3D).

3D har liksom glömts bort helt på senaste tiden, och får ingen kärlek. Vilket är synd, då 3D faktiskt är perfekt för att titta på VR material och funkar lite som poor-mans-VR utan head-tracking.

Det blir nog bättre än 3d tv om någon vågar satsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Troligtvis kan man spåra det helt acceptabelt med hjälp av gyroskop och accelerometrar. Du kommer nog inte märka att spårningen inte är centimeterexakt då du inte ser kontrollen.

Gyro och accelerometer kan inte ens hålla positionen still i en sekund. Jag tror att dessa är helt oanvändbara utanför synfältet tyvärr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."