Permalänk

Jordfel när jag kopplar in HDMI

Jag och sonen har byggt en dator ihop.
PSU EVGA GQ 650W
CPU Intel 7700K
Gpu Asus 1080 ROG Strix
MB Asus Z270F Gaming Rog Strix
CPU kyl Cryorig Ultimate H5
Ram G Skill Ripjaws 3200MHz
SSD Intel 540 240Gb
HDD Firecuda 2TB 128MB
Chassie Define C Window
Extra fläktar 2st Fractal Dynamik X2 GP-12 inkopplade på H Amp Fan och AIO pump pinsen (de två som följer med är kopplade på Chassie fan 1 och 2)

När vi stoppade sladden i väggen och slog på PSUt första gången så var inga yttre komponenter inkopplade (skärm, mus eller liknande). Var bara så sugna på att se om det överhuvudtaget var liv i den även om vi inte hade skärm.
Allting verkade normalt, inga konstiga ljud och RGB belysningen fungerade och den röda dioden som indikerar st by läge lös.
Nu kom vi på att vi kunde koppla den till TVn med en HDMI kabel för att se så den startade upp ok men när jag skulle trycka in kontakten i MB Hdmi utgång så löste jordfelsbrytaren.
Fick lätt panik och sonen såg nio månaders väntan ( vi har köpt delar i etapper när vi hittat fynd) sluta i ett anti-klimax.
Kollade så att jag inte kunde se att MB låg imot någonstans och att alla distanser satt rätt, inget såg onormalt ut.
Prövade igen, satte nu HDMI i grafikkorts utgången och satte sedan in strömkabeln i väggen (PSU avstängt denna gång), så fort den kom i väggen löste jordfelsbrytaren, observera PSU fortfarande avstängt.
Mätte på PSU ingående kontakt. 0 ohm mellan jord och Chassie och fullt motstånd mellan jord/fas, jord/nolla, fas/Chassie och nolla/Chassie så som det ska vara.
Mätte på portar och fick då överslag mellan till exempel stift på LAN kontakt och Chassie samt Usb stift och Chassie.
Såg att bläcken på I/O plåten hamnat på fel sida om två portar (Insidan) och tänkte eureka, jag har funnit felet. Av med kort och plåt, böjde bläcken och satte tillbaka. Testade att plugga in nät sladd, (PSU avstängt, HDMI kabel i grafikkortsport) och jordfelsbrytaren löste igen.

Kan jag göra mer själv, har en multimeter om det är till hjälp, eller skall jag ge fan och hoppas att jag inte blåst kort och komponenter.
Kan jag tillexempel prova utan I/O plåt för att se om det är där felet ligger eller ska jag som sagt bara se mig besegrad?
Tack på förhand/Jan

Permalänk
Medlem

Vad händer om du drar ut TV:ns antennsladd, om du har en sån ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tyvärr Karaff, ingen antennsladd.

Permalänk
Medlem

Kör moderkortet löst utanför chassit med de nödvändigaste komponenterna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Karaff: ok, får pröva det i morgon. En fråga till bara, ska jag lägga kortet på anti stat påsen eller kartong?

Permalänk
Medlem

Ja, det går bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Stövelman: På kartong. Antistatpåsen fungerar tydligen bara bra när man har saker i den, inte på den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna ha att göra med läckströmmar som gör att jfb slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

@Stövelman: På kartong. Antistatpåsen fungerar tydligen bara bra när man har saker i den, inte på den.

Som isolering fungerar den utmärkt.

Hoppas inte heller man tillverkar antistatpåsar som är ledande på insidan men benägna att bygga upp en skadlig laddning på utsidan, det vore förödande att handskas med i känsliga miljöer.

Skrivet av Friterad:

Det skulle kunna ha att göra med läckströmmar som gör att jfb slår till.

Ja, troligen. Man skulle kunna koppla in datorn genom en ojordad kabel och mäta strömmen mellan datorns jord och vägguttagets jord. MED FÖRSIKTIGHET, så man inte blir ledande själv..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag hade ett liknande problem förut, dock var antennkabeln inkopplad till TV:n då den löste.

Jag upptäckte felet när jag gick från CRT till LCD och därmed jordad kontakt.

Svaret för mig var att min jordfelsbrytare var felkopplad. Den mätte inte skillnaden mellan fas och nolla utan fas och jord om jag minns rätt.

Kanske är något med jordfelsbrytaren? Testa dra HDMI/antennkabel från TV till jordblecket i uttaget och se om den löser, i så fall är den felkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Som isolering fungerar den utmärkt.

Hoppas inte heller man tillverkar antistatpåsar som är ledande på insidan men benägna att bygga upp en skadlig laddning på utsidan, det vore förödande att handskas med i känsliga miljöer.

Det var en youtube video tror jag eller någon annan form av artikel där man mätte runt på en antistatpåse, och då byggdes en laddning upp på utsidan men inte på insidan. Var ett tag sedan jag såg/läste den men jag la iaf på minnet att dom rekommenderade att lägga moderkortet direkt på moderkortskartongen och inte på antistatpåsen

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@2000+:

Jasså, det lät ganska oroväckande att förpackningar avsedda för ESD säker hantering faktiskt beter sig så..

NEDANSTÅENDE LÄSES EJ AV ESD-KÄNSLIGA / LÄSES PÅ EGEN RISK

Eller så gör man som en klasskamrat ja köpte ett moderkort och CPU av.
Var något AOpen slot 1 kort ( max 66Mhz FSB, LX chipset ? ) med en Celeron 300 CPU och RAM.
Fick delarna i en ICA-kasse, helt naket.. ni kan ju fundera på hur statiska såna påsar blir......

Det fungerade dock utmärkt, hade aldrig något chassi till den datorn, fattig student som man var, när vi lanade brukade jag köra datorn löst på ett bord, hårddisken liggandes vid sidan, helt öppet på en bordsduk.. På den tiden körde man ju CRT skärm också och de kunde ge lite statisk elektricitet också.

Det helt otroliga är att denna datorn krånglade ALDRIG NÅGONSIN, totalt rock solid, då snackar vi ändå Windows 95/98 tiden.

Rent teoretiskt borde prylarna stendött tycker man. Ibland undrar man hur ofta saker faktiskt går sönder m h a ESD.

OBS OBS OBS Jag försöker vara så försiktigt som möjligt med mina grejor med avseende på ESD och anser det vara viktigt, innan någon får nurdrage över denna anekdot nu

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@2000+:

Jasså, det lät ganska oroväckande att förpackningar avsedda för ESD säker hantering faktiskt beter sig så..

NEDANSTÅENDE LÄSES EJ AV ESD-KÄNSLIGA / LÄSES PÅ EGEN RISK

Eller så gör man som en klasskamrat ja köpte ett moderkort och CPU av.
Var något AOpen slot 1 kort ( max 66Mhz FSB, LX chipset ? ) med en Celeron 300 CPU och RAM.
Fick delarna i en ICA-kasse, helt naket.. ni kan ju fundera på hur statiska såna påsar blir......

Det fungerade dock utmärkt, hade aldrig något chassi till den datorn, fattig student som man var, när vi lanade brukade jag köra datorn löst på ett bord, hårddisken liggandes vid sidan, helt öppet på en bordsduk.. På den tiden körde man ju CRT skärm också och de kunde ge lite statisk elektricitet också.

Det helt otroliga är att denna datorn krånglade ALDRIG NÅGONSIN, totalt rock solid, då snackar vi ändå Windows 95/98 tiden.

Rent teoretiskt borde prylarna stendött tycker man. Ibland undrar man hur ofta saker faktiskt går sönder m h a ESD.

OBS OBS OBS Jag försöker vara så försiktigt som möjligt med mina grejor med avseende på ESD och anser det vara viktigt, innan någon får nurdrage över denna anekdot nu

Hehe, ptja, det är ju inte så att felaktig hantering nödvändigtvis måste innebära slutet för grejorna, det bara ökar risken. Finns ju även gott om exempel på det omvända, att man potentialutjämnat och haft sig efter alla konstens regler, men ändå fördärvat dem.

Man kan väl också spekulera i huruvida äldre grejer med grövre litografi är mindre känsliga för överslag, att det helt enkelt krävs mer för att döda dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack till alla för tips och ideer, gårdagen gick i de analoga teknikernas tecken så det blev inte mycket gjort.
Har och också insett att det nog är lite mycket pengar för att jag som på sin höjd har kompetens att felsöka en spade skall pilla för mycket med detta själv.
Tror framför allt att jag inte ska vara och rota i uttagen, det skulle nog kunna bli mycket mer spännande än vad sambon önskar

Jag får be att få tacka för hjälpen så länge så skall jag återkomma när vi funnit ut vad felet var.

Efter att ha skrivit detta så tänkte jag, ähh kan ju inte vara så farligt med HDMI kabeln mot jordblecket det kan man väl ändå våga testa.....
Testet gav resultat, TV'n igång och HDMI kabeln mot blecket och jordfelsbrytaren löste, jag kompetensutvecklade mig från att felsöka spadar till att felsöka jordfelsbrytare på nolltid
Stort tack till @ErikMolin för det tipset, blir till att ringa elektrikern i morgon

Ha en fortsatt trevlig dag alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stövelman:

Tack till alla för tips och ideer, gårdagen gick i de analoga teknikernas tecken så det blev inte mycket gjort.
Har och också insett att det nog är lite mycket pengar för att jag som på sin höjd har kompetens att felsöka en spade skall pilla för mycket med detta själv.
Tror framför allt att jag inte ska vara och rota i uttagen, det skulle nog kunna bli mycket mer spännande än vad sambon önskar

Jag får be att få tacka för hjälpen så länge så skall jag återkomma när vi funnit ut vad felet var.

Efter att ha skrivit detta så tänkte jag, ähh kan ju inte vara så farligt med HDMI kabeln mot jordblecket det kan man väl ändå våga testa.....
Testet gav resultat, TV'n igång och HDMI kabeln mot blecket och jordfelsbrytaren löste, jag kompetensutvecklade mig från att felsöka spadar till att felsöka jordfelsbrytare på nolltid
Stort tack till @ErikMolin för det tipset, blir till att ringa elektrikern i morgon

Ha en fortsatt trevlig dag alla!

Antar att du vet att man aldrig ska koppla in HDMI kabel med sakerna igång utan allt ska vara avstängt så att man inte har olika jord när det kopplas ihop. Kan vara därför din jordfelsbrytare löser ut.
Har du en jordfelsbrytare för hela huset/lägenheten? Eller har du flera?

Jordfelsbrytare funkar på så att den känner av läckströmmen från alla saker du kopplar in och när du har koppla in för många enheter på en jordfelsbrytare så kan den även lösa ut.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Stövelman:

Tack till alla för tips och ideer, gårdagen gick i de analoga teknikernas tecken så det blev inte mycket gjort.
Har och också insett att det nog är lite mycket pengar för att jag som på sin höjd har kompetens att felsöka en spade skall pilla för mycket med detta själv.
Tror framför allt att jag inte ska vara och rota i uttagen, det skulle nog kunna bli mycket mer spännande än vad sambon önskar

Jag får be att få tacka för hjälpen så länge så skall jag återkomma när vi funnit ut vad felet var.

Efter att ha skrivit detta så tänkte jag, ähh kan ju inte vara så farligt med HDMI kabeln mot jordblecket det kan man väl ändå våga testa.....
Testet gav resultat, TV'n igång och HDMI kabeln mot blecket och jordfelsbrytaren löste, jag kompetensutvecklade mig från att felsöka spadar till att felsöka jordfelsbrytare på nolltid
Stort tack till @ErikMolin för det tipset, blir till att ringa elektrikern i morgon

Ha en fortsatt trevlig dag alla!

Jag är verkligen ingen elektriker, långt ifrån, men det var så jag felsökte mitt problem med en riktig elektriker på telefonen som guidade.
Elektrikern i fråga gjorde därefter ett hembesök och öppnade jordfelsbrytaren och konstaterade att den var felkopplad.

Hoppas det löser sig för dig!

Edit: Dock kunde den lösa ut med avstängd TV. Med tanke på @vinylens inlägg.

Permalänk
Medlem

@Stövelman:

Har du TV:n kopplad med jordade kablar hela vägen till uttaget ?

Samt, har TV:n jordad nätanslutning ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@vinylens Första gången jordfelsbrytaren löste så var PSU igång men datorn inte startad och jag skulle sätta in HDMI kabeln.
Andra gången så hade jag läst på och kopplade in HDMI först. När jag sedan skulle plugga in sladden i vägguttaget så löste jordfelsbrytaren (PSU var inte tillslaget).
Vi har en jordfelsbrytare till hela huset. Läckströmmar skulle det ju kunna vara men jag tänker att då borde det väl ha hänt någon annan gång under de år man bott här och kopplat in olika apparater (dock aldrig någon stationär dator).

@ErikMolin Gör inget om du inte är elektriker, jag fick ju i alla fall ett uppslag som tål att undersökas. Det "värsta" som kan hända är ju att jag får bekräftat att det är rätt kopplat i huset.

Ha det gött

Permalänk

@karaff TVn är ansluten med jordad kabel till jordat uttag via jordad grendosa. TVn har jordad anslutning (tre stift).

Permalänk

@Stövelman: Jag kunde inte koppla HDMI mellan min dator och tv för då slog det gnistor från HDMI kabeln och chassit på PCn blev strömförande (så man fick stötar). Löste sig med att jag satte TVn och Datorn i samma vägguttag.

Permalänk

@danneattack TVn och datorn var kopplade i samma uttag så den funkar tyvärr inte för mig.

Om man tänker läckström, är det rätt tänkt att det inte hjälper att byta uttag eftersom vi bara har en jordfelsbrytare och då blir det väl den samlade läckströmmen som bryter?
Kom förresten på, som ett tillägg till mitt tidigare svar om läckströmmar, att vi har haft stationär dator inkopplad men inte med HDMI dock.

Permalänk

Kopplar du rakt in i vägguttaget eller via en grendosa, om du kör med grendosa prova byta den. Har själv fått trasiga grendosa flera ggr speciellt ifall det sitter överspänningsskydd i dosan.

Permalänk
Medlem

Har ni provat koppla in tv/datorn till annat störm uttag och kanske även en helt annan fas och se om det hjälper?

Skrivet av 2000+:

Det var en youtube video tror jag eller någon annan form av artikel där man mätte runt på en antistatpåse, och då byggdes en laddning upp på utsidan men inte på insidan. Var ett tag sedan jag såg/läste den men jag la iaf på minnet att dom rekommenderade att lägga moderkortet direkt på moderkortskartongen och inte på antistatpåsen

Kan det ha varit eevblog?
Han har laddat upp ett par vidoer om ESD påsar här är en https://www.youtube.com/watch?v=imdtXcnywb8

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan det ha varit eevblog?
Han har laddat upp ett par vidoer om ESD påsar här är en https://www.youtube.com/watch?v=imdtXcnywb8

Ja den var det nog!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Antistatpåsar fungerar genom att bilda en faradays bur runt komponenten, dvs. de är konduktiva på utsidan. Detta gör att det är högst olämpligt att lägga komponenter på en påse.

Permalänk
Medlem

Har du strömmen till dator och tv på samma skarvdosa när du testade?

Permalänk

Full kontakt mellan LAN och chassie?

Ny dag, nya tester, nya frågor.

I LAN porten på moderkortet mäter jag full kontakt, 0 Ohm, mellan de åtta skenorna och chassie, detta är väl inte normalt?

(Har kopplat loss alla kontakter in i moderkortet (från nätaggregat: MB kabel, CPU kabel, VGA kabel och även till diskenheter-SATA; allt från frontpanelen; alla fläktar inklusive cpu fläkt; SATA kablar; även grafikkort utplockat)

Övrigt: En kompis som är elektriker som hjälpte mig med inkoppling i elcentralen för ett par månader sedan säger att han inte sett något lustigt med kopplingen till jordfelsbrytaren så den tråden är lagd på is en stund. Har även pratat med el-firma som säger att detta skulle gett mig problem tidigare.
Dator och TV har vid alla tester varit kopplade i samma vägguttag (två kontakts uttag). TVn via en grendosa, utan överbelastningsskydd, som den varit kopplad i länge och tillsammans med allsköns olika apparater utan problem. Dator strömkabeln satte vi rätt i vägguttaget.
JFB är gemensam för alla faser och borde lösa vilket uttag jag än använder om det vore läckströmmar därför har jag ej heller provat i annat uttag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stövelman:

Ny dag, nya tester, nya frågor.

I LAN porten på moderkortet mäter jag full kontakt, 0 Ohm, mellan de åtta skenorna och chassie, detta är väl inte normalt?

(Har kopplat loss alla kontakter in i moderkortet (från nätaggregat: MB kabel, CPU kabel, VGA kabel och även till diskenheter-SATA; allt från frontpanelen; alla fläktar inklusive cpu fläkt; SATA kablar; även grafikkort utplockat)

Övrigt: En kompis som är elektriker som hjälpte mig med inkoppling i elcentralen för ett par månader sedan säger att han inte sett något lustigt med kopplingen till jordfelsbrytaren så den tråden är lagd på is en stund. Har även pratat med el-firma som säger att detta skulle gett mig problem tidigare.
Dator och TV har vid alla tester varit kopplade i samma vägguttag (två kontakts uttag). TVn via en grendosa, utan överbelastningsskydd, som den varit kopplad i länge och tillsammans med allsköns olika apparater utan problem. Dator strömkabeln satte vi rätt i vägguttaget.
JFB är gemensam för alla faser och borde lösa vilket uttag jag än använder om det vore läckströmmar därför har jag ej heller provat i annat uttag

Om inkopplingen och testningen av elcentral/jordfelsbrytare är korrekt utförd och skedde nyligen borde det finnas ett protokoll "Kontroll före idrifttagning" som visar hur jordfelsbrytaren uppför sig, det förklarar inte hela problematiken men felet kan ju bero på att det är ett flertal samverkande "ofarliga" småströmmar som tillsammans utlöser jordfelsbrytaren för det uppstår alltid lite småförluster även i en helt ok anläggning och protokollet innehåller uppgifter som visar om jordfelsbrytaren fungerar enligt elstandarderna eller inte så att man förhoppningsvis kan börja mer avancerad felsökning i rätt ände för det är kanske onödigt att mäta upp jordfelsbrytaren igen om det skett nyligen och det var ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrgaffe tack för tipset, har letat runt men jordfelsbrytaren installerades för 16-17 år och av förra ägarna så jag har inget installationsprotokoll. Har dock pratat med flera oberoende elektriker, en av dem har dessutom nyligen tittat på kopplingarna i centralen och de säger alla att jag borde haft massa lustiga fel långt tidigare om den var felkopplad så det ligger på is så länge.
Läckströmmar kan det vara det höll elektrikerna med om men att jag inte någon gång under de fem åren jag bott här har råkat ut för detta trots att massa elektriska verktyg, stereo anläggningar och andra apparater har varit inkopplade gör att jag tror mer på ett felaktigt moderkort eller nätagg.

Har nu plockat isär datorn igen. Jag mätte LAN porten på MB kortet innan jag stoppade ner det i påsen igen och mäter full kontakt mellan de åtta skenorna (har mätt separat på alla skenor) i porten och höljet som innesluter porten vilket i mina öron inte låter normalt, har tyvärr ingen annan dator som jag kan kontrollmäta med men ska få tag i en kompis med en stationär idag så ska vi se vad den visar.
Har också mejlat Asus support men inte fått något svar ännu.

Permalänk
Medlem

JFB brytare slits (enligt vad jag hört) varje gång den bryter (samma med auto säkringar).
Och när den nu är 15+ år så kanske den helt enkelt löser ut för tidigt jag hade nog bet en elektriker kolla upp den så att den bryter vid rätt spec (i värsta fall bryter den åt helvete för sent).
Har även för mig att jag läst att det är rekomenderat att byta ut JFB med jämna mellanrum kommer dock inte alls ihåg vilen tid det handlade om men det var i alla fall år.

Om du provar tv/dator på annan fas/uttag och det funkar felfritt där så är det ju risk att det är nåt problem meddet aktuella uttaget/fasen.
Orkar du inte kånka runt tv´n så kan du ju prova tillfälligt med skarvsladd men kör inte med det mer än tillfälligt.
Prova även utan skarvsladd/grenuttag som nån tidigare i tråden sa för att utesluta fel i dessa om dessa används.

I övrigt så låter det ju som moderkortet är kört för det låter inte normalt.
Mätte på ett nätverkskort och ett gammalt amd939 mb nu och jag får inget utslag på ohm överhuvudtaget mellan ytterhöljet och nån av skenorna, mätre jag mellan olika skenor så får jag lite olika ohm utslag dock men inga 0ohm.
Och jag antar att du med full kontakt menar 0ohm?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!