hur kan jag överklocka min i3-6300 låsta cpun?

Permalänk
Inaktiv

hur kan jag överklocka min i3-6300 låsta cpun?

hej jag försöker använda den här sidan för en guide http://overclocking.guide/overclocking-non-k-intel-skylake-cp...

dock har jag tidigare q-flashat upgraderat min bios genom tillverkarens hemsida av en utgiven mobo upddatering som ochså proklamerade att man inte kan byta bios version efter man updaterar till denna utgivelse...

hur som helst så säger min bios att den inte hittar filen på USB:et vad ska jag göra för att överklocka isåfall?

Permalänk
Medlem

Har du kontroll över BCLK med det BIOS du har? Så man gör om multipliern är låst är att man ökar basklockan som multipliceras istället. Säg att du har BCLK på 100 som är standard, och multiplier på 35. På K-modeller ökar man multiplier så att 100 går genom t.ex. 45 istället för 35, medans låsta CPU:er håller man till 35 men ändrar så att det blir säg 105 x 35 istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Har du kontroll över BCLK med det BIOS du har? Så man gör om multipliern är låst är att man ökar basklockan som multipliceras istället. Säg att du har BCLK på 100 som är standard, och multiplier på 35. På K-modeller ökar man multiplier så att 100 går genom t.ex. 45 istället för 35, medans låsta CPU:er håller man till 35 men ändrar så att det blir säg 105 x 35 istället.

problemet är att jag kan inte justera någon slags klock frekvens överhuvudtaget det är grått område och står på auto i BIOS

plus att jag har uppdaterat min bios på min mobo till någon sorts version som har typ låst sig själv även de ifrån att uppgradera versionen eller gå ner några steg...