Geforce GTX 1080 Ti från Aorus, Asus och MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wow... intressant hur dessa "snåla" kort nästan kan dra en ½kW effekt!
Och folk trodde 290/Fury var törstiga...

Det är för hela systemet dom mäter, inte bara grafikkortet. Jag kör hela mitt system på ett 550W 80+ Gold agg utan problem, överklockat allt. Eftersom dom flesta här verkar ha agg på 650W och uppåt så är det knappast uppseendeväckande törstigt med tanke på hur stor kretsen är. Jag tror faktiskt att Radeon 290 drog mer, och det vid nästan 1GHz lägre hastighet ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast det är ju hela datorns förbrukning som mäts. Inte bara kortet. Korten ligger på 250-300W. Ungefär samma som GTX 780ti och GTX 980 ti. Samtidigt är detta kort bra nära på tre gånger så snabbt som ett 780 ti.

Varken 290 eller Fury var särskilt törstiga för sin tid heller. Det var inte så mycket klagomål på det. Däremot var 290 svårkyld på grund av sin väldigt lilla kretsyta i förhållande till elförbrukningen. En 290X-krets hade väl förbrukning ungefär i paritet med motsvarande Nvidia krets (GTX 780 ti) men var mindre - därmed svårare att kyla. Vilket det också fick kritik för.

390 däremot vart ju fullständigt överkörd på den punkten. Drog massvis med ström men presterade ungefär som ett GTX 980 (som förbrukade betydligt mindre med ström).

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju Fury med i punkten också, och den har ofta sets som satans törstig. Problemet är ju... mer prestanda för mer Watt... ja... men nånstans måste ju en vettig gräns sättas där det helt enkelt är för "varmt".

290 fick mycket kritik för tillverkarna tog fram en kylare för 780Ti, slappade på denna på 290X och tyckte de gjorde en bra sak. Och tittar du på Nvidias referens här så throttlar den precis lika illa som 290 gjorde (dock vid bättre temp på 85 vs 95, helt klart), så allt hänger på om kylaren är bra eller inte. Sapphire gjorde ju en egen kylare för 290X som var svalare än allt annat, och också höll typ 70 grader som dessa gör, på 290X.

Min poäng dock är att medelvärde på 425W för ett system med ett enda grafikkort är saftigt... extremt saftigt. Det är nästan i klass med dual GPU kort. Det börjar mao mer bli en fråga, hur bra kylare och hur bra PSUer "kan" vi ha... istället för hur effektiva kort kan vi ha. 10-serien har ju fått mycket beröm för sin energieffektivitet, precis som tex Fury Nano fick... men när man krämer på... då går det ur kontroll som 390.

Så ang 390 så håller jag med dig dock, den var rätt löjlig. Visst det var lite mer prestanda, och pytte lite mer effektiv, men inte i närheten vettig. Här har du iaf mycket prestanda, men börjar man titta på prestanda/watt så är inte direkt 180Ti någon höjdare där heller... den bara råkar vara snabbast "just nu", men om 6 mån när nästa Nvidia/AMD krets slår den kommer den vara ett törstigt monster som är mer svårhanterad än ett 390.

Tittar man sen på OC effekten, som trots allt krävdes för att få dem att inte thottla... så pratar vi 440-470W för hela systemet i snitt (inte peak). Det är banne mig rätt saftigt hur man än vrider det i prestanda. Vi pratar 0.65 hästkrafter effekt för att driva en dator... inte en moped.

Skrivet av the squonk:

Jag tror faktiskt att Radeon 290 drog mer, och det vid nästan 1GHz lägre hastighet ...

Nja.. OCad 290X kunde dra 400W+ i hela systemet... men inte 470W
Detta är exakt det löjliga jag pratar om, och tack för att du totalt illustrerar min post perfekt.

290X/780Ti när de kom var satans törstiga och satans snabba för sin tid. Men de var "för törstiga"... men nu kommer denna generationen, och kräver mer ström än de gjorde, och folk fortfarande ser inte "samma problem." Lustigt hur det fungerar :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va spelar det för roll om den är på framsidan?
Står tydligt TESTPILOT!
Då tänker jag.
Okej här är en helt personlig tycke om kortet och jag lägger ingen värdering i det.

Vill jag veta hur en SIDA visar hur kortet är går jag in på (swec) Guru3d och typ 5 andra sidor.

Förstår inte problemet för 5 öre...

Hade jag fått göra recensionen av kortet så hade jag nog blivit bannad av 95 % av medlemmarna.

Tvelander du är helt rätt ute mot dem. Jag tror många gånger att folk inte klarar av att läsa andras åsikter för man tycker det och det där är bättre än det andra. skriver någon om tex Nvidia 1080ti är sämsta skiten någonsin för pengarna man betalar så kommer någon alltid gnälla på det är ju snabbast eller whatever och försöker övertyga personen om att han/hon har fel. Så fungerar bemötande mot personer med personliga åsikter

Å andra sidan älskar jag läsa Testpiloters recensioner då dem förhoppningsvis är mer ärliga än stora siter som Sweclockers, guru3d osv. Där man skriver i princip exakt lika varje gång. för att spara tid osv.

Men bra test av swec detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag tror många gånger att folk inte klarar av att läsa andras åsikter för man tycker det och det där är bättre än det andra. skriver någon om tex Nvidia 1080ti är sämsta skiten någonsin för pengarna man betalar så kommer någon alltid gnälla på det är ju snabbast eller whatever och försöker övertyga personen om att han/hon har fel. Så fungerar bemötande mot personer med personliga åsikter

Ahh, Ironi.

Det intressanta i allt detta är ju att vi som är emot testpilotrecensionerna inte får ha vår åsikt, hur konstruktiv vår kritik ändå är, eftersom då klassas det som gnäll. Kolla bara hur mycket "skit" och mothugg vi har fått i denna tråden - varför? Jo för att vi har en åsikt, när hela argumentet från er som gillar testpilotsrecensionerna är att alla ska få ha en åsikt. Det är ju knappast bara vi som inte klarar av att läsa andras åsikter, bevisligen.

Det är dessutom rejäl skillnad på att ge konstruktiv kritik mot ett koncept än att bara skriva "Nvidia suger" för att reta upp folk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nvidia suger inte, dom mjölkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ahh, Ironi.

Det intressanta i allt detta är ju att vi som är emot testpilotrecensionerna inte får ha vår åsikt, hur konstruktiv vår kritik ändå är, eftersom då klassas det som gnäll. Kolla bara hur mycket "skit" och mothugg vi har fått i denna tråden - varför? Jo för att vi har en åsikt, när hela argumentet från er som gillar testpilotsrecensionerna är att alla ska få ha en åsikt. Det är ju knappast bara vi som inte klarar av att läsa andras åsikter, bevisligen.

Det är dessutom rejäl skillnad på att ge konstruktiv kritik mot ett koncept än att bara skriva "Nvidia suger" för att reta upp folk.

Hade tänkt besvara @Ekorrism men du gjorde det så bra att jag inte har speciellt mycket att tillägga. Tydligen är det precis som du säger bra med vissa åsikter men sämre med andra, samtidigt som man promotar olika åsikter. Skönt att det inte bara är jag som inte får ihop den ekvationen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Bytte mina 2 980Ti mot ett Aorus Extreme 1080Ti. Underbart nöjd..
Lite frågande då jag märkt att kortet är specat med 1721GHz Turbo men enligt loggar sticker den upp till 1900+ och minnet 12000+. Utan manuell överklockning eller annat, fläktljud eller coilwhine. Kör på min 65" 4K Tv och njuter! Är en som är nöjd med mina 60 fps men allt i ULTRA!
Underbart!

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Måste säga att MSI har lyckats bra med sin Gaming X serie och kylare. Imponerande.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongKalsong:

Bytte mina 2 980Ti mot ett Aorus Extreme 1080Ti. Underbart nöjd..
Lite frågande då jag märkt att kortet är specat med 1721GHz Turbo men enligt loggar sticker den upp till 1900+ och minnet 12000+. Utan manuell överklockning eller annat, fläktljud eller coilwhine. Kör på min 65" 4K Tv och njuter! Är en som är nöjd med mina 60 fps men allt i ULTRA!
Underbart!

GPU boost, 980Ti har också GPU boost så det klockade också högre än det stod i specifikationerna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LongKalsong:

Bytte mina 2 980Ti mot ett Aorus Extreme 1080Ti. Underbart nöjd..
Lite frågande då jag märkt att kortet är specat med 1721GHz Turbo men enligt loggar sticker den upp till 1900+ och minnet 12000+. Utan manuell överklockning eller annat, fläktljud eller coilwhine. Kör på min 65" 4K Tv och njuter! Är en som är nöjd med mina 60 fps men allt i ULTRA!
Underbart!

1721 Ghz är väl speccad som utlovat minimum. Så den klarar mer så länge temperaturen hålls i schack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kanske det, eftersom det är så många som har reagerat.

Hur många är många? 10st? Hur många läser här, 10 000? Ganska få isf.

Att MSI gör skit är inte en godtycklig testpilot på random testsait:s fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Hur många är många? 10st? Hur många läser här, 10 000? Ganska få isf.

Att MSI gör skit är inte en godtycklig testpilot på random testsait:s fel.

"Skit" som tydligen får 9/10 och över på näst intill alla hårdvarusajter. Brukar vanligtvis inte svara på trollinlägg, men gjorde ett undantag idag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

"Skit" som tydligen får 9/10 och över på näst intill alla hårdvarusajter. Brukar vanligtvis inte svara på trollinlägg, men gjorde ett undantag idag.

Tur det. För min del är det bara bra om andra köper MSI, då slipper jag köpa de för att hålla uppe konkuransen. Vill hålla mig så långt borta ifrån MSI som möjligt.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

GPU boost, 980Ti har också GPU boost så det klockade också högre än det stod i specifikationerna.

Skrivet av Xyborg:

1721 Ghz är väl speccad som utlovat minimum. Så den klarar mer så länge temperaturen hålls i schack.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Mina 980ti snurrade också lite över men trodde att när man satte GAMING så boostar den 1721 och i OC 1746. Får testa OC läget också....

Klagar inte då det är helt underbart! 😀

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Inaktiv

Chassit hämmar / ger fördel till vissa grafikkorts kylare, både kylförmåga & ljudnivå främjar fläktarnas placering gentemot chassits förutsättningar!

Permalänk
Medlem

Har haft 2 sv Strix 1080ti-korten, en fellevererad icke-OC variant och OC-varianten jag har nu.

Måste tyvärr säga att jag är riktigt besviken med min tur i kisellotteriet. Ingen av exemplaren nådde 2Ghz, och temperaturerna på det senare kortet stämmer inte alls med recensioner. Vid tyngre laster kliver det rakt up till 75-76 grader med 70% fläkthastighet, vilket gör det ganska så högljutt.

Det är exakt samma problem med mina 1080 Strix som jag har i den andra burken nu, det ena kortet går mycket varmare än det andra oavsett om jag kör det ensamt eller i SLI. Kan inte heller montera isär dem och kontrollera/byta kylpasta pga Asus policy med ett warranty void-klistermärke. Visar hur mycket tillit de har till sina kunder.

Detta blir sista gången jag köper ett grafikkort från Asus.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Digital fyndjägare

Därför man ska köpa från EVGA... De verkligen tar hand om deras kunder när fel uppstår eller något gått snett till... (man får byta kylpastan om man vill och behöver det)

EVGA är verkligen BÄSTA valet för de som anser att kunden alltid har rätt.

De håller inte på o daltar fram o tillbaka som de flesta företag...

Ett annat bra företag är faktiskt ZOTAC som också har 5 års garanti utan massa daltande.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Niczo:
Det är snarare din chassi-situation som sätter käppar i hjulet, ta bort sidopanelen och kör utan och se, skulle gissa på att du har för lite utblås ur chassit med. Eller som en annan person insug genom en varm radiator.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Ack tänk om problemet vore så enkelt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det blir ett 1080 ti för mig istället för Vega trots allt. Varit för mycket dröjsmål och för dålig information från AMD. Frågan är vilket kort man ska välja... MSI är ju det billigaste och enligt Sweclockers tester presterar det även bäst. I många andra testsviter ligger det under både Asus och Gigabytes varianter. Någon som har lite visdom att dela med sig av?

Permalänk
Medlem

Strix

Får mitt ASUS ROG-STRIX-1080Ti-OC idag ..hua tiden går sakta efter att ha läst detta test..Stod mellan MSI och ASUS och valde Asus pga den inbyggda fläkt kontrollen..Men i prestanda var det ingen större skillnad så det känns som jag valde rätt iallafalll

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz