Behöver expertishjälp kring lågpresterande gpu/cpu

Permalänk
Medlem

Behöver expertishjälp kring lågpresterande gpu/cpu

Under hösten köpte jag mig ett ASUS Geforce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC från Inet.
Sen dess har jag bara haft problem med fps och det känns som att det bara blir sämre.

Jag spelar Overwatch och CS:GO mest och fps:n jag får ut är 100-150 i Overwatch med 2560x1440 på low settings.
När jag spelar CS:GO får jag ut 200-250 när jag har 1370x768 (eller vad fan upplösningen är på) och på low settings.

I båda spelen är V-sync avstängt. I båda spelen är G-SYNC påslaget. Jag har testat att slå av det. Det blir inte bättre.
Jag vet inte vad felet är. Nu vänder jag mig till er som kan detta. Jag är inget proffs och behöver någon som läsa all denna
infon jag bidrar med som kan lista ut vart felet ligger. Jag har senaste uppdateringen på grafikkortet. Jag använder mig inte av MSI Afterburner.

Skärm jag använder är:
ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
I datorn har vi:
600W PSU
ASRock Z170 Extreme4
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Den 21 april gjorde jag Firestrix och fick
14302 poäng |

Här har ni en dump från GPU-Z HWMonitor och CPU-Z

Gjorde ett benchmark i CPU-Z
Där fick jag ut:
CPU Single Thread 469
CPU Multi Thread 1811
Multithread ratio 3.86

Mvh Simon

Permalänk
Medlem

Maximum performance I nvcp på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Maximum performance I nvcp på?

Programbegränsad eller hur man säger.
Men jag har kollat olika guider och ändrat om massa olika inställningar. Märkte nu när du påpekade detta
att alla mina inställningar var på kvalité. Ändrat till prestanda istället nu. Tack, nu återstår att se om fps:n ökar.

Permalänk
Medlem

Vill även påpeka att jag har två ytterligare skärmar inkopplade via 2 st HDMI-portar. Kan det störa?

Permalänk
Medlem

Din poäng i CPU-Z är på tok för låg, kanske går processorn aldrig över de 800 MHz som syns i bilden (antagligen idle-speed). Prova ändra Windows energischema till "hög prestanda".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Har du senaste bios installerad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eas@tetris:

Din poäng i CPU-Z är på tok för låg, kanske går processorn aldrig över de 800 MHz som syns i bilden (antagligen idle-speed). Prova ändra Windows energischema till "hög prestanda".

Tänkte först som du att det var låga siffror, men det verkar som att de gjort om något i CPU-Z's benchmark. I version 1.77 så fick jag betydligt högre siffror än TS med min i5-4670K, men i 1.79 så får jag siffror som mer liknar TS.

1.77 vs 1.79 med en i7-6700K som referens:

EDIT: Hittade på deras sajt om de nya lägre poängen: http://www.cpuid.com/news/51-cpu-z-1-79-new-benchmark-new-sco...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du senaste bios installerad?

Nu är den uppdaterad. Det va ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Din poäng i CPU-Z är på tok för låg, kanske går processorn aldrig över de 800 MHz som syns i bilden (antagligen idle-speed). Prova ändra Windows energischema till "hög prestanda".

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade upp det och där fanns det möjlighet att välja "Hög prestanda" men när
jag valt hög prestanda och klickat OK så återgår den till tidigare inställningen Balancerat [aktiv].

Verkställ verkade inte funka heller för det va gråat.

Jag märkte att man kunde välja mellan Balancerat, Sparläge och Hög prestanda på menyn innan och där funkade det att byta.

Permalänk
Medlem

Här är en bild från Overwatch med inställningar

Här är två bilder från CS:GO med inställning

Permalänk
Medlem

Har du kollat CPU temp under spelande eller stresstest? De dumpar på HWMonitor du visar verkar ju inte vara under tiden du har spelat då du aldrig gått över 35/40/46/64% Usage på cpun och tempen är max 37*.
Ha programmet igång i bakgrunden när du spelar så får vi se vilken nivå temperaturen ligger på.
Varför inte Afterburner? Är ju ett ypperligt sätt att se hur Usage/temp/ram och annat beter sig under tiden man spelar. Maxvärden säger ju bara en liten del, grafer däremot är mycket bättre för att förstå vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Har du kollat CPU temp under spelande eller stresstest? De dumpar på HWMonitor du visar verkar ju inte vara under tiden du har spelat då du aldrig gått över 35/40/46/64% Usage på cpun och tempen är max 37*.
Ha programmet igång i bakgrunden när du spelar så får vi se vilken nivå temperaturen ligger på.
Varför inte Afterburner? Är ju ett ypperligt sätt att se hur Usage/temp/ram och annat beter sig under tiden man spelar. Maxvärden säger ju bara en liten del, grafer däremot är mycket bättre för att förstå vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade det installerat för att försöka klocka min GPU ett tag. Jag testade mig fram och insåg att min gpu bara klarade av ytterst små ökningar i både Core clock och Memory clock. Jag jämförde mina resultat med de som hade likadana kort som jag och insåg att mitt kort suger om jag jämför med deras.

Benchmark är inte samma som stresstest? För Bench har jag gjort. Längst ner på posten.

Gjorde nu ett stresstest och den nådde inte temperaturer över 35. Jag har givetvis köpt en ordentlig cpu fläkt från Be Quiet som är väldigt effektiv men tycker ändå att man borde komma upp i högre temperaturer. Kan du rekommendera något cpu-stresstest?

Tog en ny skärmdump.

Gjorde ett torture test i Prime 95. Kolla t tiden längst ner.

Permalänk
Medlem

Verkar som att fler personer har problem med fps på sina kort med sina 1070 kort på forumet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarjAdar:

Här är en bild från Overwatch med inställningar

Du har Limit fps satt till "display based" i Overwatch.
Av vad jag läst innebär det att den sätter maxtaket på fps:en till den uppdateringsfrekvens du valt inne i spelet, plus tio fps.

Du kan ju alltid testa att välja "no limit" och se vad det blir för skillnad på frameraten... (prova både gsync av o på)

Men om det faktiskt ger en bättre spelupplevelse att släppa loss frameraten är inte så säkert.
Om du vill ha mest följsam bild med gsync på, så kan det faktiskt vara smart att begränsa frameraten i spelet till några frames lägre än vad din bildskärmfrekvens är satt till!
Då får du vsyncat flyt (utan tearing), men utan lagget som normalt hör till vsync.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Tänkte först som du att det var låga siffror, men det verkar som att de gjort om något i CPU-Z's benchmark. I version 1.77 så fick jag betydligt högre siffror än TS med min i5-4670K, men i 1.79 så får jag siffror som mer liknar TS.

1.77 vs 1.79 med en i7-6600K som referens:

https://i.imgur.com/9hq5lM5.png

EDIT: Hittade på deras sajt om de nya lägre poängen: http://www.cpuid.com/news/51-cpu-z-1-79-new-benchmark-new-sco...

Ah, det glömde jag tänka på. Har läst att det är skillnad ja men visste inte den var så markant.

Skrivet av DarjAdar:

Jag kollade upp det och där fanns det möjlighet att välja "Hög prestanda" men när
jag valt hög prestanda och klickat OK så återgår den till tidigare inställningen Balancerat [aktiv].

Verkställ verkade inte funka heller för det va gråat.

Jag märkte att man kunde välja mellan Balancerat, Sparläge och Hög prestanda på menyn innan och där funkade det att byta.

Knepigt. Har du provat gå via kontrollpanelen? Där behövs inget OK/verkställ: http://i.imgur.com/ZXrm3WI.png

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Ah, det glömde jag tänka på. Har läst att det är skillnad ja men visste inte den var så markant.

Knepigt. Har du provat gå via kontrollpanelen? Där behövs inget OK/verkställ: http://i.imgur.com/ZXrm3WI.png

Yes det gjorde jag och ändrade "hög prestanda". Det va ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du har Limit fps satt till "display based" i Overwatch.
Av vad jag läst innebär det att den sätter maxtaket på fps:en till den uppdateringsfrekvens du valt inne i spelet, plus tio fps.

Du kan ju alltid testa att välja "no limit" och se vad det blir för skillnad på frameraten... (prova både gsync av o på)

Men om det faktiskt ger en bättre spelupplevelse att släppa loss frameraten är inte så säkert.
Om du vill ha mest följsam bild med gsync på, så kan det faktiskt vara smart att begränsa frameraten i spelet till några frames lägre än vad din bildskärmfrekvens är satt till!
Då får du vsyncat flyt (utan tearing), men utan lagget som normalt hör till vsync.

Det jag undrar mest är ju över generellt varför min fps är så låg. Jag ändrade inställningen inne i OW som du nämnde. Fick direkt högre fps och stabilare spelupplevelse. Nu återstår bara CS:GO och varför fpsen är låg där. Under de senaste dagarna har jag talat med mina vänner och de har berättat om sin fps i spelet med olika upplösning och grafikinställning. Har du någon inställning från NVCP och CS:GO jag kan använda för att testa om det är där felet ligger?