Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon original firmware till den routern man kan flasha in? Har samma router ifrån BBB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jink:

Det där stämmer ju dock inte, jobbar själv som handläggare. Du ska inte kunna alla funktioner, det var det dummaste jag hört (idag). Du får det tydligt förklarat för dig vad som supporteras, och dessa saker får du utbildning på. Vill man ha hjälp med resterande funktioner så hänvisar man till Premium supporten, alternativt en av teknikertjänsterna.
Som jag försökte förklara tidigare så förstår jag absolut varför man skulle vilja att 1st line skulle kunna produkterna utan och innan, men det är inget som Telia (i detta fall) har inom sina serviceramar.

Inte för att vara sådan, men du måste jobba på en sketen avdelning/företag som tillåter er att vara så slappa, exakt den typen av handläggare jag själv skulle slänga luren i ansikte på och be om bli kopplad direkt till ansvarig efter 2 minuter - Du är inte ensam om att ha jobbat/aktivt jobba som support för någon form av IT/Telekom, om man säger så.

Telia's 1st-line support kanske ha blivit slappare sedan sist jag hade koll och jobbade, vilket i sig är rätt ironiskt då dem flesta avvecklat 0-4 systemet och kör på ett 0-1 system bara helt och hållet (0=själv hjälp, 1=Support specialist för tex. bredband, teknisk hjälp mm. som ska kunna hjälpa dig genom hela processen gällande sin avdelning).

Så skulle kunna vända det tillbaka, och säga att det du skrev var det dummaste jag läst idag? För som jag ser det så har Telia missuppfattat det här med kundbelåtenhet och support - Eller så utbildar dem sina 1st-line supports så otroligt dåligt numera att dem lika gärna kunde plocka bort dem och ersätta med själv hjälp och premium support endast (förmodligen med flit också för att tjäna mer pengar på premium modellen).

För att sätta i perspektiv så hade jag nyligen problem med mitt fiber i lägenheten(kommer dra det väldigt kort);
Ringde då Bahnhof och förklarade att jag testat allt som stod på deras själv hjälp och lite till efter dem kunskaper jag har som grundläggande nätverkstekniker - Trots nu att denna kille bara var "1st line" så kunde han mer än mig som har en formell(gymnasial) utbildning i dessa saker, och det är vad som visar på en bra utbildning när det kommer till supporten - Inte en massa flamsiga 18-20 åringar som deltidsjobbar för 90kr timmen och inte har en aning vad dem gör annat än att läsa från ett script från introduktionskursen..
Detta är inte en engångsföreteelse heller, då detta är kvalitén jag upplever varje gång jag har behövt ringt till Bahnhof eller Tele2 för tekniskt hjälp eller abonnemangsfrågor.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Såg din chatt lite senare i tråden.
Konsumentköplagen gäller:
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. ...

Så om du köpt en router av telia så gäller konsumentköplagen.
Men du har köpt en tjänst av Telia. Internetabonnemang.
Då är det troligen konsumenttjänstlagen som gäller. Du bör ta upp frågan på nytt och tala om att du inte köpt någon router men väl en tjänst av dom så får vi se vad de svarar.

Det togs även upp i chatten.

Skrivet av Agonotheta:

Chatt med Konsumentverket:

12:41:26 Jag Men hur kan man reklamera något man lånar?
Det blir lite konstigt eftersom det inte är något de sålde till oss utan bara lånar ut.
Vad ska vi reklamera mot? Att vi inte kan använda deras tjänster på grund av det?
Det stämmer inte riktigt, men visst hade en manual hjälpt oss använda produkten korrekt. Det blir lite konstigt.
12:41:45 Jag * det blir lite konstigt att reklamera.. menade jag.
12:43:56 Konsumentverket Nii köper en tjänst av företaget. I den tjänsten ingår en vara.
12:44:22 Jag Det är sant antar jag...
12:44:32 Konsumentverket Ni ska kunna använda tjänsten som ni köper. För det behöver ni anvisningar hur man använder routern.
12:45:28 Jag Sant. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Såg din chatt lite senare i tråden.
Konsumentköplagen gäller:
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. ...

Så om du köpt en router av telia så gäller konsumentköplagen.
Men du har köpt en tjänst av Telia. Internetabonnemang.
Då är det troligen konsumenttjänstlagen som gäller. Du bör ta upp frågan på nytt och tala om att du inte köpt någon router men väl en tjänst av dom så får vi se vad de svarar.

(Det glömde jag:
Jag skulle vilja ha en verkstadshandbok till bilen så jag kan reparera själv.
En beskrivning av datorn så jag kan komplettera och bygga om en del kort.
En utskrift av operativsystemet och övriga program så att jag kan bygga egna rutiner.
En mer ingående beskrivning av diskmaskin, spis, kyl, frys mm så att man kan repa o bygga om.
Elinspektionen borde lägga ut sina regler mer offentligt och meddela alla när det blir ändringar.

Kan du inte ta upp det med konsumentverket på samma gång så vi får lit ordning på tillvaron.)

Du har uppenbarligen inte läst tråden.
Gör det först så kan vi ta det därifrån sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Du har uppenbarligen inte läst tråden.
Gör det först så kan vi ta det därifrån sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kort säga att det ingår anvisningar för att montera, installation, användning, förvaring och skötsel.
Det har du fått. Vill du göra något utöver köpt tjänst så kan det gå att få beskrivning men det finns det inget krav på. Så du kommer troligen aldrig att få din beskrivning oavsett hur mycket du håller på.
Hade du läst svaret hade du förstått.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av abki:

Kan kort säga att det ingår anvisningar för att montera, installation, användning, förvaring och skötsel.
Det har du fått. Vill du göra något utöver köpt tjänst så kan det gå att få beskrivning men det finns det inget krav på. Så du kommer troligen aldrig att få din beskrivning oavsett hur mycket du håller på.
Hade du läst svaret hade du förstått.

Dock ska väl anvisning för användning inkludera alla funktioner produkten i sig kan erbjuda? Inte ett antal selektivt valda funktioner?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Kan kort säga att det ingår anvisningar för att montera, installation, användning, förvaring och skötsel.
Det har du fått. Vill du göra något utöver köpt tjänst så kan det gå att få beskrivning men det finns det inget krav på. Så du kommer troligen aldrig att få din beskrivning oavsett hur mycket du håller på.
Hade du läst svaret hade du förstått.

Skitsnack.
Om du påstår att allt det ingår, bevisa det då!
Ta en bild på vad som finns i lådan till den här routern i form av instruktioner.

Jag vet vad jag fick med i lådan och det är inget i närheten av vad du påstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar på svenskan hos Telia chattaren?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av direktiv:

Ingen som reagerar på svenskan hos Telia chattaren?

Nej det enda jag reagera på var den extremt dåliga attityden hos "kunden".

Till OP:

Med det sagt tycker jag inte det är ok att det inte finns någon manual. Men vafan ska dom göra, for real? Finns det ingen så finns det ingen. Det är ju inte så att dom kan gå in i ett Harry Potter-tält och trolla fram en helt magiskt.

***bort/moderator***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Finns det någon original firmware till den routern man kan flasha in? Har samma router ifrån BBB.

Produkten säljs bara till operatörer.
Tveksamt att det finns något lagligt sätt att få tag i en obrandad mjukvara.
Vill du ha fria tyglar skaffa en annan router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia?

Du kom ju iaf fram till supporten. Le och var glad!
Jag försökte och "du har nu plats 48 i kön".
Efter 20 min väntat lade jag på.'
Telia ska ut ur huset, nu har vi fått fiber..

Utan att peka på någon/t särskild, alla kan göra fel, kvaliteten på företaget märks när man ska åtgärda felen.
Saknad manual eller en obegriplig sån , sk-t samma. "Fel" är det under alla omständigheter.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Det ser ju heller inte ut som att någon annan operatör (Bredbandsbolaget ser ju ut att ha samma router) har någon manual heller till denna router.
Kanske inte är Telias fel utan istället tillverkarens fel att det inte finns en manual.

Tillverkaren kan väl inte skapa en manual för varje hittepå-variant av rebranding och custom skit som tillverkaren vill ha, har tillverkaren specificerat en funktion så får de väl också supporta den. Det är ju sällan annat än nerdummat i alla fall.

Telia branded och möjlighet att styra lite allt möjligt där hemma via "deras" router i all ära, men imo är det inte värt 700 i månaden. Vore jag TS skulle jag köpa en vettig router i butik och glömma styrfunktionerna.

...förresten var det nån bild från routern där det stod något om samba? har ej brytt mig om att läsa hela tråden så ha överseende med överflödig info i så fall. Samba är alltså en teknik som innefattar en hel del, bl.a. att man kan lägga till lagringsytan ifråga som en (nätverks)mapp, den mappen fungerar i princip som en lokal disk (något förenklat).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej det enda jag reagera på var den extremt dåliga attityden hos "kunden".

Till OP:

Med det sagt tycker jag inte det är ok att det inte finns någon manual. Men vafan ska dom göra, for real? Finns det ingen så finns det ingen. Det är ju inte så att dom kan gå in i ett Harry Potter-tält och trolla fram en helt magiskt.

***bort/moderator***

Jag var ganska trött på det efter så lång tid, tänk på det. Titta vad klockan är vid inläggen, det går fortare att läsa hela chatten än att faktiskt utföra den.

Om man då får totalt irrelevanta svar och ett produktblad när hen pratat med en annan avdelning så blir man mycket trött på det.
Hur länge hade du själv orkat med en support där nivån är betydligt lägre än du önskar?
Om du sedan när den här gränsen är nådd får veta att du kan ringa ett betalnummer för att fortsätta diskussionen, hur ställer du dig till det?

Det är jättelätt att sitta på läktaren och kritisera, men om du inte varit där och, i min åsikt, inte ens försökt sätta dig in i situationen, så ska man inte kritisera.
Nu kommer säker någon säga att jag inte satt mig in i den stackars handledarens situation, men jo jag anser att jag gjorde det.
Jag lät "det här" pågå långt längre än vad som är rimligt i min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Tillverkaren kan väl inte skapa en manual för varje hittepå-variant av rebranding och custom skit som tillverkaren vill ha, har tillverkaren specificerat en funktion så får de väl också supporta den. Det är ju sällan annat än nerdummat i alla fall.

Telia branded och möjlighet att styra lite allt möjligt där hemma via "deras" router i all ära, men imo är det inte värt 700 i månaden. Vore jag TS skulle jag köpa en vettig router i butik och glömma styrfunktionerna.

...förresten var det nån bild från routern där det stod något om samba? har ej brytt mig om att läsa hela tråden så ha överseende med överflödig info i så fall. Samba är alltså en teknik som innefattar en hel del, bl.a. att man kan lägga till lagringsytan ifråga som en (nätverks)mapp, den mappen fungerar i princip som en lokal disk (något förenklat).

Styrfunktionerna är ganska viktiga för oss eftersom vi kan sätta boxen på inspelningen när vi inte är hemma bland annat.
Dock förstår jag inte varför Telia tvingar deras router för dessa funktioner.

Samba finns och fungerar.

Jag har testat koppla in en annan router i nätverket, lan till lan med fast ip och allt det där.
På den här routern kan jag då starta FTP.
Ställde in portforward i Teliaroutern och det fungerar, men bara i nätverket.
Tar jag telefonen och går in på IP via 3/4G så blir jag stoppad.
Men inom nätverket fungerar det.
Verkar som portforward bara fungerar inom nätverket.
Inte ens när brandväggen är i läget "lax", vad det nu än betyder, så släpper den in trafiken.
Det finns "lax", normal och Hugh som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Styrfunktionerna är ganska viktiga för oss eftersom vi kan sätta boxen på inspelningen när vi inte är hemma bland annat.
Dock förstår jag inte varför Telia tvingar deras router för dessa funktioner.

Samba finns och fungerar.

Jag har testat koppla in en annan router i nätverket, lan till lan med fast ip och allt det där.
På den här routern kan jag då starta FTP.
Ställde in portforward i Teliaroutern och det fungerar, men bara i nätverket.
Tar jag telefonen och går in på IP via 3/4G så blir jag stoppad.
Men inom nätverket fungerar det.
Verkar som portforward bara fungerar inom nätverket.
Inte ens när brandväggen är i läget "lax", vad det nu än betyder, så släpper den in trafiken.
Det finns "lax", normal och Hugh som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ju inte supporta sådana funktioner för annan mjukvara än sin egen, som bara är anpassad för en eller i alla fall väldigt få routrar.

Alternativen säger mig tyvärr inte så mycket, men att du inte kommer åt dom via ftp utifrån är väl en bra grej? Data via FTP skickas okrypterat och är känsligt för man in the middle attacker. Jag skulle inte nöja mig med mindre än sftp idag, men det är jag det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: "Vad är ftp?" Å herre gud... Det är för tidigt att få cancer i hjärnan... varning för kommande idioti ombedes!

Men ta kontakt med personens chef, det brukar fungera. Något ska dem kunna när man sitter i kundtjänst. Om inget annat så bör väl grammatik vara grundkravet...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

De kan ju inte supporta sådana funktioner för annan mjukvara än sin egen, som bara är anpassad för en eller i alla fall väldigt få routrar.

Alternativen säger mig tyvärr inte så mycket, men att du inte kommer åt dom via ftp utifrån är väl en bra grej? Data via FTP skickas okrypterat och är känsligt för man in the middle attacker. Jag skulle inte nöja mig med mindre än sftp idag, men det är jag det.

Jag har inga problem med okrypterade FTP, jag vill inte ens har lösenord på FTP.
Det ska bara vara en filserver som vi kan lägga upp filer vi vill dela med oss av till närmsta familj och vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Jag har inga problem med okrypterade FTP, jag vill inte ens har lösenord på FTP.
Det ska bara vara en filserver som vi kan lägga upp filer vi vill dela med oss av till närmsta familj och vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet väl att den då är öppen för allmänheten att härja fritt? Jag hoppas att du har ordnat åtminstone så att anonyma användare inte har rätt att radera filer. Du bör också scanna efter skadlig kod lite extra just där.

Jag drev en privat ftp-server en gång i tiden och det var ingen brist på obehöriga som försökte ta sig in. Detta trots att den var väldigt liten och känd endast för en handfull personer.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Du vet väl att den då är öppen för allmänheten att härja fritt? Jag hoppas att du har ordnat åtminstone så att anonyma användare inte har rätt att radera filer. Du bör också scanna efter skadlig kod lite extra just där.

Jag drev en privat ftp-server en gång i tiden och det var ingen brist på obehöriga som försökte ta sig in. Detta trots att den var väldigt liten och känd endast för en handfull personer.

Jag hade inga problem då när vår NAS fungerade.
Men jag lade den på en annan port än standard FTP så inte en vanlig IP scan skulle släppa in trafiken.
Jag studerade inte loggarna men det jag såg verkade inte som någon ovanlig trafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Försökte få hjälp med vår nya router nyss.
Jag frågar efter en manual, här får ni två timmar chatt.

Tyvärr var jag tvungen att gå ifrån för att ta hand om min son så "Telia" kastade ut mig ur chatten.

--------------------
08:22:30
Chatten är placerad i kö.
--------------------
08:28:21
Din rådgivare Telia har kommit in i chatten
--------------------
08:28:21 --- Telia
Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
--------------------
08:28:31 --- Jag
Hej Telia.
Jag fick nyligen en ny router Technicolor TG799vac Xtream.
Var hittar jag manualen?
Jag lyckas inte få igång FTP via USB på den.
Det fungerade på vår förra router.
--------------------
08:29:29 --- Telia
Jättebra att du hör av dig, vi ska självklart ta och kolla på det.
Skulle jag kunna få låna personnummer?
--------------------
08:29:45 --- Jag
xxxxxx-xxxx
--------------------
08:30:00 --- Telia
Tack, vilken adress ska bredbandet stå på?
--------------------
08:30:16 --- Jag
xxxxxxxxxxxxxx
--------------------
08:31:23 --- Telia
Då ska jag kontrollera i systemen, har du möjlighet att vänta kvar?
--------------------
08:31:34 --- Jag
Visst
--------------------
08:33:54 --- Telia
Då kommer jag behöva ställa lite frågor och första frågan är vad sker när du kopplar in i USB-porten?
--------------------
08:35:16 --- Jag
Hårddisken startar och dyker upp i "gateway"
--------------------
08:36:36 --- Telia
Även med den nya routern?
--------------------
08:36:43 --- Jag
Ja.
--------------------
08:37:39 --- Telia
Kommer det fram något felmeddelande?
--------------------
08:38:19 --- Jag
nej
--------------------
08:39:12 --- Jag
jag kommer åt hårddisken lokalt men hittar inte insällningarna för ftp
--------------------
08:40:33 --- Telia
Okej, vad är ftp?
--------------------
08:41:13 --- Jag
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...
--------------------
08:42:27 --- Telia
Då ska jag kolla igenom det.
--------------------
08:44:26 --- Telia
Har du gjort någon felsökning som exempelvis omstart av router?
--------------------
08:44:44 --- Jag
ja
--------------------
08:45:30 --- Telia
Jättebra, på förra routern hade du gjort några egna inställningar på den som att öppnat portar?
--------------------
08:47:21 --- Jag
Nej. Inte den typen av inställningar. Men jag ändrar alltid lösenord och namn på nätverket.
Ber om ursäkt att jag var kort i svaren innan, men jag matade min son samtidigt.
I min förra routers manual står det om usb disk och hur man kopplar den till ftp. Men jag har ingen manual alls till den nya och den verkar helt omöjlig att hitta.
--------------------
08:50:20 --- Telia
Med de nya routrarna finns det ingen manual ska jag kan skicka ut.
--------------------
08:50:35 --- Telia
har du bytt lösenord på routern redan?
--------------------
08:51:39 --- Jag
Manualen till förra routern står det i punkt 8, sida 69 om ftp-server och dela innehåll.

Ja... Det ska man alltid göra... Men vad menar du med att det inte finns någon manual?
--------------------
08:51:43 --- Jag
https://kvanumottumfiber.files.wordpress.com/2014/11/anvc3a4n...
--------------------
08:53:45 --- Telia
Det jag menade att vi har ingen manual som vi kan skicka men ska finnas på internet. Jag håller på att gå igenom mjukvaran på routern för att se om det ligger inne något som kan blockera.
--------------------
08:54:18 --- Jag
Var på internet??? Jag hittar verkligen inte den. Jag har sökt i flera timmar
--------------------
08:54:55 --- Telia
Jag söker efter den med, men har inte hittat än.
--------------------
08:59:01 --- Telia
Jag hittar inte heller manualen till den routern.
--------------------
08:59:23 --- Jag
Okej... Men ni skickar ut den till era kunder?
--------------------
08:59:32 --- Jag
Är inte det lite märkligt?
--------------------
09:00:22 --- Telia
Nej vi har ingen manual som vi kan skicka ut, vi har frågat efter en manual som vi kan skicka ut.
--------------------
09:00:59 --- Jag
Så.. ska ni skicka ut en senare då eller vad? Jag förstår inte...
--------------------
09:01:48 --- Telia
Det som är att det vi har är hur man kopplar in routern för att få igång internet.
--------------------
09:02:30 --- Telia
Men jag ska kontrollera med en annan avdelning, har du möjlighet att vänta?
--------------------
09:02:39 --- Jag
Visst.
--------------------
09:06:11 --- Telia
Har du möjlighet att gå in på den här länken https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...
--------------------
09:06:44 --- Telia
Och gå ner och trycka på produktblad?
--------------------
09:07:18 --- Jag
Och sen då?
--------------------
09:08:10 --- Telia
Då ska du få upp en pdf med information om routern.
--------------------
09:08:42 --- Jag
Men det är inte en manual. Det är, hör och häpna, ett produktblad.
Det är inte samma sak.
--------------------
09:11:41 --- Telia
Det är den informationen vi har om rutern, finns ingen annan.
--------------------
09:13:58 --- Jag
Okej.. Men det är ni som skickat den här routern till mig. Jag vill (SKA) ha en manual.
Ni får helt enkelt se till att plocka fram en. Det är uppenbart att det inte gett något i den här diskussionen för att lösa mitt problem, varken i formen ftp eller manual.
Ska jag på fullt allvar tycka detta är okej?
En manual är något självklart. Inte nödvändigtvis i papper, men åtminstone digitalt.
--------------------
09:15:34 --- Jag
Många andra routers har sin manual inbyggd i routerns gateway men eftersom ni lagt in er egna interface så kommer man inte åt den där (om den finns där i bakgrunden)
--------------------
09:16:50 --- Telia
Jag kan självklart ta det vidare om manual och självklart ska vi felsöka för att se om vi kan få det att fungera.
--------------------
09:17:29 --- Jag
Och tills dess då?
När får jag ett svar?
--------------------
09:18:40 --- Telia
Det kan jag inte svara på när och i så fall om dom kommer komma ut med en manual.
--------------------
09:19:39 --- Telia
Får du samma problem med båda USB-portarna?
--------------------
09:20:03 --- Jag
Hur då, skickar ni den via post eller mail, eller kommer någon personligen?
Ja jag kanske är jobbig men detta är en grundläggande sak som ni måste se till att fixa.
Ni kan inte skicka ut routers utan att ni har koll på manualerna.
--------------------
09:20:52 --- Jag
Ja det är samma sak.

I gateway visas en kolumn längst till höger som troligtvis är den som man vill ändra på "Share".
Gud vad bra det hade varit med en manual....
--------------------
09:22:56 --- Telia
Om dom kommer ut med en manual kommer den att finnas på nätet men genom att vi inte har hittat någon så verkar det inte som om det finns någon gjord just nu. Jag ska ta och gå in och kontrollera på hur det ser ut.
Jag tycker att det är jättebra att du informerar om att det saknas och att det behövs en manual.
--------------------
09:24:48 --- Jag
Då har jag ett förlag.

Idag är det den 25 april. Vi fryser fakturorna till oss från och med idag tills ni plockat fram en manual.
Det är skamligt att man ska behöva betala för något i den här låga klassen.
--------------------
09:25:00 --- Telia
Är det Content Sharing som du går in på?
--------------------
09:25:05 --- Jag
JA
--------------------
09:25:09 --- Jag
oj Ja
--------------------
09:26:11 --- Telia
raden högst upp finns det show advanced, har du tryckt på den?
--------------------
09:26:42 --- Jag
Ja. men det ger inget om ftp.
--------------------
09:27:10 --- Telia
Kan du prova koppla ur den ur routern?
--------------------
09:27:30 --- Jag
Om vi fått igång ftp hade vi fått upp en ip adress

Ok.
--------------------
09:27:55 --- Telia
Det jag vill kolla när den är urkopplad om det ändras något i texten.
--------------------
09:28:44 --- Jag
Ja texten längst ner försvinner.
Alltså vilken port den är inkopplad och storlek, m.m.
--------------------
09:29:08 --- Telia
Kan du koppla in den igen?
--------------------
09:30:01 --- Jag
Klart. Nu kom texten tillbaka igen.
--------------------
09:30:47 --- Telia
Sitter den i första eller andra porten nu?
--------------------
09:31:22 --- Jag
Nu sitter den i första. Innan satt den i andra
--------------------
09:32:19 --- Telia
Okej, jag håller på att kontrollera nu om jag hittar någon ip adress.
--------------------
09:33:29 --- Telia
Den enheten du kopplar in har den något namn?
--------------------
09:34:50 --- Jag
Du menar hårddisken?
Nätverket har gett den namnet Seagate_ExpansionDesk_2_c2fa
--------------------
09:36:34 --- Telia
Okej, jag kollar vidare.
--------------------
09:40:18 --- Jag
Jag har en ettåring som jag måste ta hand om.
Men som sagt vi fryser våra fakturor tills ni löst era interna problem.
Vi vill inte betala för den här "tjänsten"
--------------------
09:40:49 --- Telia
Okej, det har jag inte möjlighet att göra.
--------------------
09:43:20 --- Jag
Plocka hit någon som har den möjligheten då!
Jag har lagt en timme av min tid på rent ut sagt skit! "Vad är ftp" från tekniska supporten??
Nej tack!

Plock hit någon som kan ta beslutet
--------------------
09:44:39 --- Telia
Jag har ingen som jag kan koppla in i chatten som kan ta det beslutet.
--------------------
09:46:39 --- Jag
Men då får väl människan lyfta på rumpan, eller rulla hens stol till datorn.

--------------------
09:47:30 --- Jag
Ni har lagt dit någon smörja på en säkert mycket väl fungerande router som gör att det saknas manualer.
Hade routern varit standard från fabrik hade det säkert funnits manualer.
--------------------
09:47:50 --- Jag
Ni har ställt till med det här och det drabbar era kunder.

--------------------
09:49:15 --- Jag
Jag är ledsen Telia, men jag tycker inte det är rimligt att betala nästan 700 i månaden och när man behöver hjälp så får man ingen hjälp alls.
--------------------
09:50:36 --- Jag
Hade man som Telia kund åtminstone haft möjligheten att byta router till någon annan så hade det gått att lösa för några hundralappar.
Men eftersom ni har ert "smart" system så kan man inte koppla in en annan router.
--------------------
09:50:49 --- Telia
Jag kommer ta vidare med manual och jag förstår att det är irriterande när det inte finns manual och inte vill fungera. Telia har en annan support som heter premiumsupporten.
--------------------
09:51:10 --- Jag
Och vad innebär det?
--------------------
09:51:20 --- Telia
Premiumsupporten är en betalsupport som kan hjälpa till med det mesta.
--------------------
09:51:46 --- Jag
Så jag ska betala för att få den typen av hjälp som står i en manual?
Helt seriöst!!!
--------------------
09:51:50 --- Jag
Va??
--------------------
09:54:22 --- Jag
Har ni något telefonnummer som jag kan ringa till om jag vill prata med någon av cheferna på supporten?
Detta leder ingen vart
--------------------
09:56:26 --- Jag
Hallå?
--------------------
09:56:50 --- Telia
Jag är kvar.
--------------------
09:56:57 --- Jag
Telefonnummer?
--------------------
10:01:06 --- Telia
Jag har inget nummer till någon chef som du kan ringa. men jag kan be en chef ta kontakt med dig om du vill.
--------------------
10:06:08 --- Telia
Är du kvar?
--------------------
10:10:00 --- Telia
Chatten avslutas på grund av inaktivitet. Återkom gärna till oss när du har möjlighet så hjälper vi dig med ditt ärende. Ha en trevlig dag!
--------------------
10:10:02
Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Jag skulle uppskatta om du ville svara på tre frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att

Hälsningar Telia

Chatten är avslutad

Dold text

Har drabbats av precis samma chatt i samma ärende utan resultat. Skamligt att inte kunna förse kunderna med manual på en produkt som Telia support medger inte tillhör " top of the art".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av akeman:

Har drabbats av precis samma chatt i samma ärende utan resultat. Skamligt att inte kunna förse kunderna med manual på en produkt som Telia support medger inte tillhör " top of the art".

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det märkligt.
Men det är bra att en till meddelat Telia att det finns ett behov av manual.

Permalänk
Medlem

Ett önskemål om ensidig frysning av ett avtal då du upplever att du inte får det du betalar för är ju intressant. Vad är det Telia inte levererat som ni avtalat kring?

Sen om du vill ha särskild teknisk anläggning så får du skaffa det själv. Det är det absolut vanligaste oavsett ISP.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Ett önskemål om ensidig frysning av ett avtal då du upplever att du inte får det du betalar för är ju intressant. Vad är det Telia inte levererat som ni avtalat kring?

Sen om du vill ha särskild teknisk anläggning så får du skaffa det själv. Det är det absolut vanligaste oavsett ISP.

Har du läst tråden?
Det gäller manualen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Har du läst tråden?
Det gäller manualen.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste tråden, läste allt om att vilja frysa betalningar då ingen manual presenterats (trots att tjänsten vad jag förstått levererats enligt avtal).

Du vill alltså påskina att Telia har ett tvång att tillgodose dig med en lösning (FTP) när det ni avtalat är leverans av internet/andra tjänster. Därutöver vill du ha tillgång till en manual för att själv kunna gå in i den utlånade utrustningen för att eventuellt kunna konfigurera till ditt gillande?

Du påstår alltså att du inte frågat om att frysa fakturor tills det finns en manual? Telia kan strypa funktioner i den utrustning som lånas ut, vilket man verkar gjort här. Det är bara acceptera och byta den mot valfri egen vald utrustning om du inte tycker om detta. Det är inte skäl att frysa fakturor.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Läste tråden, läste allt om att vilja frysa betalningar då ingen manual presenterats (trots att tjänsten vad jag förstått levererats enligt avtal).

Du vill alltså påskina att Telia har ett tvång att tillgodose dig med en lösning (FTP) när det ni avtalat är leverans av internet/andra tjänster. Därutöver vill du ha tillgång till en manual för att själv kunna gå in i den utlånade utrustningen för att eventuellt kunna konfigurera till ditt gillande?

Du påstår alltså att du inte frågat om att frysa fakturor tills det finns en manual? Telia kan strypa funktioner i den utrustning som lånas ut, vilket man verkar gjort här. Det är bara acceptera och byta den mot valfri egen vald utrustning om du inte tycker om detta. Det är inte skäl att frysa fakturor.

***bort/moderator***

Men tjänsten är inte komplett utan manual.
Så är det faktiskt. Vill du ändra på det får du bli politiker och stifta lagar.

Skickades från m.sweclockers.com

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

1. Du har inte betalat för routern.
2. Ringer man Telia så bryggar de den åt dig (tror tom att det finns en mobilapp för det nu), jag hade routern bryggad så fort jag bara kunde.
3. Sen kan du köpa precis vad du vill för router och koppla in efter den. En router som du kommer att få manual till och som du kan göra vad du vill med.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

***bort/moderator***

Men tjänsten är inte komplett utan manual.
Så är det faktiskt. Vill du ändra på det får du bli politiker och stifta lagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Telia tillhandahåller all den information som krävs för att du ska kunna nyttja den tjänst du köper av dem. TV - Bredband - Telefoni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

***bort/moderator***

Men tjänsten är inte komplett utan manual.
Så är det faktiskt. Vill du ändra på det får du bli politiker och stifta lagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen, kan du använda det du avtalat med Telia angående? Dvs; Internetleverans, (TV) etc? Eller är det så att du bara inte kan använda dig av en FTP-server med den utrustning som levererats. Det är väsentlig skillnad däremellan.

Det du är ute efter är funktioner som Telia valt att spärra i den tekniska utrustningen. Dina alternativ blir ju då som nämnts ett otal gånger i tråden.
A) byta leverantör (vilket inte är möjligt)
B) byta teknisk utrustning till något som klarar dina krav
C) undvika FTP-lösningen

Att då till en 1st-line support börja häva ur sig saker som att räkningarna ska frysas (när du får det du avtalat om) är bara dumt.

Alternativ C var ju heller inte ett alternativ enligt då så då återstår ju bara B) och då faller dina bitar kring styrningen (även om det finns andra lösningar där).

Även sett ditt inspel angående manual. Tjänsten som Telia levererar fungerar ju, du är ute efter något annat.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det du är ute efter är funktioner som Telia valt att spärra i den tekniska utrustningen.

Mig veterligen är det inte spärrat, Telia ger bara ingen support på hur det konfigureras.

Sen är jag av åsikten, att det ska inte levereras en hårdvara som har funktioner de inte kan ge support på.
Jag skällde ut min ISP (har dock inte Telia) angående just det.

Dock som jag skrev i ett tidigare inlägg, fick jag hjälp med att konfigurera FTP på min 4G router via tillverkaren.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.