Fractal Design lanserar slutna vattenkylarna Celsius S24 och S36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Montera fläktar i taket då så åker varmluften ut där istället?

Dra in bak och ut i taket? Tror mer på in bak och ut fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Dra in bak och ut i taket? Tror mer på in bak och ut fram.

Skickades från m.sweclockers.com

In fram, in bak ut uppåt. Värme brukar stiga därav att bakre fläkten brukar sitta högre upp och dem främre längre ner på chassit.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

@Ozzed: Bökigt att montera en D15? Själv har jag aldrig varit med om en enklare installation typ.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst flera recensioner så blev det en beställning. Alla skriver samma sak att det är den tystaste AIO:n som de någonsin testat. Till och med tystare än Be Quiets Silent Loop som fått mycket bra betyg på just den punkten. Silent Loop har jag haft i min prisjakt-bevakning länge men den är fortfarande ganska dyr.
Men nu såg jag via en banner här på sidan att Inet hade S24 för 949kr! Blev köp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag bytte från Kraken X61 till NH-D15 och tillbaka till Kraken. (Ville testa luftkylning efter ett par år med AIO)
Kraken var mycket tystare över lag, då NH-D15 låter en hel del (jämförelsevis) när fläktarna varvar upp när man spelar.

Frontmonterad Kraken X61 med insug, resultat:
Mycket tystare då fläktarna är låsta på 25%, behöver aldrig köra mer än 25% fläkt.
15-20C svalare CPU ligger på max 54C i load efter flera timmars spelande, ca 20-22C idle
5C svalare GPU i load, går aldrig över 69C på lägre fläkthastiget än med Noctuan, vilket även resulterar i bättre prestanda då GPUn inte klockar ner sig lika mycket.
Svalare system över lag då det blir bättre luftflöde i lådan utan att ha ett gigantiskt torn som blockerar allt luftflöde i lådan.

En annan notering angående insug från radiatorn, som många har felaktig uppfattning om.
Det blir inte varmare luft i chassit för att man har insug från radiator, om man inte klockar så det blir extremt varmt.
Luften som blåser in från radiatorn är knappt varmare än vad rumstemperaturen är.
Detta kan säkert skilja sig lite mellan olika AIOs, men med en 240-280 radiator så är det så mycket vatten i systemet så det blir inte ens ljummet. Så det är endast marginellt varmare än att bara ha 2 fläktar i fronten.

Hjälp mig förstå för jag ser inte logiken i det hela.

Ditt förslag är att installera AIOn där framme och dessutom köra fläktarna på lågvarv eftersom radiatorn uteslutande har tillgång till kall luft. Detta resulterar i en iskall CPU - så långt är det inga konstigheter.

Däremot har jag svårt att förstå hur GPUn överlever detta?
1. Den blir endast matad med VARM luft
2. Den får mindre lufttillförsel än med vanliga chassifläktar - dels pga att de går på lågvarv (25% el dyl) och dels att luften skall igenom ett dammfilter + radiatorn innan den hamnar hos GPUn.

GPUn hade väl gärna haft tillgång till kall luft och att den varma luften kylaren genererar så fort som möjligt försvinner ut ut baksidan/toppen på chassit?

Jag testade själv en gång att installera min Corsair H110GT i fronten men minns bara att GPUn svettades mer än vanligt. Skulle förvisso kunna testa igen men det känns som att de flesta builds har CPU AIO matad i toppen. Gör alla fel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hjälp mig förstå för jag ser inte logiken i det hela.

Ditt förslag är att installera AIOn där framme och dessutom köra fläktarna på lågvarv eftersom radiatorn uteslutande har tillgång till kall luft. Detta resulterar i en iskall CPU - så långt är det inga konstigheter.

Däremot har jag svårt att förstå hur GPUn överlever detta?
1. Den blir endast matad med VARM luft
2. Den får mindre lufttillförsel än med vanliga chassifläktar - dels pga att de går på lågvarv (25% el dyl) och dels att luften skall igenom ett dammfilter + radiatorn innan den hamnar hos GPUn.

GPUn hade väl gärna haft tillgång till kall luft och att den varma luften kylaren genererar så fort som möjligt försvinner ut ut baksidan/toppen på chassit?

Jag testade själv en gång att installera min Corsair H110GT i fronten men minns bara att GPUn svettades mer än vanligt. Skulle förvisso kunna testa igen men det känns som att de flesta builds har CPU AIO matad i toppen. Gör alla fel?

Man kan tycka det är konstigt, den enda förklaringen jag kan komma på är att tornen på lufkylaren på något sätt begränsar cirkulationen i lådan, ALLT blev varmare med Noctuan än med min AIO.

Tonern är ju gigantiska och sitter 5-10 mm från backplaten på grafikkortet.
Med AIOn så är det i stort sett fritt blås från fonten till baksidan på lådan där luften går ut, antingen via hålen i chassit eller via bakfläkten.

Och som jag skrev, luften som kommer genom radiatorn in i lådan är INTE varm, den är knappt ljummen. Endast marginellt varmare, men med bättre flöde i lådan istället.

Jag har testat utförligt, och GPUn håller sig på 69C med lägre fläkthastighet än med Noctuan, där blev den ca 73-74C med högre fläkthastighet och lägre boost clock över lag på grund av högre temperatur.

Nu jämför jag ju temperaturer mot Noctuan, inte front vs top mountad radiator.
Så kan faktiskt inte svara på om det blir bättre med top mounted.
Kan ju bli ännu bättre än vad det är nu, men vill ha så lite fläktar som möjligt också, så är inte sugen på att sätta den i toppen och ha 2 fläktar till som för oljud.

Jag är nöjd med mina temps och ljudnivå som det är nu

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hjälp mig förstå för jag ser inte logiken i det hela.

Ditt förslag är att installera AIOn där framme och dessutom köra fläktarna på lågvarv eftersom radiatorn uteslutande har tillgång till kall luft. Detta resulterar i en iskall CPU - så långt är det inga konstigheter.

Däremot har jag svårt att förstå hur GPUn överlever detta?
1. Den blir endast matad med VARM luft
2. Den får mindre lufttillförsel än med vanliga chassifläktar - dels pga att de går på lågvarv (25% el dyl) och dels att luften skall igenom ett dammfilter + radiatorn innan den hamnar hos GPUn.

GPUn hade väl gärna haft tillgång till kall luft och att den varma luften kylaren genererar så fort som möjligt försvinner ut ut baksidan/toppen på chassit?

Jag testade själv en gång att installera min Corsair H110GT i fronten men minns bara att GPUn svettades mer än vanligt. Skulle förvisso kunna testa igen men det känns som att de flesta builds har CPU AIO matad i toppen. Gör alla fel?

Förstår din poäng, men har för mig att just detta testas här:
https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves

Kommer dock inte helt säkert ihåg, såg den för ett tag sen och sitter på jobbet så kan inte dubbelkolla nu tyvärr.

Permalänk
Medlem

AIO i all ära, de dyrare kanske kyler lite bättre men det håller ju ingen länger tid, ifall man har AIO får man ju räkna med att byta ut den efter en 3år, medans en luftkylare håller nästan hur länge som helst, förutom att man kanske måste byta ut fläkten/arna efter ett antal år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Man kan tycka det är konstigt, den enda förklaringen jag kan komma på är att tornen på lufkylaren på något sätt begränsar cirkulationen i lådan, ALLT blev varmare med Noctuan än med min AIO.

Tonern är ju gigantiska och sitter 5-10 mm från backplaten på grafikkortet.
Med AIOn så är det i stort sett fritt blås från fonten till baksidan på lådan där luften går ut, antingen via hålen i chassit eller via bakfläkten.

Och som jag skrev, luften som kommer genom radiatorn in i lådan är INTE varm, den är knappt ljummen. Endast marginellt varmare, men med bättre flöde i lådan istället.

Jag har testat utförligt, och GPUn håller sig på 69C med lägre fläkthastighet än med Noctuan, där blev den ca 73-74C med högre fläkthastighet och lägre boost clock över lag på grund av högre temperatur.

Nu jämför jag ju temperaturer mot Noctuan, inte front vs top mountad radiator.
Så kan faktiskt inte svara på om det blir bättre med top mounted.
Kan ju bli ännu bättre än vad det är nu, men vill ha så lite fläktar som möjligt också, så är inte sugen på att sätta den i toppen och ha 2 fläktar till som för oljud.

Jag är nöjd med mina temps och ljudnivå som det är nu

Jag som tänkte testa en tornkylare återigen (gick från en Thermalright Silver Arrow till min nuvarande Corsair H110i GT) men nu när du säger det du säger så kanske det inte är en bra idé.

Känns som att utmaningen med frontmatad AIO ligger i att hitta fläktar som är så tysta som möjligt men samtidigt flyttar så mkt luft som möjligt. Egentligen ska man väl kanske tom ha en så stor AIO som möjligt men så kikade jag på JayzTwoCents video om FD C360 och den verkar inte kyla värst bra : https://www.youtube.com/watch?v=FYAj0in3qL4
Förstår inte riktigt de temperaturerna som han uppmäter då min toppmatade AIO gör så att temps sällan når över 65 grader och då kör jag fläktarna på 30-40% (max 850RPM).

Nu skaffade jag iaf ett nytt chassi som jag ska installera i helgen, ska dessutom testa att köra AIOn där framme för att se hur det blir.

Skrivet av olovskiij:

Förstår din poäng, men har för mig att just detta testas här:
https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves

Kommer dock inte helt säkert ihåg, såg den för ett tag sen och sitter på jobbet så kan inte dubbelkolla nu tyvärr.

Kollade på filmen och visst verkar det onekligen intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

AIO i all ära, de dyrare kanske kyler lite bättre men det håller ju ingen länger tid, ifall man har AIO får man ju räkna med att byta ut den efter en 3år, medans en luftkylare håller nästan hur länge som helst, förutom att man kanske måste byta ut fläkten/arna efter ett antal år..

Varför måste man byta efter 3 år?
Min Kraken X61 har 6 års garanti, så går pumpen sönder eller liknande så får man en ny.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Jag skaffade nytt chassi i helgen men dessvärre stödjer den inte 280mm radiatorer i toppen (står ändå att den stödjer H110 men men) så fick sätta den i fronten (fläkt som insug, sen rad). Det första jag märkte var när jag höll handen runt fläktarna att större delen av luften "studsar" ut igen. Kände jag med handen på insidan av chassit (bakom rad) så var det inte mycket luft som sipprade igenom. Detta resulterade i att GPUn var varmare än när AIOn var toppmatad.

Jag hade faktiskt förväntat mig att SP fläktar på en frontmatad rad skulle prestera på samma sätt som AF fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

@DeFeCT79: Jag skaffade nytt chassi i helgen men dessvärre stödjer den inte 280mm radiatorer i toppen (står ändå att den stödjer H110 men men) så fick sätta den i fronten (fläkt som insug, sen rad). Det första jag märkte var när jag höll handen runt fläktarna att större delen av luften "studsar" ut igen. Kände jag med handen på insidan av chassit (bakom rad) så var det inte mycket luft som sipprade igenom. Detta resulterade i att GPUn var varmare än när AIOn var toppmatad.

Jag hade faktiskt förväntat mig att SP fläktar på en frontmatad rad skulle prestera på samma sätt som AF fläktar.

Jag har inga problem med luftflödet i mitt R5 chassi i alla fall.
Konstigt att det blev så för dig.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag har inga problem med luftflödet i mitt R5 chassi i alla fall.
Konstigt att det blev så för dig.

Du körde inte PushPull va?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du körde inte PushPull va?

Nej, jag hade det från början, men tyckte inte att den högre ljudnivån var värt 2C på CPUn, så kör endast Push

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Nej, jag hade det från början, men tyckte inte att den högre ljudnivån var värt 2C på CPUn, så kör endast Push

Så det är såpass stor skillnad i ljudnivå? Hört att man ska kunna köra fläktarna i lägre RPM just för att PushPull är mer effektivt men det kanske blir samma sak i slutändan ändå.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så det är såpass stor skillnad i ljudnivå? Hört att man ska kunna köra fläktarna i lägre RPM just för att PushPull är mer effektivt men det kanske blir samma sak i slutändan ändå.

Jag kör mina i 25%, lägsta möjliga, så 2 fläktar till blir endast högre ljud, visst, lite lägre temp på CPU, men eftersom jag maxar 54C så känns det inte som att det är värt det, bättre med lite tystare dator.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Precis fått mail om att min s24 är på väg. Den kommer imorgon.
Så frågan är nu bara hur man ska montera den. Det är bara plats i fronten på chassit. Men ska jag ha flödet in eller ut ur chassit? Montera fläktarna i pull eller i push?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Kollade på filmen och visst verkar det onekligen intressant.

Kom du fram till något spännande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Kom du fram till något spännande?

Det blev faktiskt något helt annat, en MSI Core Frozr L

Nu kör jag för tillfället stock men den är i princip ljudlös och håller ca 55 grader när man spelar Overwatch/WoW/Prey (de spel jag testat hittils).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9