ssd eller hdd och begagnat eller nytt

Permalänk

ssd eller hdd och begagnat eller nytt

hej nu är det så att jag skulle behöva mer minne i datorn och jag funderar på om jag behöver ssd eller en hdd har redan en ssd 240gb i datorn men skulle behöva mer för att kunna lagra mer spel så vad anser ni är bäst behöver inte starta hyper snabbt bara det funkar!
Sedan också om det är bättre att köpa nytt eller begagnat när det gäller sådant tacksam för svar

Permalänk

Behöver du mer lagringsyta som inte har behov av att laddas supersnabbt skulle jag kika på en vanlig HDD. Alternativt en SSDH men skillnaden är minimal då spelen i sig brukar ta stor yta.

Begagnade enheter ger inom lagring inte en så stor vinst utan dessa är oftast slitna.

Vad jag kan rekomendera är köpa nytt 2TB eller 3 TB då det är bra mycket mer prisvärt än en HDD på 1 TB.

Du skulle kunna kika på WD Red eller dylikt då NAS-Diskarna brukar numera ha riktigt bra mycket bättre hastigheter än tidigare, samt så håller dessa bättre i längden

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Container:

Behöver du mer lagringsyta som inte har behov av att laddas supersnabbt skulle jag kika på en vanlig HDD. Alternativt en SSDH men skillnaden är minimal då spelen i sig brukar ta stor yta.

Begagnade enheter ger inom lagring inte en så stor vinst utan dessa är oftast slitna.

Vad jag kan rekomendera är köpa nytt 2TB eller 3 TB då det är bra mycket mer prisvärt än en HDD på 1 TB.

Du skulle kunna kika på WD Red eller dylikt då NAS-Diskarna brukar numera ha riktigt bra mycket bättre hastigheter än tidigare, samt så håller dessa bättre i längden

Tack för svaret det hjälpte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnad 250gb ssd (till spel).

Permalänk
Medlem

Du får ju en begagnad ganska fräsh 250gb ssd här på marknaden för runt 600:- kolla bara smart info innan. Jag köpte en som det bara var 1tb skriven på för 600 vilket knappt täcker en windows installation idag

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

SSDer och hårddiskar är något jag personligen aldrig skulle vilja köpa begagnat eller sälja vidare.

Om pengar finns så skulle jag lägga alla spel på SSDer. Eller om det känns för dyrt så skulle jag köpa en lite större hårddisk och lägga mindre spel på den och sen större spel på nuvarande SSD.

Permalänk
Medlem

600 kr för en begagnad 250gb är överpris, de kostar ju 800-900 nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du får ju en begagnad ganska fräsh 250gb ssd här på marknaden för runt 600:- kolla bara smart info innan. Jag köpte en som det bara var 1tb skriven på för 600 vilket knappt täcker en windows installation idag

Satan vad Windows har blivit stort om det är 1TB

Skrivet av VideoyGTX:

600 kr för en begagnad 250gb är överpris, de kostar ju 800-900 nya.

Mja... Du kan hitta dåliga SSDer för typ 800kr, men inte något egentligen vettigt. 900+ så börjar några få dyka upp, även rea på en del bra modeller. 850 EVO tex var ju uppe och vände på runt 1000kr... där samma 850 EVO, men 500GB var nere och vände på strax över 1200kr för ett år sedan.

SSD priser har gått upp något vansinnigt, så 600kr för en begagnad 250kr är faktiskt inte så långt från verkligheten på 900-1000kr. Speciellt inte om du kan hitta en bra sådan med MLC NAND, så är den lätt värd mer än dessa budget diskar idag.

Sen har det alltid varit så att SSDers priser bottnar runt 300-500kr. Och där ligger 120GB diskarna just nu, vilket typ gör att folk gärna lägger den 100-200kr till och får en 250GB.

@MarcusHuddinge Jag tänkte som du förr... men idag har nyligen sålt en del SSDer, då jag helt enkelt inte har nytta av fler små diskar. Uttrycket, "man kan inte få nog med SSDer", gäller inte när man passerar 10TB och inte vet vf man ska med alla...