Nexus 6P, dålig batteri. Hur är det för er?

Permalänk
Medlem

Nexus 6P, dålig batteri. Hur är det för er?

Hej,

Har en Nexus 6p som jag köpte begagnad. Den är utan tvekan en utav dom bästa telefonerna jag haft och då har jag ändå provat Sonys Xperia alla Z modeller, Galaxy upp till S7, en del Huawei, One plus One m.m.

Den har också den sämsta batterin vilket har börjat irritera mig mer och mer. Slutar jobbet 16.30, så den brukar vara fulladdad när jag går hem från jobb. När jag skall lägga mig mellan 22.00-23.00 så brukar den vara strax över 15 %. Självklart har man använt telefonen under eftermiddagen /kvällen, men mest till att titta runt på olika köp o sälj sidor på nätet. Någon klipp på Facebook här och där men det är inte mycket just sånt här. Den har utan tvekan den sämsta batterin utav dom telefoner jag testat så vill därför kolla med er som har denna telefon om ni också upplever att den har dålig batteri eller är det bara min som behöver bytas? Eller kanske någon inställning som ni vet kan göra batteriet bättre? Har version 7.1.2 på den, dvs den nyaste.

Tack på förhand

/Blerim

Permalänk
Medlem

Haft min sedan release. Upplever Inga batterierlproblem. Laddar 1gång per dygn och använder den regelbundet

Permalänk
Medlem

Jag kör linage på min. Men jag laddar en gång per dygn om den används flitigt o då är det ungefär 6h sot. Bluetooth, wifi etc på dygnet runt.

Tycker batteritiden är ok.
Innan hade jag lg g2 och sony z2.

Permalänk
Inaktiv

Jag har fortfarande väldigt bra batteritid på min 6P. Kanske en battericell som dött på din?

Permalänk
Avstängd

Jag har haft min knappt ett år och batteritiden var väldigt bra från början men de senaste veckorna så har den blivit ganska mycket sämre. Den är ofta nere på 25% när jag åker hem från jobbet och ska jag vänta med att ladda den till läggdags så får jag köra med energisparläge ett tag på slutet. I övrigt mycket bra telefon förutom kvaliteten på mikrofonen, många klagar på att de inte hör vad jag säger och det har aldrig varit ett problem tidigare. Kan dock bero på att den åkt i golvet rätt många gånger.

Permalänk
Medlem

6P är ju inte direkt känd för att ha speciellt bra Screen On Time.
Den har dock ypperlig standby time.

För mig klarar den sig oftast 2-3 dagar mellan laddningar. Men den gör inte så mycket vanligtvis heller.
Kopplat till min MiFit, whatsapp (oftast via dator appen men telefonen måste ju vara vid liv), lite snaps och sådant. Oftast har min telefon inte mer än 1 timma SoT per dag.
Så fort jag rör något som klockar upp processorn eller GPU'n så kan man nästan se hur batterimätaren dyker snabbare än blyklump i havet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Dålig batteritid nu. Köpte min vid launch.
Framförallt har jag problemet att batteritiden är väldigt oförutsägbar. Mobilen kan dö när som mellan 0-45% batteri kvar. Tydligen många som har det problemet.
Kan inte lämna hemmet utan batterypack
Annars har jag varit så nöjd med telefonen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för ni delar med er era erfarenheter. Min kunde också stängas av men då vid 15%, detta problem har upphört efter den senaste uppdateringen. Vad gäller mikrofon så har inte upplevt att den varit dålig. Synd att baksidan är fastlimmad, annars hade man kunnat göra ett försök till batteribyte, men nybörjare som man är inom det så är väl chansen större att jag fördärvar något annat.

https://youtu.be/zEQbQPAU9Ss

Men som sagt, utöver detta, utan tvekan den bästa telefon jag haft. Snabb, lagar aldrig. Bra kamera, helt ok med minne (32GB).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med batteritid, har ni gjort en komplett återställning?
Om inte, gör.
Har ni fått en uppdatering så är det nästan ett måste. Ja även om allt fungerar som det ska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masa:

Hej,

Har en Nexus 6p som jag köpte begagnad. Den är utan tvekan en utav dom bästa telefonerna jag haft och då har jag ändå provat Sonys Xperia alla Z modeller, Galaxy upp till S7, en del Huawei, One plus One m.m.

Den har också den sämsta batterin vilket har börjat irritera mig mer och mer. Slutar jobbet 16.30, så den brukar vara fulladdad när jag går hem från jobb. När jag skall lägga mig mellan 22.00-23.00 så brukar den vara strax över 15 %. Självklart har man använt telefonen under eftermiddagen /kvällen, men mest till att titta runt på olika köp o sälj sidor på nätet. Någon klipp på Facebook här och där men det är inte mycket just sånt här. Den har utan tvekan den sämsta batterin utav dom telefoner jag testat så vill därför kolla med er som har denna telefon om ni också upplever att den har dålig batteri eller är det bara min som behöver bytas? Eller kanske någon inställning som ni vet kan göra batteriet bättre? Har version 7.1.2 på den, dvs den nyaste.

Tack på förhand

/Blerim

Klockan är rätt sent så är inte omöjligt att jag missade delen där du skrev hur mycket SOT du har på en dag? Utan den informationen är det ju som att fråga tex om det verkligen kan stämma att min bil drar mycket bensin? Får liksom tanka den 3 gånger i veckan. Hur många mil jag kör är väl inte så viktigt att berätta va?

Som någon annan skrev så verkar ju batterierna i 6p bli halvkassa efter 1 år ca så om inte en fabriksåterställning hjälper + inte installera massa appar på ett tag och se om det blir bättre så är väl ett batteribyte säkert på sin plats.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som TS. Har en 6P som jag haft drygt ett år och den senaste tiden har batteritiden sjunkit REJÄLT. Jag får inte ut mer än kanske 2,5h SoT innan den ligger på typ 15-20% i batteri. Har vart supernöjd med mobilen men nu börjar jag snegla på en ny endast pga av att det känns som man måste snåla för att klara sig en dag. Har rensat cachepartitionen, gjort factory reset osv utan framgång. Det är ALLTID Android OS & Android system som äter mest av batteriet när jag kollar vad som slukar ström. Har inte wifi på under dagarna men bluetooth kopplat till en smartwatch och BT-lurar. Förr kunde jag köra BT spotify nästan en hel arbetsdag utan att det gick åt speciellt mycket ström. Nu kan jag endast lyssna på hälften så mkt musik till kostnaden av dubbelt så mkt batteri. Kör Android 7.1.2.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Litet tips angående batteritid i Android.

Nu sitter jag "på" en gammal Sony android, men en upptäckt som jag gjort iallafall var att telefonen verkade dra mycket mer om man har hög precision angivet på GPS'en. Dvs även då denna inte används.

Brukar därför ha GPS'en ställd på att inte utnyttja mobilnätet för positioneringar utan bara GPS-modulen. Sedan kopplar jag på inställningen i vissa perioder där jag använder GPS-en.

Permalänk

Jag laddar min varje natt. Oftare än så behövs inte.. Oftast så är det 10-25% kvar när jag ska sova. Är få tilfällen då jag behövs ladda innan (om jag använt den mycket med gps osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Litet tips angående batteritid i Android.

Nu sitter jag "på" en gammal Sony android, men en upptäckt som jag gjort iallafall var att telefonen verkade dra mycket mer om man har hög precision angivet på GPS'en. Dvs även då denna inte används.

Brukar därför ha GPS'en ställd på att inte utnyttja mobilnätet för positioneringar utan bara GPS-modulen. Sedan kopplar jag på inställningen i vissa perioder där jag använder GPS-en.

Jag har gjort även detta i mitt försök att ha samma batteritid som innan men utan framgång. Drygt att komma hem från jobbet med 15-20% och sen vill man använda mobilen på kvällen också.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har gjort även detta i mitt försök att ha samma batteritid som innan men utan framgång. Drygt att komma hem från jobbet med 15-20% och sen vill man använda mobilen på kvällen också.

Det går ju alltid att byta och verkar inte vara så dyrt om man tittar på någon video hur man gör.

Nu känner jag inte till telefonmodellen, Nexus verkar ju ha producerats av både LG och Huawei, här är dock en länk till ett exempel för 231 kr

http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-nexus-6p-202177p.html

Verkar vara originalbatteri.

Permalänk

Upplever inte att den drar någonting när skärmen är av, är den på däremot så drar mitt batteri i väg rätt ordentligt.
Får ca 4h SOT.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ingen av er som kör med root?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jo den har inte det bästa batteritiden funderar på att lämna tillbaka den pågrund av andra skäl

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ingen av er som kör med root?

Systemless root här.
Men vad har det för inverkan på batteritid?

Permalänk
Medlem

@Boss302: Tänkte på att det går att göra rätt mycket med appar som kräver root. Men det är mest när telefonen är idle ifs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Boss302: Tänkte på att det går att göra rätt mycket med appar som kräver root. Men det är mest när telefonen är idle ifs.

Ja iofs så kan ju t.ex betterbatterystats vara ett bra hjälpmedel (om det fortfarande utvecklas/funkar?)

Permalänk

Jag har precis gått och bytt telefon så kan inte komma med några exakta SOT-tider, men min 6p brukade i regel överleva en hel dag (07-23 ungefär) utan att behöva laddas. Då använde jag den oftast normalt (enligt min definition - d.v.s. kontinuerliga samtal och sms under dagen, lite facebook och kanske ett par youtube-klipp som snitt).

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Nexus 6P när den släpptes och var väldigt nöjd med batteritiden i början med aktiv skärmtid på 5 timmar ungefär. Tyvärr har det sedan dess gått utför och idag är mitt batteri väldigt oförutsägbart. Min aktiva skärmtid kan pendla mellan allt från 2 till 4 timmar och dessutom brukar den spontant stänga av sig runt 15% när batterisparläget aktiveras.

Och ja, jag har testat återställning, flera gånger...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Haft min i över ett år!
Upplever liknande problem.
Efter uppdateringen till 7.1 så börja min batteritid sjunka.

Har återställt / rensat cache.

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Wifi:

Jag köpte min Nexus 6P när den släpptes och var väldigt nöjd med batteritiden i början med aktiv skärmtid på 5 timmar ungefär. Tyvärr har det sedan dess gått utför och idag är mitt batteri väldigt oförutsägbart. Min aktiva skärmtid kan pendla mellan allt från 2 till 4 timmar och dessutom brukar den spontant stänga av sig runt 15% när batterisparläget aktiveras.

Och ja, jag har testat återställning, flera gånger...

Jag har efter ca 1,5 år samma problem, när det är kallt ute kan den totalflippa och stänga av sig redan vid 30%, slår man på den igen visar den bara några få procent.
Har hittat reservbatteri på nätet men vågar mig inte på att byta det själv, och har inte hittat något ställe som byter heller (har dock inte gjort särskilt noga efterforskning heller dock).
Det är synd, för det är egentligen bara batteriet som strular. I övrigt är den lika fräsch som när jag köpte den.

Permalänk

Har sämre batteritid nu än vid release. Dock så känns det mer som mjukvaruproblem än kasst batteri. Innan 7.1 så hade jag ca 45-55% när det va dags att sova. Nu är det ibland så att jag måste panikladda långt innan.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har sämre batteritid nu än vid release. Dock så känns det mer som mjukvaruproblem än kasst batteri. Innan 7.1 så hade jag ca 45-55% när det va dags att sova. Nu är det ibland så att jag måste panikladda långt innan.

Jag vill minnas att någon av uppdateringarna 6.x medförde att systemet helt plötsligt började suga en stor mängd batteri. Problemet löstes sedan i senare uppdateringar men det kanske är möjligt att det är samma problem som spökar igen?

Permalänk
Skrivet av Goddammit:

Jag vill minnas att någon av uppdateringarna 6.x medförde att systemet helt plötsligt började suga en stor mängd batteri. Problemet löstes sedan i senare uppdateringar men det kanske är möjligt att det är samma problem som spökar igen?

skulle tro det. Oftast är det Android System som drar mest batteri.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt här också, dör vi 20 - 40%. Någon som testat att byta batteri, resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabbe_p:

Riktigt dåligt här också, dör vi 20 - 40%. Någon som testat att byta batteri, resultat?

På Swedroids forum är det många som bytt med gott resultat, kolla där! Många har fått byta på garantin också.

Skickades från m.sweclockers.com