Få känner till Sony Playstation 4 Pro och Microsoft Project Scorpio

Permalänk
Medlem

Det där med att PC-spelare gärna köper spel som digital nedladdning, och konsol-spelare helst fysiska kopior, det förstår jag logiken i eftersom spel till en konsol blir (vanligtvis) obrukbara så fort du byter upp dig, medan det fortfarande (vanligtvis) går att spela PC-spel som är tjugo år gamla på moderna datorer.

När man säljer PS4-an så skickar man med spelen, medan Steam-katalogen funkar på nästa dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Vilken förvärring det kommer bli när Scorpio och Xbox One S finns ute.
Ser framför mig föräldrar som tror att dom gör ett klipp till julruschen.
Xbox One S för bara 2500, normalt pris 5500 , vilket fynd varpå föräldern trycker på köp knappen så får sonen bara en något bättre konsol!

???

Förstår inte denna.

Kan föräldrar göra skillnad på olika datorer och grafikkort när det köper julklappar till sonen? Olika Samsung eller Apple telefonmodeller till dottern? Ny bil till frugan? Finns ju flera produkter att välja på och ta fel på även där.

Sorry. Ser faktiskt inte alls problemet. Känns väldigt långsökt och konstruerat.

"Valfrihet är dåligt!" Varför? "Man kan välja fel!". Ahh. Ok.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@acandell: Fast digitala kopior känns väldigt rätt eftersom många av spelen ändå körs multiplayer online utan local coop eller singleplayerkampanjer och de lär inte ha något värde som plastdisk på tradera om fem år.
Däremot lär en och annan köpa en scorpio och få en xbox över - då kan du köra online mellan två rum med en digital kopia, men tyvärr inte om du köpt fysisk kopia.
Haken är det sällan eller aldrig är någon vettig rea på digitala kopior medan plast efter ett par år ligger under hundralappen.

Permalänk
Medlem

Varför publicerar ni en nyhet baserad på 100% felaktig statistik som antingen besvarats av påverkade eller troll?
Jag arbetade på ett analysinstitut för några år sedan och det va dessa typer av eljest uppenbara felaktiga data som användes som skräckexempel när man hade utbildning för nyanställda för att lära dessa hur viktigt det är att tolka ett svar på rätt sätt, eller formulera en fråga på ett sätt som inte går att tolkas på mer än ett sätt.
Ett exempel va en undersökning som användes i populära gratisspel och de som deltog fick poäng i spelet som gav diverse bonusar. Undersökningen handlade om läsk, och nya smaker. Pga omständigheterna att folk bara ville ha sina poäng resulterade den enkäten i att majoriteten önskar få en läsk med smak av rå fisk.

Pinsamt swec, minst sagt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är väldigt viktigt att skriva vart datan kommer från om det inte handlar om inhemskt insamlad statistik (skrivet i Titeln) då det annars antas att artikeln handlar om medvetenheten i Sverige och då får artikeln att kännas mer som click-bait än något annat när så inte är fallet.

Vi har en bra idé om vad det finns för versioner av Playstation och Xbox här i Sverige och de som inte vet är antingen bosatta under ett par stenar eller helt ointresserade. Jag talar givetvis inte om ingående kunskap om vartenda system men att tex Playstation Pro finns är väl ändå välkänt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Varför publicerar ni en nyhet baserad på 100% felaktig statistik som antingen besvarats av påverkade eller troll?
Jag arbetade på ett analysinstitut för några år sedan och det va dessa typer av eljest uppenbara felaktiga data som användes som skräckexempel när man hade utbildning för nyanställda för att lära dessa hur viktigt det är att tolka ett svar på rätt sätt, eller formulera en fråga på ett sätt som inte går att tolkas på mer än ett sätt.
Ett exempel va en undersökning som användes i populära gratisspel och de som deltog fick poäng i spelet som gav diverse bonusar. Undersökningen handlade om läsk, och nya smaker. Pga omständigheterna att folk bara ville ha sina poäng resulterade den enkäten i att majoriteten önskar få en läsk med smak av rå fisk.

Pinsamt swec, minst sagt.

Vilka fel hittar du i den här undersökningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kanske är bara jag men tycker dom flesta idag skiter i tv-spel och kör pc och det blir så satans segt med kontroll i mycket spel och är frustrerande och även om man kan hitta några guldkorn har jag tappa intresset och tycker det verkar vara så för många andra med och kanske börjar svalna lite

Dom flesta = din umgängeskrets? Eller dom flesta = du t.o.m.?

Du postar annars i en tråd som handlar om en studie som visar att 47% föredrar att spela på konsol, 27% föredrar PC och 26% föredrar mobil. Studien har säkerligen sina brister men träffsäkerheten är nog iaf bättre än de flestas Sweclockares "tyckande".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Dom flesta = din umgängeskrets? Eller dom flesta = du t.o.m.?

Du postar annars i en tråd som handlar om en studie som visar att 47% föredrar att spela på konsol, 27% föredrar PC och 26% föredrar mobil. Studien har säkerligen sina brister men träffsäkerheten är nog iaf bättre än de flestas Sweclockares "tyckande".

absolut talar jag om mig själv och dom i min närhet och tror 47% är en lass med skit undersökning sett till Sverige och frågar du 13 åringar så är det kanske ganska högt då många har tillgång till någon form av gammal konsol men dom flesta i min närhet föredrar pc och märker att konsol snabbt är ganska kass och krävs ingen större studie för att ha en realistisk syn på sin närhet och göra ett överslag och se att siffrorna är helt åt helvete och "tyckade" i det här fallet skulle vara mer träffsäkert

Skulle jag uppskatta 13+ i Sverige mot usa som studien är skulle jag säga pc och mobil är mycket högre här och yngre kör ofta saker på mobilen och väljer den över tvspel men helst vill dom flesta ha en dator för minecraft, dota eller liknande och 18+ landar oftast mot pc och ser alla brister som tv-spel har att erbjuda och ser mer ut som man frågat 13-15 åringar men sett till min närhet skulle jag säga mer 20% skulle föredra konsol och tror studien har för många brister för att vara minsta tillförlitlig helst om man försöker slå över statistiken till vårat land och en uppskattning är närmare sanningen än den är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

absolut talar jag om mig själv och dom i min närhet och tror 47% är en lass med skit undersökning sett till Sverige och frågar du 13 åringar så är det kanske ganska högt då många har tillgång till någon form av gammal konsol men dom flesta i min närhet föredrar pc och märker att konsol snabbt är ganska kass och krävs ingen större studie för att ha en realistisk syn på sin närhet och göra ett överslag och se att siffrorna är helt åt helvete och "tyckade" i det här fallet skulle vara mer träffsäkert

Skulle jag uppskatta 13+ i Sverige mot usa som studien är skulle jag säga pc och mobil är mycket högre här och yngre kör ofta saker på mobilen och väljer den över tvspel men helst vill dom flesta ha en dator för minecraft, dota eller liknande och 18+ landar oftast mot pc och ser alla brister som tv-spel har att erbjuda och ser mer ut som man frågat 13-15 åringar men sett till min närhet skulle jag säga mer 20% skulle föredra konsol och tror studien har för många brister för att vara minsta tillförlitlig helst om man försöker slå över statistiken till vårat land och en uppskattning är närmare sanningen än den är

Att det skulle vara stora skillnader mellan Sverige och USA ifråga om konsol vs pc spelandet är förstås inte omöjligt men så länge du inte har bättre data än dig själv och din närhet att bygga det på så borde du förstå att träffsäkerheten för "de flesta" potentiellt är all over the place.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

absolut talar jag om mig själv och dom i min närhet och tror 47% är en lass med skit undersökning sett till Sverige och frågar du 13 åringar så är det kanske ganska högt då många har tillgång till någon form av gammal konsol men dom flesta i min närhet föredrar pc och märker att konsol snabbt är ganska kass och krävs ingen större studie för att ha en realistisk syn på sin närhet och göra ett överslag och se att siffrorna är helt åt helvete och "tyckade" i det här fallet skulle vara mer träffsäkert

Skulle jag uppskatta 13+ i Sverige mot usa som studien är skulle jag säga pc och mobil är mycket högre här och yngre kör ofta saker på mobilen och väljer den över tvspel men helst vill dom flesta ha en dator för minecraft, dota eller liknande och 18+ landar oftast mot pc och ser alla brister som tv-spel har att erbjuda och ser mer ut som man frågat 13-15 åringar men sett till min närhet skulle jag säga mer 20% skulle föredra konsol och tror studien har för många brister för att vara minsta tillförlitlig helst om man försöker slå över statistiken till vårat land och en uppskattning är närmare sanningen än den är

Den där hemmagjorda "hittepåstatistiken" ger jag ännu mindre för en den tveksamma som SweC använder sig av i artikeln.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Den där hemmagjorda "hittepåstatistiken" ger jag ännu mindre för en den tveksamma som SweC använder sig av i artikeln.

Behöver inte betala ett skit den bjuder jag på men stämmer nog mer i.a.f om jag tittar på min omgivning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Behöver inte betala ett skit den bjuder jag på men stämmer nog mer i.a.f om jag tittar på min omgivning

Nu var väl även den undersökning som SweC presenterade och hänvisade till också "gratis", men i bägge fallen gäller nog det klassiska idiomet att man får vad man betalar för.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu var väl även den undersökning som SweC presenterade och hänvisade till också "gratis", men i bägge fallen gäller nog det klassiska idiomet att man får vad man betalar för.

haha ..är nog så

Jag fyller 40 i år så umgängeskretsen är kanske lite av äldre skolan men sett till släkt och vänner tycker jag fler verkar vilja ha datorer men kan vara variabler som jag byggt datorer och skulle förut nästan kunna slänga upp en hotline med betalnummer för så många ringde om köpa/laga datorer så jag ser mer från pc hållet men upplever att intresset svalnat ganska drastiskt senaste åren för tv-spel

i vilket fall kändes statistiken väldigt off mot verkligheten så jag står på mig att jag tror min är mer rätt även om den får tas med en nypa salt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w