Zenimax stämmer Samsung för upphovsrättsintrång

Permalänk
Melding Plague

Zenimax stämmer Samsung för upphovsrättsintrång

Efter att nyligen vunnit mot Oculus i rätten stämmer Zenimax nu även Samsung, vilka anklagas för att använda Oculus-mjukvara i VR-headsetet Gear VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

När VR floppade så var de väl tvungna att hitta en alternativ inkomstkälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

När VR floppade så var de väl tvungna att hitta en alternativ inkomstkälla

Lite som Apple, stäm alla andra för att de har en mittknapp och rektangulär form

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

När VR floppade så var de väl tvungna att hitta en alternativ inkomstkälla

Fast VR växer väl fortfarande?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

När VR floppade så var de väl tvungna att hitta en alternativ inkomstkälla

Tror det är allmän praxis att stämma allt som går att stämma på andra sidan Atlanten.
Hoppas dock inte VR har floppat. Vill verkligen spela och uppleva VR så fort det kommer lite fler titlar som stödjer och är gjorda för det samtidigt som upplösning och POV blir lite större. Tar några år för att utveckla AAA spel med helt nya gränssnitt och det tar också lite tid för grafikkort blir billiga nog för att kunna driva VR i bättre upplösning.
Har du testat VR och är det det som gör att du tycker att VR har floppat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att de ger sig på Oculus har jag absolut inget emot men varför ska de dra in Samsung också?? De får ge sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Patentrolltåget tuffar på. Måste vara det vidrigaste företaget anno 2017.

Permalänk
Medlem

Zenimax verkar patetiska, dom blir av med Cormack och sen vet dom väl att dom inte kommer att komma någonstanns utan honom så dom försöker lösa pengar på annat håll. Personligen hoppas jag att Samsung kör över dom i rätten.

Permalänk
Medlem

Även om Zenimax inte har något intresse av att utveckla VR så äger de ändå allt som Carmack gjort på arbetstid hos dom. Vinner de mot Oculus lär de vinna mot Samsung också eftersom de är "Powered by Oculus". Om nu inte Samsung lyft ut just dom bitarna som Carmack anses gjort under Zenimax, vilket jag har svårt att tro. En typisk patentstrid som advokater jublar högt över på andra sidan pölen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IDX:

Zenimax verkar patetiska

Came here to say that

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att de ger sig på Oculus har jag absolut inget emot men varför ska de dra in Samsung också?? De får ge sig.

Skrivet av IDX:

Zenimax verkar patetiska, dom blir av med Cormack och sen vet dom väl att dom inte kommer att komma någonstanns utan honom så dom försöker lösa pengar på annat håll. Personligen hoppas jag att Samsung kör över dom i rätten.

Om nu Samsung har använt Oculus teknik i sina headset så är oddsen stora att det helt och hållet står på den domens utfall, vilket nu gör Samsung i heta stolen, då Oculus dömts för det. En tidigare dom är en stor andel av vågen på hur liknande fall eller fall som bygger på det faller.

Överklagningar mm är helt klart kritiska för båda företagen och ingen tvivel på att de kommer att ta dem. Skulle de vinna så kan Samsung överklaga här med, men skulle de inte få prövningstillstånd, eller åter dömas så är Samsung till råttorna i så fall.

Men oavsett så tror jag Samsung mer eller mindre inte har mycket att säga till om här, om de nu använt "stulen" teknik (jag låter åsikten huruvida den är det eller inte vara osagt). Enda saken skulle vara om de kan visa att de inte använder Oculus tekniker... vilket kan vara lite svårt, då vad jag minns, de gör.

Tror vi har ett fall av desperathet från Zenimax helt klart, men de har fått den kritiska första domen, vilket nu gör allt annat efter detta en nerförsbacke vs tex Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

När VR floppade så var de väl tvungna att hitta en alternativ inkomstkälla

Det är snarare att Zenimax är bittra för dom missade tåget och att deras enda riktiga entreprenör lämnat dom. Utvecklingen inom VR/AR frodas och om några år kommer vanliga smartphones och bildskärmar försvinna. Samtliga större teknikföretag jobbar vidare med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är snarare att Zenimax är bittra för dom missade tåget och att deras enda riktiga entreprenör lämnat dom. Utvecklingen inom VR/AR frodas och om några år kommer vanliga smartphones och bildskärmar försvinna. Samtliga större teknikföretag jobbar vidare med detta.

Varför skulle vanliga skärmar försvinna? Finns gott om användningsområden där en skärm är bekvämare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Borde dom inte ha fått betalt av occulus för detta? Samsung kunde ju inte vetat att occulus begått brott när dom beställde tjänsten av dom.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter att nyligen vunnit mot Oculus i rätten stämmer Zenimax nu även Samsung, vilka anklagas för att använda Oculus-mjukvara i VR-headsetet Gear VR.

Läs hela artikeln här

Så är vi i gång igen. Samma visa om och om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Kan förstå att folk hatar på Zenimax, men jag kan förstå varför de gör det. Dessutom är det så det fungerar i USA, annars riskerar de gå miste om mycket kosing.

Är det deras mjukvara osv som har använts ska de självklart ha betalt för det. allt annat vore konstigt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Borde dom inte ha fått betalt av occulus för detta? Samsung kunde ju inte vetat att occulus begått brott när dom beställde tjänsten av dom.

Det är tiden efter domen mot Occulus de syftar på. De menar att Samsung i och med domen har vetat att det var Zenimax teknik som Samsung fått levererad av Occulus, men ändå fortsatt använda den.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Fast VR växer väl fortfarande?

Jo men det kommer nog inte bli en stor grej förrän det finns bra, billiga lösningar på konsol och mobiler. PC VR är dyrt $3000+ för maskin + headset. Och mobil VR har inte mjukvara på sin sida för att stötta köpen, och PS4 Pro verkar ju vara en helt okej deal då de har grymma spel och allt, men VR är fortfarande dyrt på PS4, och jag skulle aldrig själv köpa mig in på VR på en så svag plattform. Dessutom har jag ett hat för Sony's anti-PC policy.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@FlygarStenen:

Tror han syftar på tiden då skärmen integreras i ögat på nått sätt troligen inte jätte långt därifrån då tesla börjat mixtra med denna typen av teknologi.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@FlygarStenen:

Tror han syftar på tiden då skärmen integreras i ögat på nått sätt troligen inte jätte långt därifrån då tesla börjat mixtra med denna typen av teknologi.

Vi är nog en rätt bra bit från att alla har en skärm inopererad i ögat... Känns som att det framförallt skulle vara för folk som har kraftigt nedsatt syn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Vi är nog en rätt bra bit från att alla har en skärm inopererad i ögat... Känns som att det framförallt skulle vara för folk som har kraftigt nedsatt syn.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan gå fort om Elon Musk's neurolink operation är lyckad så tror jag att det går fort dock kommer juh dom första exemplaren vara skit^^

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Kan gå fort om Elon Musk's neurolink operation är lyckad så tror jag att det går fort dock kommer juh dom första exemplaren vara skit^^

Känns jobbigt att behöva operera ögonen varannat år för att man vill ha det nya

Ett par glasögon skulle jag känna mig betydligt mer bekväm med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Känns jobbigt att behöva operera ögonen varannat år för att man vill ha det nya

Ett par glasögon skulle jag känna mig betydligt mer bekväm med.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske går att lösa med typ nåt linsaktit tillslut eller bara operera bort ögonen så har man bara en socket att stoppa in en öga/kamera så slipper man flera operationer och alla kommer ha perfektsyn:)

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av QnoX:

Kanske går att lösa med typ nåt linsaktit tillslut eller bara operera bort ögonen så har man bara en socket att stoppa in en öga/kamera så slipper man flera operationer och alla kommer ha perfektsyn:)

Eller så blir det i Simpsons: (se personen till höger)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Varför skulle vanliga skärmar försvinna? Finns gott om användningsområden där en skärm är bekvämare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det kommer förmodligen ta många år innan tekniken är tillräckligt bra för att helt ersätta en bildskärm men jag ser tydligt vart vi är på väg.

Skrivet av FlygarStenen:

Vi är nog en rätt bra bit från att alla har en skärm inopererad i ögat... Känns som att det framförallt skulle vara för folk som har kraftigt nedsatt syn.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart. Men det är också ganska bökigt att interfaca våra ögon, som vi gör nu med VR/AR headsets.

Skrivet av QnoX:

Kanske går att lösa med typ nåt linsaktit tillslut eller bara operera bort ögonen så har man bara en socket att stoppa in en öga/kamera så slipper man flera operationer och alla kommer ha perfektsyn:)

Lite jobbigt om batteriet tar slut bara...

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Paddanx:

Om nu Samsung har använt Oculus teknik i sina headset så är oddsen stora att det helt och hållet står på den domens utfall, vilket nu gör Samsung i heta stolen, då Oculus dömts för det. En tidigare dom är en stor andel av vågen på hur liknande fall eller fall som bygger på det faller.

Överklagningar mm är helt klart kritiska för båda företagen och ingen tvivel på att de kommer att ta dem. Skulle de vinna så kan Samsung överklaga här med, men skulle de inte få prövningstillstånd, eller åter dömas så är Samsung till råttorna i så fall.

Men oavsett så tror jag Samsung mer eller mindre inte har mycket att säga till om här, om de nu använt "stulen" teknik (jag låter åsikten huruvida den är det eller inte vara osagt). Enda saken skulle vara om de kan visa att de inte använder Oculus tekniker... vilket kan vara lite svårt, då vad jag minns, de gör.

Tror vi har ett fall av desperathet från Zenimax helt klart, men de har fått den kritiska första domen, vilket nu gör allt annat efter detta en nerförsbacke vs tex Samsung

Citat:

“The heart of this case was about whether Oculus stole ZeniMax's trade secrets, and the jury found decisively in our favor,” an Oculus spokesperson told Polygon.
https://www.polygon.com/2017/2/1/14474198/oculus-lawsuit-verdict

Så vitt jag vet så dömdes de endast för att ha brutit mot NDA och inte mot Patent eller upphovsrätten Om Zenimax inte har haft något NDA avtal med Samsung så har jag svårt att se att den tidigare domen har någon inverkan. Samsung har förövrigt extremt djupa fickor så det är ganska vågat av Zenimax att utmana Samsung.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10