Microsoft berättar mer om Windows 10 för ARM-enheter

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

Jo helt klart. Min poäng var inte att de skulle ta en CPU och bara "klocka upp den", utan att de borde kunna börja designa ARM för det, något som inte funnits någon direkt poäng att göra tidigare.

Hmm, se där.
I stand corrected.

Varför visar de upp det i en X86 demo kan man undra då dock...

Frågan är hur bra ARM kan skala med frekvenser. Har inte koll på någon processor med frekvenser som överstiger 3 GHz direkt.

Ingen aning om varför de visade Blitz på en Snapdragon. Finns som både X64 och ARM32 via store så vi vet ju inte ens om det är ARM-varianten eller X86.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågan är hur bra ARM kan skala med frekvenser. Har inte koll på någon processor med frekvenser som överstiger 3 GHz direkt.

Har ju inte funnits några behov, eller platser för det. Allt ARM har utvecklats för strömeffektivitet och för mobila saker som är <5W oftast, med små kärnor. Blir svårt att kyla 50W tex... men om nu behovet finns för 15.. 25.. 35W, så kan det bli intressant.

Sen tror jag inte heller den skalar så bra, men tex Windows har stor nytta av burst frekvenser som är höga, för att sen snabbt gå in i vilo läge igen.

ARM har ju "löst" detta med deras big.LITTLE design så att man får maximal effektivitet men ändå högre prestanda när man behöver det. Att istället bygga på de törstigare kärnorna och sikta på 15W eller så skulle ju lätt kunna ge mer prestanda. De är ju med 5W och sniffar på 2Ghz gränserna hela tiden, så jag tror inte att 500Mhz+ till skulle vara omöjligt med 10W till, det är bara inte lika effektivt.

Men 15W är trots allt 15W och kan du hålla runt den nivån så lär batteritiden bli bra ändå på en enkel laptop med detta, även om vi antar "Fury ineffektiv-logiken".

Men vi får se hur de löser det iaf. Det finns ju helt klart ett bra motiv nu, för Windows är trots allt en enormt stor plattform. X86 också... och att kunna gå förbi det problemet och plötsligt kunna konkurrera alls med AMD och Intel är stort. Biljoner dollar stort. Så där är nu incitament att göra mer än dessa 5W lösningarna.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen aning om varför de visade Blitz på en Snapdragon. Finns som både X64 och ARM32 via store så vi vet ju inte ens om det är ARM-varianten eller X86.

Det kan förklara det ja.
Aja, då låter jag spel vara osagt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Helt klart. Tror Intel kommer få tufft de närmaste 5 åren, vs vad de haft tidigare. De tappar marknader på alla möjliga håll. Det enda de än leder på är ju IPC och enkärnig prestanda, vilket blir mer och mer sällsynt i användning.

Tror helt klart att det kommer bli sämre prestanda första gången, men å andra sidan så är det kanske en okej sak då de flesta av oss sällan kör så tunga saker bara en gång. Utan installerar man tex Adobe så kör man nog också det flera gånger...

Ang prestandan så kan de nog lätt trycka på både frekvens och prestandan i ren allmänhet när de plötsligt kan gå från <5W till 15/25W... är ju enorm skillnad. Tittar man på Intel så har de ju "i7or" på 1.3Ghz på de lägsta surfplatt-effekterna, men redan på 15/25W så blir det ju mer vettiga siffror, så inga tvivel på att 2,5-3Ghz kan se möjligheterna med ARM på sådana enheter. Behovet har bara inte funnits tidigare...

Hur fungerar det med x86 applikationer i Linux på ARM dock? Du måste väl ha tag i ARM versioner av allt? Eller kan den hantera det? (ärlig fråga)

Jag har sett video tester med tex World of Tanks och tyngre apps körande utan problem på en SD820, vilket tom är en CPU som officiellt inte stöds.
Enligt deras specs så krävs följande:
2 fysiska kärnor
2GB RAM
GF 6800/ATI HD 2400 DX9c, 256MB VRAM

Rekommendationerna är dock i still med i5a, GTX660/HD 7850. Detta är ju inte superkrav och jag tror ärligt inte att så många Intel Atom eller andra surfplattor kan driva mycket mer än detta heller, men om den trots emuleringen kan hantera både DX och dessa krav så bör det öppna rätt bra vägar för enklare spel tom. Men jag hade inte räknat maxa Crysis eller GTA V om det är så ni tänkte

Det är ju trots att extremt låg prestanda CPU+GPU vi pratar om här, så jag tror mer det är att vi inte har en 8 trådig 95W ARM + 150W GPU som är poängen...

Dock går ju utvecklingen framåt, så om 3 år kanske gta V rullar klockrent på en surfplatta med ARM cpu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm, se där.
I stand corrected om detta stämmer. Lite konstigt att de kör ARM spel för Android på Win 10 dock.

Varför visar de upp det i en X86 demo kan man undra då dock...

https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/world-of-tanks-blitz/...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Paddanx, min telefon har fyra kärnor som går i 2500MHz som max(HiSilicon Kirin 955 cpu), och fyra långsamma. Den drar inte många watt, bör ju inte vara så svårt att dra upp frekvenserna rejält om man kan strunta i strömåtgången. Kirin 955 är byggd på samma 16nm från TSMC som Nvidia Pascal.

Min laptop med x86 Kaby Lake boostar till 3.5GHz och den drar 15W som mest. Det verkar vara runt 4GHz som strömmen drar iväg ordentligt med nuvarande kisel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Paddanx, min telefon har fyra kärnor som går i 2500MHz som max(HiSilicon Kirin 955 cpu), och fyra långsamma. Den drar inte många watt, bör ju inte vara så svårt att dra upp frekvenserna rejält om man kan strunta i strömåtgången. Kirin 955 är byggd på samma 16nm från TSMC som Nvidia Pascal.

Min laptop med x86 Kaby Lake boostar till 3.5GHz och den drar 15W som mest. Det verkar vara runt 4GHz som strömmen drar iväg ordentligt med nuvarande kisel.

Du kan inte jämföra kärnorna i Kirin 955 (4xA72/4xA53) med Intels Core kärnor. Det är inte bara strömåtgång/watt som begränsar frekvens utan även designen måste tillåta höga frekvenser. Det går såklart att designa ARM-kärnor som är mer avancerade (Apple) och som skalar bra med större termiskt utrymme men det är mycket dyrt. Kärnorna i Kirin 955 är extremt simpla i jämförelse med core arkitekturen och det återspeglas i priset där jag uppskattar Kirin 955 plattformen att kosta ca 30 dollar (inkl. LTE modem, Wifi, BT, power management osv..) medan en Intel Core m3 dual core cpu kostar 281 dollar.

Här ligger hela anledningen till att vi har 8 kärnor i mobiler. Det är extremt mycket billigare att designa en liten simpel kärna och sedan bygga en cpu runt 4 eller 8 av dessa.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64