Bästa webbläsaren för Windows?

Permalänk
Medlem

Bästa webbläsaren för Windows?

Jag är trött på att Firefox äter RAM minne nåt våldsamt.
Så nu har jag provat Opera.
Men även Opera tar en hel del minne.

För närvarande kör jag SRWare Iron.
Den bygger ju på Chrome läsaren.
SRWare Iron funkar rätt bra.

Har du haft några liknande erfarenheter?
Vilken är din favorit webbläsare och varför?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Vila i frid

Internminne är till för att användas - som web-designers nyttjar och lite till. Chrome patchar snabbast av dem alla så det finns lixom inget alternativ för slösurfning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Vilken är din favorit webbläsare och varför?

Kör Edge. Snabb och stabil. Dessutom behöver Google lite konkurrens, de kör på med så mycket egna grejer nu att vi snart har en ny IE...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox och har även kört massa med chrome. Att det tar en del ram skiter ja i för det gör ingen skillnad prestandamässigt så länge det finns några gig ledigt när man spelar o sånt (så länge webläsaren inte kör massa kommandon i bakgrunden såklart för då kan ju cpun få kämpa i onödan under spelandet vilket kan orsaka stuttering)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Sötast

Har nog inte kollat hur mkt ram en webbläsare tar om man inte råkat se det för átt stänga processen när den krashat.

Vad gör det för skillnad?
Om minnet tar slut så får man nog leva med det man betalt för ^^

Permalänk
Inaktiv

Ni som har problem med Firefox: kontrollera ifall ni kör 64-bit versionen.

Mozilla har sedan en tid tillbaka börjat prioritera den före 32-bit.

Blev stor skillnad för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

@halojoy:

Jag kör Chrome, tycker det fungerar fint.
Som sagts innan, RAM är till för att användas, om du inte tycker det räcker med 8GB så uppgradera till 16GB istället.

Men ju mer minne man har, ju mer använder datorn.
Jag kör 16GB bara för att vara säker, datorn har aldrig använd mer än 8GB totalt.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem

Webbläsarna i sig tar väldigt lite ram men sidorna ska ju få plats
Använd 64bitarsversionerna så sliper du begränsningar med att sidorna inte ryms i ram och skaffa mer ram om det tar slut,
Man behöver flera olika webbläsare idag om det ska flyta bra så sluta jaga "den bästa" för det finns ingen som passar bäst till allt längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kör Edge. Snabb och stabil. Dessutom behöver Google lite konkurrens, de kör på med så mycket egna grejer nu att vi snart har en ny IE...

märkigt, skulle testa att köra 8k videos från you tube och med chrome laggade det på fiber-gb linan och bilden tryckte ihop och drogs ut medan utskällde microsoft edge visade 8k utan problem och drog runt de 200-300 mbps som en dans.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag måste kolla in EDGE.

Annars är jag mycket nöjd med att ha bytt från Firefox till SRWare Iron.
I princip är den ju en Chrome läsare.

Chrome är betydligt snabbare och rappare än Firefox.
Hade lite problem med att installera Adobe Flash Player i SRWare Iron.
Men hittade information på webben.

Kan man köra Edge med Windows 7?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av halojoy:

Kan man köra Edge med Windows 7?

Nej.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Opera är riktigt trevligt, använt mig utav det i ett par år nu.
Det kom nyligen en uppdatering där man får möjligheten att välja ett "mörkt" tema, d.v.s hela sökfältet med flikar m.m. blir mörkt. Sedan finns det tillgång till Messenger direkt i webbläsaren, en liten flik till vänster där man kan öppna/stänga messenger utan att vara inne på facebook t.ex. Inget jag använder själv men mest en kul grej.

Sen att det finns inbyggt adblock och VPN är väl en trevlig bonus

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har ingen anledning att byta ifrån Chrome på varken mobilen eller datorn
Gillar fortfarande deras ui mest av alla webläsare.

Permalänk
Medlem

Använder faktiskt Edge mer och mer. Fattas lite funktioner, tex på google earth, men annars är jag nog uppe i 50% användande av Edge och det ökar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge har blivit mycket bättre efter creators update. Sen dess har jag bara använt Edge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Vivaldi kör jag sedan något år tillbaka, gillar den skarpt. Utvecklad bland annat av personer som jobbade på Opera innan vad jag förstår. Bygger på Chrome men har en del förbättrad funktionalitet och har plockat bort en del onödigt, lätt att ändra så den passar en själv. Den är också rätt snygg IMHO med automatiska färger baserat på webbsidan man besökers färg.

Permalänk
Testpilot

Om du kör Chrome eller någon fork som klarar av Chrome-plugins, då rekommenderar jag pluginet "the great suspender".
Vet ej om det finns till FireFox eller annan webbläsare.

TGS fryser en tabb som har varit inaktiv (du sätter tiden själv), och på så vis så om du har en massa tabbar uppe men inte aktivt tabbar mellan dem, då frigörs RAM tills det att du faktiskt behöver den tabben - Lite som iOS/Android hanterar app-frys.

Det har fungerat ypperligt på lite äldre maskiner jag har med bara 4-8Gb RAM i sig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag tycker Opera är den bästa. Har använt den i 10år nu och har aldrig haft några problem med den(viaplay fungerar dock inte =/) , visst har man stört sig på ändringar genom åren men det viktigaste har alltid funnits där. Aldrig haft minnes problem och då har jag suttit på riktigt slöa burkar.. Den största grejen med Opera som gjort att jag aldrig bytt är när man klickar bakåt så hamnar man precis där man va, andra webbläsare laddar om sidan och/eller så hamnar man på toppen av sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av halojoy:

Jag är trött på att Firefox äter RAM minne nåt våldsamt.
Så nu har jag provat Opera.
Men även Opera tar en hel del minne.

För närvarande kör jag SRWare Iron.
Den bygger ju på Chrome läsaren.
SRWare Iron funkar rätt bra.

Har du haft några liknande erfarenheter?
Vilken är din favorit webbläsare och varför?

Mitt FF drar ungefär 5 -700MB minne med runt 15 öppna flikar, det tycker inte jag är speciellt mycket.
Hur mycket drog ditt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Märkligt, Edge öppnade sidan 4 ggr fortare än Chrome : https://whatthetech.com.au/8k-screens-on-vega-being-demonstra...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

RAM ska användas. Inte ligga och vila. ) Jag tycker däremot webbläsare "skriver" för mycket på SSD. De verkar inte bry sig om det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

jag blev positivt överraskad av Edge faktiskt! Testade den efter att gått över till Windows 10 och tycker att den fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

när man klickar bakåt så hamnar man precis där man va, andra webbläsare laddar om sidan och/eller så hamnar man på toppen av sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Herre gud vad jag stör mig på det. Tack för tipset, blir att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

RAM ska användas. Inte ligga och vila. ) Jag tycker däremot webbläsare "skriver" för mycket på SSD. De verkar inte bry sig om det.

Det pekar jag mot en ram-drive. Funkar fint och skriver inget på disk

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Webbläsre

Har ni testat Avant browser dår kan man använda Mozilla Firefox, Chrome och windows webbläsare som standard motor funkar det inte bra på en sida byt standar motorn och problemen är borta desutom finns den i 3 versioner 1 som du kan köra på USB drive, en lite och en ultimate version desuttom full med bra funktioner snabb och och använder väldigt lite minne.

Jag rekomenderar den har kört med den i flera år och jag är väldigt nöjd med Avant broswer

här är adressen till webläsaren: http://www.avantbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Mitt FF drar ungefär 5 -700MB minne med runt 15 öppna flikar, det tycker inte jag är speciellt mycket.

Ja precis

https://www.youtube.com/watch?v=HnuNs_Nu46Q

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag har märkt av att exempelvis med Chrome så kan man få stora problem med Battlelog, där det enda och största problemet jag har stött på är:

"Sidan fungerar inte
battlelog.battlefield.com omdirigerade dig för många gånger.
Testa att rensa cookies.
ERR_TOO_MANY_REDIRECTS"

Trots att man har rensat cookies, startat om osv, så funkar det ändå inte... Det enda som egentligen löste det, var att installera om Chrome. Men att hålla på och installera om det varje gång detta sker är ju löjligt... Detta har jag bara märkt av i Chrome än så länge och vet inte riktigt vad som är orsaken till det. Endast att folk också har upplevt detta och även funnit att endast en ominstallation har löst det.

Permalänk
Medlem

Har använt Opera i över 10 år och skulle verkligen inte kunna tänka mig att byta till något annat.
Har aldrig haft problem med för hög ram-användning
Laptop med 8GB ram, ett fönster 6-20 flikar
Desktop med 16GB ram, två fönster med 8-40 flikar

Bara några saker jag kan tänka på på rak arm:
Musgester, kan inte leva utan Operas musgester, tar bokstavligen bara några sekunder innan jag börjar jämra mig över att det inte funkar när jag är i en annan webbläsare.
Speeddials, fattar inte hur andra webbläsare inte har det.
Man hamnar på samma ställe där man var senast på sidan när man går bakåt/framåt i en flik istället för att ladda om sidan på nytt.
Mörkt tema. Kanske inte känns som en big deal eftersom det är ett så litet område, men det är så mycket skönare.
Inbyggd adblocker.
Använder personligen inga addons/extensions, men man kan använda inte bara dom som är gjorde för Opera, utan även dom som är gjorda för Chrome om man så vill.
Man kan göra en google-sökning i ny flik eller kopiera markerad text direkt:

Finns även fler smågrejer som jag inte kan komma på bara sådär, men som man märker när det inte fungerar som man vill i andra webbläsare.

Förresten: Även Opera på mobilen har inbyggd adblock utifall någon skulle vara intresserad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag måste kolla in EDGE.

Annars är jag mycket nöjd med att ha bytt från Firefox till SRWare Iron.
I princip är den ju en Chrome läsare.....
..... Kan man köra Edge med Windows 7?

Nej, Edge är bara för Windows 10. SRWare Iron tyckte jag var bra men avinstallerade det då den har ett skydd som gör att inga inloggningar sparas. Lite jobbigt att behöva tvåstegs-verifiera var gång man ska logga in på tex google och även andra sidor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]