Objective2+ODAC passande för Philips Fidelio X2?

Permalänk
Medlem

Objective2+ODAC passande för Philips Fidelio X2?

Har försökt reda ut om det är till någon nytta spelmässigt att köra mina (eller andra) Philips Fidelio X2 tillsammans med Objective2+ODAC men behöver råd från forumet.
Idag parar jag lurarna med Soundblaster Zx och det är helt okej för min nivå. Är det värt/intressant att prova Objective, tänker mest på att kunna höra klarare in-game men även att kunna lyssna på en fin bit musik då och då.

Är ingen elitegamer, snarare 43-åring som ströspelar med vänner och har en rolig stund. Gillar även att lyssna på musik och film.

Om det är så att Objective generellt ger bättre ljud men att de kanske matchar ett par andra lurar bättre, så är jag så klart intresserad av det också.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Oja. Jag har exakt den setup och tycker det låter betydligt trevligare än inbyggda ljudkortet.
I spel kanske jag inte märker så stor skillnad, men i musik gör jag!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

O2 förstärkaren är en förstärkare som ej färgar/ändrar ljudet dvs det den får in skickar den ut.
Detta gör att den passar i stort sett till ALLA hörlurar!
Inte många förstärkare som klarar av det!

Enda undantagen skulle vara hörlurar som behöver en förstärkare med kraftig färgning/EQ/etc av ljudet för att låta ok vilka det finns få av.

Älskar min Odac+O2+ hifiman HE-400 lurar kombo.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, får helt enkelt köpa och prova.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

O2+ODAC + AKG K7XX här!

Fidelio X2 är fina lurar det med!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Blir att köpa en Objective2+ODAC från http://www.headnhifi.com som någon rekommenderade i nån annan gammal tråd. Dock blir jag lite osäker på om den sidan är tillförlitlig numera då senaste blogginlägget är bra gammalt. Killen svarar dock på mejl. Någon som har köpt från dem nyligen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Valonen:

Blir att köpa en Objective2+ODAC från http://www.headnhifi.com som någon rekommenderade i nån annan gammal tråd. Dock blir jag lite osäker på om den sidan är tillförlitlig numera då senaste blogginlägget är bra gammalt. Killen svarar dock på mejl. Någon som har köpt från dem nyligen?

Jag köpte min O2 där, ca 2 år sen kanske och det var inga problem med varken leverans, leveranstid eller kommunikation på försändelsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Tack David , då gör jag ett försök.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kör exakt denna combon och tycker det låter riktigt bra. och tror jag köpte min från samma sida också för ca 2-3 år sen nu tror jag, väljer du bara alternativet att han skickar från switzerland så slipper du tull om han nu har kvar det alternativet, tar dock lite längre tid innan du får din order då vad han sa till mig så samlar han på sig några orders innan han tar bilturen för att lämna det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

alternativet att han skickar från switzerland så slipper du tull

Tvärtom menar du!
Butiken finns i schweiz (som EJ är med i EU) och när jag handlade där för x antal år sedan fanns alternativet att skicka från tyskland (som är med i EU).
Det vill säga ej tull om det skickas från tyskland men för att schweiz ej är med i EU (smarta männsikor det där) så kan du åka på tull om det skickas från schweiz.

I övrigt så är mitt svar som dom andra.
Svar på ett par olika email på nån timme till en dag med BRA svar/info.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tvärtom menar du!
Butiken finns i schweiz (som EJ är med i EU) och när jag handlade där för x antal år sedan fanns alternativet att skicka från tyskland (som är med i EU).
Det vill säga ej tull om det skickas från tyskland men för att schweiz ej är med i EU (smarta männsikor det där) så kan du åka på tull om det skickas från schweiz.

I övrigt så är mitt svar som dom andra.
Svar på ett par olika email på nån timme till en dag med BRA svar/info.

Ah så var det ja, tvärtom. my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Blir att köpa en Objective2+ODAC från http://www.headnhifi.com som någon rekommenderade i nån annan gammal tråd. Dock blir jag lite osäker på om den sidan är tillförlitlig numera då senaste blogginlägget är bra gammalt. Killen svarar dock på mejl. Någon som har köpt från dem nyligen?

Jag köpte en O2+ODAC digital edition från dem ganska nyligen och allt gick väldigt fort och smidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera headnhifi, köpte min O2 därifrån för ett år sedan. Gick snabbt och smidigt, bra kommunikation. Köpte den som byggsats för att få pilla lite själv, var roligt och lärorikt.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla svaren, dock väntar jag på svar på dem. Jag vill ha med strömförsörjningen där bak och på alla bilder jag ser så sitter den på framsidan.
Dock i första mejlet från hihi-sidan så¨säger de att den är på baksidan (svart och silver versionerna). Väntar på svar om det verkligen är så, på jdslabs egna sida är det en feature med kostnadstillägg.
Så är lite tveksam att beställa tills jag får ett klart besked.

@reaperishere Hur ser din ut, är anslutningen bak eller fram?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tack igen för alla svaren, dock väntar jag på svar på dem. Jag vill ha med strömförsörjningen där bak och på alla bilder jag ser så sitter den på framsidan.
Dock i första mejlet från hihi-sidan så¨säger de att den är på baksidan (svart och silver versionerna). Väntar på svar om det verkligen är så, på jdslabs egna sida är det en feature med kostnadstillägg.
Så är lite tveksam att beställa tills jag får ett klart besked.

@reaperishere Hur ser din ut, är anslutningen bak eller fram?

Köpte denna http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

@reaperishere Hm, blir inte klok. Är detta en annan version? Kan inte så mycket om detta men vill gärna prova. Vad är det för skillnad på den digital versionen och "den vanliga"?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@reaperishere Hm, blir inte klok. Är detta en annan version? Kan inte så mycket om detta men vill gärna prova. Vad är det för skillnad på den digital versionen och "den vanliga"?

Den vanliga med ström där bak verkar kosta 100CHF mera. Den digitala versionen saknar analog input så den har bara USB som input.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

@Valonen O2+ODAC är en fantastisk förstärkare/DAC men jag är skeptisk till att X2 kommer få någon större nytta av den då dom är så pass lättdrivna. Kan inte säga att jag saknar förstärkning när jag kör tjejens X2or i hennes integrerade ljudkort (Z170I PRO GAMING) tex. Sound Blaster Zx Ska inte vara direkt dåligt heller.

Så att så länge du inte har problem med brus eller liknande skulle jag nog avråda dig från att skaffa en O2+ODAC och nöja dig med vad du har. För jag tror inte du kommer märka någon skillnad ljudmässigt. Åtminstone inte något som är värt priset.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Fönstrputtsaren. Dina lurar är väldigt lättdrivna så du behöver verkligen inget speciellt för att få ut vad som behövs för dom.
Du kan ha vilken DAC eller vanlig stereoförstärkare med hörlursuttag till dom om du vill så.
(Vanliga stereoförstärkare glöms ofta bort av någon anledning)

Med det sagt så är O2+ODAC en trevlig pryl som varar så en investering för framtiden om du har pengarna är det.
Eller om jag summerar det så här: Du behöver inte en O2+ODAC för att få ut allt av dina lurar, men har du pengarna så varför inte?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Entusiast

Instämmer med två senaste inlägg, jag märkte ingen förbättring med O2 + Fidelio X2. De är så lättdrivna att det räcker med en bra källa utan nämnvärd förstärkning, tycker t ex att det låter bra direkt från min mobil Moto G (2013).

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med ovanstående tre inlägg då just soundblastergrejerna har väldigt hög output impedance.
En snabb googlesökning informerar (overifierat) om 22Ω för Zx-kortet vilket är okej för mer tungdrivna lurar men som rentav är direkt olämpligt för X2, IEMs o.d. Visst ljud är subjektivt och många föredrar att matcha lurar med förstärkare som färgar ljudet men för en mer (i brist på bättre ord) korrekt eller neutral leverans bör inte förstärkarens impedans överstiga 1/8 av lurarnas.

NwAvGuy som designade O2/ODAC har skrivit mycket matnyttigt på sin blogg. Ref http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Permalänk
Medlem

Jag kör mina Philips X1 i en Schiit M2U-stack och tycker ljudet är kanon. Jag kan dock inte tycka att det är någon direkt skillnad på något vis mot min Hegel Super förutom att den har fler ingångar och fysisk volymkontroll.. Natt och dag mot mitt integrerade ljudkort iaf.

Permalänk
Medlem

Tack gänget, er input gör att jag avvaktar lite. Köpte en ny skärm istället idag för att testa runt. Uppskattar att många tog sig tid att ge input, high five och trevlig helg!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide