Permalänk
Medlem

Datorhörnan

Med kontoret nystädat och bordsskivan bytt passade jag på att knäppa några kort på min och sambons datorhörna.

Jag har valt att placera min dator i ett skåp för att slippa se och höra den. Skåpet ventileras med hjälp av fyra stycken 120mm-fläktar längst upp och insugen sitter i höjd med datorns fötter.

Eftersom luften sugs in i skåpet på 200mm höjd slipper jag få in eventuellt damm som glider omkring på golvet. Fläktarna startar jag med hjälp av en trådlös Nexa-väggsändare på insidan av skåpluckan, eller för all del en app i telefonen, och varvtalet reglerar jag med en fan controller i skåpet.

I utrymmet under datorn har jag ett ormbo av kablar som jag förstås också slipper se.

Skärmarna är monterade med hjälp av Deltaco ARM-410. Dessa väggfästen kan jag inte rekommendera någon att köpa. Det är smidiga att montera, men jag var tvungen att modifiera dem rätt kraftigt för att få skärmarna att sitta rakt i dem.

På skärmarnas baksidor sitter RGB-slingor med RF-mottagare. Tröttnar jag på färgen eller vill dämpa ljuset gör jag det med hjälp av en liten fjärrkontroll.

Dator 1 (i skåpet)
Chassi: Aerocool Dead Silence Cube
Processor: Intel Core i5 4690K @ 4,3GHz
Processorkylare: Noctua NH-U14S
Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H
Minne: 4 x 4GB Corsair DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB
SSD 1: Samsung SSD 840 EVO 250GB
SSD 2: Corsair Force LE 240GB
HDD 1: Samsung 2TB
HDD 2: WD 1TB
Nätaggregat: Cooler Master GM 650W
Skärm: AOC Q2775PQU 27" 1440p IPS
Tangentbord: Razer Lycosa
Mus: Ace Edge 3200
Hörlurar: Plantronics RIG 500E

Dator 2
Chassi: Fractal Design Define R3
Processor: AMD FX-6300 3,5GHz
Processorkylare: Antec Kühler H₂O 620
Moderkort: GA-970A-DS3P (rev. 2.0)
Minne: 2 x 4GB
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 4GB OC Rev 2
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB
HDD 1: Seagate 1TB
HDD 2: Samsung 500GB
Nätaggregat: EVGA 600W White
Skärm: ASUS VC279H 27" 1080p IPS
Tangentbord: Saitek Eclipse
Mus: Ace Edge 3200

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Mindre moderkort och mindre chassin = *pa-pang!* bägge datorerna får plats i lådan i mitten!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Det vore riktigt fint, men jag är rädd att värmeutvecklingen vid hårdkörning av båda enheterna samtidigt blir för för stor för att fläktarna ska hinna med att evakuera all värme.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Hälften vågat;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Snyggt! Skulle du kunna dela med dig av din bakgrundsbild?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@p.lindblom: Hälften vågat;)

Friskt vunnet?

Skrivet av Sewerin:

Snyggt! Skulle du kunna dela med dig av din bakgrundsbild?

Tackar! Absolut, här är bilden: http://more-sky.com/data/out/21/IMG_8722.jpg - När ja precis skaffat skärmen jag har bildgooglade jag helt enkelt "2560x1440" och hittade kissen bland de översta resultaten.

Permalänk
Medlem

Trevligt! jag är i färd med att inkapsla min burk också i ett skåp. Är det ikea det du använt? om isåfall, är det bra? jag tänkte som du, ha datorn i övre delen och sladdar i undre för att just undvika golvdamm.
jag tittade lite på ALEX från ikea, är det ett sådant skåp du använt kanske också?

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zariel:

Trevligt! jag är i färd med att inkapsla min burk också i ett skåp. Är det ikea det du använt? om isåfall, är det bra? jag tänkte som du, ha datorn i övre delen och sladdar i undre för att just undvika golvdamm.
jag tittade lite på ALEX från ikea, är det ett sådant skåp du använt kanske också?

Ja, precis. Vika Alex från IKEA. Tänk på att djupmåttet är tämligen begränsat. Sist jag köpte dator letade jag specifikt efter ett chassi som var så grunt som möjligt, för att få plats med det i skåpet. Mitt chassi är 381mm djupt och då är det ändå inte mycket utrymme över. Något som är lätt att glömma är att kablarna på baksidan av datorn också bygger en del. Skåpets invändiga djupmått med dörren stängd är 545mm, har jag för mig. Jag ska dubbelkolla det när jag kommer hem i kväll.

En annan sak som är värd att tänka på är att skaffa ett chassi där du har möjlighet att evakuera värmen uppåt i stället för bakåt, just med hänsyn till det begränsade utrymmet bakom chassit.

Edit: Japp, det invändiga djupmåttet är 545mm

Permalänk
Medlem

Stiligt! Om de bara hade skåpet i mörkare kulör... Har du undersökt om det gör stor skillnad i temps att ha skåp-fläktarna på max/min under stresstest eller gaming?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Stiligt! Om de bara hade skåpet i mörkare kulör... Har du undersökt om det gör stor skillnad i temps att ha skåp-fläktarna på max/min under stresstest eller gaming?

Jag har alltid kört fläktarna i lite över halvfart när jag spelat, så att jag knappt hör dem. Nu har jag dock just testat att spela i 45 minuter med fläktarna avstängda och därefter med fläktarna på maxvarv.

Temperaturen efter 45 minuter spelande med skåpfläktarna avstängda blev följande:
CPU: 75°C
GPU: 75°C
Inuti skåpet, ovanför chassit: 50°C

Både CPU- och GPU-fläktarna fick kämpa på rätt bra för att hålla temperaturen nere.

Temperaturen efter 45 minuter spelande med skåpfläktarna på full styrka:
CPU: 62 grader
GPU: 64 grader
Inuti skåpet, ovanför chassit: 26°C

CPU-fläkten kunde ta det riktigt lugnt och GPU-fläktarna (som står still under vid temperaturer under 60°C) nådde som mest 45% styrka (1662rpm).

I morgon kväll ska jag försöka hinna med att göra samma test med skåpfläktarna på lägsta varvtal.

Permalänk
Medlem

Temperaturen efter 45 minuter spelande med skåpfläktarna på lägsta hastighet:
CPU: 67 grader
GPU: 67 grader
Inuti skåpet, ovanför chassit: 26°C

CPU-fläkten fick jobba lite hårdare än med skåpfläktarna på full styrka och GPU-fläktarna likaså. De sistnämnda nådde som mest 50% styrka (1840rpm).

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Blir det skillnad på temperaturen om du tar bort chassi sidorna på båda sidor?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tack för grym info!
Alltid bra att ha i åtanke när man själv planerar på att bygga in burken i en klaustrofobisk mardröm

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Ace Edge 3200<3 Fantastisk mus på alla sätt, ledsen att jag inte köpte ett helt gäng så jag hade en buffert nu när de gick i konken. Najs hörna för övrigt!

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Haha! Ja, den är helt suverän. Jag har tre stycken och än så länge fungerar alla bra, men jag bävar inför dagen då jag måste skaffa en ny mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@jH0Ni: Haha! Ja, den är helt suverän. Jag har tre stycken och än så länge fungerar alla bra, men jag bävar inför dagen då jag måste skaffa en ny mus.

För mig blev det en Qpad av samma modell, inte riktigt samma känsla såklart, men det är väl något av en vanesak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för RGB belysning du har? Har varit lite sugen på något liknande själv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Hej! Jag använder mig av sådana här slingor med USB-anslutning: https://www.aliexpress.com/item/LED-Strip-2835-SMD-flexible-l... - De startar och stänger av sig med datorerna och skulle jag vilja stänga av dem med datorerna igång kan jag förstås göra det med fjärrkontrollen. Två saker är värda att ha i åtanke innan man beställer slingorna.

  1. Samtliga exemplar verkar jobba med samma frekvens/signaler, så har man flera slingor i närheten av varandra styr man alla med samma fjärrkontroll. Vill man ha olika färger eller effekter inställda får man lov att ställa in en medan de andra är urkopplade. Slingorna "minns" vilken inställning de har, även om man kopplar ur och in dem igen.

  2. För att få till hörnen bra måste slingorna kapas och skarvas. Att kapa dem gör man lätt med en avbitartång (det finns markeringar där man kan kapa). På den första skärmen skarvade jag slingorna genom att helt enkelt löda dit fyra stycken tunna kablar i varje hörn. Det fungerar finfint, men det tar lite tid. Till min andra skärm använde jag sådana här hörnbitar: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-L-shape-10mm-4-Pins-... - Tänk på att om du använder dig av den vattentäta varianten av slinga är risken stor att kontakten blir dålig i skarvarna, vilket leder till att slingan blir lite mörkare efter varje skarv. Jag löste det genom att helt enkelt lägga på lite lödtenn på varje anslutnignspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@NodCommander: Hej! Jag använder mig av sådana här slingor med USB-anslutning: https://www.aliexpress.com/item/LED-Strip-2835-SMD-flexible-l... - De startar och stänger av sig med datorerna och skulle jag vilja stänga av dem med datorerna igång kan jag förstås göra det med fjärrkontrollen. Två saker är värda att ha i åtanke innan man beställer slingorna.

  1. Samtliga exemplar verkar jobba med samma frekvens/signaler, så har man flera slingor i närheten av varandra styr man alla med samma fjärrkontroll. Vill man ha olika färger eller effekter inställda får man lov att ställa in en medan de andra är urkopplade. Slingorna "minns" vilken inställning de har, även om man kopplar ur och in dem igen.

  2. För att få till hörnen bra måste slingorna kapas och skarvas. Att kapa dem gör man lätt med en avbitartång (det finns markeringar där man kan kapa). På den första skärmen skarvade jag slingorna genom att helt enkelt löda dit fyra stycken tunna kablar i varje hörn. Det fungerar finfint, men det tar lite tid. Till min andra skärm använde jag sådana här hörnbitar: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-L-shape-10mm-4-Pins-... - Tänk på att om du använder dig av den vattentäta varianten av slinga är risken stor att kontakten blir dålig i skarvarna, vilket leder till att slingan blir lite mörkare efter varje skarv. Jag löste det genom att helt enkelt lägga på lite lödtenn på varje anslutnignspunkt.

Tack! Du får dock gärna förklara vad det är för hörn som du skarvar, och hur du skarvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Jag har lagt till två stycken bilder som visar vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Tack igen! Vart har du fått tag i skarvarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Jag länkade till dem i mitt förra svar: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-L-shape-10mm-4-Pins-... - De finns även att köpa på exempelvis Kjell & Company, men där kostar de 20(!) gånger så mycket.

Permalänk

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Ja, precis. Vika Alex från IKEA. Tänk på att djupmåttet är tämligen begränsat. Sist jag köpte dator letade jag specifikt efter ett chassi som var så grunt som möjligt, för att få plats med det i skåpet. Mitt chassi är 381mm djupt och då är det ändå inte mycket utrymme över. Något som är lätt att glömma är att kablarna på baksidan av datorn också bygger en del. Skåpets invändiga djupmått med dörren stängd är 545mm, har jag för mig. Jag ska dubbelkolla det när jag kommer hem i kväll.

En annan sak som är värd att tänka på är att skaffa ett chassi där du har möjlighet att evakuera värmen uppåt i stället för bakåt, just med hänsyn till det begränsade utrymmet bakom chassit.

Edit: Japp, det invändiga djupmåttet är 545mm

Hej igen P.Lindblom!

jag har kollat runt men inte hitta något praktiskt sätt att driva fläktarna separat från datorn..drar du dom från datorn eller är skåpets fläktar kopplade via datorn och fläktkontrollern med?
Jag funderade på att ha separat ström med fläktkontroll för hanteringen av skåpets flöden, eller är det inget bra? Hur har du gjort? Tycker mig skönja att du har egen hantering av skåpets fläktar separat från datorn?.

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem

@Zariel: Hej! Det enda du behöver för att driva fläktarna utan datorn är en 12V-transformator. Min fläktkontroller får sin matning via en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... som i sin tur är kopplad till en trådlös Nexa-mottagare. Fläktarna startar jag antingen med hjälp av en trådlös knapp på insidan av skåpluckan eller med en app i min telefon. Eftersom jag vill kunna plocka ut datorn ur skåpet så smidigt som möjligt valde jag att köra fläktstyrningen separat. Hojta till om du vill ha fler bilder som visar hur jag har kopplat allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@Zariel: Hej! Det enda du behöver för att driva fläktarna utan datorn är en 12V-transformator. Min fläktkontroller får sin matning via en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... som i sin tur är kopplad till en trådlös Nexa-mottagare. Fläktarna startar jag antingen med hjälp av en trådlös knapp på insidan av skåpluckan eller med en app i min telefon. Eftersom jag vill kunna plocka ut datorn ur skåpet så smidigt som möjligt valde jag att köra fläktstyrningen separat. Hojta till om du vill ha fler bilder som visar hur jag har kopplat allt.

Du kan ju koppla fläktstyrningen och skärmarna till en grendosa med ett masteruttag som du har datorn i. När masteruttaget drar tillräckligt med ström aktiveras de andra uttagen där man kan ha skärmar, högtalare med strömmatning och fläktstyrning inkopplade. Här är två tips, men det går väl att hitta andra billigt på ali express: https://www.bauhaus.se/grenuttag-energispar-5-1.html eller en sån här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st....

OBS! Det kan vara maxeffekt på masteruttaget, tex Gelia ovan hade 550 W max.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mått på bänkskivan? Var har du fått tag på den?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

@hersses: Bänkskivan heter Karlby och kommer från IKEA. Jag köpte en som var 2460mm lång och kapade till den till rätt längd. Djupmåttet är 635mm och tjockleken 38mm. Som en bonus luktar den riktigt gott när den är ny. Jag önskar att man på något vis kunde bevara trälukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@hersses: Bänkskivan heter Karlby och kommer från IKEA. Jag köpte en som var 2460mm lång och kapade till den till rätt längd. Djupmåttet är 635mm och tjockleken 38mm. Som en bonus luktar den riktigt gott när den är ny. Jag önskar att man på något vis kunde bevara trälukten.

Har pmat dig lite frågor kring ditt bygge

Permalänk
Medlem

@Xaph: Javisst, jag ska svara dig i morgon